ממהי התרבות השלטת בישראל ? מערבית או מזרחית?

קסנדרה*

New member
ממהי התרבות השלטת בישראל ? מערבית או מזרחית?

האם התרבות השלטת במדינת ישראל היא התרבות המערבית, האם קיימת מספיק אינטגרציה בין התרבויות ? ישראל יכולה להפוך לצומת תרבויות. דוגמא; ארה"ב שנבנתה בעיקר ממהגרים שנפרדו מהזהות הלאומית הקודמת שלהם או, לפחות נדרשו להכפיפה לזהות חדשה, יותר אזרחית מלאומית. האם את המודל הזה נכון לחקות ?? אחת מהדוגמאות שיכולות להכעיס: מרבית מבחני הקבלה למוסדות החינוך הגבוהים, הם מבחנים מוטי/תלויי תרבות, כלומר, לא ניתנת הזדמנות שווה למועמדים הבאים מתרבויות אחרות (מהגרים שאינם עולים ממדינות שבהן שלטת תרבות מערבית).
 

OSDSET

New member
אין ספק, התרבות השולטת היום היא תרבות מזרחית

תראי למשל את האוכל המזיקה, הסרטים הישראלים, הרקדנים והזמרים בטלוויזיה ובתוכניות השונות, תראי מי יושב בית סוהר ותראי מיהו הנהג האלים בכביש. צריך עוד דוגמאות. אינטגרציה? אני מסופק, הרי האדם הוא נוף מולדתו ואיפה אנחנו חיים? במזרח התיכון. לא תהיה פה לעולם תרבות מערבית. אנחנו רוצים להשלוט את עצמינו אבל זה חסר טעם. המזל הוא העליה הרוסית הגדולה שאולי תדחה את המצב בעוד כמה שנים אבל גם זה לא יעזור.
 

ne ro

New member
יש גם הרבה אשכנזים עם מנטאליות מזרחית-

פרימיטיבית, כך שנמוכי מצח וגסי רוח יש בכל מקום.
 

Jen74

New member
לגבי הנהג האלים בכביש

יש כאלה שיש להם כסף להוציא את עצמם ממצב שהם יידרשו לשבת בכלא על עבירות תנועה עם או בלי פצועים או הרוגים. למשל תראו את עו"ד קלגסבלד שיצא בעונש כל כך קל וחסר חשיבות אחרי שהרג שני אנשים בגלל שלא עצר ברמזור אדום.
 

antreprize

New member
תני דוגמה להטייה תרבותית

במבחני קבלה למוסדות השכלה גבוהה. אני לא מבין איך מבחן יכול להיות מוטה תרבות.
 

OSDSET

New member
כידוע יוצאי עדות המזרח מופלים לטובה בנקודות

זכות לכניסה למוסדות לימוד גבוהים. למה? ככה.
 

EastGirl83

New member
אני חושבת שכן קיים עדיין..

וניתן לראות את זה במיוחד במבחני קבלה שעדיין שואלים על מוצא ההורים. ואם אני לא טועה, יש דבר כזה שנקרא "אפלייה מתקנת" שעד היום במוסדות אקדמאיים משתמשים בהם בשביל כל מי שממוצא מזרחי. ועוד דבר... אם זה לא קיים בדפוס, כתב וכדומה, אז הדבר קיים בחברה עצמה ועד היום ניתן לראות את זה על פני השטח.
 

קסנדרה*

New member
במוסדות האקדמיים, אין כל אפלייה מתקנת או אחרת

תנאי הקבלה זהים לכל הסטודנטים, ההקלות היחידות הקיימות הן לעולים חדשים, ושריון מקומות לסטודנטים ערביים. באוניברסיטאות מסוימות, יש גם שריון מקומות לסטודנטים מחו"ל.
 

Jen74

New member
אם אני אראה בשאלון כל שהוא סעיף מוצא ההורים

אני לא אכתוב כלום או שאכתוב "לא רלוונטי".
 

