תושבי נתניה היכונו
מנהלנו היקר ב The Marker הבוקר
The Marker מקדיש הבוקר את מדור הצרכנות להפרטת התחבורה הציבורית בישראל. על עומק הכתבה אתן למומחים כאן להעיר ולהאיר. אבל מה שהיה נחמד לקרוא עם הקפה, היו השורות האלה:
מנהל פורום תחבורה ציבורית בתפוז, אנדי רדולצקו, מציין כי... אנדי, למה ישבת בשקט עד עכשיו? יחד עם זאת, אני בטוח שהיה לך הרבה יותר להעיר ממה שנכתב בכתבה.
תושבי נתניה היכונו
לפני הכתבה החברה הכי טובה היא מטרופלין . 08:17 | 31.8.2006 אתי אפללו דה מראקר תושבי נתניה היכונו: ההפרטה בתחבורה הציבורית בדרך אליכם. ואגב, אם אתם חוששים מהשינוי, דעו שאתם חוששים בצדק, בעיקר לאור תוצאות הפרטת התחבורה הציבורית בפתח תקוה, רמלה, מודיעין וערים נוספות. עדות אחת לכך היא מאות הטוקבקים המשתרכים בסוף כל כתבה בעניין המתפרסמת ברשת. "אני נוסעת כבר שלוש שנים לסגולה, תמיד באותה נסיעה בת 30 דקות, ועכשיו אני צריכה להתרוצץ בין האוטובוסים ולוקח לי שעה וחצי להגיע לעבודה", מתלוננת גולשת מפתח תקוה על חברת קווים הפועלת בעיר. "כל נסיעה, גם של חמש דקות, הופכת למסע מסויט", כותב גולש אחר מפתח תקוה ותושב שלישי דווקא מודה לחברה: "בזכותכם התחלתי לשפר את הכושר וללכת ברגל! ההמתנה לאוטובוס פשוט הפכה לבלתי נסבלת". אם תלונות הציבור על ההפרטה האחרונה בפתח תקוה שהתרחשה לפני כחמישה חודשים היו יוצאות דופן, ניתן היה להאמין שמדובר בכשל נקודתי או בחבלי לידה. ואולם, לפי תגובות הגולשים לא מדובר במקרה חריג ומבחירת תגובות אקראית אפשר ללמוד כי "באשדוד יותר גרוע"; "גם ביבנה המצב מאוד דומה"; "נתיב אקספרס אור עקיבא - עדיף לנסוע בריקשות"; "באור יהודה אותו דבר בדיוק, הם לא באים בזמן"; "ובמודיעין מה? חברת מרגלית גרועה בהרבה". לכאורה הפרטה בתחבורה הציבורית אמורה לשבור את המונופול של אגד ואת מעמדו של דן ולשפר את השירות לצרכן. ואולם נראה כי ההפרטה, שמתבצעת טיפין טיפין בשוק התחבורה הציבורית בישראל, אמנם מביאה לירידה במחירי הכרטיסים, אך מלווה גם בירידה באיכות השירות. 370 הקווים שהופרטו עד כה משרתים 100 מיליון נוסעים בשנה בכל רחבי המדינה - כך לפי מאמרם של פרופ' יורם שיפטן וניר שרעבי, Israel Competition in Public Transport in, שפורסם במארס 2006 ב-Transportation Research Record. כמו כן מציין המאמר כי עד לפני ההפרטה שלטו אגד ודן ב-95% משוק התחבורה הציבורית (אגד-70% ודן-25%). וכי מאז 2000 הופרטו 12% מקווי אגד ו-16% מקווי דן. התכנון הוא כי בסיום המהלך יופרטו 25% מקווי דן ומקווי אגד. בינתיים, נראה כי באזורים רבים שבהם בוצעה ההפרטה מתעוררות בעיות וכי חלק מן התלונות חוזרות על עצמן. איחורים, זלזול, רעש איחורים. איחורים, אי עמידה בלוח זמנים ומשך המתנה ארוך בתחנות הן התלונות הנפוצות ביותר שמופנות למפעילות החדשות. חלק מהחברות פתרו את בעיית האיחורים בכך שהפכו קווי הלוך ושוב לקווים טבעתיים. בפתח תקוה, למשל, יש כיום 15 קווים טבעתיים (על פי אתר האינטרנט של קווים) - לעומת ארבעה קווים טבעתיים שהפעילה דן לפני ההפרטה (כפי שנמסר מהחברה). ואולם, הפתרון הזה יוצר בעיה אחרת. לקו במסלול הלוך ושוב יש לוח זמנים נפרד לכל כיוון. לקו טבעתי יש לוח זמנים לכיוון אחד. מנהל פורום תחבורה ציבורית בתפוז, אנדי