מה אחרי שיפתחו בעוד כשנה כל הקווים החדשים של רכבת ישראל?

מצב
הנושא נעול.
ריבוע מסילות החוף מתוכנן להיכלל בתוכנית החומש הבאה של הרכבת

בשנים הקרובות...
לדעתי יעברו שנים רבות עד שיתקינו 4 מסילות מצפון לשפיים בכלל וצפונה מחדרה בפרט. אני מניח ש10 שנים לפחות.
&nbsp
אני משער שהתקנת החישמול מצפון להרצליה בשילוב עם מערכת האיתות החדשה בשילוב עם תוספת רציפים בתחנות שבין הרצליה לבנימינה יאפשרו להגדיל את נפח התנועה במסילות שבין הרצליה לחוף הכרמל לטווח הבינוני כך שיתאימו לנפח הביקוש ולכן אני מניח שההשקעות יופנו אל פרוייקטים אחרים אם כי הליכי התכנון והאישורים ימשיכו.
&nbsp
כמו ‏שנכתב כאן רבות, הפרויקט הכי חשוב כרגע הינו תוספת המסילה בתוואי האיילון אם כי ככל הנראה ביצוע פרויקט זה לא יתחיל עד מתישהו בתחילת-אמצע העשור הבא, וחבל שלא מוקדם יותר.
ריבוע מסילות החוף מתוכנן להיכלל בתוכנית החומש הבאה של הרכבת
 

luckydude

Active member
עוד לא הגיעו לשלב של התכנון המפורט כי התוכנית עדיין לא אושרה

התכנון נכלל בתוכנית החומש הנוכחית, הביצוע בתוכנית הבאה
עוד לא הגיעו לשלב של התכנון המפורט כי התוכנית עדיין לא אושרה
כדי להעביר את התוכנית יותר מהר ר״י הציעה לפצל את התוכנית לשתיים - מת״א לחוף הכרמל ומחוף הכרמל ללב המפרץ. זה הליך סביר שנעשה למשל בזמנו עם התוכנית של הכפלת המסילה לנהריה - התוכנית פוצלה לעד עכו ובין עכו לנהריה כי היו המון התנגדויות מצפון לעכו שתקעו את אישור התוכנית במשך יותר מעשור. זה איפשר להתחיל לעבוד על החלק שבין מוצקין לעכו. בכל מקרה, עירית חיפה לא מוכנה בשם אופן לאפשר לפצל את התוכנית.

כך או כך זה לא משנה הרבה מיכוון שת׳כלס בעזרת השיפורים שציינתי בהודעה מעל, ריבוע המסילות הוא מה שאומרים באנגלית nice to have אבל לא הכרחי כרגע ואני משער שאמנם ימשיכו עם אישור התוכנית אבל בנתיים המשאבים יופנו אל פרוייקטים אחרים. ההערכה שלי היא שריבוע המסילות יבוצע מתישהו לאחר 2030.
 
כמו לפני עשור תהיה התייצבות במספר הנוסעים

מה אחרי שיפתחו בעוד כשנה כל הקווים החדשים של רכבת ישראל?
אחרי שנפתח הקו לכרמיאל ובעוד כשנה יסתיימו העבודות ויפתחו את הקו המהיר לירושלים ואת רכבת השרון, אין עוד קווים אחרים שנמצאים בביצוע או אפילו קרובים להיות לקראת מכרז.
יש דיבורים על קווים לקרית שמונה, לטבריה, לאילת, אבל אם לוקחים בחשבון את משך הזמן שלוקח בארץ להוציא מכרז, להפקיע אדמות ולדון בהתנגדויות לפרויקט בבית המשפט, כנראה שלא יפתח שום קו רכבת חדש ב 10 הקרובות (מינימום 10 שנים).
אז האם אחרי תנופת הפיתוח הנוכחית שהסתיימה, זה אומר שתם לקיצו עידן הפיתוח של רכבת ישראל ושחוץ מפרויקט החשמול, לא צפוי בעשור הקרוב משהו דרמטי ברכבת ישראל?
כמו לפני עשור תהיה התייצבות במספר הנוסעים
מקווה שסוף סוף יוסיפו את המסילה הרביעית באיילון.
 
