מה דעתכם על התכנית החדשה במתמטיקה לחטה"ב?

3תיתי

New member
לדעתי, מתחילים ללמד

משוואות בנעלם אחד, בכיתה א'. שברים בכיתה ה'. למה נזכרים בז' שיש בעיה?
 
המשבר של כיתה ז לא רק במתמטיקה

אורח מודאג, אנחנו חושבים כמוך שמערכת חינוך ממלכתית אסור לה להיבנות על שיעורים פרטיים.כך רק ינציחו פערים. את החטיבה יש להתחיל בחזרה על כל החומר העיקרי של היסודי. הבעיה היא שמעצבי תכנית הלימודים החדשה אינם מתמצאים בחומר של היסודי. הם מתיימרים ליצור רצף לימודי מהיסודי לחטיבה, אבל ניכר שאינם מכירים ב כ ל ל את היסודי.הם גם אינם מבינים איך מבצעים חזרה שבונה את החשיבה מבלי לשעמם. אין ספק שהתכנית החדשה תגרום לנזק בלתי הפיך. חזרה מתאימה תאפשר לתלמידים לסגור פערים ולהצליח. צדקת: השברים הפשוטים הם עקב אכילס. חייבים לחזור עליהם, כי בלעדיהם אין שליטה בשברים אלגבריים. פתחנו את האתר הזה, כי הוא נראה לנו חשוב. חשוב גם להפיץ אותו , לספר עליו לאנשי תרבות וחינוך שעתידנו יקר להם. ככל שיצטרפו יותר חברים לפורום, כך נוכל יותר להשפיע.
 
המעבר לכיתה ז

את צודקת מאוד שההכנה למיצב גורמת נזקים לחינוך המתמטי הנאות. ההכנה למיצב נעשית בכיתה ה' ולא בו', אבל הנזק ממשיך לו'. המעבר לכיתה ז' כרוך בעוד משבר: במקום מורים שמכירים את הילד יש מורים מקצועיים שמלמדים מעט שעות בכל כיתה. למשל, אם למורה יש מקצוע שנלמד שעתיים בשבוע, ועליו ללמד משרה של 24 שעות, פירוש הדבר שעליו ללמד 12 כיתות. בכל כיתה 40 ילדים. איך הוא יכול לתת יחס אישי לכל כך הרבה תלמידים? יש לך מזל עם הבת, אבל עלייך להיות קשובה למתרחש בחטיבת הבינים ולתמוך בילדה ככל האפשר. אני מסכימה איתך שהרעיון המעוות הזה שהמנהלים יהיו יחצנים יפגע בתלמידים. הם יעשו הכל כדי לעשות רושם טוב ופחות כדי להעלות את הרמה. את הרעיון היחצני העלתה וועדת דוברת. את הנזק יחוש כל הציבור. מחזיקה לך ולבתך יד, שרק לא תיפלו על תכנית הלימודים החדשה במתמטיקה, שהיא ממש אסון לאומי חדש. אם בתך תלמד לפיה, אהיה מוכנה להדריכך אישית כיצד למנוע את הנזקים החמורים הצפויים לה. בהצלחה
 

harhanegev

New member
מוזר לי מה שאתה כותב,

דוקא אני שמתי לב להצלחה רבה ופתיחת דף חדש אצל תלמידים רבים בכיתה ז'. זאת למשל בזכות העובדה שהלחץ לדעת הכל הכל הכל על שברים יורד, וקצב הלימודים בכיתה ז רגוע יחסית. אני מורה פרטי כבר יותר מ-18 שנה (ובשנים האחרונות גם זכיתי להיות פעמיים מורה מן המניין בכיתה ז בחט"ב), ואחוז התלמידים שלי מכיתה ז הוא ממש זניח, ולעומתם כיתה ח וכיתה ט מככבות, בעיקר בזכות ההוכחות הפורמלות הנדרשות בגיאומטריה.
 
