מי מכיר או זוכר

אמיר72

New member
מי מכיר או זוכר

לפני למעלה מ-20 שנה, בהיותי ילד, הייתי מבקר לעתים בהרצליה לראות המראות ונחיתות. בצד הצפוני של השדה, מחוצה לו, היו זרוקים כמה מטוסים ישנים צבועים צהוב, שנאמר לי אז שהיו מטוסי ריסוס ישנים. למיטב זכרוני היו שם שניים לפחות, ואולי שלושה. אחד מהם היה ה-TBM אוונג'ר שהגיע אח"כ למוזיאון חה"א ונצבע בצבעי הצי. מישהו כאן מותיקי הרצליה זוכר מה היו האחרים ו/או מה עלה בגורלם ?
 

liranshm

New member
מקווה שפתרתי לך את התעלומה.

בשנת 1967 נרכשו 3 מטוסי גרומן TBM אוונג'ר ע"י חברת "מרום".אכן מטוס אחד הועבר למוזיאון חה"א תמורת מסוק SA342L גאזל שנלקח שלל מחה"א הסורי בשל"ג ואם אינני טועה,פועל עד היום ברישום 4X-BHH.מטוס שני נמצא מפורק במוסכים בהרצליה.ומטוס שלישי למיטב ידיעתי נמכר ליוון. בנוסף למטוסים אלו,פעלו בשנות ה-60 בחברת "אוויתור" ולאחר מכן ב"מרום" 3מטוסי AT-6 הרווארד ששימשו ללימוד ארובטיקה ולהטסת כרזות פירסום. כמו כן בשנת 1950 חברת "כימאוויר" רשמה בארץ 3 מטוסי בואינג סטירמן,ובשנת 1967 רכשה חברת מרום מחה"א מטוסי סטירמן נוספים שהוסבו למשימות ריסוס. Lir@n.
 

hifly

New member
איפה הסטירמנים האלו היום?

שאלה נוספת-בשדה דוב בקצה החניה מצפון ,מונח לו רובינזון ישן על חביות ללא מגלשים,ורוטור זנב,משהו יודע מה מצבו,למי הוא שייך? הייתי רוצה לשפץ דבר כזה. אמיר
 

אמיר72

New member
תודה

המטוסים שראיתי היו חד כנפיים, ולכן אני מניח שאלו היו הארוורדים או האוונג'רים הנוספים.
 

liranshm

New member
ביוון

פגשתי עכשיו בעלים לשעבר של אחד מהסטירמנים האלה (4X-AII) והוא אמר שכל המטוסים נמכרו ליוון.
 

hifly

New member
תודה-מה יש ליוונים האלו

קונים את כל הגרוטאות שלנו
יש למשהו תשובה לחלק השני של השאלה בקשר לרובינזון המפורק בש"ד בחנית הקלים?
 

Doron Atik

New member
קוראים לו BBO,

אני לא בטוח שזה רובינזון (אפילו הם יותר גדולים ממנו) והוא ז"ל כבר כמה שנים טובות. בדיוק כמו AHP אשר נח לו על מי מנוחות (דאש 6). אגב, ל-BBO אין מגלשיים. התחת שלו נשען על הגדר הירוקה שמקיפה את רחבת החניה... :)
 

hifly

New member
BBO??מאיפה זה?מה זה?

כן לגבי המיגלשים שמתי לב,גם רוטור אחורי חסר לו.יש לך מושג קלוש של מי הוא?איפה אפשר לברר??
 

