מניפסט שחשוב שיגיע לכל אוזן אז תפיצו

כאוס מסודר

Well-known member
מנהל
📜 מניפסט: מתמודד נפש ≠ שוטה

קריאה דחופה לרבנים, פוסקים ומנהיגי קהילות

בשנים האחרונות מתברר כי רבים בציבור, לרבות רבנים ומורי הוראה, מערבבים בין שני מושגים שונים לחלוטין:
"שוטה" לפי ההלכה, ומתמודד נפש (אדם החווה קשיים נפשיים, רגשיים או תפקודיים).

הבלבול הזה גורם לעיוותי דין קשים, לפגיעה חמורה בכבודם של אנשים, ולהטלת חובות או איסורים שאינם עומדים במבחן המציאות, הרחמים או ההיגיון.

הגיע הזמן לומר זאת בבירור:

🟦 1. מתמודד נפש אינו "שוטה" – אלו קטגוריות שונות לחלוטין

ההגדרות ההלכתיות של שוטה נכתבו בתקופות שבהן לא הייתה פסיכולוגיה, לא פסיכיאטריה, לא אבחנה בין חרדה לדיכאון, ולא תובנה על קשת מצבי הנפש.

ה"שוטה" של ההלכה עוסק באדם נטול יכולת הכרה בסיסית, בעל בלבול עמוק ומתמיד, חוסר קשר למציאות או התנהגויות שאין בהן דעת כלל.

מתמודד נפש אינו כזה.
הוא אדם בעל דעת, הכרה, מוסר, רצון טוב ותובנה — אך מתמודד עם עומס נפשי, כאב פנימי, קשיי תפקוד ומצבים שאינם מאפשרים לו לעמוד בדרישות גבוהות.

להגדיר מתמודד נפש כ"שוטה" זו שגיאה, פגיעה, וסטייה ממהות התורה שהיא "דרכיה דרכי נועם".


---

🟦 2. אין קשר בין בריאות נפשית לבין הגדרת "שוטה"

הגדרה של שוטה אינה עוסקת בדיכאון, חרדה, תקפי פאניקה, הפרעה טורדנית-כפייתית, הפרעת הסתגלות, טראומה או שחיקה נפשית.

כל אלה הם מצבים רפואיים לגיטימיים, הקיימים במיליוני אנשים ברחבי העולם, ורובם בעלי שכל, תובנה ושיקול דעת מלאים.

כמו שאדם עם סוכרת אינו "רפה שכל", כך אדם עם PTSD אינו "שוטה".


---

🟦 3. מתמודד נפש עשוי להיות פטור ממצוות — לא מחמת חסרון דעת, אלא מחמת חוסר יכולת אמיתי

ההלכה עצמה מכירה בכך ש:

מצוות תלויות ביכולת

"אונס רחמנא פטריה"

"לא ניתנה תורה למלאכי השרת"


כאשר אדם נמצא במצב נפשי שאינו מסוגל לעמוד במאמץ, בעומס, בכאב או בסבל הנדרש לקיום מצווה מסוימת —
זהו אונס, ולא חסרון דעת.

אדם שאין לו כוחות נפש להתפלל, לשמור על זמני מצוות, או לקיים ריבוי חובות —
מצבו דומה לאדם חסר רגליים שמתבקשים ממנו לרוץ.
הדרישה עצמה אינה הגיונית.


---

🟦 4. הטלת חובות הלכתיות על מתמודד נפש ללא הכרה במגבלותיו — היא עוול, לא הלכה

כאשר פוסק דן אדם אך ורק לפי שאלת "האם הוא שוטה?" — הוא מפספס את כל המטרה.

הדיון האמיתי צריך להיות:

האם הוא מסוגל?

מה כוחות הנפש שלו?

מהי מידת האונס?

האם הדרישה תוביל לנזק נפשי?

האם המצווה עצמה דורשת מדרגה שאינה ריאלית למצבו?


תורה שאין בה חמלה לב אדם שחייו קשים — איננה התורה שניתנה בסיני.