נכון שמלמדים בא' משוואות

הבעיה מתעוררת בז' כי בה מתרחש המעבר לחשיבה פורמלית. חוץ מזה, המאבק שלנו למען שיפור החינוך המתמטי טרם נתן את אותותיו , כי מרבית היסודיים אינם מלמדים לפי שיטת סינגפור ואז התלמידים מגיעים לחטיבה ללא ידע והבנה מתמטית. שם חלה קפיצה בהוראה ואז נחשף המצב. כישלון בז' או בח' אומר שכל שיטת ההוראה ביסודי לקוייה!!!!!!!!!
 

shira shira

New member
מה דעתכם על התכנית החדשה במתמטיקה לחטה"ב?

מתוך מעריב: ...בעקבות סדרת הכישלונות במתמטיקה בשנים האחרונות ... הוחלט על פיתוח תוכנית לימוד חדשה במתמטיקה לחטיבות הביניים... במרכז התוכנית עומדת התפיסה לפיה הדרך בה למדו התלמידים עד היום, תרגול אינטנסיבי של בעיות ותרגילים, אינה מסייעת להבנה ולהפנמה של המתמטיקה. התוכנית החדשה תכלול הפחתה משמעותית של מספר התרגילים בכל שיעור, ובמקום זה דגש על ניתוח בעיות מתמטיות, תוך ניסיון לחבר את הבעיות לחיי היומיום של התלמידים. "נקטין את ההיקף והעומס של הלמידה האלגוריתמית, נצמצם את העבודה המכנית של פתרון תרגילים וניתן דגש רב יותר על אוריינות, על הבנה", אמרה יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, פרופ' ענת זוהר. "אפשר ללמוד על הסתברות ומתמטיקה למשל מקריאת סקרי בחירות או אפילו מטופס ממצאים של בדיקות דם. ננסה לקשר את המתמטיקה לחיי התלמידים ולתת לה משמעות ביומיום שלהם"...
 
התכנית החדשה היא אסון לאומי חדש-חשוב לקרוא!!!

כל המילים היפות על חשיבה, הבנה ושאר סיסמאות הן אפילו לא עלי תאנה להנחת היסוד שלה שהתלמידים בישראל כולם נחשלים, כי הם נכשלים, אז נוריד את הרמה, נבטל בניות בעזרת סרגל ומחוגה, נקצץ למעגל את חלקיו, נבטל תהליכי חשיבה מסובכים, נלמד לפי שיטת החקר שכבר הוכיחה את יכולתה להכשיל תלמידים בארה"ב. רואים בבירור שאת התכנית כתבו אנשים מנותקים שאין להם מושג כיצד ללמד ואיך לפתח דיון מפרה, שבמקום להעלות את הרמה הם מוותרים מראש על גיאומטרייה נורמלית ומנסים להקנות לתלמידי ישראל גיאומטרייה של המאה ה - 14 עם התחכמויות של המאה העשרים. ניכר גם שאין להם מושג מה יודעים בוגרי היסודי. זה מה שקורה כשאנשים לא מקצועיים מכינים תכנית לימודים. בנוסף, מספר שעות הלימוד בשבוע של המקצוע החשוב הזה הוא 4. זה ממש מגוחך.יש בחומר פרקים שאי אפשר להגיע אליהם בכלל. חוסר המקצועיות של כותבי התכנית כל כך בולט לעין, עד שמורה שניסה ללמד בכיתה ז' לפיה לתלמידים הטובים ביותר הספיק 40% של החומר. כדרכם של פקידי המשרד החלה ההתגוננות: " הוא לימד קבוצה חלשה". מה לעשות והוא דווקא לימד את הקבוצה המצטיינת.התכנית הזאת תוביל את המתמטיקה של מדינת ישראל שאולה. בנוסף, יש להם עוד רעיונות עיוועים כמו : נבטל את ההקבצות ונוריד את הרמה של כולם לפי החלשים . נעשה זאת עד כיתה י'. זה היה גם הקו של "תכנית 2000 " שלפיה תלמידים אינם מסוגלים ללמוד כי ילדי ישראל קצת מפגרים, אז לפי התכנית ההיא לימדו רק שברים עד למכנה 12, כלומר, לא לימדו אפילו כמה זה 1/3 ועוד 1/5. לא לימדו חילוק שברים פשוטים כי זה קשה מידי, אבל לימדו בכיתה ג' (זה עדיין בתכנית) סימטרייה סיבובית לפני שהילדים מכירים מהו מעגל. להזכירך, תרגמנו את "תכנית 2000" לאנגלית ושלחנו למומחה בינלאומי לתכניות לימודים היא קיבלה את הציון "בלתי מספיק" (40%). למזלנו התפטרנו ממנה. עכשיו חייבים במהירות להתפטר מהנגע החדש!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! במקום שיְשַנו את המתמטיקה, שיְשַנו את ההרכב של הוועדות המטפלות בתכניות לימודים,שמורים משכילים ומקצועיים יאיישו את הוועדות, שהתכנית תהיה ריאלית, הגיונית ובעיקר שיהיה בה גרעין של למידה משמעותית של עקרונות .אם הם אינם מסוגלים לכך, אז שיירדו מעל גבנו. ושלא ימכרו לנו סיסמאות על פיתוח חשיבה. עדיין יש במדינה מספיק מורים מוכשרים. אם ניתן לתכנית הזאת לרוץ לא יישארו גם כאלה.
 