אכן

כמו לפני עשור תהיה התייצבות במספר הנוסעים
מקווה שסוף סוף יוסיפו את המסילה הרביעית באיילון.
אכן
בין 2008 ל-2011 לא היה גידול במספר הנוסעים ברכבת ישראל, כתוצאה מעצירה כוללת של ביצוע פרויקטים בשנים שקדמו לכך (ויכוחים עם האוצר וכו')
התכנון בינתיים התקדם והיו עוד פרויקטים שהגיעו לשלב מוכנות לביצוע.
כשישראל כ"ץ נכנס לתפקידו (2009) הוא החל להסיר חסמים והעבודות התחדשו. שנתיים אחר כך כבר נחנכה ההכפלה לבאר שבע ועוד כמה פרויקטים שהיו תקועים ומספרי הנוסעים החלו לעלות, במקביל החלו בפרויקטים חדשים לגמרי שחיכו על המדף שנים, אבל הלקח מכל זה הוא שהגידול ברכבת ישראל הוא לא טבעי, הוא ניזון מהמשך הפיתוח. ביום שהפיתוח ייעצר גם מספר הנוסעים יפסיק לעלות.
2020 כנראה תהיה השנה המלאה הראשונה שבה יפעל הקו לירושלים (שלהערכתי ייפתח מתישהו ב-2019). ולכן בה עוד נראה גידול. בין 2021 ל-2025 (שנה מוערכת לפתיחת המסילה המזרחית) הגידול יואט ואולי אף ייעצר.
אבל ב-2021/2022 ייפתחו הקו האדום בגוש דן וההארכות בירושלים לקו האדום שלהם כך שמספר המשתמשים בתחבורה מסילתית לסוגיה תצמח גם בשנים אלה...
 
איך אתה יודע שהפרויקטים קודמו בגלל ישראל כץ

אכן
בין 2008 ל-2011 לא היה גידול במספר הנוסעים ברכבת ישראל, כתוצאה מעצירה כוללת של ביצוע פרויקטים בשנים שקדמו לכך (ויכוחים עם האוצר וכו')
התכנון בינתיים התקדם והיו עוד פרויקטים שהגיעו לשלב מוכנות לביצוע.
כשישראל כ"ץ נכנס לתפקידו (2009) הוא החל להסיר חסמים והעבודות התחדשו. שנתיים אחר כך כבר נחנכה ההכפלה לבאר שבע ועוד כמה פרויקטים שהיו תקועים ומספרי הנוסעים החלו לעלות, במקביל החלו בפרויקטים חדשים לגמרי שחיכו על המדף שנים, אבל הלקח מכל זה הוא שהגידול ברכבת ישראל הוא לא טבעי, הוא ניזון מהמשך הפיתוח. ביום שהפיתוח ייעצר גם מספר הנוסעים יפסיק לעלות.
2020 כנראה תהיה השנה המלאה הראשונה שבה יפעל הקו לירושלים (שלהערכתי ייפתח מתישהו ב-2019). ולכן בה עוד נראה גידול. בין 2021 ל-2025 (שנה מוערכת לפתיחת המסילה המזרחית) הגידול יואט ואולי אף ייעצר.
אבל ב-2021/2022 ייפתחו הקו האדום בגוש דן וההארכות בירושלים לקו האדום שלהם כך שמספר המשתמשים בתחבורה מסילתית לסוגיה תצמח גם בשנים אלה...
איך אתה יודע שהפרויקטים קודמו בגלל ישראל כץ
עד עכשו נראה שהבעיות בקו לירושלים והכפלת המסילה לבאר שבע נפתרו בדיוק כאשר הוא התחיל לכהן. הקו לראשון\אשקלון נפתח. ולכן העלייה הייתה בתזמון מתאים לכניסתו לתפקיד.
 
העליה חודשה

איך אתה יודע שהפרויקטים קודמו בגלל ישראל כץ
עד עכשו נראה שהבעיות בקו לירושלים והכפלת המסילה לבאר שבע נפתרו בדיוק כאשר הוא התחיל לכהן. הקו לראשון\אשקלון נפתח. ולכן העלייה הייתה בתזמון מתאים לכניסתו לתפקיד.
העליה חודשה
שנתיים אחרי שנכנס לתפקידו.
העבודות התחדשו זמן קצר אחרי שנכנס לתפקידו.

