מה זה חינוך?

  • פותח הנושא Winri
  • פורסם בתאריך

Winri

New member
מה זה חינוך?

אומרים שמי שאתה תלוי בחינוך שאתה מקבל. אני לא מדברת על חינוך של בית ספר - אלא על הסביבה שאתה חלק ממנה: משפחה, חברים, בית ספר, תנועות נוער, וכולי. האם זה אומר שאנחנו לא יכולים לחלוטין לשלוט במי שאנחנו הופכים להיות? הרי הבחירה שלנו מסתמכת בסופו של דבר על החינוך שקיבלנו. האם יש דרך להיות "לגמרי עצמי", מבלי להיות מושפע מחינוך כלשהו? ואם כן, האם זה חיובי? :)
 

WhiteChocolate

New member
../images/Emo108.gifדעתי

אני לא חושבת שאפשר להיות לגמרי עצמי בלי להיות מושפע משום דבר. טבע האדם זה להשוות את עצמו לאחרים, להשוות אחרים לאחרים, לחשוב איך אפשר להיות יותר דומה למישהו שבעיננו טוב יותר, להתרחק ממשהו שבעיננו רע יותר. כך בעצם אנחנו מקבלים השפעה מהסביבה. כולנו נולדנו טובים, בעצם, יש משפט שאומר "אין ילד רע, יש ילד שקיבל חינוך רע" / "אין ילדע רע, יש ילד עם התנהגות רעה" כשבעצם ההתנהגות מקבילה לחינוך. אנחנו נהפכים למשאנחנו בגלל החינוך מהסביבה והשפעתה.
 
החינוך הוא חלק

מפיתוח האני בסביבת החברה המודרנית. כלומר , חינוך הוא התניה של התנהגות וחשיבה בנושאים רבים. אם החברה או ההורים מעודדים השכלה - חינוך טוב הוא חינוך לסקרנות ולידע. אם החברה או החברים מעודדים פעילות ועבודה , חינוך טוב יהיה לחריצות ולהשקעה . וכן הלאה . 'טוב' קשור למטרה, והוא כל כך סובייקטיבי עד שאין לו חשיבות. אם החברה או הבית מעודדים חופש בחירה ועיצוב דעת עצמאי, חינוך לקראת "חינוך עצמי" הוא חיובי. גם הוא יהיה מושפע כמובן באיזושהי צורה מהחוץ. כל "עצמי" הוא לגמרי עצמו, שכן על אף שחינוך קיים תמיד (כלומר ההתניה הסביבתית) , דרך הקליטה של המסר וההקניה משתנה בין אדם לאדם , ולכן גם תאומים שגדלו באותו הבית ובאותו בית ספר – שונים באופיים. אין כזה דבר "עצמי לגמרי", כי אין שם כלום – הפעוט הוא דלי ריק. לכן העצמי היחידי שיכול להתקיים הוא ביצור בן יומו שעדין לא ספח אליו מספיק מן החוץ.
 

Winri

New member
ברור - הסביבה יוצרת את מי שאתה

אבל הסביבה היא תמיד נורא אובייקטיבית. הסביבה שלך מאמינה באמונה אחת, שגם אתה תתחנך להאמין בה. וגם אין דבר כזה לגדול "בלי חינוך" - גם אם תשים ילד ביער, רחוק מחברת בני אדם, הוא יתחנך לחוקי היער, ואם תשים אותו בחדר סגור הוא יגדל להיות נעל :) ה"לגמרי עצמי" הוא מה שאתה בוחר לקחת מתוך החינוך שקיבלת. אבל החינוך שאתה מקבל הוא צר מדי. כלומר - אם בשנות יצירת הזהות שלי היו מוצגות בפני כל הדעות והשקפות העולם הקיימות בעולם באופן אובייקטיבי - מה הייתי בוחרת להיות? האם הייתי בוחרת להיות בדיוק מה שאני עכשיו בלי לדעת הכל? סביר שלא. אז יש אפשרות להיות 'עצמך', אבל אנחנו מקבלים חינוך למה שהסביבה שלנו רגילה, וזה מגביל.
 

Winri

New member
יצא ממש עילג XD

קשה לי להעביר את המחשות האלה לכתב, מקווה שהבהרתי את עצמי ^^"""
 
מה זו סביבה אובייקטיבית?

