עוד יוסף פנדריך
Member
מעמדו החוקתי של ביה"ד הרבני
מעמדו החוקתי של ביה"ד הרבני
במדינת ישראל בתי הדין הרבניים פועלים מכוח ויש להם סמכות שפיטה בחלק גדול של עניני המשפחה. מעמדם חוקי במובן הפורמלי אך האם הוא גם חוקתי? במלים אחרות האם מעמדם רצוי? לדעתי התשובה שלילית. ביה"ד הרבני הוא בי"ד דתי-חרדי. דייניו נבחרים בעקביות על בסיס השקפת עולמם החרדית. החרדים הם אויבי הדמוקרטיה. לפי השקפת עולמם יש להשליט בארץ דין תורה. הדמוקרטיה לפי השקפתם היא אם כל חטאת. אין צורך לומר שהשקפת עולם משפיעה על השפיטה. אי אפשר לנתק פסק דין מהשקפת עולמו של השופט שכתב אותו. שופט בעל השקפת עולם ליברלית יפרש את החוק בצורה ליברלית ושופט בעל השקפת עולם שמרנית יפרש את החוק בצורה שמרנית. זה לכשעצמו לגיטימי. מותר לשופט שתהיה לו השקפת עולם אבל ערכי היהדות הם יותר מהשקפת עולם. זוהי מערכת של ציוויים ששקועה עמוק עמוק בימי הביניים. לדוגמא- האינטרנט. הוא נחשב לכלי משוקץ וטמא בעיני החרדים ומי שכותב בו ראוי לכל גנאי. החרדים עוינים את חופש הביטוי ואת חוקי המדינה בכלל. מה שנחשב לאסור לפי חוקי המדינה מותר לפי הקוד הפנימי שלהם. החרדים מצווים לשנוא את החילונים וכנראה גם להרוג אותם. עיינו באתר דעת אמת על מעמד החילונים בהלכה. היהדות היא לא שיויונית ומפלה בין גברים לנשים ובכלל בין בני אדם לבין עצמם. היהדות לא מאמינה בזכויות אדם רבות כמו חופש הנישואים. נישואי תערובת אסורים ביהדות ויש עוד איסורים שונים ומשונים שאינם אנושיים. לכן זהו אסון לתת לחרדים סמכויות שפיטה. השופט אמור לייצג את האדם הנאור, את האדם הסובלני שמאמין בערכים אוניברסליים ודמוקרטיים. החרדים מאמינים בערכים הפוכים ומה שהכי חמור שיש להם את הכוח לכפות את הנורמות האלה. לכן פרצופה האמיתי של ישראל איננו דמוקרטי כפי שתועמלניה אוהבים להציגה אלא של מדינת הלכה פשיסטית ופרימיטיבית.
מעמדו החוקתי של ביה"ד הרבני
במדינת ישראל בתי הדין הרבניים פועלים מכוח ויש להם סמכות שפיטה בחלק גדול של עניני המשפחה. מעמדם חוקי במובן הפורמלי אך האם הוא גם חוקתי? במלים אחרות האם מעמדם רצוי? לדעתי התשובה שלילית. ביה"ד הרבני הוא בי"ד דתי-חרדי. דייניו נבחרים בעקביות על בסיס השקפת עולמם החרדית. החרדים הם אויבי הדמוקרטיה. לפי השקפת עולמם יש להשליט בארץ דין תורה. הדמוקרטיה לפי השקפתם היא אם כל חטאת. אין צורך לומר שהשקפת עולם משפיעה על השפיטה. אי אפשר לנתק פסק דין מהשקפת עולמו של השופט שכתב אותו. שופט בעל השקפת עולם ליברלית יפרש את החוק בצורה ליברלית ושופט בעל השקפת עולם שמרנית יפרש את החוק בצורה שמרנית. זה לכשעצמו לגיטימי. מותר לשופט שתהיה לו השקפת עולם אבל ערכי היהדות הם יותר מהשקפת עולם. זוהי מערכת של ציוויים ששקועה עמוק עמוק בימי הביניים. לדוגמא- האינטרנט. הוא נחשב לכלי משוקץ וטמא בעיני החרדים ומי שכותב בו ראוי לכל גנאי. החרדים עוינים את חופש הביטוי ואת חוקי המדינה בכלל. מה שנחשב לאסור לפי חוקי המדינה מותר לפי הקוד הפנימי שלהם. החרדים מצווים לשנוא את החילונים וכנראה גם להרוג אותם. עיינו באתר דעת אמת על מעמד החילונים בהלכה. היהדות היא לא שיויונית ומפלה בין גברים לנשים ובכלל בין בני אדם לבין עצמם. היהדות לא מאמינה בזכויות אדם רבות כמו חופש הנישואים. נישואי תערובת אסורים ביהדות ויש עוד איסורים שונים ומשונים שאינם אנושיים. לכן זהו אסון לתת לחרדים סמכויות שפיטה. השופט אמור לייצג את האדם הנאור, את האדם הסובלני שמאמין בערכים אוניברסליים ודמוקרטיים. החרדים מאמינים בערכים הפוכים ומה שהכי חמור שיש להם את הכוח לכפות את הנורמות האלה. לכן פרצופה האמיתי של ישראל איננו דמוקרטי כפי שתועמלניה אוהבים להציגה אלא של מדינת הלכה פשיסטית ופרימיטיבית.