מזון לפעולטות

masha4

New member
מזון לפעולטות

שלום רב וברכות על הפורום. אני אמא לילד בן שנה וכמעט חמישה חודשים, דוגלת (בתיאוריה) באורך חיים בריא, מזון טבעי ועוד ועוד. בצורה פרקטית אני מצליחה הרבה פחות. בתור מישהו שעובדת מהבוקר (יוצאת מהבית ב-06:00) ומהרגע שאני חוזרת הביתה אני מנסה להקדיש כל זמן פנוי לבני קשה להקדיש זמן לבישולים. בקיצור אין זמן לכלום, אין זמן ללכת לחנות טבע בשביל לערוך קניות בנפרד, אין זמן להכין אוכל בריא וטעים לכל המשפחה (והאמת שגם אין ידע
). בכל אופן אתמול קניתי עוגיות פתי בר של עלית לגיא. הסתכלתי על רשימת חומרים שעל גב האריזה ו.... חשכו עיני. מה אני נותנת לילד שלי? רשימת E כזה ו-E אחר, חומרי טעם וריח וכו. מה עושים עם זה? מה נותנים לו לאכול? האם בדניאלה, סקי, גמדים וכל השאר יש את כל החומרים הללו? האם הם מסוכנים? מישהו יכול לתת עצות איך להאכיל את הילד בלי להכניס לגוף שלו את הדברים הללו???
 

calya

New member
קודם כל בלי קיצוניות...

בואי ננסה לראות מה אפשר לעשות... הוא במסגרת ? (אני מניחה, כי את בעבודה) מה הוא אוכל שם ? אני בחרתי מסגרת לילדיי והאוכל שמוגש שם היה חלק מהשיקול - שיהיה מבושל במקום, טרי ובריא יחסית (בלי מטוגנים, בלי קטשופ, עם הרבה ירקות מכל מיני סוגים ועם בשר ולא תחליפי בשר וכו'). זה מכסה ארוחת צהרים בכל יום ובדרך כלל גם ארוחת בוקר (אני נותנת להם קורנפלקס בבוקר בבית או פרי חתוך וארוחה ממש מקבלים בגן). אם את כן מאכילה צהרים בבית אז אפשר להכין ארוחות חמות במקפיא - בישולים - עושים ביום שישי (ושבת אם את לא דתיה) ומקפיאים. אפשר להקפיא שניצלים, קציצות, רטבים לפסטה (פסטה זה צ'יק צ'ק להכין) ועוד ועוד. אם את לא צריכה לתת לו ארוחת צהרים בבית (כי אוכל במסגרת) אז נשאר לך רק "נישנושי אחר הצהרים", ארוחת ביניים וארוחת ערב. לגבי נישנושים - זה אחד הדברים שהכי עשו לנו, כמשפחה, טוב לחתוך. לא מנשנשים. אם מישהו רוצה לאכול, בבקשה, בצלחת וליד השולחן. ובטח שלא חטיפים קנויים. אני פשוט לא קונה ואין בבית ואז אין ברירה. לארוחת ביניים כזו אפשר להציע פירות חתוכים (ענבים ואבטיח הם להיט עכשיו, קיץ) ואפשר בהחלט גם מעדן... לא רעל בעיניי כשזה נעשה במידה. עכשיו בקיץ אפילו מוסיפה להם קרטיבים לארוחת הביניים (או כאלו שעושים לבד בפריזר או כאלו של כרמית שהם בלי צבעי מאכל). ומה אוכלים לארוחת הערב ? גבינות. צהובות, לבנות העיקר שיהיו שמנות. גבינות עם אחוזי שומן גבוהים וכולסטרול מאד מאד מאד בריאים לילדים. (את הגבינות הרזות אני ואבא אוכלים). אצלינו הולך קוטג', פילדלפיה וגבינה צהובה עמק או מוצרלה (מקלות המוצרלה של תנובה להיט, אפשר גם לתת ביד בארוחת הביניים). חביתה כמובן, כן גם כל יום. ביצים גם הן מאד בריאות לילדים ומותר לתת גם ביצה כל יום. סלט ירקות חתוך קטן (הגדולה שלי אוהבת. צריך בשביל זה קורדינציה טובה עם הסכו"ם כי זה נופל מהכף) או ירקות חתוכים למקלות שאפשר לטבול בגבינה (גם אוכל וגם משחק, להיט). לחם מטוגן הוא גם אופציה, גם טוסט (גם גבינות מכל מיני סוגים וירקות בפנים) הוא לפעמים ארוחת ערב. בימים מושקעים אני עושה פאנקייקס (ביחד עם הילדים, התפקיד שלהם לערבב ואני שמה בפנים את כל מה שצריך) ואז נותנת להם כל מיני דברים לשים לעצמם על הפאנקייק - שמנת, פירות חתוכים ואפילו סירופ שוקולד מידי פעם (הכל במידה, הכל במידה) או סירופ מייפל (רצוי כזה מאיכות טובה ולא תעשייתי של אוסם). גם זה הופך למשחק מהנה. לעניין האורגני והקניות המיוחדות - אני הכנסתי לחיים שלנו רק מה שקל ואפשרי. לא נותנת לקטנצ'יק עדיין מוצרים מקמח מלא כי הבנתי שמתחת לגיל שנתיים זה לא מאד מומלץ. לגדולה כבר כן. לחם מלא אפשר לקנות בסופר בקלות, גם פסטה מקמח מלא כבר יש על המדפים (מגוונת, לפעמים הם אוכלים כזו ולפעמים רגילה) ואורז מלא בטח שיש (וגם אותו אני מערבבת עם אורז לבן באותו הסיר ומבשלת קצת יותר. זה יותר טעים להם ככה) וסוכר חום וגרנולה וקורנפלקס בלי חומרים משמרים ואפילו שלווה (אורז תפוח כזה). פעם ב... יוצא לי להכנס לחנות אורגנית אז אני מצטיידת במה שנשאר להרבה זמן כמו שוקולד חרובים (ממליצה על זה עם אגוזים, יש לו טעם של נוטלה בול). מצד שני אני גם לא משתגעת, גם שוקולד "אמיתי" מותר אצלינו בבית. רק הכל במידה...
 