---

🟦 5. הכרה במציאות – חובה הלכתית, מוסרית ואנושית

מתמודד נפש אינו מבקש הקלות מפני רפיון.
הוא מבקש שנזהה את המציאות:
שיש מצבים נפשיים המגבילים כוחות בדיוק כפי שמחלה גופנית מגבילה כוחות.

מי שמחזיק מעמד למרות נפשו, מי שקם בבוקר למרות הכאב —
לעיתים כבר מקיים מצווה גדולה יותר מכולן רק בעצם הישרדותו.


---

🟦 6. קריאה לרבנים:

עליכם לזכור שההלכה ניתנה כדי לחיות בה, לא כדי למעוך בה אנשים שנפשם פצועה.

יש להפסיק:

לבחון מתמודד נפש דרך "סימני שוטה"

להחיל עליו הגדרות שאינן מתאימות לעולם המודרני

להעמיס עליו חובות שכוחותיו אינם מאפשרים

להתעלם מהמציאות הפנימית של האדם


ולהתחיל:

לראות את האדם

להבין את מגבלותיו

לפטור את מי שאנוס

ולהפוך את התורה למרחב של חיים, ולא של קושי



---

🟦 סיכום:

מתמודד נפש אינו שוטה.
הגדרה הלכתית עתיקה אינה כלי להעריך מצבי נפש מודרניים.
מי שאינו מסוגל — אנוס הוא. ו"אונס רחמנא פטריה".
הכרת מגבלותיו של אדם היא לא "הקלה", אלא יראת שמיים אמיתית.


---
 
📜 מניפסט: מתמודד נפש ≠ שוטה

קריאה דחופה לרבנים, פוסקים ומנהיגי קהילות

בשנים האחרונות מתברר כי רבים בציבור, לרבות רבנים ומורי הוראה, מערבבים בין שני מושגים שונים לחלוטין:
"שוטה" לפי ההלכה, ומתמודד נפש (אדם החווה קשיים נפשיים, רגשיים או תפקודיים).

הבלבול הזה גורם לעיוותי דין קשים, לפגיעה חמורה בכבודם של אנשים, ולהטלת חובות או איסורים שאינם עומדים במבחן המציאות, הרחמים או ההיגיון.

הגיע הזמן לומר זאת בבירור:

🟦 1. מתמודד נפש אינו "שוטה" – אלו קטגוריות שונות לחלוטין

ההגדרות ההלכתיות של שוטה נכתבו בתקופות שבהן לא הייתה פסיכולוגיה, לא פסיכיאטריה, לא אבחנה בין חרדה לדיכאון, ולא תובנה על קשת מצבי הנפש.

ה"שוטה" של ההלכה עוסק באדם נטול יכולת הכרה בסיסית, בעל בלבול עמוק ומתמיד, חוסר קשר למציאות או התנהגויות שאין בהן דעת כלל.

מתמודד נפש אינו כזה.
הוא אדם בעל דעת, הכרה, מוסר, רצון טוב ותובנה — אך מתמודד עם עומס נפשי, כאב פנימי, קשיי תפקוד ומצבים שאינם מאפשרים לו לעמוד בדרישות גבוהות.

להגדיר מתמודד נפש כ"שוטה" זו שגיאה, פגיעה, וסטייה ממהות התורה שהיא "דרכיה דרכי נועם".


---

🟦 2. אין קשר בין בריאות נפשית לבין הגדרת "שוטה"

הגדרה של שוטה אינה עוסקת בדיכאון, חרדה, תקפי פאניקה, הפרעה טורדנית-כפייתית, הפרעת הסתגלות, טראומה או שחיקה נפשית.

כל אלה הם מצבים רפואיים לגיטימיים, הקיימים במיליוני אנשים ברחבי העולם, ורובם בעלי שכל, תובנה ושיקול דעת מלאים.

כמו שאדם עם סוכרת אינו "רפה שכל", כך אדם עם PTSD אינו "שוטה".