קסנדרה*

New member
דוגמא להטייה תרבותית

לפני כמה שנים חברה סלולרית מסויימת ערכה סקר בקרב סטודנטים באוניברסיטאות השונות בארץ בעניין - העדפות מוסיקליות. כל סטודנט היה צריך לבחור את הסגנון המועדף עליו. רק 3% מהסטודנטים בחרו מוזיקה מזרחית. אחד הכתבים בעיתון אינטרנט מסוים פירש את הממצא כסלידה של האינטיליגנציה הישראלית מהיבבות המושמעות מגרונם של הזמרים המזרחיים. ניתן ללמוד מזה, שסטודנט שמעוניין לשמור על הרושם המקובל, הקונבנציונאלי ולהגביר את סיכוייו להתקבל, יטה את תשובותיו, ויבחר במוסיקה אחרת (שלמה ארצי או האבנים המתגלגלות). דוגמא נוספת, לסטודנטים ממוצא ערבי, אין כל הקלות, והרי המבחנים אינם מותאמים לתרבותם. אמנם איני בעד אפליה מתקנת, היות והיא לעתים קרובות מתעלמת ממאגר מועמדים ראויים, הדוגמא שעולה בראשי היא שריון מקומות לנשים בין חברות הכנסת. יש לזכור שכל ח"כ אשה שנדחפה קדימה בכורח האפלייה המתקנת, יכולה לתפוס מקום של ח"כ אחר (גבר או אשה* מתאימים יותר ממנה, ראויים יותר ממנה. או למנות שר ממוצא ערבי גם אם אינו ראוי, רק כדי להחנף לקהל המצביעים הערביים - זה פסול בעיניי. מבחני הכניסה לאוניברסיטאות ומוסדות ההשכלה הגבוהה הם מוטים תרבותית לטובת היהודי הישראלי, מהשכבה הסוציו-אקונומית הגבוהה, וכך ישראלים רבים אחרים לא יכולים להתקבל לאוניברסיטה. אמנם היום יש את כל המכללות המכינות את הסטודנטים, , ועדיין ההישגים בקרב מועמדים מסוימים הוא נמוך. הרפורמה בהשכלה הגבוהה, כלומר, שגשוג המכללות, הביאה למתן הזדמנות שווה* למועמדים נוספים משכבה סוציואקונומית נמוכה, ערביים, עולים ועוד. כמו גם האוניברסיטה הפתוחה, שלא מעמידה כל מחסום בקבלת מועמדים, והולכת לקראת כל סטודנט. * כאשר אני כותבת שווה, יש לי הסתייגות, ידוע שאין תואר מאוניברסיטת חיפה/ת"א/ירושליים, אינו בעל שווה ערך לתואר מהאוניברסיטה הפתוחה או ממכללה, מבחינת התפיסה, כי מכל בחינה אחרת, התואר שווה.
 

antreprize

New member
איך מבחן יכול להיות מוטה תרבות?

ממתי לאוהבי מוזיקה מזרחית אסור ללמוד באוניברסיטה?
 

קסנדרה*

New member
סיווג סטודנטים לפי סוג המוסיקה שהם מעדיפים

והאבחנה הייתה בין מוסיקה מזרחית לבין מוסיקה אחרת. ולא הוזכר כאן שלאוהבי ז'אנר זה או אחר אסור או יש עדיפות ללמוד באוניברסיטה, הדוגמא כיוונה להראות איך נוצרת הטייה חברתית/תרבותית.
 

antreprize

New member
אני לא רואה כאן בעיה.

איך את יודעת שזה לא בגלל שרק 3% מהסטודנטים אוהבים מוזיקה מזרחית? שאלו אותם איזה מוסיקה הם אוהבים, אני לא רואה כאן שום הטייה.
 

קסנדרה*

New member
שיעור המזרחים בסגל האקדמי - פחות מ-9%

ואולי בעקיפין זה קשור להטייה חברתית, לאו דווקא רק תרבותית. כי הרי גם שיעור הנשים קטן יותר מ-5-6% - ואולי מקורה הבעיה בחוסר מימון, הרי ממש בימים אלו מתנהל מאבק על שכרם של המרצים, וכבר התחילו לדבר על האפשרות להעלות את שכ"ל הסטודנטים. אז אולי אנחנו נטפלים לבעיית קיפוח והיא אינה קיימת כלל ?
 

קסנדרה*

New member
למה אתה לא מנמק את התגובות שלך ??

לא ניתן להבין מתגובתך מאומה. תודה לאל כי למה ? כי המרצים ו/או האקדמאים ממוצא מזרחי מאיימים על מישהו, על משהו, מה ?? או נימוק אחר שיסביר את התגובה המוזרה הזו. תודה ושבת שלום.
 

אנטוליו

New member
../images/Emo132.gifאשתדל לנמק במקומו.