לימור י

New member
יש בעיה עם קמח מלא מתחת לגיל

שנתיים !!!! אצלי היא בת שנה ותשע ובזמן האחרון התחלתי עם "מלא" ככל שאפשר, קוסקוס מלא, פתיתים מלאים, פסטה מלאה.... עוגיות חיות מלאות וכו'. אפשר לדעת למה זה לא מומלץ בגיל הזה, והאם עדיף לחזור לקמח לבן בינתיים?
 

swann

New member
מה הבעיה עם קמח מלא?

זה כמעט הלחם היחיד שהגדולה אוכלת, מאז שהתחילה להחשף לגלוטן (9-10 חודשים) אצלינו לא היתה בעיה עם זה בכלל. למישהו יש קישור או הסבר מה לא מומלץ בקמח מלא מתחת לגיל שנתיים?
 

Rplus1

New member
ממה שאני יודעת

הוא קשה יותר לעיכול ואצל הקטנטנים זה דווקא חסרון ולא יתרון (מפריע לספיגה של חומרים מהמזון והסיבים התזונתיים תופסים נפח של על חשבון מזון עתיר קלוריות). זה לא אסור באיסור חמור, אבל רצוי שזה לא יהיה מרכיב עיקרי בתזונה.
 

calya

New member
../images/Emo45.gif קשה לעיכול. ובאמת לא איסור

חמור אבל מעדיפה שלא לתת.
 

לימור י

New member
המון תודה ../images/Emo140.gif טוב לדעת ואני אקפיד

לא להסחף עם זה. עם העוגיות מקמח מלא כנראה שאתמיד כיון שהן גם לא מכילות צבעי מאכל ועשויות מסוכר קנים אורגני וחרובים. אבל בשלב זה אחזור לפסטה, פתיתים וכו' מקמח מלא.
 
אפשר לעשות לחם מקמח אורז

ויש פאסטות מאד טעימות מקח אורז או מקמח קינואה לגבי אוכל מוכן כשילדיי היו קטנים הייתי מכינה להם אוכל לכל השבוע ומקפיאה מכניסה לצינצנות או לקופסאות פלסטיק קטנות וכך היה לי את הגירסה שלי לגרבר.
 
מסכימה מאוד עם כל מה שנאמר!

