מיסוי במדינת הלכה?

nirdagan

New member
מיסוי במדינת הלכה?

שאלה לבקיאים במשפט עברי: היה וישראל תהיה מדינת הלכה, דהיינו מדינה שחוקיה הם ההלכה, האם המדינה תוכל להטיל מיסים כלשהם על האזרחים מעבר למערכת המיסוי הפרימיטיבית של "מעשר" ועוד כמה דברים דמויי מיסים שכבר קיימים במשפט עברי? זו שאלה מאוד חשובה לגבי האפשרות לקיים מדינת הלכה בימינו. בזמן המקרא וגם בתקופת התלמוד לממשלה כמעט ולא היו הוצאות (לא היו משרדי ממשלה, לא היו בתי משפט שעובדיהם מקבלים משכורת, הצבא היה בעיקר מילואים ומתקיים משלל,...) למשל "מעשר" זה מס של עשרה אחוז מתפוקה החקלאית, שזה יכול להיות בערך חצי אחוז מהתוצר במדינה מודרנית. בעוד הוצאות הממשלה יכולות להיות יותר משלושים אחוז של התוצר. אודה לתשובות לענין, ושבוע טוב לכולם.
 

itchu7

New member
מיסוי במדינת הלכה

תתכן בהחלט גביית מס ע"פ המשפט העברי. כבר בתנ"ך החל מימי יוסף עבור בפרעה וכלה במשה נהגו דיני מיסים. בימי הגמרא מופיעים תשלומים שונים כמו כרגא-מס גולגולת ארנונה מיסי מים שמירה וכיו"ב (ב"מ קט"ו ב"ב ח ע"א). גם כשעם ישראל היה בגלות היו תשלומי מיסים לקהילה וישנם דיונים ארוכים בספרות הראשונים מי מחוייב ובכמה. באשר לבירוקרטיה היא תמיד היתה ותמיד תהיה גם לפני 3000 שנה. וככזו יש צורך לממן אותה כדי שהגולם יוכל לקום על יוצרו.
 

nirdagan

New member
נפרוט את השאלה לפרטים

האם המיסים הקיימים יוכלו להתקיים במדינת הלכה כמות שהם? או שמא עקרונות המיסוי ההלכתי הם שונים באופן מהותי ותהיה חובה לערוך רפורמה? מדובר פה בשינויים רציניים. כולם מדברים על אוטובוסים בשבת ודוסים משרתים שבועיים במשמר אזרחי, כאשר המיסים שאנשים משלמים יכולים להשתנות מהקצה אל הקצה אם, ישמרנו האל, הרבנים ישתלטו על המדינה. למשל, כיום יש מס הכנסה פרוגרסיבי. האם זה יעבור מבחן הלכתי, או שמא נעבור לשיטה אחרת, (כגון מס יחסי או מס גולגולת) שמיטיבה יותר עם העשירים? בנוסף יש בהלכה אפליה קשה בין יהודים וגויים, ובין גברים ונשים. מה ההשלכות של זה על מיסוי? האם ערבים ישלמו יותר או פחות מיסים מיהודים. ונשים מול גברים?
 

masorti

New member
כנראה שהברזת בשעורי התנ"ך....

בבית הספר. כי אחרת היית יודע שהמלך מוסמך להטיל מיסים לתועלת המדינה. לידיעתך, הסיבה הישירה לפילוג בין יהודה וישראל בימי רחבעם/ירבעם היתה מדיניות המיסוי של רחבעם (נטל המס). נציב מס ההכנסה שלו אף נרצח כחלק מההתמרמרות הכלכלית על נטל המס (והרצח סימל את תחילת המרד ברחבעם). תקרא את מלכים א´, פרק י"ב. וכדוגמא, הנה פסוקים י"ח-י"ט: "וישלח המלך רחבעם את אדורם אשר על המס, וירגמו כל ישראל בו אבן וימות. והמלך רחבעם התאמץ לעלות במרכבה לנוס ירושלים. ויפשעו ישראל בבית דויד עד היום הזה".
 

nirdagan

New member
זה מעלה שאלות נוספות

1. האם במדינת הלכה חייב להיות מלך כדי לגבות מיסים? או שגם ברפובליקה אפשר לגבות מיסים? [והשאלות הבאות מעידות שכנראה הברזת משיעורי היסטוריה באוניברסיטה:] 2. "המס" בתקופת שלמה ורחבעם היה עבודת כפייה, ולא מס כספי. זה לא היה "מס הכנסה" כפי שקראת לזה. האם הפיכת מדינת ישראל למדינת הלכה עלול לגרום להטלת עבודות כפייה על הציבור? 3. המס בתקופת שלמה ורחבעם לא היה "לתועלת המדינה" אלא למטרות מימון חייו הראוותניים והמושחתים של המלך. האם מוסד מבקר המדינה יתקיים בזמן שתהיה פה מדינת הלכה?
 

itchu7

New member
מיסוי במדינת הלכה-תשובה לא ממצה

אז ככה, הסמכות לגביית מיסים באשר הם (כל עוד אינם מעוותים ומוטלים ללא שום הצדקה) אינה בהכרח שייכת למלך אלא לבי"ד מכח הכלל המפורסם "דינא דמלכותא דינא". במדינת הלכה תוכל המדינה אשר שואבת את כוחה מבי"ד לגבות מיסים. גביית המיסים לא חייבת להיעשות דוקא בידי המלך ויכולה להיעשות בידי הגוף השלטוני הרלוונטי. (למלך יש סמכות עודפת מעבר לדינא דמלכותא ובה הוא יכול לעשות שימוש בנוסף לדינא דמלכותא דינא) מקורות- עליות דרבינו יונה לב"ב נ"ד, דבר אברהם ח"א סימן א
 

nirdagan

New member
תודה על ההסבר

אני מבין שבית דין (למשל מועצת חכמי התורה של ש"ס בשבתה כבתי דין) תוכל להסמיך את הממשלה לגבות מיסים. עדיין נשארו שאלות פתוחות כגון, האפשרות למיסוי פרוגרסיבי. אפליה בין גברים ונשים, יהודים וגויים והשלכותיהם על מיסוי. מידת הביקורת על הוצאות הממשלה, האפשרות להטיל מס של עבודת כפייה.
 

ספרן

New member
מיסוי על פי דין תורה

וודאי שיש גביית מיסים גם על פי דין תורה. כבר כתב על זה ספר, השופט (בדימוס) ד"ר יעקב בזק - דיני מיסים במשפט העברי. כבר קדמוהו בכתיבת הלכות מיסים בהלכה - הרב חיים פלאג´י ( מתורקיה , המאה ה -19) , ואחרים.
 
למעלה