אעשה לך קצת סדר בדברים שכתבת.
הבעיה העיקרית היא שבגלל האיחור שלהם נוסעים נתקעים בתחנה
ובתחנות רכבת כמו בעמק התחבורה הציבורית אליה וממנה הכרחית
ובגלל שהאיחור הוא באשמת רכבת ישראל, היא מחויבת לדעתי לפצות את הנוסעים, גם סופרבוס כאן אשמים כיוון שבפועל הם אמורים לחכות לנוסעים במידה ורכבת איחרה (נראלי), וגם אם הם לא מודעים לזאת, רכבת ישראל חייבת ליידע אותם לא לצאת עד שהנוסעים מגיעים
אעשה לך קצת סדר בדברים שכתבת.
רכבת ישראל כפופה לפקודת מסילות הברזל (פקודה מנדטורית). בפקודה, קיים נוהל פיצוי (שבתי המשפט טענו מספר פעמים שיש להוציאו מידי הרכבת בכלל). ניהול הפיצוי אומר שני דברים ותו לא. אם הרכבת שלך איחרה בין חצי שעה לשעה - אתה זכאי לקבל ממנהל התחנה כרטיס נסיעה בודד כפיצוי. אם הרכבת התעכבה מעל לשעה - אתה זכאי לקבל שני כרטיסי נסיעה ממנהל התחנה.
זה אולי התאים לימים ההם שהרוב המוחלט של תושבי המדינה עבדו בערים בהם הם גרו או בערים/יישובים סמוכים ולא נסעו לעבודה או ללימודים ברכבת. בימים שנסיעה ברכבת הייתה לצורכי ביקור משפחות, נסיעה חוויתית וכו' ופחות לצרכי הגעה יומיומיים.
מנגון הפיצוי הזה אולי התאים גם לימים בהם היה קו רכבת עיקרי בארץ כך שלא נדרשה החלפת רכבות (למעט נסיעה לירושלים שגם היא הייתה במשך שנים רבות לא פרקטית לצורכי תעסוקה או לימודים). אבל כיום, אם הרכבת שלך יצאה באיחור של 15 דקות וזה גרם לך לפספס את רכבת ההמשך שלך שיוצאת פעם בשעה ולכן נתקעת ברציף בתחנת ההחלפה למשך 55 דקות - אתה לא זכאי לפיצוי על פי הפקודה.
מעבר לכך, נוסע שרוכש באופן קבוע חופשי חודשי ועושה שימוש יומיומי ברכבת. חווה איחורים שונים ברכבת בימים כאלו ואחרים (לרוב הרוב המוחלט הולך חלק, אך פעם בזמן מה יש תקלות). אם הרכבת שלו איחרה ב40 דקות, כל הפיצוי שיציעו לו הוא כרטיס בודד בחינם. זאת למרות שהוא רוכש באופן קבוע חופשי חודשי. אז מה הוא יעשה בכרטיס הבודד? אולי יעביר אותו למי שבא לו... עכשיו, זה שהרכבת יצאה מהתחנה ב40 דקות איחור, כלל לא מבטיח שההגעה לתחנת היעד תהיה באיחור של 40 דקות, זה יכול להיות גם פי 2 ועדיין מסתכלים על מתי הרכבת יצאה מהתחנה, לא מתי הגעת ליעד. כי שוב, זה מה שכתוב בפקודת מסילות הברזל.
לגבי סופרבוס, היא כפופה בין היתר לחוק - תקנות התעבורה ולחוק נוסף משנת 74 שעבר מספר תיקונים ב81 שבא להטביח מתן שירות סדיר בתחבורה הציבורית - אוטובוסים ומוניות.
לסופרבוס יש רשיון קו עבור כל קו שניתן לה זיכיון להפעיל מהמדינה. ברשיון הקו מוגדר הלו"ז שלו ועל כן, חובה על סופרבוס (וכל מפעילה אחרת) להוציא את הנסיעות כפי שהן נקבעו בלו"ז. הוצאת נסיעה באיחור דינה הפרת רשיון.
בשנים האחרונות דובר מספר פעמים במשרד התחבורה על הבעייתיות שהדבר יוצר כשרכבת מאחרת. בתחנות הרכבת הקלה בירושלים שיש בהן קווים מזינים לרכבת וממנה יש בסככות התחנה צ'קלקה קטנה בצבע כתום שמהבהבת כשהרכבת עתידה להגיע בדקות הקרובות לתחנה. במקרה כזה, נהגי האוטובוס צריכים להמתין להגעת הרכבת גם אם זמן היציאה שלהם כבר הגיע.
כאן אין הדבר קשור לאיחורים כי רכבת קלה פועלת בתדירות גבוהה וקשה לתאם אותה ללו"ז של קווים שונים וגם הנוסעים עצמם לא מתאמים את הנסיעות ברכבת הקלה לקו ההמשך או להיפך.
במקרה של רכבת ישראל, יש חשיבה בנושא של אוטובוסים שיחכו לרכבת עד פרק זמן מסויים במידה והיא מאחרת. הבעיה עד כמה שהבנתי, אינה טכנולוגית, אלא בעיה מבחינת הרשיונות ומבחינת כך שחלק מהקווים שלמרות שהם קווי הזנה לרכבת וממנה, מבצעים שירות לא פחות חשוב גם בקישור נוסעים אחרים בתוך העיר ליעדים שונים, כך שאיחורים בשעת היציאה כי הרכבת התעכבה ב10 דקות, יפגעו בנוסעים בתחנות הביניים שימשיכו להמתין.
בנוסף לכל זה, בוחנים איך המהלך ישפיע על כל מערך האוטובוסים. קיים כיום מחסור גדול מאד בנהגי תחבורה ציבורית ומשכך, איחור בזמן נסיעה של קו מסויים כי רכבת לא הגיעה בזמן, יכול להשליך על איחור ביציאת הנסיעה הבאה של אותו הנהג שנאלץ להמתין עקב העיכוב של הרכבת... ואז, נוסעי הרכבת מרוצים אבל הנוסעים האחרים בקו הבא שעל הנהג לבצע, פחות מרוצים וגם הנהג עצמו לא מרוצה כי הלכה לו ההפסקה.