מחוננים קטנים

מצב
הנושא נעול.
מחוננים קטנים

מחוננים קטנים
יש כאן למישהו מחוננים בני 3-4? כאילו, ברור שהם לא מאובחנים אבל לי אישית ברור לגמרי שמשה הוא מחונן. הילד קורא ספרים חופשי (עוד לא בן ארבע), מרכיב פאזלים של 200 חלקים, גם חשבון הרבה מעבר לגילו, אוצר מילים של כיתה ב'... וכו'... רציתי להתייעץ בקשר לתכונות האופי שמלוות לקטע הזה של מחוננות. הוא פשוט לא מסוגל שמשהו יהיה *לא בדיוק* כמו שהוא רוצה! אם האוכל בצלחת הלא נכונה, הוא יבכה ולא יאכל! אם אל הוא לחץ על כפתור המעלית, הוא לא ירשה לאישה להיכנס עד שהדלת תיסגר והוא יוכל ללחוץ שוב! לפעמים זה אשכרה מפחיד... מישהו מכיר?
 

apk

New member
כפי שכבר ספרתי, שירילי, 3 ורבע

מחוננים קטנים
יש כאן למישהו מחוננים בני 3-4? כאילו, ברור שהם לא מאובחנים אבל לי אישית ברור לגמרי שמשה הוא מחונן. הילד קורא ספרים חופשי (עוד לא בן ארבע), מרכיב פאזלים של 200 חלקים, גם חשבון הרבה מעבר לגילו, אוצר מילים של כיתה ב'... וכו'... רציתי להתייעץ בקשר לתכונות האופי שמלוות לקטע הזה של מחוננות. הוא פשוט לא מסוגל שמשהו יהיה *לא בדיוק* כמו שהוא רוצה! אם האוכל בצלחת הלא נכונה, הוא יבכה ולא יאכל! אם אל הוא לחץ על כפתור המעלית, הוא לא ירשה לאישה להיכנס עד שהדלת תיסגר והוא יוכל ללחוץ שוב! לפעמים זה אשכרה מפחיד... מישהו מכיר?
כפי שכבר ספרתי, שירילי, 3 ורבע
עדיין לא ממש קוראת ספרים, אבל בהחלט יודעת קריאה והקלדה וחשבון (גילינו בגיל שנתיים ו-8) ועוד דברים תכונות שמייחדות אותה: דילוג על שלבי התפתחות (לפעמים בצורה שנראית כמעט, ואני מדגשה כמעט, מדאיגה) ואז זמן קצר לפני שהיא צריכה להגיע לשלב שדאגנו שלא תגיע אליו בזמן היא מגיעה לשלב או שניים קדימה. (דוגמא: בנית מגדלים - מעולם לא הגיעה כשלב לשתי קומות או 8 קומות, אבל בגיל מאוד מוקדם הגיעה ל-4 קומות, ובערך בגיל שנה ו-11 הגיעה ל-10 (וגם זה רק כי לא עמדו לרשותה יותר קוביות). היא גם הרבה יותר בוגרת מכפי גילה הכרונולוגי ויש לה חוש הומור מאוד מפותח, והיא מאוד זהירה. מעבר לזה קשה לי להצביע על תכונות שיתכן שנובעות מיכולתה השכלית
 
