מצימרמן לדילן - הכיצד

Chocoholic

New member
מצימרמן לדילן - הכיצד


בוב דילן הוא לא שמו המקורי של בוב; הוא נולד בשם Robert Allen Zimmerman אך הוא הפסיק להשתמש בשם זה בתחילת שנות השישים, בימיו הראשונים כזמר פולק צעיר. Bob הוא מעיין שיבוש/קיצור נפוץ של Robert, אך מה הקשר בין השם היהודי "צימרמן" לשם האנגלי "דילן" ? מה גרם לבוב לשנות את שם משפחתו? במשך שנים, ההשערה הנפוצה הייתה שהוא עשה זאת כמחווה והוקרה למשורר בריטי (וולשי ליתר דיוק) Dylan Thomas. בוב הכחיש את הטענה הזו לאורך הזמן ורק לאחרונה הוא שפך מעט אור על הנושא, בספרו Chronicles שיצא לפני חצי שנה. בספר, בוב טוען שלאחר שעזב את עיירת מגוריו Hibbing, הוא הציג את עצמו כ Robert Allen. כעבור זמן לא רב, הוא נתקל במאמר בירחון על נגן סקסופון שנקרא Robert Allyn; בוב הניח שאותו רוברט שינה זאת מ Allen ל Allyn מכיון שזה נשמע יותר טוב ו"נראה יותר אקזוטי" כדבריו. לכן הוא החליט לשנות גם את שמו ולהיקרא Robert Allyn. מעט לאחר מכן, הוא נחשף לכמה משיריו של Dylan Thomas; בוב שם לב לשם Dylan והחל לתהות מה נשמע יותר טוב... Robert Allyn או Robert Dylan. בינתיים הוא העדיף להישאר עם Allyn, למרות ש "D" הוא צליל בעל יותר נוכחות לטענתו, ורק כעבור מספר ימים, החליט להשתמש ב Bob במקום ברוברט, עד שהשילוב Bob Dylan נשמע לו מתאים. הוא מציין שהוא מעולם לא היה משתמש בשם "Bob Allyn" מכיוון שזה נשמע כמו שם של סוחר מכוניות משומשות... הוא גם שקל להשתמש ב "Bobby" כשם פרטי אך ויתר על כך מהר כיוון שזה נשמע לו מעט מצועצע, וכבר היו כמה "בובים" בעולם הבידור (Bobby Vee, Bobby Darin, Bobby Rydell...). וכך הגיע, לפי דבריו , לשם בוב דילן. בעצם, "צימרמן" לא השתנה מעולם ל"דילן" אלא פשוט הושמט. היה זה שמו האמצעי ששונה. תוך כדי התהליך הזה, הוא נהג להציג את עצמו בעוד מספר שמות, בד"כ היו אלה Elston Gunn ו Blind Boy Grunt, כאשר השני היה בשימוש בזמן שהקליט עבור אמנים אחרים בחברות אחרות, לאחר שכבר הוחתם על חוזה אישי בחברת Columbia; הוא עשה זאת ע"מ לחמוק מהחוק,כיוון שהוא למעשה "הועסק" בחברות אחרות בזמן שהיה לו חוזה בחברה שלו. אגב, שמו היהודי, שעדיין בשימוש מדי פעם, הוא שבתאי זיסל בן אברהם ורחל צימרמן.
 

fenriz

New member
שנים רציתי להגיד את זה:

לטגלן/להכניס לשאלות הנפוצות!!!
 

yaelgro

New member
נצל"ש בקשר לשם המשפחה

ולמה אני נדחפת ככה פתאום באמצע אתם בטח שואלים. אז ככה. בוב דילן, או רוברט אלן צימרמן, הוא קרוב-רחוק(ואולי אפילו רחוק מאוד) משפחה שלי. אנחנו יודעים שהוא חלק מהמשפחה על פי עדויות ממספר קרובים שזרקו את הנושא פעם לאויר, אך אנחנו מנסים ללא הצלחה מרובה למצוא את הקשר המדוייק. אם למישהו יש מידע שיכול לעזור לי לשפוך אור על העניין, אשמח מאוד לעזרה. תודה מראש, יעל.
 

Chocoholic

New member
מעט נתונים ב"שליפה"

נתקלתי בעבר בכמה אתרים המציינים פרטים ביוגרפים על משפחתו של בוב אבל לא התעמקתי בזה. זה מה שאני זוכר נכון לעכשיו, אני בטח אזכר בעוד פרטים ואולי מישהו אחר מהפורום יוסיף עוד. אימו של בוב נקראת Beatrice , ושמה העברי הוא רחל ריבה (ב' רפויה, כמובן). שם משפחתה היה אדלשטיין (Edelstein), שלושה מאחיה (לא יודע כמה בדיוק היו) הם יוליוס, מקס וסם (סמואל?); לאימה (סבתו של בוב) קראו Lybba ועל שמה נקרא אחד מבתי הקולנוע ב Hibbing שהיה שייך למשפחה. בספרו שיצא לפני כחצי שנה (הספר הביוגרפי הראשון והיחיד שהוציא), הוא מציין ששורשי משפחתו מצד האם הם מטורקיה (ליתר דיוק מקונסטנטינופול, כיום איסטנבול), אך הוא לא מציין בכמה דורות מדובר. אני מניח ששם הם נקראו בשם אחר מאשר "אדלשטיין"... לאביו קראו אברהם (Abe) והוא נולד בארה"ב ב 1912 אם אני לא טועה. לאביו (סבו של בוב) קראו זיגמן (Zigman) והוא נולד ב 1875 באודסה (אוקראינה) והיגר לארה"ב ב 1905 או 1906. לאימו קראו אנה. והנה אתר שמצאתי כרגע, לא ממש קראתי הכל אבל ככל הנראה הוא מרכז מידע על משפחות יהודיות מאיזור פולין/ביילרוס. אני אחפש עוד מידע ואת מוזמנת להישאר, גם ללא כל קשר משפחתי לבוב
 

origeva

New member
תודה

באמת תהיתי בנושא זמן רב רק שלא ממש נכנסתי לעובי הקורה
 
למעלה