---

🟦 3. מתמודד נפש עשוי להיות פטור ממצוות — לא מחמת חסרון דעת, אלא מחמת חוסר יכולת אמיתי

ההלכה עצמה מכירה בכך ש:

מצוות תלויות ביכולת

"אונס רחמנא פטריה"

"לא ניתנה תורה למלאכי השרת"


כאשר אדם נמצא במצב נפשי שאינו מסוגל לעמוד במאמץ, בעומס, בכאב או בסבל הנדרש לקיום מצווה מסוימת —
זהו אונס, ולא חסרון דעת.

אדם שאין לו כוחות נפש להתפלל, לשמור על זמני מצוות, או לקיים ריבוי חובות —
מצבו דומה לאדם חסר רגליים שמתבקשים ממנו לרוץ.
הדרישה עצמה אינה הגיונית.


---

🟦 4. הטלת חובות הלכתיות על מתמודד נפש ללא הכרה במגבלותיו — היא עוול, לא הלכה

כאשר פוסק דן אדם אך ורק לפי שאלת "האם הוא שוטה?" — הוא מפספס את כל המטרה.

הדיון האמיתי צריך להיות:

האם הוא מסוגל?

מה כוחות הנפש שלו?

מהי מידת האונס?

האם הדרישה תוביל לנזק נפשי?

האם המצווה עצמה דורשת מדרגה שאינה ריאלית למצבו?


תורה שאין בה חמלה לב אדם שחייו קשים — איננה התורה שניתנה בסיני.


---

🟦 5. הכרה במציאות – חובה הלכתית, מוסרית ואנושית

מתמודד נפש אינו מבקש הקלות מפני רפיון.
הוא מבקש שנזהה את המציאות:
שיש מצבים נפשיים המגבילים כוחות בדיוק כפי שמחלה גופנית מגבילה כוחות.

מי שמחזיק מעמד למרות נפשו, מי שקם בבוקר למרות הכאב —
לעיתים כבר מקיים מצווה גדולה יותר מכולן רק בעצם הישרדותו.


---

🟦 6. קריאה לרבנים:

עליכם לזכור שההלכה ניתנה כדי לחיות בה, לא כדי למעוך בה אנשים שנפשם פצועה.

יש להפסיק:

לבחון מתמודד נפש דרך "סימני שוטה"

להחיל עליו הגדרות שאינן מתאימות לעולם המודרני

להעמיס עליו חובות שכוחותיו אינם מאפשרים

להתעלם מהמציאות הפנימית של האדם


ולהתחיל:

לראות את האדם

להבין את מגבלותיו

לפטור את מי שאנוס

ולהפוך את התורה למרחב של חיים, ולא של קושי



---

🟦 סיכום:

מתמודד נפש אינו שוטה.
הגדרה הלכתית עתיקה אינה כלי להעריך מצבי נפש מודרניים.
מי שאינו מסוגל — אנוס הוא. ו"אונס רחמנא פטריה".
הכרת מגבלותיו של אדם היא לא "הקלה", אלא יראת שמיים אמיתית.


---
הבעיה שיש מידרון חלקלק,נניח אנשים שלא רוצים לקיים מצוות ועדיין להישאר בקהילה

דתית/חרדית ולא להיות מוקצים.

הם יכולים להצהיר על עצמם "משוגעים",שלא יכולים לקיים מצוות אבל מצד שני

שומרים על עצמאות מלאה - ז"א שיקול דעת שלהם מוחלט.

בקיצור אפשר לרמות.

לעומת אדם בלי רגליים...
 

כוכבית מצויה

Well-known member
📜 מניפסט: מתמודד נפש ≠ שוטה

קריאה דחופה לרבנים, פוסקים ומנהיגי קהילות

בשנים האחרונות מתברר כי רבים בציבור, לרבות רבנים ומורי הוראה, מערבבים בין שני מושגים שונים לחלוטין:
"שוטה" לפי ההלכה, ומתמודד נפש (אדם החווה קשיים נפשיים, רגשיים או תפקודיים).

הבלבול הזה גורם לעיוותי דין קשים, לפגיעה חמורה בכבודם של אנשים, ולהטלת חובות או איסורים שאינם עומדים במבחן המציאות, הרחמים או ההיגיון.

