ממהרים?

ממהרים?

נאס"א הצליחה לשבור את שיא העולם למהירות טיסה מטוס לא-מאויש, שמפתחת סוכנות החלל האמריקאית נאס"א, הצליח לשבור הלילה את שיא העולם למהירות טיסה. המטוס טס במשך 10 שניות מעל קליפורניה במהירות הגדולה פי 7 ממהירות הקול, ומיד אחר כך התרסק לתוך מי האוקיינוס. נאס"א מנסה לפתח בשנים האחרונות כלי טיס מהירים שישמשו לטיסות בחלל ולטיסות מסחריות. מתוך MSN.co.il
 

טל ר

New member
ולמי שהיה ב-Oshkosh 2003

היתה הרצאה מעולה של הצוות של NASA בדיוק על הפרוייקט הזה - פרוייקט ה-Scramjet.
 

Avner18

New member
איזה סוג מנוע היה למהיר הזה?

מנוע סילון סטנדרטי? רקטי? או המהפכני הנסיוני החדיש בשיטת ה: PULSE DETONATION ?
 

Maple syrup

New member
אף אחד מהשלושה.

המנוע הוא מסוג הנקרא scramjet (לא לבלבל עם ramjet, שנמצא כבר בשירות מבצעי באי אלו טילי שיוט). בניגוד למנוע רקטי, ה-scramjet הוא "נושם אוויר" - כלומר, לא צריך לשאת עמו אספקה של חומר מחמצן. מה שמיוחד במנוע הזה הוא שאין בו חלקים נעים, ומכיוון שכך, אין לו בעיה שאוויר יזרום דרכו במהירויות גבוהות מאוד (במנועי סילון סטנדרטיים זה יביא להזדקרות מנוע). אך אליה וקוץ בה - ה-scramjet נכנס לפעולה רק, ואך ורק, במהירות היפר קולית (hypersonic). במילים אחרות, המנוע הזה יחזיק אותך במהירות של מאך 6 או 7, אבל הוא לא יוכל להביא אותך אל המהירות הזו. לכן הצורך במאיץ - במקרה של הניסוי הנוכחי של NASA, היתה זו רקטת האצה בעלת דלק מוצק. אכן, ה-scramjet טומן בחובו הבטחה אדירה, לצד טכנולוגיה נוספת שאמורה להביא רכבי אירוספייס למהירויות היפר קוליות - פעימת הניפוץ (pulse detonation) שהזכרת. אך יש עוד דרך ארוכה עד שמטוס בעל מנועי scramjet יוכל להמריא מגובה פני הקרקע ולהאיץ עצמו, ללא צורך ברקטות חיצוניות, למהירות היפרסונית.
 

jetman

New member
האם מישהו שמע את הכתבה הקצרה

בטלויזיה - לא זוכר ערוץ - ערב השיגור? כרגיל הצליחו לעשות מזה סלט שלם. בין היתר למדנו שהכלי צורך חמצן מהאטמוספרה ולכן אינו צריך דלק. בכלל מהפתיחה הדרמטית של הכתבה חשבתי שכבר זכו ב X-prize עם כל הכבוד מדובר בניסוי אחד מרבים בנאס"א, וזה שהוא זכה לעמוד ראשון בעתון משמח רק כי זה אומר שלא היה רצח ע"י ערבי מתאבד או צרה אחרת כרגיל אצלנו. אז הלואי שנראה את התעופה בעמוד הראשון כל יום
 

Avner18

New member
תודה לך על התשובה המקיפה.

החכמתי. כמובן שזה רק מעלה אצלי עוד שאלות כי גם במנוע PD פעימת הניפוץ אין חלקים נעים למיטב ידיעתי, אז מה ההבדל ביניהם?
 
