מטריד: תלונות שווא כשיטה בהליכי גירושין

Admin

Administrator
מנהל

1687699911617.jpeg
צילום: Pexels

תלונות שווא בגירושין הן תופעה מטרידה ביותר המתרחשת כאשר אחד מבני הזוג בוחר להתלונן כנגד בן הזוג השני תלונה כוזבת ושקרית במטרה לקבל יתרון בהליך הגירושין, לרוב בענייני זמני השהות עם הילדים.


איך מתמודדים עם התופעה של תלונות שווא בגירושין? האם יש דרכים להתגונן מפני תלונות שווא שהגיש בן הזוג? וכיצד ניתן להלחם בשיטה המסוכנת?


איך להתמודד עם תלונת שווא בגירושין?


ראשית ובטרם לכל, מומלץ לפנות לליווי משפטי ולא לעבור את התהליך לבד, זכרו שעומד בפניכם הליך פלילי בנוסף להליך הגירושין. בנוסף חשוב לשמור כל תיעוד שיש בידיכם ולאסוף ראיות שיוכיחו שמדובר בתלונת שווא ועלילה כנגדכם.


חשוב ביתר שאת שלא להתחיל דווקא עכשיו, לאחר שהוגשה תלונת השווא כנגדכם, לפעול באופן לא חוקי כנגד המתלונן. כל פעילות לא חוקית שתבצעו תשמש כנגדכם, תחזק את הראיות כנגדכם ותעזור למתלונן לרקום את עלילת השווא כנגדכם.


לאחר שהתיק הפלילי נסגר, כדאי לוודא מה היא עילת הסגירה של התיק. עילות הסגירה יכולות להיות העדר ראיות, נסיבות העניין אינן מתאימות להעמדה לדין והעדר אשמה. נסו לפעול במישור הפלילי לצורך סגירת התיק בעילה של חוסר אשמה. סגירת התיק בעילה זו תסייע לכם בעתיד לא רק לנקות את שמכם, אלא גם להתלונן תלונה מוצדקת כנגד מתלונן השווא.


אישום פלילי נגד מתלונן שווא


חוק העונשין קובע שהעונש על תלונת שווא עשוי להיות בין 3-5 שנים מאסר בפועל, ועל מי שמדיח אדם לתלונת שווא בין 5-9 שנות מאסר. יחד עם זאת, שנים עמדה הנחייה 2.5 שמתווה את מדיניות פתיחה בחקירה והעמדה לדין בגין תלונת שווא, בלב מחלוקת תלונות השווא. ההנחייה דאז מנעה העמדה לדין במקרים רבים של תלונת שווא.


בשנת 2016 המצב החוקי השתנה, והנחייה 2.5 עודכנה, כך שנקבע שבמקרים בהם יש חשד שאדם העליל עלילת שווא מתוך כוונה להטעות באופן מודע ובזדון, תפתח חקירה פלילית.


אף על פי כן, יש לקחת בחשבון את הרף הגבוה מאוד של ההליך הפלילי. לא כל תיק שנסגר מבלי שהוגש כתב אישום יחשב כמקרה של תלונת שווא. לעיתים גם במקרים בהם התיק נסגר בעילה של חוסר אשמה, לא ניתן יהיה להוכיח שמדובר בתלונת שווא. גם במקרים בהם ברור שתוכן התלונה אינו נכון, קיים קושי רב להוכיח שהמתלונן ידע שהתוכן אינו נכון ושהייתה לו כוונה להתלונן תלונת סרק.


הגישה תלונת שווא ותחוייב בסך של 100,000 ₪ פיצויים


דרך נוספת להלחם בתלונת שווא, היא תביעה כספית כנגד המתלונן. אם תוכלו להוכיח כי נגרם לכם נזק ממשי מתלונת השווא, ניתן להגיש תביעה נזיקית בסכום לא מוגבל, בכפוף לנזק שנגרם. בנוסף באפשרותכם להגיש תביעה בגין לשון הרע עד לגובה של 50,000 ₪, ללא כל הוכחת נזק. אם תוכיחו שהמתלונן התכוון לפגוע בכם, הסכום יוכפל עד לגובה של 100,000 ₪, ללא כל הוכחת נזק.


כך אירע בהליך 23310-06. אישה בשנות ה-20 לחייה הכירה בחור בתחנת אוטובוס. בין השניים התפתחה שיחה והם ישבו לאחר מכן יחד בבית קפה. למחרת היום האישה הגישה כנגד הבחור תלונה למשטרה בגין ביצוע מעשים מגונים בכוח.


רק לאחר מספר ימים, מתוכם שהה הבחור 4 ימים במעצר, הודתה האישה כי בדתה את התלונה מליבה. כנגד האישה הוגש כתב אישום בגין מסירת ידיעה כוזבת. במסגרת הסדר טיעון האישה הודתה כי הגישה תלונת סרק ונגזר עליה לפצות את הבחור בסך של 3,000 ₪.


הבחור לא הסתפק בסכום הזעום שנפסק בהליך הפלילי, והגיש כנגד האישה תביעת לשון הרע על פגיעה בשמו הטוב ובמוניטין שלו. בית המשפט פסק כנגד האישה את מלוא סכום התביעה בסך 100,000 ₪ פיצוי לבחור וסך של 15,000 ₪ הוצאות משפט.


בהליך נוסף בבית המשפט לענייני משפחה בירושלים הייתה מחלוקת בין בני זוג גרושים על זמני השהות של הקטינים אצל האב, ועל שעת השבתם לביתה של האם. כתוצאה מכך האם פנתה למשטרה בתלונה שקרית כי האב חטף את הילדים, היא חוששת לחייהם ומפחדת שהוא יבריח אותם.


האם הודתה שלא חששה לשלום ילדיה, ונקבע שתלונתה הייתה תלונת שווא שנמסרה בזדון. לפיכך פסק השופט הבכיר שלמה אלבז פיצויים בסך 20,000 ₪, בנוסף לתשלום הוצאות משפט בסך 10,000 ₪.


הגישה 15 תלונות כנגד הבעל ותפסיד את כתובתה



תלונות שווא שמוגשות כנגד הבעל עשויות גם להוביל לשלילת זכותה של האישה לכתובה. כך אירע בהליך 965591-10: אישה הגישה כנגד בעלה 15 תלונות שווא, ואפילו לא זכרה את הסיבה לרוב תלונותיה במשטרה. הבעל המותש נאלץ כל פעם להגיע לתחנת המשטרה בליווי שוטרים, ולעבור חקירות ארוכות ומתישות.


בית הדין הרבני קבע שהאישה הגישה את התלונות כנגד הבעל ללא כל הצדקה, וכי מדובר במקרה קיצון של תלונות שווא מרובות כנגד הבעל. לבסוף נפסק שהאישה תפסיד את כתובתה בסך 52,000 ₪.


הקץ לתלונות השווא בגירושין באמצעות חיוב כספי



תלונות שווא הן שיטה מטרידה ביותר בהליכי גירושין. היא פוגעת בטוהר ההליך, בצדדים להליך, ובטובת הילדים של בני הזוג. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם התופעה היא באמצעות הגשת תביעות כספיות כנגד מתלונן השווא. הטלת חיוב כספי גבוה כנגד מי שמשקר ביודעין ובכוונת זדון, רק על מנת להשיג יתרון בהליך הגירושין, תרתיע את כל מי ששוקל להתלונן תלונת שווא כשיטה בהליכי גירושין.



 
נערך לאחרונה ב:
למעלה