מה תפקיד הגלגלים שמסתובבים בצמוד למצערת במטוסי נוסעים?

מה תפקיד הגלגלים שמסתובבים בצמוד למצערת במטוסי נוסעים?

היי, יצא לי כבר כמה פעמים לראות בסרטונים על מטוסי נוסעים מעין גלגלים או חישוקים שמסתובבים משני צידי המצערת, כפי שרואים כאן (דקה 9:50) מה תפקידם?

תודה רבה.
 
מה זה אומר? ולמה זה מסתובב לבד בלי שהטייסים נוגעים בזה?

האם יש להם שליטה ידנית על זה ואם לא מדוע זה צמוד כל כך למצערת?
 
מקזז - הסבר (לא שלי. של איתן)

בהרבה מטוסי נוסעים (אם כי לא בכולם), בנוסף למקזז החשמלי הנשלט ע״י מתג ב-yoke, יש גם גלגל המאפשר קיזוז ידני. לפעמים יותר נוח, וגם טוב בתור גיבוי, במקרה של כשל במערכת החשמלית.
כאשר טייס אוטומטי פועל, הוא מקזז באופן אוטומטי, ואז אתה רואה את התנועה של ״הגלגלים שמסתובבים״ עליהם שאלת. קיזוז אוטומטי קורה גם במודים מסוימים של טיסה ידנית (כפי שרואים בסרטון).
מקוה שזה מסביר.
 
מה תפקיד המקזז הזה? מתי משתמשים בו?

האם זה כדי לאזן את המטוס כאשר יש בו מטען כבד למשל? שיישאר מאוזן?
 

LLEM

New member
אתה קרוב, אבל אנסה להסביר

התשובה האמיתית היא לא פשוטה ולא קצרה, אבל אנסה לפשט:
במטוסים מסחריים גדולים הגלגל הזה למעשה משנה את הזווית של מייצב הגובה - הכנפיים האופקיות בזנב המטוס. בניגוד לכנפיים הגדולות במרכז גוף המטוס, שהן קבועות, מייצב הגובה יושב על ציר, שמאפשר לשנות את הזווית שלו, וזה בלי קשר להגה הגובה, שמותקן בקצהו האחורי של המייצב ומשנה גם הוא את הזווית שלו.
אז מה ההבדל ביניהם, אם שניהם מסוגלים לשנות את הזווית?
הגה הגובה משמש לשליטה מיידית בתנועת אף המטוס מעלה ומטה באמצעות ההגה.
מייצב הגובה עובד כמעט כמו הגה כוח. הוא מאפשר לטייס להטיס את המטוס מבלי שיצטרך להשתמש בכוח מופרז על ההגה, מאחר שהוא משנה את העומס האווירודינמי שנוצר עליו. פה נחתוך את ההסבר, מאחר שלהמשיך מפה זה כבר סיפור מסובך.
תפקיד נוסף של מייצב הגובה, שבעצם קשור בעקיפין לתפקיד הקודם, זה לאזן את המטוס, כפי שחשבת. זה לא קשור ישירות למשקל, אבל כן קשור למיקום מרכז הכובד (לאיזון). הוא למעשה מאפשר את הצבת מרכז הכובד של המטוס בטווח יחסית גדול. לא ארחיב את ההסבר מעבר לזה, אבל זו הסיבה שנוסעים יכולים להתהלך בתא הנוסעים במהלך טיסה, והמטוס ימשיך לטוס כרגיל. מיקום מרכז הכובד הרי משתנה, אבל המייצב משנה את הזווית ומאפשר למטוס לשמור על נתוני הטיסה.
המייצב נשלט על ידי הטייס באמצעות מתג, שנמצא בד"כ על ההגה, או שנשלט על ידי הטייס האוטומטי.
הבחור הזכיר את המילה "מקזז" (באנגלית - Trim), מאחר שהמייצב לא מסוגל לנוע כמו הגה הגובה. תנועת המייצב היא מאוד איטית, ולמעשה מבצעת שינוי עדין בכוחות האווירודינמיים. מסיבה זו טייסים משתמשים במילה "קיזוז" או Trim.
אגב, הגלגל הזה קיים גם במטוסים קטנים, רק ששם הוא לא תמיד מזיז את כל המייצב, מאחר שרוב המייצבים במטוסים אלה קבועים. במקרים אלה הוא שולט על לוחון קטן על הגה הגובה, שלמעשה מבצע כמעט את אותה הפעולה.
 
מה תפקיד המקזז הזה? מתי משתמשים בו?

האם זה כדי לאזן את המטוס כאשר יש בו מטען כבד למשל? שיישאר מאוזן?
 
למעלה