רדולצקו, מציין כי כאשר אוטובוס נוסע בקו טבעתי בעיר גדולה, עמוסה ופקוקה, לנוסעים קשה לאמוד את השעה שבה יעבור בתחנה והם נדרשים לחכות לו זמן ארוך. שירות מזלזל. "תלונות רבות קשורות ליחס של הנהגים", מציינת ענת מגד, מנהלת ארגון תחבורה היום ומחר, שמטרתו קידום התחבורה בישראל. מגד מוסיפה כי רוב התלונות מוחות על יחס מזלזל של הנהגים, שמדברים בקוצר רוח לנוסעים או שלא עוצרים בתחנות. תלונות אלה מעידות על תודעת שירות נמוכה של חלק מהנהגים, שלא מתייחסים לציבור עמו הם באים במגע יומיומי באופן ההולם נותני שירותים ציבוריים. תגובת משרד התחבורה: "משרד התחבורה עורך ביקורות לחברות האוטובוסים השונות. לדוגמה ערך באחרונה ביקורות בכל קווי האוטובוסים של חברת קווים, שם ציינו הפקחים לחיוב את התנהגות הנהגים, אדיבותם ונכונותם להעניק שירות יעיל ומהיר". נהיגה מסוכנת. התלונות החמורות ביותר שהתקבלו מאז הפרטת התחבורה הציבורית הן על נהיגה בלתי זהירה של נהגים, נהגים שעולים על המדרכה ונסיעה במהירות מופרזת. דוגמה שהגיעה לאתר "תלונה" סיפרה על אוטובוס של חברת קווים שנסע במתחם ירקונים בפתח תקוה בניגוד לתמרור אין כניסה. נהג רכב פרטי שהתלונן בפני נהג האוטובוס נענה ש"התמרור אינו חוקי". בתגובתה לאתר, הודיעה נציגת פניות הציבור של קווים כי הנהג קיבל דו"ח. באתר התקבלו תלונות נוספות נגד החברה בעניינים דומים. תגובת משרד התחבורה: "אם יש נהג כלשהו שנהג בצורה לא אחראית נשמח לקבל את פרטיו או את פרטי האוטובוס שבו נסע ונטפל בכך בכל חומרת הדין". ירידה בתדירות. בחלק מן הערים שבהן הופרטה התחבורה הציבורית, הנוסעים מתלוננים על ירידה בתדירות הקווים. באזור רמלה-לוד, למשל, הפעילה חברת אגד לפני ההפרטה 19 קווים. כיום מפעילה חברת סופרבוס 18 קווים באותו אזור. על פי נתוני חברת אגד באשר לתדירות הקווים בעבר, לעומת נתוני אתר סופרבוס לגבי תדירות הקווים כיום - בשמונה קווים חלה ירידה בתדירות בימי חול ובשני קווים חלה עלייה. בנוסף, לאחר זכייתה במכרז ביטלה סופרבוס את הקו שעבר פעם ביום בשכונה הערבית ג'ואריש. מגד מציינת כי "התחבורה הציבורית צריכה לספק שירותים לכל התושבים ולא יכול להיות מצב שמפעיל חדש לא מספק אותו לכל המגזרים. צריכה להיות הנחיה מהמדינה שתוודא שלא תהיה פגיעה ברמת השירות, גם אם הקו לא רווחי". תגובת משרד התחבורה: "נתוני משרד התחבורה מצביעים על מגמה הפוכה. הקו לג'ואריש שביצע נסיעה אחת ביום בוטל לאחר שהתברר כי לא היתה דרישה לקו מצד הנוסעים. במסגרת הרפורמה ניתנו פתרונות תחבורתיים לכל התושבים באזור". תגובת חברת סופרבוס: "ההורדה של הקו לג'ואריש ברמלה נעשתה עקב היעדר ביקוש והשינויים בקווים האחרים נעשו בכדי להתאים את הקווים לאופי הפעילות. במודיעין עלית, למשל, הוסיפה סופרבוס כ-200 נסיעות ביום בכל הקווים בעיר. ברמלה אמנם היתה ירידה של כ-5% בכמות הנוסעים בארבע שנות הפעילות, אך במודיעין עלית היתה עלייה של כ-50% ובשוהם עלייה של מאות אחוזים עקב הוספת קווים וגידול האוכלוסייה". בזבוז, בלבול, חוסר תיאום המשך הכתבה http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?fromHasot=true&ElementId=%2Fibo%2Frepositories%2Fstories%2Fm1_2000%2Fskira20060831_757100.xml&origin=ibo&layer=car&layer2=&layer3=