3תיתי

New member
בעניין ההקבצות:

האם את בעדן או נגדן? האם עדיין לא מלמדים שברים מעבר למכנה 12?? והאם אצטרך ללמד בבית חשבון עד התיכון??
 
המפעל הראשון של עמותתנו היה חיסול התכנית

היום כבר מלמדים שברים כמו בכל מקום בעולם . לפחות את זה השגנו. זה לא היה פשוט. נאלצנו לשלוח את התכנית למומחה בינלאומי לתכניות לימודים. בעניין ההקבצות. כל מחנך יודע שהפער בין המתקשים למתקדמים הולך וגדל עם השנים. אני חושבת שהחל בכיתה ה', שבה לומדים שברים פשוטים, הקבצות תהיינה טובות בעבור כולם. כמו כן, צריך לאפשר לכל מי שרוצה ומתאמץ לעלות הקבצה על ידי העמדת דרישות ברורות ומבחנים מתאימים. מסתבר שגם המתקדמים וגם המתקשים נהנים מהקבצות. התלמידים הרגילים יוצאים נשכרים כי גם הם לומדים פי יכולתם. אפשר להתאים תכנית לכל קבוצה ולשאוף להעלאת רמתה בדרך המתאימה לכל קבוצה. לפני שנים רבות לימדתי כך והצלחנו להעלות את הרמה של כולם. חשבי לרגע, איך ניתן לענות על צורכי כל ילד בכיתה שבה הפער בין הילד המתקשה לילד המצטיין הוא לעיתים 100 נקודות של IQ. אני לא מגזימה. אני מכירה כיתות כאלה.
 

3תיתי

New member
האם הלימוד בהקבצות אינו גורם להסללה

כלומר, מכוון שילד בהקבצה נמוכה, הוא חדל להאמין ביכלתו להצליח (נבואה המגשימה את עצמה) וגם לומד בקצב וברמה נמוכים יותר, כך שאין אפשרות אמיתית לעלות?
 
ההקבצות יוצרות תמריץ רציני

בסינגפור וביפן, ואולי בעוד ארצות המזרח הרחוק יש הסללה. בארץ היתה הקבצה. הסללה היא השיטה שאינה מותירה לך ברירה, אלא לקבוע את גורלך למסלול חיים מיוחד שנקבע בגיל צעיר. נכשלת - אתה נכנס לבתי ספר ברמה מסוימת. הקבצה נעשית רק במקצוע אחד או שניים. ביתר המקצועות כולם לומדים ביחד (יש אינטגרציה חברתית) כמובן שגם כל הפעילויות נעשות ביחד.בהקבצה יש תמריץ לעבור להקבצה גבוהה יותר- כלומר להשקיע כדי להיות מסוגל לעמוד בדרישות גבוהות. בשעתו נעשתה ההקבצה רק במתמטיקה ובאנגלית. מאחר שהילדים שלנו נחשפים הרבה לאנגלית, ייתכן שנדרשת הקבצה רק במתמטיקה. יש גם אפשרות שעם ארגון נכון, ילדים מוכשרים יוכלו ללמוד בכיתות מתקדמות יותר.
 