זו יופי של גישה. רק צריך לפתח מודעות לאותיות הקטנות, כדאי לקרוא מה כתוב ולהמנע באופן כלל מכל השמנים המוקשים (חלקית או לא), צבעי מאכל לא טבעיים, חומרי טעם וריח- גם אם אינם מסוכנים ממש לבריאות הם יוצרים תלות ומשטחים את הטעמים ומרגילים את החיך למתקפה אליה חובר בשימחה המונסודיום גלוטאמט,שמרחיק את הילדים מאוכל טבעי. אני לא קונה בדרך כלל עוגיות אלא אופה קצת בבית (עוגות בחושות פשוטות) אבל לא מקמח מלא, זה לא טעים מספיק לילדים. זה לא נורא עוגה מקמח לבן אבל כזו שאפו בבית- בלי חומרים משמרים, עם ביצי ויוגורט ודברים טובים אחרים. אני גם חותכת פירות במקום לתת ממתקים, אבל גם נותנת סוכריה אם יש דרישה. פורפורציות, ולא מלחמות. אני לא קונה ג'אנק, אז אין בבית. אם נותנים לו בשקית יומולדת אז יש, ואת זה אפשר לאכול. אבל אני משתדלת לא לצייד את הבית בעצמי.
 

masha4

New member
כן הוא במסגרת

ואין לי מושג מה הוא אוכל שם (שוב אני קיצונית). יש לי מושג אבל קלוש. אני לא יודעת מה הם אוכלי כל יום. זה כמובן אוכל ביתי וטרי, מכינים כל יום. אבל מה שמפריע לי זה שהם לא אוכלי ביצים בגן. וגם בבית הוא לא מוכן לאכול ביצה. לא בצורת חביתה ולא בסלט אבוקדו. האם זה ממש נורא?
 

לימור י

New member
לגבי הביצים, מה שאני עשיתי כשאצלי

היא לא רצתה לאכול ביצים היה להכין חביתה\מקושקשת עם קצת שמנת מתוקה (במקום החלב שבד"כ מוסיפים) זה כנראה שידרג לה את הטעם מאוד כי היא פשוט טרפה את זה ומאחר ובגיל הזה אין בעיה עם קלוריות אז זה בסדר גמור. דבר נוסף שגיליתי זה שהיא (בעצם רוב הקטנטנים שאני מכירה) מעדיפים את הביצה מבושלת עד מוות
כלומר ממש לייבש אותה.
 

masha4

New member
פשוט לבשל ביצה

הרבה זמן ולתת לו? אני אנסה עם שמנת מתוקה. זה יוצא טעים לפחות? מקווה שהוא יוכל אחרת הוא לא מקבל ביצה משום מקור.
 
הוא אוכל קציצות ? פשטידות ? עוגות ?

בכל אלה יש ביצים, גם אם לא רואים אותן. עוגת גבינה אפויה, למשל, מכילה בעיקר גבינה לבנה וביצים, והילדים שלי מאד אוהבים אותה.
 

e l i z e

New member
שלום

אצלי אוכלים גמדים, וחטיפים ושוקולד אבל לא על בסיס קבוע. לגביי עוגיות, אני מכינה בבית- למעשה כמעט הכל אני מכינה בבית. ישנם דברים שאותם הוצאתי מביתי ושמה דגש לגביהם- אבקת מרק, שימורים למינהם, טונה בקופסאות שימורים, כל המיצים המוגזים (נכנסים באירועים מיוחדים), כל הסלטים המוכנים שמוכרים בסופר, המבורגרים, כל האוכל המוכן הקפוא ואני בטוחה שאזכר בעוד.... הנקודה היא שישנם דברים שנחשבים ללא כ"כ בריאים, שאנחנו אוהבים, אז נצרוך אותם במינונים נמוכים. דרך אגב, לא כל הE מזיקים. ישנם כאלה שאין להם השפעה, חלקם הם חומרים מחלבים. תעשי חיפוש ברשת ותוכלי למצוא את הטבלה שמפרטת לגבי כל אחד מהחומרים האלו.
 

