מחסור בברזל - בלחץ

peroorim

New member
מחסור בברזל - בלחץ

אמא שלי כבר מזמן אומרת שהילד חיוור וצריך לבדוק לו ברזל אבל הרופא אמר שנראה לו שהכל בסדר. ביום שישי בביקורת שגרתית הרופא אמר שהילד חיוור ושלח אותו לבדיקת דם, מתברר שלילד יש 9.6 המוגלובין בעוד ש11-13 זה הנורמה. כמובן שנלחצתי, הילד כבר בו 15 חודשים ועדיין יונק חלקית ולא מדבר. הרופא אמר שזו בעיה ידועה כמניקים זמן ממושך, אז פיתחתי תחושת אשמה בגלל שאני עדיין מניקה (חמתי ואמא שלי קצת עזרו בתחום הזה). קראתי באינטרנט שגם אם מיצבים את רמת הברזל עלול להיגרם נזק פיסי והתפתחותי בלתי הפיך, יתכן שבגלל זה הוא עדיין לא מדבר ? הוא תמיד התפתח יפה וכבר הולך יפה כמה חודשים. בבית אנחנו מדברים בעיקר עברית אבל בגלל שאנחנו חיים בחו"ל הוא כמובן חשוף לאנלגית וקצת רוסית מההורים שלי, כך שעד עכשיו לא דאגתי כי ידעתי שילדים שחשופים ליותר משפה אחת לפעמים מדברים מאוחר יותר. האם למשהו יש נסיון עם מחסור בברזל ובעיקר מתי הילד שלכם התחיל לדבר ?
 

iris mom of two

New member
בן 15 חודשים ולא מדבר?!

אריאל לא התחילה לדבר עד גיל שנתיים. ואורן גיל 18 חודש. רק בגיל ארבע היא היתה ברורה כל הזמן והוא בגיל חמש. היום שניהם לא שותקים, קוראים היטב (מעל לרמת הכיתה) ועם אוצר מילים שלא יבייש אף אחד.
 

iris mom of two

New member
לא

אני זוכרת שראיתי את כל התינוקות של חברות מדברים ואריאל, כלום, נאדה. אנחנו עד היום צוחקים שהיא עושה השלמות על זמן אבוד (היא לא שותקת רגע, בת 10 ויש לה דיעה על הכל!). כל עוד שהדברים הבאים כן קורים אין לך סיבה לדאגה: הוא מבין הוראות של מילה אחת (לא, בא הנה, אוכל...), הוא מתקשר (מצביע על דברים שמעניינים אותו, מחייך כשאתם נכנסים לחדר, מזהה אנשים ומגיב אליהם). האם הוא מאד פעיל? לפעמים סוג התפתחות אחד מגיע על חשבון אחר (ילד ילך מוקדם ויהיה מדי עסוק בגילוי העולם הפיזי על מנת לדבר). זה לא מה שהיה אצלנו, אריאל התחילה ללכת רק בגיל 13 חודשים (וכן, היא היום מאד אתלטית גם). אבל זה קורה. כל ילד מתפתח בזמן שלו, אם אין עכבות בולטות סתם זה שהוא לא מדבר לא אומר כלום.
 

shiraharrison

New member
גם לנו היה סיפור דומה...

גם לבן שלי היה ברזל נמוך, והאשימו את ההנקה הממושכת. נתנו קצת ברזל, הרמה לא עלתה באופן משמעותי, ופניתי ללקוחה שלי שהיא רופאה הומיאופטית (וגם MD) והיא המליצה לתת לו כפית של black strap molasis כל יומיים. לאחר כמה חודשים שוב בדקנו והרמות עלו פלאים, והיום בן שנתיים + 8 חודשים הוא מפטפט בלי סוף, שר שירים (ו
עוד לא ממש חלה עדיין בכלום) משקלו יפה, הוא ילד גבוה מאוד והכי חשוב הוא ינק עד גיל שנתיים ושלושה חודשים. אז לא להלחץ, ולתת את מה שהרופא מציע, ולבדןק שוב בעוד כמה חודשים. ילדים בני 15 חודשים (ובמיוחד בנים) לא אמורים לנהל שיחות בגיל 15ח'. הבן שלי ממש דיבר רק אחרי גיל שנתיים והיום הוא מדבר משפטים שלמים.
 