הפקידות עובדת גם כשהשר לא מתפקד, ויש דברים שהתקדמו גם ללא קשר לשר כ"ץ, ויש דברים שנתקעו גם ללא קשר לשר כ"ץ.
אבל דברים כמו חסמים מול האוצר, חסמים מול ועד העובדים ועוד ניתן לזקוף ישירות לזכותו.
הפסקת העבודות בקו לבאר שבע לא נבעה מבעיית סטטוטורית או משפטית (שם באמת קשה לו להשפיע) אלא פשוט מעצירת תקציב עקב נסיונות "חינוך" של האוצר. את זה הוא פתר.
השר גם אחראי על קידום סטטוטוריקה במובן אחד. הקצאת תקציבים לתכנון. (על התהליך המייגע עד האישור יש לו פחות השפעה). עם כניסתו לתפקיד הוזרמו כספים רבים לצרכי תכנון והותנעו תהליכי תכנון מקבילים רבים ברכבת שבסופו של דבר אושרו, ואחר כך גם תוקצבו לביצוע.
למרות שהשפעתו על התמשכות תהליכי תכנון נמוכה, קיים הבדל גדול בין תכנון שנעשה בצל של "אולי זה יהיה תכנון למגירה כי לא יהיה תקציב לביצוע" לבין תכנון שנעשה תחת רוח גבית של שר בולדוזר שדוחף להוציא כל דבר שהסתיים תכנונו לביצוע. כך שגם התהליכים התכנוניים בתקופתו מהירים יותר.

מהכיוון ההפוך, כאשר השר בעצמו החליט להוריד רגל מהגז, בין אם במסילה המזרחית שהוא הגיע עם סיכום מהאוצר לדחות את ביצועה בשנתיים (התכנון הסתיים כבר ב-2015), ובין אם ברכבת לאילת שהפכה לתוכנית מגרה עקב התנגדות האוצר, דברים אכן לא קרו.
אני חושב שאפשר לזקוף לזכותו הרבה יותר עמידה ודחיפה מאשר מקרים הפוכים.
 
תודה על המידע

העליה חודשה
שנתיים אחרי שנכנס לתפקידו.
העבודות התחדשו זמן קצר אחרי שנכנס לתפקידו.

הפקידות עובדת גם כשהשר לא מתפקד, ויש דברים שהתקדמו גם ללא קשר לשר כ"ץ, ויש דברים שנתקעו גם ללא קשר לשר כ"ץ.
אבל דברים כמו חסמים מול האוצר, חסמים מול ועד העובדים ועוד ניתן לזקוף ישירות לזכותו.
הפסקת העבודות בקו לבאר שבע לא נבעה מבעיית סטטוטורית או משפטית (שם באמת קשה לו להשפיע) אלא פשוט מעצירת תקציב עקב נסיונות "חינוך" של האוצר. את זה הוא פתר.
השר גם אחראי על קידום סטטוטוריקה במובן אחד. הקצאת תקציבים לתכנון. (על התהליך המייגע עד האישור יש לו פחות השפעה). עם כניסתו לתפקיד הוזרמו כספים רבים לצרכי תכנון והותנעו תהליכי תכנון מקבילים רבים ברכבת שבסופו של דבר אושרו, ואחר כך גם תוקצבו לביצוע.
למרות שהשפעתו על התמשכות תהליכי תכנון נמוכה, קיים הבדל גדול בין תכנון שנעשה בצל של "אולי זה יהיה תכנון למגירה כי לא יהיה תקציב לביצוע" לבין תכנון שנעשה תחת רוח גבית של שר בולדוזר שדוחף להוציא כל דבר שהסתיים תכנונו לביצוע. כך שגם התהליכים התכנוניים בתקופתו מהירים יותר.

מהכיוון ההפוך, כאשר השר בעצמו החליט להוריד רגל מהגז, בין אם במסילה המזרחית שהוא הגיע עם סיכום מהאוצר לדחות את ביצועה בשנתיים (התכנון הסתיים כבר ב-2015), ובין אם ברכבת לאילת שהפכה לתוכנית מגרה עקב התנגדות האוצר, דברים אכן לא קרו.
אני חושב שאפשר לזקוף לזכותו הרבה יותר עמידה ודחיפה מאשר מקרים הפוכים.
תודה על המידע
ממה שהבנתי ההתנגדויות בקו לירושלים נפתרו קצת אחרי שהוא נכנס לתפקיד,
קו תל אביב ראשון אשדוד התבצע בלי קשר
לכן הקווים היחידים שבוצעו בזכותו הם הקו לכרמיאל ולבית שאן, ואולי גם קו הנגב המערבי אשקלון באר שבע.
לעומת זאת בתחבורה מטרופולינית נראה שהוא נכשל, עצם זה שרק לפני כשנה וחצי התחילו את הקו האדום בגוש דן, שלא לדבר על הירוק והסגול, כמו גם הארכת הקו האדום בירושלים שמדשדשת לה.
 