הגיע הזמן לומר זאת בבירור:

🟦 1. מתמודד נפש אינו "שוטה" – אלו קטגוריות שונות לחלוטין

ההגדרות ההלכתיות של שוטה נכתבו בתקופות שבהן לא הייתה פסיכולוגיה, לא פסיכיאטריה, לא אבחנה בין חרדה לדיכאון, ולא תובנה על קשת מצבי הנפש.

ה"שוטה" של ההלכה עוסק באדם נטול יכולת הכרה בסיסית, בעל בלבול עמוק ומתמיד, חוסר קשר למציאות או התנהגויות שאין בהן דעת כלל.

מתמודד נפש אינו כזה.
הוא אדם בעל דעת, הכרה, מוסר, רצון טוב ותובנה — אך מתמודד עם עומס נפשי, כאב פנימי, קשיי תפקוד ומצבים שאינם מאפשרים לו לעמוד בדרישות גבוהות.

להגדיר מתמודד נפש כ"שוטה" זו שגיאה, פגיעה, וסטייה ממהות התורה שהיא "דרכיה דרכי נועם".


---

🟦 2. אין קשר בין בריאות נפשית לבין הגדרת "שוטה"

הגדרה של שוטה אינה עוסקת בדיכאון, חרדה, תקפי פאניקה, הפרעה טורדנית-כפייתית, הפרעת הסתגלות, טראומה או שחיקה נפשית.

כל אלה הם מצבים רפואיים לגיטימיים, הקיימים במיליוני אנשים ברחבי העולם, ורובם בעלי שכל, תובנה ושיקול דעת מלאים.

כמו שאדם עם סוכרת אינו "רפה שכל", כך אדם עם PTSD אינו "שוטה".


---

🟦 3. מתמודד נפש עשוי להיות פטור ממצוות — לא מחמת חסרון דעת, אלא מחמת חוסר יכולת אמיתי

ההלכה עצמה מכירה בכך ש:

מצוות תלויות ביכולת

"אונס רחמנא פטריה"

"לא ניתנה תורה למלאכי השרת"


כאשר אדם נמצא במצב נפשי שאינו מסוגל לעמוד במאמץ, בעומס, בכאב או בסבל הנדרש לקיום מצווה מסוימת —
זהו אונס, ולא חסרון דעת.

אדם שאין לו כוחות נפש להתפלל, לשמור על זמני מצוות, או לקיים ריבוי חובות —
מצבו דומה לאדם חסר רגליים שמתבקשים ממנו לרוץ.
הדרישה עצמה אינה הגיונית.


---

🟦 4. הטלת חובות הלכתיות על מתמודד נפש ללא הכרה במגבלותיו — היא עוול, לא הלכה

כאשר פוסק דן אדם אך ורק לפי שאלת "האם הוא שוטה?" — הוא מפספס את כל המטרה.

הדיון האמיתי צריך להיות:

האם הוא מסוגל?

מה כוחות הנפש שלו?

מהי מידת האונס?

האם הדרישה תוביל לנזק נפשי?

האם המצווה עצמה דורשת מדרגה שאינה ריאלית למצבו?


תורה שאין בה חמלה לב אדם שחייו קשים — איננה התורה שניתנה בסיני.


---

🟦 5. הכרה במציאות – חובה הלכתית, מוסרית ואנושית

מתמודד נפש אינו מבקש הקלות מפני רפיון.
הוא מבקש שנזהה את המציאות:
שיש מצבים נפשיים המגבילים כוחות בדיוק כפי שמחלה גופנית מגבילה כוחות.

מי שמחזיק מעמד למרות נפשו, מי שקם בבוקר למרות הכאב —
לעיתים כבר מקיים מצווה גדולה יותר מכולן רק בעצם הישרדותו.


---

🟦 6. קריאה לרבנים:

עליכם לזכור שההלכה ניתנה כדי לחיות בה, לא כדי למעוך בה אנשים שנפשם פצועה.

