מהפכניות ההלכה

אההה

קראתי את המאמר, וגם הצצתי בתגובות למאמר. אחד הקוראים כתב: "לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שמדובר כאן בנשים חסרות אחריות, אשר אינן רוצות לראות את גודל הנזק שהן גורמות לעולם היהודי. חוסר האחריות של המנהיגות מעביר צמרמורת בכל יהודי שעיניו בראשו וטובת היהדות לנגד עיניו.בהסתכלות לאחור ניתן לראות את השורש של תנועת הרפורמה אשר העבירה המוני יהודים על דתם בשם הקידמה. צריך להיות אויל או חסר רגישות ותודעה יהודית כדי לקחת סיכון עם ניסוי שתוצאותיו עלולות להיות הרות-אסון." אולי מתוך הראייה החילונית שלי קשה לי להבין למה העובדה שנשים מתעניינות ולומדות ושואלות על התורה, מאיימות כ"כ על כל העולם היהודי. הרי האמונה שלהן מקבלת כ"כ הרבה נפח! לא עוד קיום מצוות מתוך קבלתן כאקסיומה, מעכשיו- גם הנשים יכולות להבין את מה שעומד מאחורי המצוות והאיסורים, וכל התפיסה היהודית. אני רואה בזה רק טוב. לא מדובר בזניחה של העולם היהודי, או בתהליך של חילון (רחמנא ליצלן!) אלא בתהליך של התחזקות באמונה, של לימוד... איך העובדה שנשים תהיינה מעורות יותר ביהדות מערערת את כל העולם היהודי??
 

iceviper

New member
"חדש אסור מן התורה"

בהרבה מקרים זה הקו המנחה לגבי כל תפיסת היהדות האורתודוכסית,כמו שאני רואה את זה.אסור לשנות כלום,ומנהגים של שנים הופכים להיות חוקים קבועים שיש לחיות על פיהם.בלי שאלות ותהיות מדוע נוצרו מנהגים אלו והאם הם ראויים להיות תקפים לזמננו.צר לי לומר,אבל יש בזה מידה מסויימת של פגאניות.הציות העיוור לכל מה שלימדו אותך חוסם כל נסיון להסתכל מנקודת מבט שונה על הדברים -העמקת הידע ביהדות אצל הנשים במקרה הזה. הנשים האלה לא גורמות שום נזק לעולם היהודי,אלא דוקא מחזקות אותו.אם היהדות האורתודוכסית תישמר בקפאונה סופה שתיעלם.
 

uuuaaa

New member
ובכן

דבר ראשון, כותבת המאמר מסלפת. אף אחד לא טוען שנשים אינן מסוגלות להיות פוסקות או "תלמיד-חכם", אלא שלא יתעסקו בתחומים שהן לא מצוות עליו. והרי יש בגמרא סיפורים על נשים שכן היו "תלמיד-חכם", כמו ברוריה אשתו של ר' מאיר וכו'. דבר שני, אין בעיה שיתעניינו וילמדו תורה. הבעיה זה אם עושים זאת כדי להידמות לגברים ולהראות "גם אנו יכולות". למשל, אשה אחת באה אל רב שאני מכיר ואמרה לו שהיא רוצה ללבוש ציצית. אז הרב אמר לה: אין בעיה, תלבשי את זה מתחת לחולצה, כמו שעושים הגברים. היא התנגדה. היא רצתה שכולם יראו שהיא לובשת ציצית. דבר שלישי, נשים חייבות ללמוד תורה. הם חייבות לדעת את ההלכות שנוגעות אליהן. לימוד זה כשלעצמו יכול לקחת כמה עשרות שנים. וכמו כן, אין בעיה שנשים ילמדו ספרי מוסר ואמונה. ההתנגדות העיקריתהיא שנשים ילמדו גמרא. דבר רביעי, כמעט ולא קרה ששינוי מנהגים עתיקים הביא לתוצאות ברוכות. מספיק לראות את אחוזי ההתבוללויות של הרפורמים והקונסרבטיבים ביחס לאלה של האורטודוקסים.
 