הייתי שמח אם זה היה אפילו מהיר יותר

תודה על המידע
ממה שהבנתי ההתנגדויות בקו לירושלים נפתרו קצת אחרי שהוא נכנס לתפקיד,
קו תל אביב ראשון אשדוד התבצע בלי קשר
לכן הקווים היחידים שבוצעו בזכותו הם הקו לכרמיאל ולבית שאן, ואולי גם קו הנגב המערבי אשקלון באר שבע.
לעומת זאת בתחבורה מטרופולינית נראה שהוא נכשל, עצם זה שרק לפני כשנה וחצי התחילו את הקו האדום בגוש דן, שלא לדבר על הירוק והסגול, כמו גם הארכת הקו האדום בירושלים שמדשדשת לה.
הייתי שמח אם זה היה אפילו מהיר יותר
אבל קשה להגיד שהוא נכשל. בכל זאת עד כה בגוש דן לא נעשה כלום למרות שיש דיבורים כמו חול מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת. לראשונה אפשר להגיד שיש עשייה וזה דבר לא מבוטל.
תוכנית הקווים האדום, הירוק והסגול מוכנה למעשה כשלד מ-2004, והתהליכים היו מאד איטיים, הפיאסקו עם MTS קרה לפני זמנו. מרגע שהוא ירש את הבעיה הוא פעל לנטרל את המוקשים ביחד עם משרד האוצר כדי להביא את המערכת למצב של עשייה. זה דרש תהליכים ארוכים כמו ביטול ההסכם עם MTS, הלאמת הפרויקט, הפיכת נת"ע מגוף תכנוני לגוף ביצועי (קליטה של מאות עובדים), והוצאת מכרזים לקבלני עבודה. וזאת בנוסף לבעיות הרגילות של התנגדויות של ראשי רשויות וסטטוטוריקה.
מדובר בהרבה עבודה מאחורי הקלעים שאכן לקחה יותר מקדנציה אחת בלי שום טרקטור בשטח, אבל דווקא זו העבודה המאומצת ביותר של הפוליטיקאי, עכשיו כשהגלגלים כבר נעים למעשה אין לשר כמעט שום עבודה שקשורה לקו האדום.
במקביל הוא דחף הן את ההחלטה התקדימית לייצר רכבת תחתית אמיתית בגוש דן שעכשיו עובדים על התכנון ה"קדם מפורט" שלה, והן את הקווים הירוק והסגול שכבר היו כמעט מבושלים לחלוטין במוסדות התכנון, כדי לא להמתין לרכבת התחתית.
האמירה הבלתי מתפשרת שהקו האדום יפעל ב-2021 והירוק והאדום ב-2024 היא אמירה מאד חזקה מחד ומאד ריאלית מאידך (גם אם תהיה דחייה פה ושם), התקציבים מהאוצר לבנייה ערוכים לכך וכל המערכת מתכנסת לאמירה המאד ברורה הזו.
גם בירושלים, ההארכות לאדום, והקווים הירוק והכחול לא מובנים מאליהם. צריך שר שידחוף. בסופו של דבר מדובר גם בהחלטות ממשלה שצריך להעביר, בתיאומים עם האוצר ובעבודה אינטנסיבית מאד פוליטית מול רשויות מקומיות שמנסות למקסם את המהלך לטובתן ולעיתים תוקעות מקלות בגלגלים.
זה אולי לא הצלחה מסחררת כי התהליכים באמת מאד איטיים, אך זה לא כשלון.
 

matrix200200

Active member
לדעתי יש גם פוטנציאל לגידול הנוסעים ללא הוספת קווים חדשים.