3תיתי

New member
הרשי נא לי לברר שוב

מדוע יש המצדדים בלהט בלימוד ללא הקבצות, מתוך טענה, שהחשיפה ליכולות שונות ודרכי חשיבה שונות, מפתחת הן את החזקים והן את החלשים. האם מנסיונך יש אמת בטענה הזו? את אומרת, שצריך ללמד בקבוצות הומוגניות. אם כך: מדוע רק בכיתה הא ולא מאלף או מבית? ומהם סיכוייו של ילד באמת לעבור מהקבצה להקבצה, אם בהקבצה נמוכה יותר, ילמד לאט וברמה נמוכה יותר? (הרי אין הגיון ללימוד שווה בכל ההקבצות, שאם לא כן, בשביל מה לעשות אותן בכלל?) ועוד: אם ההקבצות חיוניות בעינייך, מדוע לא בכל מקצועות הלימוד? ואחרון: הזכרת את ההסללה האכזרית,(לטעמי) הקיימת במזרח הרחוק. ילדים בני שלושה חודשים, שעוברים "מבחן" ביפן, שיקבע לאיזה גן יתקבלו, הגן יקבע לאיזה בית ספר וכו'. בסינגפור יש מבחן נוראי, נדמה לי שבכיתה ד'. מי שאינו עובר אותו בהצלחה, עולמו חרב, והוא הולך לנקות שרותים כמקצוע. לא על מצב קיצוני כזה אני מדברת. אני שואלת על ילד שאולי קצת ADD או בעל לקות למידה קלה שהיא, שלא עלו עליה. סתם נפל בידי מורים מחורבנים (ויש, בלי עין הרע) או תכנית לימודים אוילית, ולא מצליח להצטיין. הוא הולך להקבצה ג', מאמין בכל ליבו, שהוא חשבון כבר לא ידע לעולם, ובזה נגמר. בכיתה הא הילד הופך ל"לא יודע חשבון" כאשר אני שומעת סיפורים על מורים פלאיים (יואל גבע למשל? לא מכירה אותו, אבל ראיתי תכניות שלו בטלויזיה) שמצליחים להביא גם "לא יודעים" מקצועיים להבנה ואהבת החשבון. האם הכנסה להקבצה אינה גורמת לנבואה שמגשימה את עצמה? בכך התכוונתי להסללה.
 
