מה דעתכן על מה שאמר הגאון מסמוטריץ?

מה ההבדל בין "כוח עליון" ל"אלוהים"?

ומה זאת אומרת שרדנו בזכות האמונה? ואילו דברים לא ניתן להסביר בלי קיום של כוח עליון (לא במובן שלא יודעים את ההסבר, כי ברור שאנחנו עוד לא יודעים להסביר כל דבר שקורה, אלא במובן שלא נ-י-ת-ן להסביר).

ולא, לא נתפסתי רק לאחור - כמו שכתבתי שוב ושוב, צריך לאפשר לכל אחד לבחור את המקום שבו הוא רוצה לשבת. מה שקורה בבית הכנסת הוא לא מענייני - כי זו כבר באמת טריטוריה של הדת, וחלק מהדמוקרטיה הוא גם חופש דת, לא רק חופש מדת - אם זה מה שהם רוצים לעשות במוסדות הדת שלהם, שיעשו. ואכן כאלה שזה מפריע להם מקימים פלגים דתיים משלהם שבהם זה אחרת, וכו'. כאמור, שיעשו מה שהם רוצים.
 

פולספגן

New member
דוג' לתוצר של כוח עליון, האם נוצרו חומצות אמינו רק L


תסבירי לי,
, לאיפה נעלמו ה-D


לגבי "שרדנו בזכות האמונה", קיראי את הכתבה הבאה על מחקר: אמונה באלוהים מאריכה חיים ולדעתי, זה לא קשור לאלוהים אלא לאמונה עצמה.
 
שרדנו = תוחלת החיים שלנו ארוכה יותר

מאשר הייתה בלי אמונה? אני חשבתי שאת מדברת על לשרוד כעם. זה שלאמונה יש השפעה חיובית על הבריאות זה ידוע - אבל זה עוזר רק אם את מוקפת באנשים שלא סומכים על אלוהים אלא פועלים על סמך הידע שהאנושות צברה - כמו רופאים, מדענים, אנשי בטחון, וכו'. אמונה בלבד לא מביאה אותך מאוד רחוק, ותוחלת החיים לא משהו. הדת מאריכה את החיים בהינתן הנסיבות - אבל החלק המשמעותי יותר הוא הנסיבות - התברואה, אספקת המזון, הבטחון, הרפואה, וכו'. תודה לאל שיש מי שלא מקדישים את חייהם לעבודת האל...
 

פולספגן

New member
לא, זאת הייתה דוגמה

עוד דוגמה היא גלעד שליט, ששרד את השבי בזכות האמונה.
 
איבדתי אותך.

כשכתבת "יש לי עניין בדת, כי אלו הם שורשיי ובזכות האמונה, שרדנו ולא הושמדנו." למה התכוונת?
 
נסי בכל זאת. בינתיים זה ממש לא ברור.

שתי הדוגמאות ל"שרדנו ולא הושמדנו" הן שהדת תורמת לבריאות ושגלעד שליט לא התאבד בכלא? זה נקרא שבזכות הדת שרדנו ולא הושמדנו? מי ניסה להשמיד אותנו? המחלות ועצמנו? היהודים עמידים יותר בפני מחלות? (תשובה: לא. וכמובן, יש, למשל, מחלות גנטיות איומות אצל יהודים שמתחתנים בינם לבין עצמם). מה שאיים להשמיד אותנו זה שנתאבד? גם אנשים לא מאמינים לא תמיד מתאבדים במצבים קשים - תתפלאי.
 
ושוב, כשאת אומרת כוחה של האמונה

בתקופה של זמנים קשים של הישרדות, את מתכוונת ליכולת לא להתאבד? כי בסך הכל האמונה לא מאוד עזרה בשואה, אפעס. יותר עזרו דברים כמו צבאות שהצליחו לעצור את הנאצים ולמנוע מהם לחסל את כל היהודים. ושנדבר על העניין של כצאן לטבח ועל רבנים כאלה ואחרים?

לגבי רפואה כבר דיברנו. המדע והידע האנושי יוצרים את הנסיבות שבמסגרתו האמונה משפרת בקצת את השרידות. הכוח של האמונה זעום לעומת הכוח של הידע המצטבר של האנושות בענייני תברואה, בריאות, וכו'. אני לרגע לא מערערת על כך שלאמונה יש השפעה על הבריאות. אני רק אומרת שהאמונה לא תיקח אותך רחוק בלי הנסיבות שבהן את נמצאת, שלא קשורות כלל לאמונה, וסביר שלהפך. מעניין שאת לא מצטטת את המחקרים לגבי הקשר בין אמונה לבין אינטליגנציה.
 

פולספגן

New member
כוונתי לא, שהאמונה ניצחה את הגרמנים, אלא שהאמונה השאירה את

אלו ששרדו בחיים.

בלי אמונה, אין סיכוי שאדם יכול לשרוד תנאי מחייה כאלו!

אגב, בניגוד לנבואת הזעם של הרופאים, החולים חשבו אחרת.
 