אכן
בין 2008 ל-2011 לא היה גידול במספר הנוסעים ברכבת ישראל, כתוצאה מעצירה כוללת של ביצוע פרויקטים בשנים שקדמו לכך (ויכוחים עם האוצר וכו')
התכנון בינתיים התקדם והיו עוד פרויקטים שהגיעו לשלב מוכנות לביצוע.
כשישראל כ"ץ נכנס לתפקידו (2009) הוא החל להסיר חסמים והעבודות התחדשו. שנתיים אחר כך כבר נחנכה ההכפלה לבאר שבע ועוד כמה פרויקטים שהיו תקועים ומספרי הנוסעים החלו לעלות, במקביל החלו בפרויקטים חדשים לגמרי שחיכו על המדף שנים, אבל הלקח מכל זה הוא שהגידול ברכבת ישראל הוא לא טבעי, הוא ניזון מהמשך הפיתוח. ביום שהפיתוח ייעצר גם מספר הנוסעים יפסיק לעלות.
2020 כנראה תהיה השנה המלאה הראשונה שבה יפעל הקו לירושלים (שלהערכתי ייפתח מתישהו ב-2019). ולכן בה עוד נראה גידול. בין 2021 ל-2025 (שנה מוערכת לפתיחת המסילה המזרחית) הגידול יואט ואולי אף ייעצר.
אבל ב-2021/2022 ייפתחו הקו האדום בגוש דן וההארכות בירושלים לקו האדום שלהם כך שמספר המשתמשים בתחבורה מסילתית לסוגיה תצמח גם בשנים אלה...
לדעתי יש גם פוטנציאל לגידול הנוסעים ללא הוספת קווים חדשים.
יש עוד הרבה דברים שניתן לעשות על מנת להגדיל את כמות הנוסעים ברכבת ישראל.
הוספת עוד קווי אוטובוסים מזינים, תכנון בנייה ופיתוח בצורה כזאת שתהפוך את התחנות ליותר נגישות עבור הציבור (בניית שכונות מגורים בקרבת תחנות רכבת).
גם דברים כמו (בתקווה שזה יקרה) העברת משרדי ממשלה השונים לירושלים (למתחם החדש בכניסה לעיר) תתרום לגידול בכמות הנוסעים (אחרי שA1 כבר ייפתח).
ברור שבשלב כלשהוא הגידול יעצר, אבל יש לנו עוד הרבה עד שנגיע למצב של מדינות כמו יפן (מהנדס מההרצאה של הקו האדום ציין שבטוקיו הרוב המוחלט של התושבים משתמשים במערכות להסעת המונים).
 

GLSRA

Active member
וכמובן שעות הפעלה, הוספת רכבות בשעות שכיום אין רכבות או שהן

לדעתי יש גם פוטנציאל לגידול הנוסעים ללא הוספת קווים חדשים.
יש עוד הרבה דברים שניתן לעשות על מנת להגדיל את כמות הנוסעים ברכבת ישראל.
הוספת עוד קווי אוטובוסים מזינים, תכנון בנייה ופיתוח בצורה כזאת שתהפוך את התחנות ליותר נגישות עבור הציבור (בניית שכונות מגורים בקרבת תחנות רכבת).
גם דברים כמו (בתקווה שזה יקרה) העברת משרדי ממשלה השונים לירושלים (למתחם החדש בכניסה לעיר) תתרום לגידול בכמות הנוסעים (אחרי שA1 כבר ייפתח).
ברור שבשלב כלשהוא הגידול יעצר, אבל יש לנו עוד הרבה עד שנגיע למצב של מדינות כמו יפן (מהנדס מההרצאה של הקו האדום ציין שבטוקיו הרוב המוחלט של התושבים משתמשים במערכות להסעת המונים).
וכמובן שעות הפעלה, הוספת רכבות בשעות שכיום אין רכבות או שהן
בתדירות נמוכה.
בכל מקרה לדעתי יש תחנות שכן יימשכו את הנסועה למעלה. הן רק בתחילת הדרך, גם התחנות החדשות שייפתחו (מזכרת בתיה, קרית מלאכי, ספיר (החדשה), באר יעקב שתעוף עם כל השכונות החדשות הצמודות לתחנה שהולכות ונשלמות, תחנת ראשונים שגם הולכת להמריא עם הקניון שנפתח והשכונות עם רבי הקומות הצומחות במרחק הליכה מהתחנה.....
פאתי מודיעין שתבצע קפיצה עם פתיחת החניון העצום שהולך ונבנה שם כולל השכונות החדשות שעדיין לא מאוכלסות בקרבת התחנה
אני אופטימי שהנסועה רק תגדל בשנים הקרובות
 
