מה דעתכם על השמות הישראליים?

מה דעתכם על השמות הישראליים?

האם הם יפים בעיניכם? האם הם מוצאים חן בעיניכם? האם הענקתם אותם לילדיכם בגלל החיבור שלכם לארץ או רק משום שאתם רוצים להקל על השתלבותם ולמנוע הצקות כלפיהם בגלל שם זר, שונה וחריג? בימים האחרונים התפרסמו שתי כתבו בנושא:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4744816,00.html

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4745038,00.html

כמו שכתבתי בזמנו, יש שמות שהולכים ונעלמים ובמקומם נולדים או עולים לגדולה שמות אחרים. במקרים רבים ניתן לדעת לפי השם מה גילו היחסי של האדם ומאיזה רקע הוא מגיע. שמות עבריים כמו שרה, רבקה, חנה, אסתר וכו' רווחים יותר בקרב נשים מבוגרות ונשים דתיות/חרדיות. שמות כמו נועה (שעבר חילון), נועם, עלמה, שון, טום וכו' רווחים יותר במטרופולין תל אביב. יש גם שמות שרווחים יותר בקרב ערסים ופרחות מהפריפריה דוגמת קורל, זוהר, שונטל, אנאבל, נופר, מיטל, ספיר ועוד. יש גם שמות שמעידים על רקע דתי-'התנחלותי' כמו תהילה, הודיה, שלהבת, פדות, שבות, חרות, נתנאל, אוריאל, בצלאל, עשהאל, יִגָּאֵל (igael) ועוד. גם אם נותנים לילד שם עברי או ישראלי, הסביבה עלולה לייחס אותו למגזר זה או אחר. השם גם עלול לעבור 'ארכאיזציה', כמו שקרה לשמות כגון עוזי, גידי, אביבה, טובה, ישראלה וכו' וגם אז הילד, שכבר יהפוך לנער, עלול לשאת "שם של זקנים" ולהיות קורבן להצקות.
 

shaulreznik

New member
פעם קראתי בדיחה משנות ה-50

שתי נשים מדברות זו עם זו, הראשונה מתגאה: "לבן שלי קוראים בשם עברי - נמרוד". השנייה עונה: "ואיל ולבת שלי קוראים חנה". הגברת מזדעקת: "מה זה השם הגלותי הזה?!"
 
כן, היו שמות תנ"כיים ועבריים שעברו חילון וישראליזציה...

גם נֹעה זה שם תנ"כי...
 

beatman

Member
מנהל
מדוע נועה זה שם שעבר חילון ?

נופר, מיטל וספיר למשל נפוצים בקרב כל מיני מגזרים, לאו דווקא פרחות מהפריפריה.
&nbsp
אני אישית נגד הכנסת שמות גלותיים ושינוי שמות בהתם לנהוג במבטא זר.
כמו: טום, שון וכו'
 
כי הוא ניתן להרבה חילוניות ואינו נמצא בשימוש רק במגזרים הדתי

והחרדי. למעשה, נדמה לי שדווקא במגזר החילוני הוא רווח הרבה יותר מאשר בשני המגזרים שציונו לעיל. גם לערסים ולפרחות יש שמות שמזוהים איתם.
 

dori78

New member
כי השם נפוץ יותר אצל חילונים ו"כיפות סרוגות"

ולא נתפס כשם "דתי" כמו שמות של נשים אחרות מהמקרא.
מעטים החרדים שמוכנים לתת לבנות שלהם שמות פמיניסטיים.
נֹעָה המקראית היא אחת מחמש בנות צלפחד.
נשים שקוראות לשינוי ההלכה, מביאות טיעונים משכנעים ואשכרה גורמות לדברים להשתנות - זה לא משהו שמרבית הממסד החרדי רוצה לתת לו במה.
הרבה יותר קל לקרוא לבנות על שם דמויות מקראיות כנועות יותר, כאלה שמהוות דוגמא ומופת לדמות האשה כפי שנתפסת באידיאל החרדי.
 

beatman

Member
מנהל
עוד פעם פמניזם, הצילו


 

dori78

New member
תגיד, כאדם שמעיד על עצמו שהוא מסורתי

אתה לא חושב שמן הראוי שלפחות תדע מי היתה נעה המקראית?
 

dori78

New member
נראה לי שזה מוכיח את הנקודה.