אני ממליצה לכל המשתתפים לקרוא

תיתי, השאלות שלך מ צ ו י נ ו ת ונוגעות בלב הבעייה. אני בעד לימוד של כל הכיתה ביחד והיחשפות לרעיונות ולדיון. עם זאת, מתמטיקה הוא מקצוע מצטבר. ילד שאינו מבין את מבנה המספר העשרוני, לא יבין את הפעולות החשבונית.כך יקרה שלאחר שישקיעו בו המון זמן (נניח שהוא יזכה למורה טוב שיקנה לו את המס' הזה) הוא סוף כל סוף יבין משהו, אבל הכיתה תהיה אי שם בחומר על מונה ומכנה. כך בכל שלב הוא יפגר יותר ויותר. בכיתות א' - ד' מקנים את יסודות החשיבה המתמטית: מבנה המספר, משמעות הפעולות, יחידות מידה (כמו ק"מ) , הקבצה ופריטה, וכו'. אם ילד אינו מצליח להבין את הבסיס הוא הולך לאיבוד. אלו ילדים מסכנים. כולם יודעים בדיוק מי הם. הם יושבים בכיתה וכל יום חווים את הכישלון. הם חשים שהם טפשים , כי מת' נחשבת למקצוע חכם. אני לא מדברת על ילד עם לקות למידה קלה. לילד כזה ניתן לעזור ולהשאירו במסגרת של הקבצה גבוהה או בינונית. גם ADD אינה סיבה להורדת הקבצה. הכיוון צריך להיות: כמה שאפשר יותר למעלה. גם הילדים שיש להם מלווים בכיתות לא נהנים מדימוי עצמי משופר. מה עוד שבזמן שהמורה מלמדת המלווה מדבר ולמעשה מונע מהילד להיחשף לדיון הקבוצתי. אני מאמינה שבכיתה ה' ההקבצות תעלינה את הרמה של כולם. עם זאת, כדאי לזכור שאנחנו עוסקים בבני אדם וכל פתרון אינו מקיף את כולם ואינו ראוי לכולם. יש לבחור את הטוב ביותר. בהקבצות א' שבהן לימדתי בכיתות ה' - ו' הגענו להישגים מעולים. גם הקבצות ב' למדו אותם נושאים, אך בהספק שונה. בסופו של דבר ידעו את כל הליבה והצליחו בעל-יסודי לעבור למגמות מתקדמות. מה שהתברר כחשוב ביותר,זו היתה ההקבצה הנמוכה. יש נושאים שעליהם ויתרנו, אבל נתנו בידי התלמידים כלים להתמודדות עם חיי היומיום. המעבר מג' לב' הוא באמת קשה. המעבר מב' לא' הוא אפשרי. נכון שמורה טוב יכול להציל ילד. יואל גבע הוא דוגמא טובה לכך. אני מתנגדת בתוקף להסללה שחוסמת את העתיד. אני גם חושבת שרק במת' ואולי באנגלית יש בכלל מקום להקבצות. אלו מקצועות מצטברים והמתקשים צוברים פערים. למשל, ילד שלא קלט את לוח הכפל יפגר אחר ההסברים של המורה. עד שהוא יהיה עסוק בחישוב המורה כבר יהיה אי שם במשוואות (אני מתייחסת כבר לחט"ב). בית ספר הוא גם מקום לסוציאליזציה. חייבים ללמוד ביחד, לחוות דברים ביחד, להתידד, לריב, לשמוח, להיות עצובים ... הקבצה היא פיתרון טוב ביותר אפשרי. דבר אחד ברור לי, בחטיבת הביניים אי אפשר ללא הקבצות במת'. יש בחטיבה ילדים שאינם יודעים חיבור וחיסור בגבול ה - 10 ולידם כאלה שמסוגלים לפתור בעיות קשות בחשבון ובאלגברה. יכולתי להמשיך. הנושא מעניין חשוב . בסופו של דבר תלוי באקלים בית ספר.
 

בני שור

New member
עוד מחשבות על הקבצות

הקבצות בבית ספר יסודי, ואולי גם בחטיבה, נראות לי מסוכנות כי הן נוטות לקבע את התלמידים במסגרת (הקבצה) שלא פשוט להיחלץ ממנה. נראה לי שחלק מיתרון ההקבצות הוא שהן נערכות במסגרות קטנות יותר מהכיתות מרובות המשתתפים אשר רוב ילדינו לומדים בהן. יכול להיות אפקטיבי לא פחות פשוט לחלק את הכתה לשני חלקים, בלי שאחד יהיה של ה"חזקים" והשני של ה"חלשים". אם זה נעשה רק במתמטיקה, או אולי גם באנגלית, זה עשוי להיות אפשרי במסגרת התקציב והאילוצים של בית הספר, ולשפר את ההוראה לא פחות מההקבצות.
 

shira shira

New member
הקבצות הן לא בהכרח בקבוצות קטנות

בחלק מהחטיבות מקבצים את שיעורי המתמטיקה של כל הכיתות לאותה שעה, ואז יוצרים כיתות שלמות של כל הקבצה (שנוצרות מתלמידים ממספר כיתות). עדיין - אני חושבת שהקבצות במתמטיקה בחטיבה הן נכונות.
 

ליבי54

New member
תלמה קראתי את שכתבת, וזה רק מחזק אותי שיש לשא

לשאוף לשנוי מערכתה של מערכת החינוך מן היסוד. לשים את דגש החינוך על הגן וכתות היסוד.ולחלק אותם לכתות קטנות יותר... כר כתבתי בפורם זה את נמוקיי
 
מעניין מאד. הנושא הרבה יותר מורכב

ממה שחשבתי בהתחלה. יותר ויותר אני מבין מדוע ראיית הדברים בשטח ונסיון מעשי מאפילים על התובנות ה"סטריליות" שמגיעות מהאקדמיה. תודה רבה על ההסברים.
 
למעלה