Doron Atik

New member
בטח חיים (מודיעין טיס) יודע,

הוא עזר לי להשיג רשימה של כל אותות הקריאה בישראל, סוג מטוס ולמי הכלי שייך. דבר איתו, אני בטוח שלא תהיה לו בעיה.
 

hifly

New member
תודה אבל צבי הרפז כבר כתב את שמו

של בעל המסוק.
 

noam hartoch

New member
מטוסים של פעם

מטוסי ה-TBM לא היו בבעלות מרום, אלא חברה אמריקאית בשם AGAIR, שבעליה היה אגרון (ולכן AG שזה גם קיצור של AGRICULTURAL), אחד משני השותפים במרום (השני היה מקס קרמר). מטוסי ה TBM הגיעו להרצליה בשנת 1964, ומשם הוטסו ליוון לביצוע עבודות ריסוס על ידי שלומי ברוש ז"ל, מחלוצי ענף האזמ"ים, ולימים קברניט 747 באל-על, וסרג'ו גינזבורג (יבדל"א) שהיה אז טייס ראשי של מרום, ומחלוצי הכתיבה בשחקים במטוס ההרוורד 4X-ARC (אני עוד זוכר אותו אי שם בשנת 1968 מפרסם את אליטליה בשמי תל-אביב...). המטוסים חזרו לישראל אחרי מלחמת ששת הימים, שניים הועברו למוזיאון, אחד שוקם לדמות מפציץ טורפדו של ה_NAVY בזירת הפסיפיק במלחה"ע ה-2, השני נרקב במגרש הגרוטאות של המוזיאון. השלישי מצוי כיום במוסך בהרצליה ועובר תהליך ארוך ומפרך של שיפוץ ושיקום לקראת הטסתו לבעליו החדש בקנדה. מטוסי ההרוורד היו צבועים בצהוב עם הגיעם למרום (כך טסו כמטוסי הדרכה בחיל האויר), בסוף שנות ה- 60 נצבעו כל השלושה בצבע כסוף. מרום רכשה את הסטירמנים הראשונים ב 1957 (לא 1967), ולאחר מכן הוסיפה לרכוש מהם עד 1963. חיל האויר הציע אז למכירה מיגוון של מטוסי הדרכה שיצאו מהשרות, במחיר מציאה של כ- 250 ל"י למטוס.
 
גש כעת לשדה התעופה בהרצליה

וצלם עוד גרוטאות, שמונחות שם ברחבה המזרחית וליד הגדר הצפונית בתחילת מסלול 11. בעוד 20 שנה, אפשר יהיה לשאול את אותן שאלות לגביהן. דוד
 

אמיר72

New member
עצוב

sic transit gloria mundi מה שוכב שם ? אפשר אולי לעניין את טרנר וחבר מרעיו, או שהכל אזרחי ? חשוב למנוע את הבזבוז הנוראי הזה. כך הלכו המבצרים המעופפים, המוסקיטו, האנסון והקונסול, הבופייטר, ובטח עוד ששכחתי.
 
פעם חשבתי

שהסיטרואן דה שבו שלי לא שווה כלום ונתתי אותו במתנה לגיסי. לפני יומיים שלושה, נסעתי בכביש וראיתי רכב חילוץ שעליו הועמס סיטרואן דה שבו סהרה (היה דגם כזה, שהונע ע"י שני מנועים, אחד קדמי ואחד אחורי, שכל מנוע מניע 2 גלגלים). הדה שבו הזה היה צבוע בצבע ירוק מבריק עם ניקלים מצוחצחים, גלגלים שחורים שחורים, בקיצור, בונבוניירה אמיתית. ערכו בודאי מרקיע שחקים. מה שמונח בהרצליה זה אוסף של מטוסי-ריסוס צהובים ומאובקים, ועוד כמה מטוסים קלים, חלקם חד-מנועיים ואחרים דו-מנועיים. בדיוק תהיתי בליבי היום, האם מישהו משלם עבורם דמי-חניה ואם כן, האם שווה לשלם עבורם זאת. אם לא משלמים, האם לא חבל על המקום שהם תופסים? לך תראה, אולי תשיג איזו גרוטאה לשיפוץ במחיר מציאה. דוד
 

neta barak

New member
אמיר,הכל שאלה של כסף!לאנשים

בארץ אין כסף לאכול,אז לך דבר איתם על שיפוץ מטוסים! את מי חוץ מחובבי תעופה זה מעניין?
 