לפני שאתה מלגלג על הדברים שכתבתי, אולי כדאי שתבדוק מי היתה הדמות המדוברת. בדיוק בשביל זה שמתי לך קישור בהודעה הקודמת.

אתה לא אמור לזכור את כל התנ"ך, רק את הסיפורים החשובים.
אתה יודע מי זה עפרון בן צֹחַר החתי?
אבימלך מלך גרר? מי היו אמנון ותמר? דינה בת יעקב?

עזוב מסורתי, כבוגר מערכת החינוך הישראלית שמתפאר באהבתו למסורת ולתורת ישראל השמות האלה אמורים להיות לך מוכרים.

או שסיפורי המקרא והמקורות ההסטוריים של העם הזה לא באמת מעניינים אותך, מה שחשוב לך זה "למלא מצוות"?
 

shaulreznik

New member
קיום המצוות בהחלט חשוב יותר משליטה בסיפורי התנ"ך

ולראיה, אפשר להיות בקיא בתנ"ך ולהתנגד ללאומיות היהודית, כמו שולמית אלוני. מאידך, שמירה על הזהות היהודית ומניעת ההתבוללות אפשרית אך ורק ע"ׁי קיום המצוות.
 
אפשר גם להיות יהודי דתי אדוק מאוד

וגם כן להתנגד בחריפות ללאומיות היהודית, כמו נטורי קרתא (כוונתי ללאומיות במובן המודרני, לא לזהות היהודית הדתית)
 

shaulreznik

New member
עדיין יש הבדל

חסידי סאטמר ואנשי "נטורי קרתא" מתנגדים לציונות, בעוד ששולמית אלוני התנגדה ליהדות.
 

beatman

Member
מנהל
את חלקם זוכר

הבעיה שלא למדנו חלק מהדברים ובין היתר על נועה לא זכור לי בכלל שלמדנו עליה.
הידע בתנ"ך שנשאר מהבית ספר הוא די שטחי (אולי מי שעשה 5 יחידות מחזיק בידע איכותי יותר).
אני מעולם לא התפארתי שאני דתי ואני לא למדתי בחינוך תורני, אני חילוני בסופו של דבר.
היסטורית עמנו מאוד מעניינת אותי ואני מידי פעם לומד דברים חדשים עליה.
 

shaulreznik

New member
לחרדים אין שום בעיה לקרוא לבנותיהם בשם דבורה

שכידוע הייתה נביאה. כך שהתיזה הנ"ל מוטלת בספק רב.
 
אני גם לא חושב שהחילונים מעניקים לבנותיהם את השם נועה

בגלל הדמות המקראית. 90% מהם בכלל לא יודע מי היא הייתה. כמו כן, אף אחד מהם לא מעניק לבתו את השם מחלה, חוגלה, מילכה ותרצה. השם 'נועה' תפס והורים רבים רוכבים על הגל כי הוא אופנתי כרגע. ייתכן שעוד כמה עשורים הוא יהפוך לארכאי, בדיוק כמו דבורה, מרים, שרה, רבקה וכו'.
 
נו מה, לאף אחד אין דעה?

האם השמות הישראליים או/ו העבריים יפים בעיניכם? האם אתם הענקתם/מתכוונים להעתיק לילדיכם שמות ישראליים בגלל שהם מוצאים חן בעיניכם ואתם מרגישים חיבור למקום, או רק בגלל שאתם לא רוצים להחריג אותם ולהפכם מושא ללעג? האם יש פה אנשים שלא העניקו/מתכוונים להעניק לילדיהם שם ישראלי?
&nbsp
שאול, האם זה נכון שאתה מכנה את בנך הקטן "בוריס" (Боря) למרות שהשם הרשמי שלו הוא "עמנואל"? אתה הענקת לו שם עברי בשביל הסביבה ושם רוסי בשביל הבית, בבחינת "היה רוסי בביתך ויהודי בצאתך"? אגב, אתה בכוונתך הענקת לילדיך שמות בין לאומיים (Emanuel, ruth) למקרה שתהגרו בעתיד לחו"ל?
 

Astroo

New member
מה שאמרת

נותנים שמות ישראלים שהם גם בינלאומיים.
זה גם פחות צורם באוזן ובפה, וגם מאפשר להם בהמשך להגר לחו"ל בנוחות.
 
למעלה