אולי התכוונת סובייקטיבית? .. וברור שסביבה היא גם יער או חדר. לגבי הבחירה באמונות וחיפוש אחרי ידע וגישות שונות - קראי פיסקה שניה של ההודעה המקורית שלי
 

Winri

New member
כה התכוונתי סובייקטיבית XD"

ו-נכון, אבל גם אם אתה מחונך לבחור לעצמך את דרך החיים שלך, אתה עדיין נמצא בסביבה שיש לה דרך חיים כלשהיא שאתה מתרגל אליה. כך שהבחירה מתחילה ממקום לא אובייקטיבי (הפעם זה במקום ^^), שכן התרגלת לאותה דרך חיים מסויימת שלרוב תראה לך נכונה פחות או יותר.
 

aviel931

New member
לדעתי, רוב ההחלטות של האדם תלויות בסביבתו

אם לא כולן. אם זה כשהוא הולך לפי הרוב, ואם זה כשהוא חולק עליו. בד"כ זה בהשפעת הסביבה שבה הוא גדל
 

בארבאבא

New member
תרצי או לא

את בסופו של דבר מושפעת מהחברה שסביבך.את בוחרת לעצמך מה לקחת מהחברה ומה לא,אבל עדיין לסביבה יש השפעה מסויימת בבניית ה"אני".בעקבות פעולות בתנועת הנוער,את מגבשת לך דעה מסויימת. בעקבות חינוך בבית הספר את תוכלי להבדיל בין טוב לרע,מהחברים את תוכלי לבחור מה לקחת.אם לקחת את הדברים הטובים או הפחות טובים שהם מקרינים. להיות לגמרי עצמך זו התפתחות של האדם מהסביבה שלו. בנאדם שמעתיק התנהגות מסויימת,מבלי לחשוב אם זה נכון לו או לא,זה לא להיות "לגמרי עצמך".
 
גם לי יצא לחשוב על זה הרבה מאוד לאחרונה

הייתי רוצה להאמין שיש דרך להתנער מהחינוך ומהסביבה הקרובה ולהיות "לגמרי עצמי", אבל זה לא ככה. "העצמי" הזה נבנה ומתגלה לאט לאט עם הזמן. הזמן שהוא הכי קריטי- הילדות וגיל הנעורים מושפע בעיקר מהסביבה הקרובה. אבל [!] ניתן לראות למשל אנשים שמרדו בכל פאן מהחינוך שקיבלו (חוזרים בשאלה לדוגמא). בעיניי לחינוך משקל גדול, אבל אם האדם לא מתחבר אליו בשלב מסוים בחייו הוא יכול להפנות את גבו לחינוך שקיבל ואז משקלו פחות מורגש. אך נדיר לראות אדם הפועל בצורה כה קיצונית.
 

aviel931

New member
זה לא מדויק

גם חוזרים בשאלה נשאר להם הרבה מהבית, וזה לא חיב להיות בעניני דת. דוגמא: חוזר בשאלה מיוש בד"כ יהיה ימני, כמו הוריו, ובעוד נושאים יש הש/פעה....אצל רוב האנשים
 
כן כתבתי שמשקל החינוך יהיה פחות מורגש, ולא

בלתי מורגש לחלוטין. לדעתי השפעת החינוך תמידית, גם אם האדם מורד בו- הוא עדיין השפיע עליו והפך אותו למי שהוא.
 

Winri

New member
מסכימה

בנוסף, החינוך יוצר את מי שאתה ככה או ככה. גם אם אתה בוחר להתנגד לו, הרבה פעמים אנשים לא ילכו ויחפשו עקרונות ודרך חיים חדשה שמתאימה להם, אלא פשוט ילכו בדיוק הפוך ממה שהם מכירים - וזה סוג של תוצאה של חינוך, רק שבמקום "אני רוצה להיות כזה" זה "אני רוצה להיות הפוך". זה מחוץ למסגרת, אבל זה לא מבטל אותה. אם הצלחתי להבהיר את הרעיון ^^"
 

Mahamudra

New member
../images/Emo119.gif

לדעתי אין דבר כזה להתחנך בעצמך כי אנחנו לא חיים בקופסא מבודדת מפלסטיק. וגם אם כן איך היינו יודעים על זה עם מישהו לא היה מלמד אותנו ומגדל אותנו באותו המקום. החינוך שלנו מתעצב בילדות אבל כולם משתנים עם הזמן זאת ההוכחה שכל אדם הוא עצמו כי עם הזמן אנחנו מגלים שיש דרך אחרת ובוחרים ללכת בדרך החדשה או שממשיכים בדרך שהכרנו קודם בשורה תחתונה בהחלה אנחנו חייבים שיחנכו אותנו כדי שתיהיה לנו נקודת פתיחה כלשהי אבל בהמשך זאת אך ורק עבודה שלנו
 
האדם נולד עם יכולות ונתונים חיצוניים,

הסביבה מגיבה לנתונים אלה ובכך מחנכת ומעצבת את האדם, כך שבסופו של דבר מי שאני תלוי ב99% בחברה שבה אני חי, אבל גם קצת בנתונים הגנטיים שלי. הבחירה, כמו שאמרת בעצמך, נובעת מהאישיות שנובעת מהמרכיבים האלו, ולכן לדעתי הדרך היחידה להיות 'לגמרי עצמי' היא פשוט לא להיות.
 

Matsman

New member
סביבה היא לא חינוך

סביבה משפיעה, אין ספק. השאלה היא האם אתה גורם או תוצאה עליה.
 
למעלה