מנוע פולס ג'ט ממלחמת העולם

ואם תקראו עד הסוף, יש גם ספין ישראלי מפתיע ביותר! מנוע סילון ללא חלקים נעים, שרק מחזור תרמודינמי מייצר בו דחף, פותח כבר במלחמת העולם השניה ואלפים כמוהו טסו בשירות פעיל! זה היה מנוע PULSE JET גרמני (בעברית: מהוד סילון), שפותח עבור הפצצות הטסות V1 שרבות מהן המריאו מבלגיה ונפלו על אנגליה.עקרון הפעולה הוא יצירת פיצוץ של אדי דלק ואויר בתוך תא שריפה (למעשה דוד נירוסטה) שמלפנים יש לו כונס אויר ומאחור צינור פליטה. קוטר צנור הפליטה גדול מקוטר הכונס, ובמהירות טיסה גבוהה (מאך 0.7 היה נקודת התכנון), הלחץ הטוטאלי בכונס מול הלחץ הנמוך מאחור גרמו לכך שרוב הגאז נפלט אחורה וכך נוצר הדחף. בתכנון נכון של יחס השטחים והנפחים ושל אורך צנור הפליטה, יצאת הגז המהירה אחרי הפיצוץ יצרה תת לחץ, שאיבה של דלק ואויר מהכונס, ועקב הדחיסה הפתאומית ועלית הטמפרטורה - פיצוץ נוסף (קצת דומה למנוע דיזל). על הקרקע הדחף אפסי כי הגז נפלט לפנים ולאחור, אך בנית לחץ בכונס האויר בטיסה מהירה גרמה לדחף מספיק במהירות התכנון של הכלי. המטרה היתה להשיג מנוע זול כי הכלי מתכלה. המנוע כולו הוא "דוד" נירוסטה, מצת חשמלי אחד, מזרק דלק וברזים. מחיר כולל כ-600 דולר אמריקני. גם אז הזניקו את כלי הטיס בעזרת רקטה שהאיצה אותו למאך 0.7, שם ניצת המנוע ושימש ליתר הטיסה. מעל המטרה פחות או יותר ברז דלק היה נסגר חשמלית, המנוע הפסיק לעבוד והפצצה עברה לצלילה. איך אני יודע וקשור לזה? זה הספין הישראלי. לפני כשלושים שנה הייתי אחראי לפתוח מנוע למל"ט הטעייה בחיל האויר, תת קולי, משוגר מהקרקע, וחפשתי מנוע שיעלה פחות מ-1000 דולר. עליתי על מנוע ה-V1 בספרות, פיתחתי תכנית מחשב קטנה ובה כל הנוסחאות התרמודינמיות הדרושות, ותכננתי מנוע כזה מותאם לדרישות הכלי. כולה הייתי מהנדס בענף תיכון אוירונוטי והמפקדים שלי לא הבינו כלום במנועי סילון, אבל בנינו את המנוע שתכננתי ב"וולקן הנדסה", בנינו התאמה למתקן הרצת מנועי סילון בחיל האויר, וסחבק ניהל סדרת ניסויי מנוע שלמה בתל נוף, על מתקן ההרצה למנועי סילון, כדי לוודא שהתאוריה עובדת. במתקן היה אפשר להזרים אויר דחוס אל תוך הכונס (לדמות מהירויות טיסה שונות) והתקנתי מדידי כח לבדיקת הדחף המתקבל. מי היה מפקד המתקן (בי"מ מנועים, יא"א 22)??? אהה, רס"ן רמי דותן, מומחה אמיתי למנועי סילון, שלא היה שני לו בידענותו בחיל (אח"כ עלה לו השתן לראש ואת הסוף כולם יודעים). משך כשבוע שלם של ניסויים, מדדנו דחף אפסי בכל המהירויות וכמעט התייאשתי - נראה שאין קשר בין התאוריה, בניית המנוע, והתוצאה. ממש במקרה גיליתי שיש חופש במתקן ההרצה אשר עד דחף של מאות ק"ג בודדים לא מאפשר מדידה..... בסופו של עניין הכל פעל כהלכה, ייצרנו מספר מנועים כאלה, הם הותקנו על אבי הטיפוס של הכלי, ושוגרו במהלך טיסות הניסוי מבסיס ח"א לכיוון הים. המנועים עבדו בסדר אבל השיגור בעזרת רקטות האצה גרם להרבה בעיות ובסופו של דבר הוחלט להצטייד במנועי סילון "רגילים" מתוצרת נואל פני האנגלית (5000 דולר האחד). מל"ט התעייה זה מיוצר עד היום, ונטל חלק חשוב ב"מלחמת שלום הגליל" בשנת 1982, אבל לא משתמשים במנוע מהוד הסילון. אני מאד נהניתי ברמה האישית מכך שמהנדס צעיר אחד (אני) מסוגל לפתח מתמטית מנוע סילון, לתכנן אותו, לייצר, לנסות בהצלחה על הקרקע ובאויר, ולקבל תוצאות כמו שתוכנן על הנייר.
 