סיכום לפי ערים

וכמובן שעות הפעלה, הוספת רכבות בשעות שכיום אין רכבות או שהן
בתדירות נמוכה.
בכל מקרה לדעתי יש תחנות שכן יימשכו את הנסועה למעלה. הן רק בתחילת הדרך, גם התחנות החדשות שייפתחו (מזכרת בתיה, קרית מלאכי, ספיר (החדשה), באר יעקב שתעוף עם כל השכונות החדשות הצמודות לתחנה שהולכות ונשלמות, תחנת ראשונים שגם הולכת להמריא עם הקניון שנפתח והשכונות עם רבי הקומות הצומחות במרחק הליכה מהתחנה.....
פאתי מודיעין שתבצע קפיצה עם פתיחת החניון העצום שהולך ונבנה שם כולל השכונות החדשות שעדיין לא מאוכלסות בקרבת התחנה
אני אופטימי שהנסועה רק תגדל בשנים הקרובות
סיכום לפי ערים
לפי המפה שצורפה לשנת 2040, אילו ערים יזכו ואלו ערים יקופחו?

יש למשל עיר גדולה שעדיין לא תחובר למערך המסילתי?
או עיר קטנה שכן תחובר?
 
יקנעם היא דוגמא מעולה לאיך פספסו את הרכבת.

לדעתי יש גם פוטנציאל לגידול הנוסעים ללא הוספת קווים חדשים.
יש עוד הרבה דברים שניתן לעשות על מנת להגדיל את כמות הנוסעים ברכבת ישראל.
הוספת עוד קווי אוטובוסים מזינים, תכנון בנייה ופיתוח בצורה כזאת שתהפוך את התחנות ליותר נגישות עבור הציבור (בניית שכונות מגורים בקרבת תחנות רכבת).
גם דברים כמו (בתקווה שזה יקרה) העברת משרדי ממשלה השונים לירושלים (למתחם החדש בכניסה לעיר) תתרום לגידול בכמות הנוסעים (אחרי שA1 כבר ייפתח).
ברור שבשלב כלשהוא הגידול יעצר, אבל יש לנו עוד הרבה עד שנגיע למצב של מדינות כמו יפן (מהנדס מההרצאה של הקו האדום ציין שבטוקיו הרוב המוחלט של התושבים משתמשים במערכות להסעת המונים).
יקנעם היא דוגמא מעולה לאיך פספסו את הרכבת.
איזור תעשיה שלם והעיר כולה מנותקת מהרכבת. אף לא עובד אחד באיזור התעשייה עבר להשתמש ברכבת. שירות האוטובוסים לא יעיל ואיאפשר באמת להסתמך עליו, השירות לא מגיע בכלל לאיזור התעשייה הדרומי.
 
יש את לב המפרץ מזרח בביצוע ואמורה להיות תחנת הקריות ליד כורד

מה אחרי שיפתחו בעוד כשנה כל הקווים החדשים של רכבת ישראל?
אחרי שנפתח הקו לכרמיאל ובעוד כשנה יסתיימו העבודות ויפתחו את הקו המהיר לירושלים ואת רכבת השרון, אין עוד קווים אחרים שנמצאים בביצוע או אפילו קרובים להיות לקראת מכרז.
יש דיבורים על קווים לקרית שמונה, לטבריה, לאילת, אבל אם לוקחים בחשבון את משך הזמן שלוקח בארץ להוציא מכרז, להפקיע אדמות ולדון בהתנגדויות לפרויקט בבית המשפט, כנראה שלא יפתח שום קו רכבת חדש ב 10 הקרובות (מינימום 10 שנים).
אז האם אחרי תנופת הפיתוח הנוכחית שהסתיימה, זה אומר שתם לקיצו עידן הפיתוח של רכבת ישראל ושחוץ מפרויקט החשמול, לא צפוי בעשור הקרוב משהו דרמטי ברכבת ישראל?
יש את לב המפרץ מזרח בביצוע ואמורה להיות תחנת הקריות ליד כורד
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה