מעגל הקווינטות והקוורטות

Jimi Page

New member
מעגל הקווינטות והקוורטות

מתי צריך להשתמש בכל אחד? מתי לפי מעגל הקווינטות ומתי לפי מעגל הקוורטות? תודה לעונים!
 

lvb

New member
חפש במאמרי הפורום...

יש שם הסבר די נרחב על הנושא.
 

Jimi Page

New member
קראתי ולא הבנתי...

נגיד אני רוצה למצוא את סולם רה מז'ור, אני רושם: (אוקטבה)D E F G A B C D ואז מוסיף בדרגה הרביעית במול ואז לפי מעגל הקוורטות או שאני מוסיף בדגרה השביעית דיאז ואז זה לפי מעגל הקווינטות? ואם אפשר אז תסביר לי למה. תודה!
 
אם אתה רושם אוקטבה...

כל מה שאתה צריך כדי לקבל סולם מז'ורי הוא לוודא שהמרווחים בין הצלילים בסולם הם בסדר הבא: טון - טון - חצי טון - טון - טון - טון - חצי טון ובאופן ספציפי: בין מי לפה יש לך חצי טון, אבל לפי הסדר שלעיל אתה צריך טון. אם תוסיף דיאז על פה תקבל טון (וחצי טון בין פה דיאז לסול). כנ"ל בין דו לרה. הוסף דיאז לדו וקיבלת את המרווח הרצוי. ו voila רה מז'ור. בעניין מעגל הקווינטות: הוא מראה לך שאם תעלה מדו בקווינטות כל פעם יתווסף לך דיאז אחד חדש. הדיאז החדש הוא תמיד הטון המוביל בסולם החדש (כלומר הדיאז החדש תמיד נוסף על הצליל השביעי). לפי העקרון הזה סדר הסולמות יהיה: דו סול רה לה מי סי פה# דו# וסדר הדיאזים כפי שיתווספו מסולם סול יהיה: פה# דו# סול# רה# לה# מי# סי# עכשיו אם תרד בקווינטות (שזה בדיוק כמו לעלות בקוורטות) תקבל בכל פעם במול אחד חדש. הבמול החדש יהיה תמיד הצליל הרביעי בסולם החדש. לפי עקרון זה סדר הסולמות יהיה: דו פה סיb מיb להb רהb סולb דוb וסדר הבמולים כפי שיתווספו מסולם פה יהיה: סיb מיb להb רהb סולb דוb פהb מקווה שזה ברור דיו.
 

Jimi Page

New member
את כל זה אני כבר יודע...

אבל שאלתי מתי אני צריך להעלות בקווינטה ומתי לרדת בקווינטה? זה מה ששאלתי..
 
השאלה לא ברורה.

בשביל מה אתה רופה לעלות או לרדת קווינטה? מעגל הקווינטות הוא כמו לוח כפל (פחות או יותר). קודם צריך להתמצא בו, ואח"כ כבר זוכרים אותו. אולי תנסה להבהיר או לפרט את שאלתך יותר.
 

lvb

New member
בוא נראה אם אני מבין...

אתה רוצה להשתמש במעגל הקוינטות, ואני מניח שזה לצורך מציאת מספר סימני ההתק בסולם. אתה מתחיל מדו, ללא סימנים. אם אתה עולה בקוינטה, אתה צריך להוסיף דיאז (עליה בחצי טון). אם אתה יורד קוינטה (או עולה קורטה), אתה צריך להוסיף במול (ירידה בחצי טון). עכשיו יותר ברור? השאלה היא לא מתי צריך לעלות או לרדת קוינטה, אלא מה קורה ברגע שבחרת לעלות או לרדת.
 

Jimi Page

New member
לא הבנתם...

אני יתחיל מההתחלה... יש גם מגעל קווינטות שבו אני מוסיף דיאזים וגם מעגל קוורטות שבו אני מוסיף במול בדרגה רביעית... אם אני רוצה למצוא את התווים של סולם נתון לדוגמא F מז'ור, אני צריך ללכת לפי מעגל הקווינטות או הקוורטות? הבנתם?
 

metallica

New member
בחירה שלך

אם יש לך סולם מסוים אתה יכול להוסיף לו נגיד 5 דיאזים (קוורטות) או איזה 2 במולים (קווינטות) בחירה שלך זה גם ככה יהיה אותו דבר
 
אני חושב שהבנתי את שאלתך.

הדרך הכי יסודית היא ללמוד את מעגל הקווינטות היטב. אבל, הדרך האחרת: צריך לזכור שלכל הסולמות עם במולים יש במול בשם, חוץ מפה. אפשר גם לראות אם הטון המוביל בסולם איננו דיאז אז הסולם הוא עם במולים. ובמולים זה קווינטות יורדות (או קוורטות עולות) ולזכור שבפה יש במול אחד. עכשיו, נניח שלפנינו מי במול מז'ור. צריך להוסיף במול אחד לשם הסולם לפי סדר הבמולים: כלומר סי במול, מי במול ולה במול. כל הסולמות בלי דיאז או במול בשמם (חוץ מפה וכמובן דו) הם סולמות עם דיאזים, כלומר מעגל הקווינטות העולות. כאן לוקחים את הטון המוביל של הסולם, כלומר, הצליל השביעי של הסולם, והוא אחרון הדיאזים לפי סדר הדיאזים. לדוגמא, אם יש לנו סולם מי מז'ור. הטון המוביל הוא רה דיאז. אז סופרים פה דיאז, דו דיאז, סול דיאז ורה דיאז מקווה שעזרתי.
 