שאלה

ממה נובעת ההתנגדות הזאת שנשים ילמדו גמרא? בנוסף,אני חושבת שאחת השאלות העיקריות שצריכות להישאל היא- האם זה נכון לנסות להכיל כ"כ הרבה חוקים ומנהגים,שחלק גדול מהם פשוט עבר זמנם? ברור לי שהדת לא תישמר לאורך זמן אם כל דבר יהיה מותר והכל יהפוך לאופציונלי, הרי זו המהות של דת. הדת קנאית לעצמה, שואפת לשמור על מערכת החוקים נוקשה ככל האפשר על מנת שלא תתפרק, אבל האם זה הוגן? האם זה הוגן לדרוש מציבור מודרני להיות כפוף למס' חוקים מסויימים שגורמים לתחושות עמוקות של תסכול? בצורה כזאת ציבור המאמינים עלול לנטוש את הדת משום שהיא לא מתירה דברים שהופכים יותר ויותר אלמנטריים בימינו. ואת התהליך הזה, של הפיכת דברים לאלמנטריים בעולם החילוני- מנהיגות הדת לא יכולה למנוע, והציבור הדתי מתבונן לא פעם בקנאה אל עבר הדשא של השכן. אני אחסוך לך את המאמץ של לענות באופן הבא: אם יותרו דברים מסויימים, לאט לאט חוקי הדת יהפכו דבר שאינו מוחלט, ויתחילו להתפורר, יווצר תהליך של חילון והיהדות לא יכולה להרשות זאת לעצמה. כמו כן, ישנה שאיפה לגאולה, ועל העולם הדתי מוטלת האחריות של להחזיר את הכופרים למוטב ולכונן מלכות שמיים. החילוניים לא מבינים שהם כופרים, הם לא יכולים להבין את זה. על מנת לאפשר את בואו של המשיח, על ציבור המאמינים לעזור לחילוניים לראות את מה שמעבר לחיי החומר, ולהבין את האמת האלוהית. אם יש לך תשובה קצת יותר עמוקה- אשמח לקרוא אותה. אם אתה רוצה לסתור את דבריי ולהוקיע אותם מהיסוד- אשמח להיווכח בטעותי
 

uuuaaa

New member
ובכן

טוב, אני לא בטוח שאעמוד בקריטריונים שהעמדת בפניי (לכתוב תשובה עמוקה). אני כותב מה שאני יודע. מה ההתנגדות שילמדו גמרא ? אני לא ממש יודע, כנראה עניינים קבליים. אולי גם מכיוון שהגמרא במהותה היא לימוד בצורה של פילפול. כלומר, יש לימוד שהוא לצורך ידיעת ההלכה, ויש לימוד שמטרתו להתקרב לה' - וזהו הפילפול, ונשים לא צריכות את זה. (לכן הן מברכות בבוקר "שעשני כרצונו" כי הן יותר רוחניות ויותר קרובות לרצונו של הבורא) למה לא לבטל מנהגים עתיקים ? מי שאומר כך, כנראה חושב שה' לא צפה את העתיד, והחוקים שהוא חוקק התאימו לדורות הישנים, אך לא לדורות ה"מתקדמים" שלנו. מה זאת אומרת "עבר זמנם" ? התורה היא נצחית ולא תתבטל ולא תשתנה לעולם. מי שבאמת מאמין בה' ובתורה לא חש תסכול מקיום מצוות וכל ההגבלות, להיפך, הוא מרגיש אושר עילאי. מי שחש תסכול, כנראה לא מספיק מאמין. כנראה שהדתיים שגרים בסביבה שלך חשים תסכול. הרוב המוחלט לא מתוסכל. או אולי את משכנעת את עצמך שאנחנו מתוסכלים. את יכולה להביא דוגמאות של דברים שהציבור דתי רואה אצלכם, ומקנא ?
 

iceviper

New member
"שעשני כרצונו"

ולמה עבד מברך שעשני כרצונו? האם הוא יותר רוחני וכו'? לגבי הקנאה-עוד לא נולד הדתי שיגיד בפה מלא שהוא מקנא בציבור החילוני,גם אם הוא אכן מקנא בו.תמיד הוא ימציא תירוצים. ובאשר לעניין "ה' לא צפה את העתיד" ---> זה לא שייך.ה' לא אחראי לדברים שנעשים בשמו ונאמרים בשמו.ההלכות האלה הן תוצר האדם בלבד,ואין שום סיבה שלא לשנות אותן.
 