גם משה עושה הכול ככה, בדילוגים

כפי שכבר ספרתי, שירילי, 3 ורבע
עדיין לא ממש קוראת ספרים, אבל בהחלט יודעת קריאה והקלדה וחשבון (גילינו בגיל שנתיים ו-8) ועוד דברים תכונות שמייחדות אותה: דילוג על שלבי התפתחות (לפעמים בצורה שנראית כמעט, ואני מדגשה כמעט, מדאיגה) ואז זמן קצר לפני שהיא צריכה להגיע לשלב שדאגנו שלא תגיע אליו בזמן היא מגיעה לשלב או שניים קדימה. (דוגמא: בנית מגדלים - מעולם לא הגיעה כשלב לשתי קומות או 8 קומות, אבל בגיל מאוד מוקדם הגיעה ל-4 קומות, ובערך בגיל שנה ו-11 הגיעה ל-10 (וגם זה רק כי לא עמדו לרשותה יותר קוביות). היא גם הרבה יותר בוגרת מכפי גילה הכרונולוגי ויש לה חוש הומור מאוד מפותח, והיא מאוד זהירה. מעבר לזה קשה לי להצביע על תכונות שיתכן שנובעות מיכולתה השכלית
גם משה עושה הכול ככה, בדילוגים
הוא דיבר מאוחר, אבל תוך ששבוע כבר דיבר כמו מבוגר. הוא לא הסכים שנוריד את החיתול עד גיל 3 וחודש, ואז סתם זרק אותו באמצע הטיול וככה נגמל (יש פספוסים, אבל בעיקרון זה היה די מהר). הוא לא הסכים אפילו לנסות לרכב על תלת-אופן, ואז פתאום... רכב על אופניים עם גלגלי עזר. פשוט ראיתי את זה ונכנסתי להלם. הוא עד לא מזמן לא היה מוכן לקחת ליד עפרון, ועכשיו עובד בחוברת שבה צריך לחבר מספרים בקווים לפי הסדר - משימה קשה למדי! -ומצליח. ככה זה הכול. כשהוא למד סוף סוף לדבר (בגיל שנתיים וחודש) גילינו שיודע מספרים עד עשר, אותיות וצבעים. מאז הוא רק מתקדם עוד ועוד, תמיד בקפיצות ודילוגים. עכשיו אני רואה אותו מפנים אנגלית ואותיות אנגליות, מעניין אותי איפה זה ייצא בסוף ובאיזו צורה. חוש הומור חיש גם לו זה נהדר, אבל ה"ייקיות" שלו פשוט מטריפה אותי
 

קיטס

New member
תיאורך מזכיר לי את בני הבכור

גם משה עושה הכול ככה, בדילוגים
הוא דיבר מאוחר, אבל תוך ששבוע כבר דיבר כמו מבוגר. הוא לא הסכים שנוריד את החיתול עד גיל 3 וחודש, ואז סתם זרק אותו באמצע הטיול וככה נגמל (יש פספוסים, אבל בעיקרון זה היה די מהר). הוא לא הסכים אפילו לנסות לרכב על תלת-אופן, ואז פתאום... רכב על אופניים עם גלגלי עזר. פשוט ראיתי את זה ונכנסתי להלם. הוא עד לא מזמן לא היה מוכן לקחת ליד עפרון, ועכשיו עובד בחוברת שבה צריך לחבר מספרים בקווים לפי הסדר - משימה קשה למדי! -ומצליח. ככה זה הכול. כשהוא למד סוף סוף לדבר (בגיל שנתיים וחודש) גילינו שיודע מספרים עד עשר, אותיות וצבעים. מאז הוא רק מתקדם עוד ועוד, תמיד בקפיצות ודילוגים. עכשיו אני רואה אותו מפנים אנגלית ואותיות אנגליות, מעניין אותי איפה זה ייצא בסוף ובאיזו צורה. חוש הומור חיש גם לו זה נהדר, אבל ה"ייקיות" שלו פשוט מטריפה אותי
תיאורך מזכיר לי את בני הבכור
שהסתדר עד גיל שנתיים ורבע עם 5 מילים ופנטומימה, וכשהתחיל לדבר, כבר דיבר במשפטים. התעניין מאוד באותיות ובגיל ארבע וחצי גילינו שהוא קורא. גם הוא עבר תקופה "ייקית" שבה התעקש שנקרא את כללי המשחק של כל משחק קופסה בכל פעם ופעם ששיחקנו בו (אבל אסור היה לנו לנצח, זה היה גורר התקפי בכי). אני מקווה בשבילך שזה רק שלב בילדות (אצלנו זה עבר).
 