יש להפסיק:

לבחון מתמודד נפש דרך "סימני שוטה"

להחיל עליו הגדרות שאינן מתאימות לעולם המודרני

להעמיס עליו חובות שכוחותיו אינם מאפשרים

להתעלם מהמציאות הפנימית של האדם


ולהתחיל:

לראות את האדם

להבין את מגבלותיו

לפטור את מי שאנוס

ולהפוך את התורה למרחב של חיים, ולא של קושי



---

🟦 סיכום:

מתמודד נפש אינו שוטה.
הגדרה הלכתית עתיקה אינה כלי להעריך מצבי נפש מודרניים.
מי שאינו מסוגל — אנוס הוא. ו"אונס רחמנא פטריה".
הכרת מגבלותיו של אדם היא לא "הקלה", אלא יראת שמיים אמיתית.


---
תסביר קודם למה חשוב שיגיע לכל אוזן כולל אלה שלא אכפת להם מהרבנים ופסיקותיהם.
 
זה כמו שבעלה של גל גדות יסביר לך על החוויה איתה לא ניסית לעולם לא תדע ותבין
למען האמת ניסיתי!

לעשות מדיטציה בזמנו היה דומה לחוויה דתית.

עכשיו זה כבר לא כי אנחנו כל הזמן מחוברים לאלוהים אז מדיטציה טובה רק

למקרים ספציפיים.
 

כאוס מסודר

Well-known member
מנהל
איזה שטויות אני לא מדבר על דת ואמונה אלא על לימוד תורה שב תלמד דף גמרא אם ברצונך להבין על מה אני מדבר
 
איזה שטויות אני לא מדבר על דת ואמונה אלא על לימוד תורה שב תלמד דף גמרא אם ברצונך להבין על מה אני מדבר
תצטרך למצוא משהו משותף בשביל להסביר לי.

אני לא אעשה את זה כמו שאתה לא תראה וידאו של קריון(עם תרגום מכונה לעברית) עד הסוף...


מה גם שההסבר שלך לא נכון עקרונית.

למה?

אם אתה לא יכול להסביר משהו לילד בן 8 - סימן שהוא לא פשוט מספיק להבנה.


במילים אחרות מורחים אתכם עם הסברים מפולפלים בדף גמרא שכמובן אין לו שום יישום מעשי.


הרי הדת אמורה להיות נגישה לכולם,גם בן אדם מפגר אמור להתחבר לדת גם אם הוא לא מסוגל

"ללמוד דף גמרא".

אתה אמור להרגיש את זה,לא לחשוב את זה.
 

כאוס מסודר

Well-known member
מנהל
את חיה במדינה את מקבלת כסף על משהו שאת עושה או עשית את מוציאה אותו על הצרכים הכלכליים שלך מכל תנועת הכספים הזאת שלך ושל עוד רבים אחרים יש ערך למטבע שנמצא אצלהם ואיתו הם חיים ולומדים עוד תורה שבשיטת הרעיון המתפשט מוסיפה לעולם עוד ועוד סדר מוסר ושפע
 

כוכבית מצויה

Well-known member
את חיה במדינה את מקבלת כסף על משהו שאת עושה או עשית את מוציאה אותו על הצרכים הכלכליים שלך מכל תנועת הכספים הזאת שלך ושל עוד רבים אחרים יש ערך למטבע שנמצא אצלהם ואיתו הם חיים ולומדים עוד תורה שבשיטת הרעיון המתפשט מוסיפה לעולם עוד ועוד סדר מוסר ושפע
מוסיפה בעיקר עוד עניים המשועבדים לרבנים ולדת שאנשים תאבי כח המציאו.
 

xyxy210

Well-known member
את חיה במדינה את מקבלת כסף על משהו שאת עושה או עשית את מוציאה אותו על הצרכים הכלכליים שלך מכל תנועת הכספים הזאת שלך ושל עוד רבים אחרים יש ערך למטבע שנמצא אצלהם ואיתו הם חיים ולומדים עוד תורה שבשיטת הרעיון המתפשט מוסיפה לעולם עוד ועוד סדר מוסר ושפע
בקש התלמידי חכמים שיסבירו לך את המושג "אנתרופיה"
אני אקל עליך : אפשר לחשוב עליה כעל "מידת הכאוס (בלגן)" במערכת סגורה.
היא יכולה רק לעלות [יותר בלאגן מבחינתך] או להישאר קבועה. לעולם אינה יכולה לרדת
 
למעלה