נורקס

New member
הי masha

אז ככה, קודם כל לא הייתי מגדירה גמדים,סקי,דניאלה או פתי בר כמאכלים מסוכנים. ואם אוכלים מהם במינונים סבירים אז אין כל נזק. הבעיה היא שהרבה הורים נותנים לילדיהם במבה וגמדים ובטוחים שזה מזון ממש בריא להם, וכך הצריכה גוברת, הרבה מעל מה שמומלץ. יכולה להמליץ לך אולי לנסות במקום, יוגורטים עם פירות. מומלץ ביותר לקנות את היוגורטים הרגילים הלבנים ולהוסיף להם פירות טריים. זה מאד טעים, אולי הקטנים יאהבו? חטיפים-אפשר לנסות פירות, פירות יבשים ובקשר לעוגיות-עדיף להכין בבית (אפשר גם להקפיא) ואז את יודעת בדיוק מה יש בפנים. יש לי מתכון קל ומעולה לעוגיות טחינה, אם תרצי אשמח לשלוח לך. בנוסף, היום רב חנויות הטבע עושות משלוחים, אז לא צריך לטרוח ולהגיע לחנות, רק צריך לעשות רשימה ולהקריא בטלפון. ולסיום, מצרפת לך קישור לאתר עם המון מתכונים מצויינים (אמנם כולם ללא בשר), אבל אולי תוכלי לקבל משם רעיונות לתוספות,ממרחים,פשטידות וקינוחי בריאות. לינק למתכונים מהצומח בהצלחה
 

masha4

New member
תודה רבה על ההמלצות

נורקס, תודה על ההמלצות ועל הפרופורציות שהכנסת אותי אליהם :) מה זה מינונים סבירים? כל ערב, אחרי שאנחנו חוזרים מהגן, גיא אוכל סקי וניל או סקי רגיל או קוטג מעורבב עם גבינת סקי. האם זה מינון סביר? לאחרונה הוא ממש קשה עם האוכל. לא מוכן לנסות דברים חדשים ולא תמיד מוכן לאכול דברים שאכל פעם למשל אבוקדו על לחם, חביתה ועוד. אני אשמח לקבל מתכון לעודיות טחינה (לא שאני בשלנית גדולה אבל נראה לי לא תהיה ברירה, אלא להתחיל לשנות את סדר העדיפויות שלי :))
 

נורקס

New member
הי masha בכיף../images/Emo13.gif

תראי, יש הבדל בין קוטג' וגבינת סקי לגמדים. בגמדים יש חומרי טעם וגם הרבה סוכר. עם גבינה לבנה וקוטג' לא נראה לי שיש בעיה בצריכה יומיומית אבל עם דניאלה, גמדים,דני, עדיף להוריד מינונים ככל האפשר. לכמה? תלוי בך. כמובן שלא כדאי להיכנס למלחמות עם הילדים, אלא לנסות להציע להם אלטרנטיבות אחרות בריאות יותר (כמו שפרטתי בהודעה הקודמת). ועכשיו-עוגיות טחינה-מתכון: 3 כוסות קמח (אפשר על בסיס קמח לבן/שיפון/מלא-או תערובת של מס' סוגי קמחים) 3/4 כוס סוכר לבן או 1 כוס סוכר חום. 2 שקיות סוכר וניל (לא חובה) 1 כוס טחינה גולמית 200 גר' חמאה מרוככת בטמפ. החדר. מכינים בצק מכל החומרים (יוצא בצק עם מרקם מעט פירורי). מחלקים את הבצק ל-4. עושים גלילים ומהדקים אותם התוך ניילון נצמד. מכניסים למקרר לשעתיים או למקפיא לשעה. פורסים לפרוסות (לא דקות מידי-בערך עובי של פרק אצבע) מניחים בתבנית על נייר אפייה. אופים בתמור שחומם מראש ל-180 מעלות כ-7 עד 10 דקות , עד שהעוגיות מקבלות גוון זהוב בהיר. לא לאפות יותר מידי!!!! מחכים שהעוגיות יתקררו בתבנית (אם מזיזים אותן כשהן חמות הן מתפרקות). שומרים בקופסא סגורה היטב , נשמר 3 שבועות לפחות (אבל בד"כ נגמר הרבה לפני...
) אני מכינה תמיד כמות בצק כפולה ומקפיאה את גלילי הבצק, וככה כשבאים אורחים או כשבא לי לפנק בעוגיות טריות, פשוט מוציאה,פורסת ואופה. קלי קלות
בהצלחה, תעדכני ואם תעשי, תעדכני איך יצא. אגב, אפשר להחליף 1/3 כוס מהקמח באבקת חרובים. זה נותן לעוגיות מראה שוקולדי (שילדים אוהבים) וטעם מיוחד
 

masha4

New member
המון המון תודה

אני קונה את המצרכים ומכינה נראה לי כבר היום / מחר. אעדכן אותך איך יצא. איזה מזל שנתקלתי בפורום הזה, בך ובכל מי שנמצא כאן. שוב תודה
 
למעלה