NoamKo

New member
גם מגח סילון

הוא ללא חלקים נעים כמדומני תקנו אותי אם אני טועה.
 

Maple syrup

New member
מגח סילון=scramjet

ראה גליון נובמבר 2002 של מדע פופולרי ל-scramjet, וגליון ספטמבר 2003 של אותו מגזין ל-pulse detonation.
 
נכון, אבל שם הבערה רציפה

ההבדל בין מגח סילון RAMJET למהוד סילון PULSE JET הוא שבמהירות 0 למגח סילון אין שום דחף בכלל, ולמהוד סילון יש קצת. מהוד סילון - כשמו כן הוא - נכנס לתהודה כשהדלק ניצת בגלל יחסי שטחים מסוימים בין הכונס, תא השריפה, וצנור הפליטה. עקב כך הוא עובד ברעש נורא של פיצוצים מחזוריים ולא יתקבל בשום כלי מאויש, אבל בכ"ז יש לו דחף במהירות נמוכה וניתן תאורטית אפילו להמריא אתו. מגח סילון מחייב האצה למהירות גבוהה לפני הצתתו והוא יכבה כשכלי הטייס יאיט מתחת למהירות סף. מהוד סילון לא יכבה גם בעצירה. למל"ט הטעייה שצריך לדמות מטוס, יש לאפשר טווח מהירויות בטיסה ולכן בחרנו מהוד סילון. דוגמה לשימוש מיוחד במגח סילון - מסוק "קוליברי" שפיתח טייס הולנדי, מכיל בקצה כל רוטור מגח סילון. מנוע "מקצרת דשא" קטנטן משמש לסיבוב התורן ולכן קצה הלהב מגיע למהירות גבוהה, אז מציתים את הדס"ל והמגחים לוקחים מכאן והלאה ומקנים מספיק אנרגיה להתרומם ולטוס. כל עותקי הקוליברי נרכשו לפני שנים ע"י התע"א ולדעתי זרוקים שם כאבן שאין לה הופכין.
 

Maple syrup

New member
אההה... אפשר להישאר בטורבו מניפה

וחסל בלגנים?
 

Pilon

New member
תיקון קל

במנוע ה Pulse-jet המקורי של ה וי1 (argus As 14 ) יש חלקים נעים הנראים כתריסים קטנים ומשמשים לפתיחה וסגירה של פתח היניקה. בתחילת דרכה של הרקטה, נהגו להטילה ממסילה שנבנתה במורדות הרים, וזאת כדי לייצר את כניסת האוויר הראשונית לתא הבעירה. לאחר פיצוץ תערובת אוויר\דלק התריסים נסגרו ונוצר דחף. לאחר ירידת הלחץ בתא הבעירה נפתחו שוב התריסים כתוצאה מלחץ האוויר מתנועת הרקטה קדימה...וחוזר חלילה. החום בתא הבעירה הספיק להבעיר את התערובת שוב ושוב ללא צורך יותר במקור מתח למצתים. בנסיונות מאוחרים יותר השתמשו בלחץ אוויר ( ולעיתים גם באצטון) ממקור חיצוני שהוזרם לעבר פתח היניקה מול השסתומים. צורך זה נבע עקב הטירדה בהקמת מסילות שכאלו וכן מכיוון שהן היו חשופות וניתנות לגילוי. חובבי טיסנים רבים בעולם בונים מנועים שכאלה, רק שאת ה "תריסים" החליפו במעין דיאפרגמה העשוייה פלדה קפיצית בצורת פרח, וזאת כדי לפשט את הבנייה. ניר
 
למעלה