izag

New member
לא ממש הבנתי איך ההנקה קשורה לעניין

הדיבור המאוחר? אצלי הנקתי ממושכות והיא דיברה מוקדם יחסית לילדים אחרים בגילה (אני חושבת שסביב גיל שנה) ולא הייתה שום בעיה עם הברזל. אני כן מאמינה שחשיפה ליותר משפה אחת יכולה לעכב את התחלת הדיבור, זה מאוד נפוץ ולא מהווה בעיה (להיפך, הרווח מהחשיפה לשפות המרובות הוא רב מאוד). את יכולה לנסות להכניס לתפריט שלו יותר מזונות עשירים בברזל. אגב, אני יודעת שיש משהו שאפשר לבדוק בבדיקות דם- איזשהו רכיב שחיוני לספיגת הברזל ולפעמים הבעיה היא שם ואז כל תוספות הברזל לא יעזרו.
 

peroorim

New member
בחלב אם אין הרבה ברזל

ורזרבות הברזל מהלידה מתרוקנות אצל התינוק בגיל חצי שנה. בעוד שתינוקות על פורמולה מקבלים ברזל מהפורמולה שמועשרת בברזל, תיוקות יונקים צריכים לקבל את הברזל ממזון אחרי גיל חצי שנה. ליעם הוא לא אכלן גדול והוא בכלל לא מת על בשר, אולי בגלל זה חסר לו ברזל. אני מניחה שלא מדובר בבעיה רצינית שלא ניתנת לטיפול, אבל זה שהרופא אמר שמדובר בבעיה נפוצה אצל תינוקות שיונקים תקופה ארוכה והעובדה שהסביבה לא מעוודדת הנקה מושכת (בלשון המעטה), גרמו לי לפתח רגשות אשמה. אמא אמרה לי שב אתמול שלדעתה אני צריכה להפסיק להניק. אני יודעת שיש בדיקה דם לבדוק את רמת הברזל בניגוד להמוגלובין, כך שאם בבדיקה הבאה בעוד חודש ההמוגלובין עדיין נמוך, אני אבקש שיעשו ו את הבדיקה.
 

Rascal

New member
הבן שלי התחיל לדבר בגיל 3...

למזלי, לא התיחסתי, והיום (בן 7) הוא לא סוגר את הפה... אבא שלי גם לא דיבר עד גיל 3, ועד היום הוא לא מדבר
 

peroorim

New member
תודה, הרגעתם אותי

הילד באמת פעיל ומתקשר עם הסביבה גם בלי לדבר - סתם היסטרה של אמא.
 
הנקה, ברזל, ודיבור....

זה נכון שבחלב אם יש פחות ברזל מבפורמולה, אבל יש עוד פקטור חשוב שצריך לזכור והוא שהברזל בחלב אם נספג הרבה הרבה יותר טוב מהברזל שבפורמולה ולכן בד"כ הוא מספיק. אחרי גיל חצי שנה צריך לתת מזונות עתירי ברזל לתינוקות יונקים ותינוקות שאוכלים תמ"ל גם יחד, ואם הם לא מקבלים מספיק אז אפשר לתת תוסף ברזל. שתי בנותיי נזקקו לתוסף ברזל בשל המוגלובין גבולי בסביבות גיל 9 חודשים. רוב התינוקות היונקים שאני מכירה לא נזקקו לתוסף כזה. מכירה גם לא מעט תינוקות שניזונו מתמ"ל ועדיין היו צריכים לקבל תוסף ברזל. אם לילד יש חוסר - חשוב לתת לו את זה. לגבי הדיבור - כאמור לשתי הבנות שלי היה מחסור קל בברזל ואפילו עוד לפני שגילו את זה שתיהן התחילו לדבר
שתיהן דיברו מאד מוקדם ומאוד מהר והמון. מילים ראשונות בסביבות גיל 8-9 חודשים. בגיל של בנך יש לי רשימה של יובל ושל מאיה שדיברו כמאה מילים בודדות והתחילו לחבר שתי מילים יחד או לצרף ביטויים. בקיצור - לא בטוח שזה קשור לברזל... או להנקה... או לחשיפה לשפות (גם אצלנו, אנגלית ועברית). מאיה למשל עוד לא בת שנתיים, ואת צריכה לשמוע אותה שרה שירים שלמים בלי למצמץ, מחברת משפטים של 5-6 מילים כמו כלום. וזה עם המוגלובין נמוך למדיי
בקיצור - תני לו ברזל, המשיכי להניק, ואל תילחצי מהדיבור. הוא עוד צעיר מאוד ובגיל שלו זה עוד בסדר שלא מדבר בכלל.
 

peroorim

New member
תודה, בדיעבד היתי צריכה להתעקש

על בדיקת דם בסביבות 9 חודשים. החשש שלי הוא שהמחסור כבר קיים חודשים ולכן עלול להיות נזק מסוים שהוא בלתי הפיך. כרגע אין לי מה לעשות מלבד לתת את התוסף ולהיות עם היד על הדופק.
 
למעלה