Jimi Page

New member
תודה!

אז בעצם בכל סולם שהוא לא דיאז ולא במול ולא פה או דו אני משתמש במעגל הקווינטות ובכל האחרים במעגל הקוורטות?
 
לא בדיוק.

דו הוא נקודת האמצע. ממנו אפשר לעלות בקווינטות או לרדת בקווינטות. אם עולים מקבלים סולמות עם דיאזים לפי הסדר הזה: סול רה לה מי סי פה# דו# בכל הסולמות הנ"ל יש דיאזים. אם יורדים מקבלים סולמות עם במולים לפי הסדר הזה: פה סיb מיb לה b רהb סולb דוb כל הסולמות האלה הם עם במולים. אני מאוד ממליץ לך להתעמק במעגל הקווינטות ולבנות את כל הסולמות באופן הבא (רק כך תוכל להפנים את העניין ולהבינו): תתחיל מדו מז'ור. (קווינטות עולות) 1) קח את הטטרקורד השני שלו (4 צלילים אחרונים) 2) תשלים אותו לאוקטבה סול-סול, 3) אז הוסף דיאז בצליל השביעי, פה#. קיבלת סול מז'ור. עכשיו חזור על התהליך לקבלת רה מז'ור וכן הלאה עד שתקבל דו# מז'ור. שוב תתחיל בדו. (קווינטות יורדות) 1)קח את הטטרקורד הראשון שלו (4 צלילים ראשונים) 2) השלם אותו לאוקטבה פה-פה 3)הוסף במול בצליל הרביעי, סיb. קיבלת פה מז'ור. עכשיו חזור על התהליך לקבלת סיb מז'ור וכן הלאה עד שתקבל דוb מז'ור. בהצלחה
 

lvb

New member
אני אסביר לך מה הטעות שלך...

אתה צריך להתייחס כאילו קיים רק מעגל קוינטות. אתה מחפש פה מז'ור? אין בעיה, אתה מתחיל מדו, וכדי להגיע לפה אתה צריך לרדת קוינטה. ירדת? תוסיף במול? עלית? תוסיף דיאז.
 

Jimi Page

New member
לא הבנתי...

תוכל להראות לי איך אתה מוצא את סולם פה מז'ור לדוגמא?
 

lvb

New member
זה בדיוק מה שעשיתי...

כדי למצוא סולם אני מתחיל מדו מז'ור. תמיד. אח"כ אני מתחיל לעלות או לרדת בקוינטות, עד שאני מגיע לסולם המבוקש. אם אני עולה - אני מוסיף דיאזים כמספר כקוינטות שעליתי. אם אני יורד - אני מוסיף במולים כמספר הקוינטות שירדתי. כדי להגיע לפה מדו, אני יורד קוינטה. ירדתי קוינטה? הוספתי במול אחד. עכשיו, את סדר הבמולים והדיאזים אתה צריך לשנן. הבמול הראשון הוא סי, ומשם אתה יורד קוינטות. כלומר: אם יש לך במול אחד, הוא תמיד יהיה סי במול. אם יש לך שלושה במולים, אתה מתחיל מסי, ומוסיף במול לצליל קוינטה מתחתיו (כלומר: מי) ויורד עוד קוינטה (כלומר, לה). הסדר הוא: סי, מי, לה, רה, סול, דו, פה. אותו כנ"ל לגבי דיאזים. סדר הדיאזים הוא הפוך. אתה מתחיל מפה, ועולה קוינטה כדי לדעת מה הוא הדיאז הבא. הסדר הוא: פה, דה, סול, רה, לה , מי ,סי. בקיצור: כדי לדעת כמה במולים/דיאזים יש בסולם, אתה סופר כמה קוינטות עלית/ירדת מדו. כדי לדעת מהם בדיוק אותם במולים/דיאזים, אתה נעזר בסדר שפרטתי בפניך.
 

Jimi Page

New member
ועוד דבר...

אם הסולם שאתה רוצה הוא לא בדיוק במרחק של קווינטה שלמה מה עושים? לדוגמא E מז'ור...הוא לא קווינטה למטה מדו...אז איך מוצאים את סימני ההתק שלו?
 
הוא 4 קווינטות למעלה מדו.

לכן זה נקרא מעגל קייונטות. כלומר עולים: מדו - סול, רה, לה, מי ומוסיפים דיאזים כמספר הקווינטות שעלינו: פה# דו# סול# ורה# ואז מקבלים סולם מי: מי פה# סול# לה סי דו# רה# מי
 

Jimi Page

New member
ושאלה אחרונה! *מבטיח*

אם אני צריך למצוא את Bb לדוגמא? איך? לפי מעגל הקווינטות ב-b? Bb-Eb-Ab-Db-Gb ?
 
למעלה