ההסבר הוא פשוט: מנת משכל של יהודי ספרד מפגר מזו של יהודי אשכנז ב-12 נקודות, כפי שאפשר לראות מהחומר שליקטתי מהקישור הבא אשר סוקר מנות משכל של עמים שונים בעולם. אגב, משם אפשר גם ללמוד שמנת משכל של אשכנזים בארץ נמוכה מאשכנזים בארצות המערב, כגון בריטניה וארה"ב. יש גם הסבר מעניין לכך. בין היתר כתוב שם ( אני מביא בשני חלקים ומקווה שאת שולטת באנגלית): Intelligence in Israel is higher than in the other countries of South Asia and North Africa. Eight studies of intelligence in Israel are summarized in Table 6.7. The IQs lie in the range of 89–97 with a median of 95. This is substantially higher than the median of 84 for the remainder of South Asia, showing that Jews have higher IQs than other South Asians. In Israel approximately 20 percent of the population are Arabs, whose IQ of 86 (see Table 6.1, row 20) is virtually the same as that of other South Asians in the Near East. Forty percent of the population are European Jews (mainly Ashkenazim from Russia and Eastern Europe) and 40 percent are Oriental Jews (Mizrahim) from Asia and North Africa. Three studies carried out in Israel have found that the Ashkenazim have a mean IQ approximately 12 IQ points higher than the Oriental Jews (Zeidner, 1987a; Burg and Belmont, 1990; Lieblich, Ninio, and Kugelmass, 1972). The IQ of 95 for Israel is the weighted mean of the IQs of 103 of the Ashkenazim Jews, 91 of the Oriental Jews (12 IQ points lower), and 86 of the Arabs. The lower IQ of Arabs in Israel compared with Jews is confirmed by Zeidner (1987a), who has reported that Arab applicants for admission to university obtain an IQ 15 IQ points lower than that of Jewish applicants. There are two questions concerning the Jewish IQ that require explanation. The first is why the Ashkenazim Jews in Israel have an IQ of 103. This is not particularly surprising because there is considerable evidence that Ashkenazim Jews in the United States and Britain have substantially higher IQs than Gentiles. In the United States, a study published in the 1920s reported that Jewish 10-year-olds had an IQ 13 points higher on the Stanford-Binet test than European Gentiles (Ns=110 and 689, respectively) (Bere, 1924). In the 1940s Nardi (1948) reported an IQ of 110 on the Stanford-Binet test for Jewish 12-year-olds (N=1,210), and in the 1950s Levinson (1957) found an IQ of 109 for Jewish 12-year-olds (N=2,083), also on the Stanford-Binet test. Herrnstein and Murray (1994) reported an IQ of 112.6 for Jewish adolescents in their study of the National Longitudinal Study of Youth, and the latest study has found an IQ of 107.5 in a nationally representative sample (N=150) of adults (Lynn, 2004). Similarly high IQs for Jewish children have been reported in Britain. In the 1920s Davies and Hughes (1927) found that Jewish 8—14-year-olds in London had an IQ of 110 (N=1,081), compared with 100 for British children. In the 1960s Jewish 10-year-olds in Glasgow had an IQ of 117.8 (N=907) compared with Scottish children in the same city (Vincent, 1966). However, this figure for the Jewish IQ is too high for a comparison with British children as a whole because the IQ of children in Glasgow is 93.7 in relation to 100 for the national aver-age (Lynn, 1979). To compare the mean IQ of Jewish children in Glasgow with that of British non-Jewish whites we have therefore to subtract 6.3 IQ points from their score, giving them a mean IQ of 111.5. Thus, the IQs of Jews in the United States and Britain average between around 107 to 115 and are therefore higher than the 103 estimated for Ashkenazim Jews in Israel.
 

אנטוליו

New member
המשך וסוף למאמר

Some possible explanations for this are that few American and British Jews have emigrated to Israel. Most of the Ashkenazim Jews in the United States and Britain fled persecution in Russia and Eastern Europe between 1880 and 1914 and in Germany between 1933 and 1939. It seems likely that these would have been the more intelligent who foresaw the dangers of staying and were able to organize emigration. Those who remained in Russia and Eastern Europe would likely have been a little less intelligent. These are the ones who emigrated to Israel after World War II to escape persecution and poverty and whose IQs are a little lower than those of Ashkenazim Jews in the United States and Britain. A further factor is that many of these supposedly European Jews are not Jews at all but pretended to be Jews in order to get permission to leave the Soviet Union (Abbink, 2002). A second problem concerning the intelligence of Jews is that all Jews were originally from the same stock, so why is the intelligence of Ashkenazim Jews approximately 12 IQ points higher than that of Oriental Jews? There are probably two answers to this question. The first is that despite strict Jewish prohibitions on exogamy, there has always been some inter-marriage and inter-mating between Jews and non-Jews living in the same localities. Even a small amount of exogamy over many generations is sufficient to intro-duce significant proportions of non-Jewish genes into the Jewish gene pool. The effects of this are visible in European Jews, a number of whom have fair hair and blue eyes. The result of this will have been that Ashkenazim Jews in Europe will have absorbed a significant proportion of the genes for higher intelligence possessed by the Europeans, while the Oriental Jews in the Near East and North Africa will have absorbed a significant proportion of the genes for lower intelligence from the South Asians and North Africans. The second factor that has probably operated to increase the intelligence of Ashkenazim Jews in Europe and the United States as compared with Oriental Jews is that the Ashkenazim Jews have been more subject to persecution. Jews were less persecuted over the course of many centuries in Southwest Asia and North Africa. Oriental Jews experienced some persecution sufficient to raise their IQ of 91, as compared with 84 among other South Asians and North Africans, but not so much as that experienced by Ashkenazim Jews in Europe. The 12 IQ point difference between Ashkenazim Jews and Oriental Jews in Israel is almost certainly to some degree a genetic difference. Genetic analysis by Hammer, Redd, and Wood (2000) has shown that all Jews have some genetic affinity (except for the Ethiopian Jews) arising from their common original stock in the Near East but that European and Oriental Jews form two genetic families, the European Jews with some genetic affinity with gentile Europeans and the Oriental Jews with some genetic affinity with Southwest Asians and North Africans.
 
למעלה