גם אצלנו

מחוננים קטנים
יש כאן למישהו מחוננים בני 3-4? כאילו, ברור שהם לא מאובחנים אבל לי אישית ברור לגמרי שמשה הוא מחונן. הילד קורא ספרים חופשי (עוד לא בן ארבע), מרכיב פאזלים של 200 חלקים, גם חשבון הרבה מעבר לגילו, אוצר מילים של כיתה ב'... וכו'... רציתי להתייעץ בקשר לתכונות האופי שמלוות לקטע הזה של מחוננות. הוא פשוט לא מסוגל שמשהו יהיה *לא בדיוק* כמו שהוא רוצה! אם האוכל בצלחת הלא נכונה, הוא יבכה ולא יאכל! אם אל הוא לחץ על כפתור המעלית, הוא לא ירשה לאישה להיכנס עד שהדלת תיסגר והוא יוכל ללחוץ שוב! לפעמים זה אשכרה מפחיד... מישהו מכיר?
גם אצלנו
גם לבני הקטן שהוא בן שלוש וחצי היתה תקופה שהוא היה חייב ללחוץ על הכפתור במעלית וחסר למי שיעשה זאת במקומו. אצלנו כל תקופה מאופינת בתחום התענינות שאותו הוא חוקר לעומק וחושב עליו רוב הזמן . עכשיו הוא אוהב מצלמות אז הוא חייב לקחת איתו מצלמה לכל מקום כולל לגן והוא כל הזמן מצלם ומסנוור אותנו בפלאש . לפני שבוע התעניין מאוד בנרות ריחניים אז כל הזמן הוא היה מסדר את כל הנרות בבית מכבה את האורות ומתעקש שאדליק את כולם . היו לו תקופות שהוא היה רגיל לדבר מסוים ואם הוא לא היה מתבצע זו היתה בעיה גדולה לדוגמא תמיד שהיינו נכנסים הביתה הוא היה חייב לפתוח את תיבת הדואר במפתח ולבדוק אם יש מכתבים ואם הייתי מסרבת הייתי נתקלת בהתפרצויות בכי . גם אותי זה הדאיג במידה מסוימת אבל אני רואה שכאשר הוא ממצה את כל מה שיכול לעשות בנושא המעניין אותו הוא עוזב ועובר לדבר הבא במקרה של בני השהות בגן מאוד חשובה כי שם הוא חייב לעסוק בדברים נורמלים שכל בני גילו עוסקים בהם . בבית קשה לי לנתב אותו כי הוא מתעסק בתחומי ההתענינות שלו . בונה מעגלים חשמליים - בגיל צעיר מאוד ידע לזהות שרטוטים של מעגלים חשמליים ואני מרגישה שהוא חוקר ומגלה כל מיני חוקים בטבע ממש מחשבה של מדען . אבל מעבר לזה הוא ילד מאוד עקשן ולפעמים קשה מאוד להסתדר איתו
 

apk

New member
אה המעלית ... ../images/Emo13.gif

גם אצלנו
גם לבני הקטן שהוא בן שלוש וחצי היתה תקופה שהוא היה חייב ללחוץ על הכפתור במעלית וחסר למי שיעשה זאת במקומו. אצלנו כל תקופה מאופינת בתחום התענינות שאותו הוא חוקר לעומק וחושב עליו רוב הזמן . עכשיו הוא אוהב מצלמות אז הוא חייב לקחת איתו מצלמה לכל מקום כולל לגן והוא כל הזמן מצלם ומסנוור אותנו בפלאש . לפני שבוע התעניין מאוד בנרות ריחניים אז כל הזמן הוא היה מסדר את כל הנרות בבית מכבה את האורות ומתעקש שאדליק את כולם . היו לו תקופות שהוא היה רגיל לדבר מסוים ואם הוא לא היה מתבצע זו היתה בעיה גדולה לדוגמא תמיד שהיינו נכנסים הביתה הוא היה חייב לפתוח את תיבת הדואר במפתח ולבדוק אם יש מכתבים ואם הייתי מסרבת הייתי נתקלת בהתפרצויות בכי . גם אותי זה הדאיג במידה מסוימת אבל אני רואה שכאשר הוא ממצה את כל מה שיכול לעשות בנושא המעניין אותו הוא עוזב ועובר לדבר הבא במקרה של בני השהות בגן מאוד חשובה כי שם הוא חייב לעסוק בדברים נורמלים שכל בני גילו עוסקים בהם . בבית קשה לי לנתב אותו כי הוא מתעסק בתחומי ההתענינות שלו . בונה מעגלים חשמליים - בגיל צעיר מאוד ידע לזהות שרטוטים של מעגלים חשמליים ואני מרגישה שהוא חוקר ומגלה כל מיני חוקים בטבע ממש מחשבה של מדען . אבל מעבר לזה הוא ילד מאוד עקשן ולפעמים קשה מאוד להסתדר איתו
אה המעלית ...