אמיר72

New member
למרות היותך טרול

שאלת שאלה עניינית, ולכן אגיב: זלזול בהיסטוריה הוא, לדעתי, זילזול בעתיד - "דע מאין באת". אובדן של משהו היסטורי, וללא אפשרות להשיבו, היא בכייה לדורות. זה מאפיין לא רק את חובבי התעופה בארץ, אלא תחומים נוספים, בעיקר הרס מבנים לשימור או הזנחה של בתים היסטוריים (ודוגמאות יש למכביר). בעולם זה לא כך - ראו רק איך התגייס מפעל מכוניות אמריקאי לשיפוץ מכוניתו ההיסטוריח של הנשיא המנוח חיים ויצמן, אחרי שבארץ הביאו אותה למצב של הרס כמעט מוחלט. העובדה היא שלא רק משוגעים כמוני להיסטוריה של חיל האוויר מעוניינים בשימור מטוסים ישנים חייה ונושמת - מוזיאון חיל האוויר. חזונם של זוריק ז"ל ושל טרנר יבדל"א התגשם (ברובו הגדול) והוא אבן שואבת לרבים, וראו מה קורה שם כל חול מועד, איזו הסתערות יש על הקופות. הטיעון ש"את מי זה מעניין אם יש רעבים בארץ" הוא דמגוגיה זולה, כי רעבים תמיד היו ורעבים תמיד יהיו (בלי להיכנס לויכוח על זה). אני לא מדבר על החזרת מטוס לכושר טיסה אלא על הבאתו למצב תצוגה (אפרופו האוונג'ר המדובר). העלויות לא גבוהות, ובכלל הן באות מתקציב המוזיאון. עוד הערה ללירן - אולי טרנר לקח את הפוקר, לך תדע ...
 
בכל זאת זה נושא של כסף, רצון ויכולת

פגשתי בחו"ל אנשים , משוגעים לנושא,אשר מקדישים מזמנם וממרצם למטרות כאלו. המימון בא חלקו מכיסם, מהכנסות עמותות המוקמות למטרות דומות, מתרומות וייתכן גם ממימון ממשלתי. דוגמא לכך הוא מטוס B17 אשר שופץ במשך מספר שנים ולפני שנה הוצג במלוא הדרו באושקוש. מעבר לכסף נדרש גם זן מיוחד ונדיר של אנשים משוגעים לדבר, נדמה לי שידידי אריאל אריאלי נמנה על הזן הזה . במידה ואריאלי ויחליט לשפץ כלי טייס הסטורי, אני מצהיר כאן שארתם לפקודתו.
 

hifly

New member
ברור ששיפוץ מטוסים מענין רק חולי

תעופה. אבל עדין אני מחכה לתשובות אם משהו מכיר את הבעלים של הרובינזון ששוכב שם ברחבת הקלים בש"ד ,או אולי אפשר להגיע עם משאית ולהעמיס?
יש אחד ששמעתי עליו יש לו אוסף טרקטורים עתיקים שהוא משפץ בעצמו.כאן בארץ.
 
BBO

הבעלים הוא סמי לסרי (חברת שפירית). המסוק גמר שעות וחייב לחזור ל TORRANCE קליפרוניה למפעל לשיפוץ כללי. עלות שיפוץ בערך $70 K אם תתן לסמי בערך $15K ותעביר את המסוק למפעל תקבל בתמורה R22 כמו חדש בעלות של $100K
 

hifly

New member
אופס עניתי לדורון למעלה לפני שקראתי

את תשובתך. הוא אומר שזה מסוק BBO ואני מבין שבכל זאת זה רובינזון? בעקרון אני מדבר על שיפוץ כאן בארץ לבד,אצלי בבית(בהנגר שלי יותר נכון) זה אפשרי? כי רשמת שהוא "חייב "לחזור למיפעל בארצות הברית?
 
למעלה