מיתולוגיה עברית, לאום עברי

0Pandemonium0

New member
מיתולוגיה עברית, לאום עברי

האם קיים דבר כזה? התחלתי להתעניין ולחקור בנושא לאחרונה, אך לא העליתי בחכתי דבר שיספק אותי. אולי אתם יודעים או לפחות מעוניינים לדון בנושא, שהוא התרבות והמיתולוגיה של העם היהודי החילוני. אינני מדבר כאן על מיתולוגיה יהודית, על הקבלה, על הגולם מפראג, על מטאטרון, אשמדאי ושלמה המלך. אני מדבר על מיתולוגיה שאינה קשורה בהכרח לדת היהודית, אלא על מיתולוגיה שהתפתחה לאורך אלפי שנים כחלק מהתפתחותו של עם, לאום, שאינו חייב להיות יהודי. הרי לא תמיד היינו יהודים שלמים, והיו גם תקופות של סינקרטיזם וחילוניות, וכמובן המדינה החדשה שנוסדה ללא כוונה לקשר אותה לדת. מה עם מיתולוגיה וגיבורים לאומיים של העם היהודי החילוני, מה שנקרא "העברי". האם ישנם כאלה? תנועת הכנענים שפעלה בארץ בשנות הארבעים, למשל, העלתה על נס את נמרוד גיבור הציד, שאינו יהודי, אבל הוא מעין צבר בכל-זאת שמתקשר עם עבודת האדמה וחיבור לטבע. כך מצטייר בפסלו של יצחק דנציגר, "נמרוד". מה דעתכם? מי הם הגיבורים הלאומיים של העם היהודי, ולא הדתיים? מהן האגדות הלאומיות ומהי התרבות הלאומית?
 

כיירון

New member
אולי בר כוכבא...

שהרי כל הסיפור שלו נשמע כאגדה... איש צעיר גבה קומה... עיני זוהר לו... קצת כמו הרקולס...
 
מכבים

טרומפלדור, כבר הזכירו את בר כוכבא (אפילו שהמכבים נקשרו באופן דתי וכך גם בר כוכבא, המרד שלהם היה לאומני יותר מאשר דתי). אפשר להגיד שאפילו ישו ניסה בכלל להנהיג רפורמות חברתיות (ומי יודע, אילו לא היו ממציאים בשמו דת חדשה, אולי היה נכנס לפנתיאון הגיבורים). בזמנים חדשים יותר ניתן למצוא את דוד הראובני למשל.
 
מה לגבי אגדות חדשות יותר?

כמו טרומפלדור, למשל, עליו הדור שלי ואלו שלפני התחנכו...
 

Y. Welis

New member
יש על זה ספר מעניין של דויד אוחנה

בשם 'מיתולוגיה ישראלית' (או בדומה - משום מה הספר לא מופיע ברשימות שברשת), שבוחן סיפורים כאלה - מיתוסים ואתוסים שבארץ אמורים להרכיב מעין מיתולוגיה ישראלית. כך למשל הוא חושב שבן-גוריון היה פרומתאוס מקומי - http://ofakim.org.il/zope/home/he/issue14/1098528008 הספר אקדמי למדי בלשונו, אבל יש בו חלקים מאוד מעניינים לקריאה. כדאי לבדוק. אגב דעתי היא שאין מיתוס או מיתולוגיה מקומיים, חוץ מהתנ"ך וכמובן *המשיח*. הוא הדמות המיתולוגית הבולטת ביותר בארץ, אבל ברוח בלבד, כרגע.
 

0Pandemonium0

New member
סוף סוף קראתי, אחרי הרבה זמן שלא יצא לי בגלל

הצבא ולימודים, אבל אני חייב לציין שזה לא בדיוק מה שהתכוונתי אליו. אין כאן מיתוס או דת חילונית, אלא סתם השוואה בין בן-גוריון לפרומתאוס המיתי. אני מסכים שיש אלמנטים מיתולוגיים בהיסטוריה של מדינת ישראל, אבל הם עדיין לא באמת מיתולוגיים, שהרי התרחשו רק לפני שישים שנה. בעוד מאתיים או שלוש מאות שנה, אז יהפכו למיתולוגיה. אתה טוען שהתנ"ך והמשיח הם המיתולוגיה המקומית שלנו, אבל זה מראה רק שלא הבנת למה התכוונתי. אני לא דיברתי לדת היהודית, שאתה מזכיר את סמליה, אלא לדת עממית, לאומית. אנשים נתנו כאן כדוגמה את בר-כוכבא וטרומפלדור, על כאלה אני שואל. האם אתה מכיר?
 

Y. Welis

New member
אני לא מכיר. אולי משום שכל דור חדש ניתץ

את המיתוס של קודמיו - דור ששת הימים את דור הפלמ"ח; דור יום הכיפורים את ששת הימים, וכן הלאה. המיתוס נשאר אצל חלק מהפוליטיקאים, שמנסים עוד לשוות לעצמם תדמית של מיתוסים מהלכים, לנאום כמו שחקנים שייקספיריים, ולנהוג כלפי חוץ כמו אלים שירדו אל הארץ, ושכולם חייבים לשרת אותם. בפועל זה מתרסק אחרי גילוי השחיתות הראשונה.
 
אדמ"ע

אלוהא דרבי מאיר, ענני נחמן מברסלב הרצל רחל ארי בן כנען משה דיין, אם כבר דיברת על זיאוס אבג אומרים שתובל קין הוא וולקן, חרש נחושת מיתולוגיה היא סיפור הבריאה, כך שהגיבור שלנו הוא אלוהים, אברהם יצחק יעקב וכו' האושפיזין ויש אשמדאי ושלמה המלך, יצירות ביאליק בקיצור
 
למעלה