אצלנו היה בערך בגיל שנתיים וחצי עד 3, לא חשוב אם כפתור עם מספר, עם אות, עם מילה או עם ראשי תיבות. אנחנו רק אמרנו לה על מה צריך ללחוץ וחייבים לתת לה ללחוץ. עכשיו היא עדיין אוהבת ללחוץ, אבל לא מתרגזת אם מישהו אחר לחץ, ובמקומות מוכרים כמובן יודעת בעצמה בלי שנאמר לה ע מה צריך ללחוץ מה שכן, כשבערב אני מסיימת עם המצחשב, היא חייבת לבצע את הכיבוי
 

milim

New member
גם אצלינו מעבר לים

מחוננים קטנים
יש כאן למישהו מחוננים בני 3-4? כאילו, ברור שהם לא מאובחנים אבל לי אישית ברור לגמרי שמשה הוא מחונן. הילד קורא ספרים חופשי (עוד לא בן ארבע), מרכיב פאזלים של 200 חלקים, גם חשבון הרבה מעבר לגילו, אוצר מילים של כיתה ב'... וכו'... רציתי להתייעץ בקשר לתכונות האופי שמלוות לקטע הזה של מחוננות. הוא פשוט לא מסוגל שמשהו יהיה *לא בדיוק* כמו שהוא רוצה! אם האוכל בצלחת הלא נכונה, הוא יבכה ולא יאכל! אם אל הוא לחץ על כפתור המעלית, הוא לא ירשה לאישה להיכנס עד שהדלת תיסגר והוא יוכל ללחוץ שוב! לפעמים זה אשכרה מפחיד... מישהו מכיר?
גם אצלינו מעבר לים
בני שהיום בן 13 ומאובחן כבר מגיל 7 כמחונן לא דיבר עד גיל שלוש וחצי לעומת זאת קרא שותף בגיל שנתיים וחצי והיה מתקשר דרך ספרים. הוא היה זוכר משפטים שלמים מספריו והיה מביא לנו להראות מה רוצה. לא האמנתי שדברים כאלה קורים אבל אחר כך מומחה הסביר לנו שאצל מחוננים יש הרבה פעמים דחיה של התנהגות רגילה לבני אותו גיל ואז קפיצה משמעותית כמה שלבים מעל בני אותו גיל. אנחנו גרים בארצות הברית ולמזלי ידעו לכוון אותנו נכון ובזמן לתוכניות מעולות. לפעמים כמו במקרה שלנו היה גם פער עצום בין יכולת קוגניטיבית ליכולת סוציאלית. בני לא תקשר עם ילדים בני גילו ולא שיחק עם חברים במובן הרגיל עד גיל חמש. בגן היה יושב עם הגננות ומקריא להן רב היום או פותר תרגילים בחשבון לכתה ב. לא היה מוכן בשום אופן לשחק בארגז החול או להשתתף בשעת אמנות. אני בהחלט מאמינה היום שילדים מחוננים מתפתחים מאוד שונה ושומעת ספורים דומים מחברות שילדיהן בתכנית למחוננים בחטיבה שבה בני ובתי לומדים. הכי מצחיק שבתי סותרת את הטענה כי גם היא התגלתה כמחוננת אבל ההתפתחות שלה היתה די רגילה. במקרה שלה כשגילתה קריאה בגיל חמש גמעה ספרים בקצב מסחרר ואני מניחה שאוצר המלים שלה התעצם אבל מכל הבחינות האחרות היא לא שונה מילדות בגילה.
 