פריZמה

New member
יש אנשים שזקוקים לאמונה במשהו מעבר בשביל לשרוד קשיים יומיים

או קרדינליים, ויש אנשים אחרים שמבינים שמה שאתה רואה זה מה שיש, החיים חד פעמיים ושווה לנצלם כל זמן שאתה והם באותו מקום....
אין שום חולשה או חוזק באף אחת מהאופציות ואם את זקוקה לידיעה שיש מכוון ( ואין) ושיש סיבה( ואין) ויש איזה כוח עליון שאת אשכרה מעניינת אותו - סבבה לך.
רוב האנשים שקדמו את האנושות מבחינה מדעית - לא סברו או נזקקו לסוג כזה של אמונה.
לעומת רוב מחרחרי המלחמות והקטילות ההמוניות - שדווקא כן.
 
"בלי אמונה, אין סיכוי שאדם יוכל

לשרוד תנאי מחייה כאלו!" קודם כל, זו סתם אמירה וזה פשוט לא נכון. שנית, כאמור, היהודים לא שרדו בהמוניהם, והאחוז ששרד, מעבר לכך שהוא, כנראה, דומה מאוד לאחוז שהיה שורד בלי אמונה, בעיקר שרד באמצעות שילוב של הנסיבות הספציפיות שלו, לפעמים בשילוב עם קצת תושיה - שלא קשורה לאמונה. המשפחה של סבתא שלי, למשל, מתה כולה בגטו, בעיקר ממחלות כמו טיפוס. סבתא שלי לא חלתה (לא "שרדה בזכות האמונה את המחלה", אלא לא חלתה), והשתמשה בכישורים שלה (תפירה, למשל) כדי לקבל אוכל וכו' מהגרמנים, ולהציל את עצמה ואת אחותה הנכה, שהצליחו להגיע לסוף המלחמה בלי להישלח למחנה ריכוז. אחרים הצליחו לברוח מצעדות מוות, למשל - לא כי האמונה שלהם הייתה גדולה יותר משל אחרים שנתפסו ונורו, אלא כי אחוז מסוים הצליח. אני בכלל בכלל לא בטוחה איזה אחוז מת כי הוא סמך על אלוהים שיציל אותו או חשב שיש עולם הבא או האמין לשקרים של סמכות דתית, במקום לנסות לברוח ולשרוד בסיכוי מסוים. הדברים שלך לגבי השואה, בפשטות, לא מבוססים על כלום. כן, יש אנשים מאמינים, שאחרי שהם שורדים אומרים שהם שרדו בזכות האמונה. ההבדל העיקרי ביניהם לבין הלא מאמינים (ויש רבים שהפסיקו להאמין בגלל השואה) הוא פשוט שאלה שלא מאמינים לא אומרים את זה. אבל אנשים שורדים מצבים מאוד קשים גם בלי להאמין, והדברים שלך פשוט לא נכונים.
האמונה היא לא מה שהשאיר את אלה ששרדו בחיים. הדבר הראשון במעלה שהשאיר את אלה שבחיים בחיים הוא הסטטיסטיקה (ודברים מלבבים כמו היכולת לרוץ מהר יותר - לא מהאריה, אלא ממי שלידך, כושר טוב יחסית וגיל מתאים לשרוד מחלות ולעבור סלקציה, וכו'), כאמור לפעמים בשילוב עם קצת תושייה. וכמובן, התושייה הכי רבה הייתה של אלה שהבינו את המצב מראש וברחו בזמן מהמדינות שלהם, ולא סמכו על אלוהים שיהיה טוב.
 

פולספגן

New member
ברור שיש כאלו שנרצחו בגלל האמונה שלהם באלוהים, כי הגרמנים

רצו להראות שאין אלוהים וזו הייתה בדיחה עבורם.
&nbsp
את מוזמנת לשאול את סבתא שלך, אם האמונה שתשרוד לא השאירה אותם בחיים? את, עוד תהיי מופתעת עד כמה טעית ...
 
את הסבתות שלי אי אפשר לשאול כלום.

את השואה הן שרדו, אבל את גיל 65 הן לא הצליחו לעבור. אז אולי הן באמת לא האמינו...

איכשהו את מתקשה לעשות את ההפרדה בין מצבים של חוסר אונים (כלומר מצבים שבהן לאדם אין יכולת לעשות דברים שישפיעו על המצב), שבהם האמונה (בין בטיפול יבין אמונה דתית) אולי יכולה לעזור - כמו בענייני החלמה ממחלות ושיכוך כאב, לבין מצבים שבהם י-ש לאדם מה לעשות, שבהם האמונה עלולה דווקא להיות בעוכריו, כי במקום לעשות את הדברים הוא לא פועל בתקווה ש"כוח עליון" יעזור לו. יכול מאוד להיות שהסבתות שלי היו מסוגלות לפעול כמו שצריך, כשזה היה תלוי בהן, אבל לא הצליחו להינצל ממצבים שבהן היו חסרות אונים - כמו סרטן ואסתמה (לא שבהכרח אמונה הייתה עוזרת במקרים של מי מהן - סביר שלא).

ולא נראה לי שהבנת מה שכתבתי על אלה שנרצחו בגלל האמונה שלהם. הכוונה הייתה שבמקום לפעול כדי להציל את עצמם (לברוח וכו'), הם התפללו וכו' בתקווה שאלוהים יציל אותם, ולכן לא ניצלו - ומהבחינה הזאת האמונה הביאה עליהם את מותם.
 

פולספגן

New member
בת כמה היית? האם הן סיפרו לך דברים?

בוודאי שהבנתי למה התכוונת וזה גם למה שכתבתי וגם למה שכתבת.
 
למעלה