uuuaaa

New member
ובכן

איפה כתוב שעבד מברך "שעשני כרצונו" ? ייתכן שאני טועה וכך אמנם ההלכה, אבל לא זכור לי שזה כך. זה ידוע שהמצוות נועדו לזכך את האדם ולנקות אותו ולרומם אותו. לכן גברים חייבים ביותר מצוות, מכיוון שהם יותר גסים וגשמיים. ניתן לראות על ההתנהגות של כל אחד אם הוא מקנא או לא. יש דתיים שהולכים לקניונים ואיצטדיונים ופאבים. אבל כמה באחוזים ? 1% ? דבר ראשון, ה' כן אחראי, כי הוא כתב בתורתו שאנו צריכים לשמוע אל החכמים של כל דור ודור. דבר שני, ההלכות הללו אינן תוצר אדם, אלא תורה שבע"פ שעברה מה' למשה ומשם לחכמי כל דור ודור. אף חכם לא המציא הלכות חדשות. אלא או שהוא קיבל אותם מרבותיו, או שהוא למד זאת מהתורה עצמה, ע"פ י"ג המידות שבהם התורה נדרשת, אשר אותם גם כן קיבלנו מה'. ועוד לא דיברנו על כך שהיה להם רוח הקודש והם היו זכים וטהורים, וחכמים עצומים, ואליהו הנביא ומלאכים היו מתגלים אליהם כל יום ומגלים להם סודות.
 

iceviper

New member
???

"ועוד לא דיברנו על כך שהיה להם רוח הקודש והם היו זכים וטהורים, וחכמים עצומים, ואליהו הנביא ומלאכים היו מתגלים אליהם כל יום ומגלים להם סודות." האמת שאני ממש לא יודע איך להגיב לזה.כותבי ההלכה היו אנשים כמוני וכמוך,בני אדם רגילים.חכמים אמנם,אבל לא נביאים ולא כלום.הם היו יכולים לטעות.
 

uuuaaa

New member
! ! !

טוב, אז אתה כופר. מרוצה ? מה אתה רוצה שאני אגיד ?
 

iceviper

New member
מה אני רוצה שתגיד?

שלא תגיד שטויות לפחות. לא בעניין חז"ל ולא בעניין זה שאני "כופר".
 

uuuaaa

New member
למה לא ?

אני לא אומר שטויות, אני אומר מה שאני יודע ומאמין. למה לא להגיד שאתה כופר ? לפי ההגדרות האורתודוקסיות המקובלות אתה כופר. לפחות מפריע לך שקוראים לך כופר. זה מראה שאתה לא מקרה אבוד.
 

iceviper

New member
בטח שמפריע לי

כמו שהיה מפריע לי אם אתאיסט היה קורא לי פרימיטיב חסר הגיון. וכמו שמפריע לי שחוזר בתשובה (אם אינני טועה) מרהיב עוז לדבר בשם "ההגדרות האורתודוכסיות המקובלות". למרות שבמקרה זה אתה צודק קצת,אבל אני מזמן הפסקתי לנסות לחבב עצמי על המחנה האורתודוכסי.
 

uuuaaa

New member
ובכן

לי לא מפריע שיקראו לי איך שיקראו. גם לא מפריע לי שנוצרי או מוסלמי יקראו לי כופר, כי לפי ההגדרות שלהם ייתכן שאני באמת כופר, אבל זה לא מפריע לי, כי אני לא מאמין בשטויות שלהם. אז אני לא מבין למה זה מפריע לך ? אתה הרי לא מאמין ב"שטויות" שלנו. אני לא "מרהיב עוז", אני בסה"כ כותב דברים ידועים, ואם תרצה אני יכול להביא לך מקורות כתובים.
 

גל אור

New member
לא נראה ככה

המטרה היא תכל'ס ללמוד. לדעת יותר, להכנס לעומקם של דברים. מתוך הכרותי המועטה עם בנות שלמדו במדרשה וכד', אין להן עניין לשנות את הדת, אלא כמו שאמרתי, פשוט ללמוד. השינוי הוא משהו שמן הסתם צומח (ועוד יצמח) מתוך הרצון הזה, אבל זאת לא המטרה בלימוד. ככה שנראה לי שלהגדיר את זה כ"תהליך של רפורמה" זה קצת מוזגם.
 
למעלה