milim

New member
סליחה מרב התלהבות לא הצגתי את עצמי

מחוננים קטנים
יש כאן למישהו מחוננים בני 3-4? כאילו, ברור שהם לא מאובחנים אבל לי אישית ברור לגמרי שמשה הוא מחונן. הילד קורא ספרים חופשי (עוד לא בן ארבע), מרכיב פאזלים של 200 חלקים, גם חשבון הרבה מעבר לגילו, אוצר מילים של כיתה ב'... וכו'... רציתי להתייעץ בקשר לתכונות האופי שמלוות לקטע הזה של מחוננות. הוא פשוט לא מסוגל שמשהו יהיה *לא בדיוק* כמו שהוא רוצה! אם האוכל בצלחת הלא נכונה, הוא יבכה ולא יאכל! אם אל הוא לחץ על כפתור המעלית, הוא לא ירשה לאישה להיכנס עד שהדלת תיסגר והוא יוכל ללחוץ שוב! לפעמים זה אשכרה מפחיד... מישהו מכיר?
סליחה מרב התלהבות לא הצגתי את עצמי
שמי רונה ואתר כזה הוא חיוני לכמה מאתנו. כמו שציינתי אני גרה בארצות הברית וילדתי את ילדי כאן כך שלא בקיעה במה שהולך בארץ. את תכניות המחוננים המקומיות אני מהללת על אף שכמו בכל מקום תמיד קשור לרמה של המורה.
 
ברוכה הבאה ../images/Emo13.gif

סליחה מרב התלהבות לא הצגתי את עצמי
שמי רונה ואתר כזה הוא חיוני לכמה מאתנו. כמו שציינתי אני גרה בארצות הברית וילדתי את ילדי כאן כך שלא בקיעה במה שהולך בארץ. את תכניות המחוננים המקומיות אני מהללת על אף שכמו בכל מקום תמיד קשור לרמה של המורה.
ברוכה הבאה
 
מוכר. בגיל 7 עוד לא עבר. ../images/Emo4.gif

מחוננים קטנים
יש כאן למישהו מחוננים בני 3-4? כאילו, ברור שהם לא מאובחנים אבל לי אישית ברור לגמרי שמשה הוא מחונן. הילד קורא ספרים חופשי (עוד לא בן ארבע), מרכיב פאזלים של 200 חלקים, גם חשבון הרבה מעבר לגילו, אוצר מילים של כיתה ב'... וכו'... רציתי להתייעץ בקשר לתכונות האופי שמלוות לקטע הזה של מחוננות. הוא פשוט לא מסוגל שמשהו יהיה *לא בדיוק* כמו שהוא רוצה! אם האוכל בצלחת הלא נכונה, הוא יבכה ולא יאכל! אם אל הוא לחץ על כפתור המעלית, הוא לא ירשה לאישה להיכנס עד שהדלת תיסגר והוא יוכל ללחוץ שוב! לפעמים זה אשכרה מפחיד... מישהו מכיר?
מוכר. בגיל 7 עוד לא עבר.

אומרים שזה מתמתן עם השנים ואמא שלי הבטיחה שזה עובר בסביבות גיל 50...
 
תודה, בנות

מוכר. בגיל 7 עוד לא עבר.

אומרים שזה מתמתן עם השנים ואמא שלי הבטיחה שזה עובר בסביבות גיל 50...
תודה, בנות
זה מעודד לשמוע את כולן מספרות על הקטנים האלה
בינתיים אני מתארת לעצמי שהקשיים רק ילכו ויגדלו, אבל אני רואה גם שהוא כל-כך חמוד ומקסים
שהכול שווה!
 

ציפי ג

New member
לדעתי זה מאפיין מאוד מחוננים

מחוננים קטנים
יש כאן למישהו מחוננים בני 3-4? כאילו, ברור שהם לא מאובחנים אבל לי אישית ברור לגמרי שמשה הוא מחונן. הילד קורא ספרים חופשי (עוד לא בן ארבע), מרכיב פאזלים של 200 חלקים, גם חשבון הרבה מעבר לגילו, אוצר מילים של כיתה ב'... וכו'... רציתי להתייעץ בקשר לתכונות האופי שמלוות לקטע הזה של מחוננות. הוא פשוט לא מסוגל שמשהו יהיה *לא בדיוק* כמו שהוא רוצה! אם האוכל בצלחת הלא נכונה, הוא יבכה ולא יאכל! אם אל הוא לחץ על כפתור המעלית, הוא לא ירשה לאישה להיכנס עד שהדלת תיסגר והוא יוכל ללחוץ שוב! לפעמים זה אשכרה מפחיד... מישהו מכיר?
לדעתי זה מאפיין מאוד מחוננים
הענין הוא שמעבר ליכולת שיכלית גבוהה, למחוננים חוש פרפקציוניזם מפותח במיוחד, והוא הוא שמביא אותם קדימה. גם יהודה התחיל ללכת מאוחר, גם יהודה התחיל לדבר מאוחר אבל במשפטים שלמים, גם יהודה לא יכול היה לסבול שמשהו אל יהיה בדיקו כמו שהוא רוצה. כפי שאמרתי בעבר, כל ילדי מאוד מוכשרים, אבל לא כולם כל כך פרפקציוניסטים, שחייבים שהכל יעשה בדרכם. וכך הוא עושה הרבה יותר מהם, כי רק איך שהוא עושה זה טוב, מה שמחייב אותו גם לבצע. ומי שמבצע יותר משכיל יותר.
 
כן ולא...

מחוננים קטנים
יש כאן למישהו מחוננים בני 3-4? כאילו, ברור שהם לא מאובחנים אבל לי אישית ברור לגמרי שמשה הוא מחונן. הילד קורא ספרים חופשי (עוד לא בן ארבע), מרכיב פאזלים של 200 חלקים, גם חשבון הרבה מעבר לגילו, אוצר מילים של כיתה ב'... וכו'... רציתי להתייעץ בקשר לתכונות האופי שמלוות לקטע הזה של מחוננות. הוא פשוט לא מסוגל שמשהו יהיה *לא בדיוק* כמו שהוא רוצה! אם האוכל בצלחת הלא נכונה, הוא יבכה ולא יאכל! אם אל הוא לחץ על כפתור המעלית, הוא לא ירשה לאישה להיכנס עד שהדלת תיסגר והוא יוכל ללחוץ שוב! לפעמים זה אשכרה מפחיד... מישהו מכיר?
כן ולא...
חלק מזה הוא סממן של גיל. לא הצגתי את עצמי - אני בעיקר קוראת כאן בחודשים האחרונים. אמא לילד בן 5 שאין לי (ולגננת) שום ספק שהוא מחונן, אם כי לא מאובחן. הילד קורא שוטף מאז גיל שלוש, פותר שאלות חשבוניות שלי קשה להתמודד איתן (אולי זו לא דוגמא
) ושאר סממנים של מחוננות. אחיו הצעיר, לעומת זאת, בן שנתיים וחצי ולא מראה כל סימני מחוננות. הוא מאד מוצלח בתחומים אחרים, כמובן
. עניין הפרפקציוניזם משותף לשניהם,ולטעמי יותר עניין של אופי מולד (כן, גם ההורים שלהם כאלה) ושל גיל או בשלות רגשית. גם הצעיר רוצה לעשות הכל כפי רצונו, עניין המעלית (או במקרה שלנו האור בחדר המדרגות הוא סאגה נמשכת שכל סביבתו כבר מודעת לה ומקבלת את השריטה המסוימת בהבנה) מוכר וידוע ושאר הדוגמאות שהובאו פה. אני רואה את השוני בין הגילאים השונים ובין מידת הבשלות הרגשית של השניים, ואת ההתפתחות מפרפקציונזם מוחלט לפרפקציונזם "נשלט" (בהעדר הגדרה טובה מזו) ומכאן מניחה שחלק גדול מהעניין הוא ההבדל הגילאי.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה