מגורים בבית אבות קיבוצי והשפעתו על הבריאות

mulcarmel

New member
מגורים קהילתיים בקיבוץ משפיעים לטובה על הבריאות של גברים ונשים בכל הגילאים, אך היתרונות בולטים בעיקר בגיל השלישי. במאמר הבא נסביר מה היתרונות של מגורים מן הסוג הזה ואיך בוחרים בית אבות קיבוצי ברמה גבוהה

קיבוץ הוא מושב המבוסס על מגורים קהילתיים ושיתופיים. למרות שהוא חלק בלתי נפרד מהנוף הישראלי, רבים מאיתנו שואלים את עצמם מה זה קיבוץ ואיך בדיוק הוא מתנהל. אבל אם נכנסים אל עובי הקורה, רואים שהיתרונות כוללים לא רק את החיים הקהילתיים ואת תחושת הביטחון – אלא גם היבט שלם של בריאות בקיבוץ לעומת ערים, מושבים וכפרים אחרים.

כך למשל בית אבות קיבוצי יכול להיות פתרון מגורים מעולה לגברים ונשים בגיל השלישי. בגיל הזה, מאוד חשוב שהסביבה תהיה תומכת והקהילה תהיה מעורבת. היות ואלו ממילא המאפיינים הראשונים שמזוהים עם התשובה לשאלה מה זה קיבוץ, כל שנותר הוא לנצל אותם לטובה.

מהם היתרונות של מגורים בקיבוץ?​

ההיבט הפרקטי של בית אבות בקיבוץ נמדד ביתרונות. בשביל לדעת כיצד עובד הקיבוץ בהקשר של בית אבות, אפשר להצביע על מספר יתרונות משמעותיים:

א. קרבה פיזית בין חברי הקיבוץ – החברה הקיבוצית מתאפיינת בכך שהיא עובדת בשיתוף פעולה. המשמעות של שיתוף פעולה היא בריאות טובה יותר לבני גיל הזהב, השפעה הדדית של תושבי ותושבות הקיבוץ אחד על השני וכמובן מעורבות מסביב לשעון עבור קשישים או אנשים מבוגרים הזקוקים לסיוע פיזי.

ב. תחושת ביטחון – אי אפשר לדבר על היתרונות של בית אבות בקיבוץ בלי להזכיר את תחושת הביטחון. בגלל שכיום אנחנו יודעים כיצד עובד הקיבוץ מבחינת מעגלי האבטחה שהוא מציע והמעורבות של החברה הקיבוצית בחיים האישיים של משתתפיה, כל שנותר הוא להגיע ולראות מקרוב גם את בית האבות הרלוונטי.

ג. עלויות משתלמות – החברה הקיבוצית מאמינה בשיתוף חברתי, אידיאולוגי וכלכלי. בין היתר, יש לזה השפעה ברורה על העלויות של בית אבות בקיבוץ לעומת בית אבות אורבני בעיר. בזכות המעורבות הגבוהה של הקיבוץ ואיכות החיים המובטחת לתושבים, ניתן כיום ליהנות מכל היתרונות בלי לחרוג מהתקציב של התא המשפחתי.

בית אבות בקיבוץ


השאלה היחידה שנותרה פתוחה היא כיצד בוחרים בית אבות קיבוצי. מצד אחד, אין עוד המון קיבוצים בישראל ולכן היצע האפשרויות פחות רחב מכפי שיש בתוך העיר. מצד שני, אין גם מקום לטעויות. לכן בחירת בית אבות קיבוצי היא משימה מורכבת ורגישה, המחייבת את המעורבות של כל הגורמים הרלוונטיים בתוך או מחוץ לתא המשפחתי.

החדשות הטובות הן שכיום ניתן לקבל את רוב המידע מראש. כך לדוגמא אפשר להתחיל עם סינון גס בין האפשרויות על פי מיקום גיאוגרפי. אם גרים בצפון או במרכז, נעדיף מטבע הדברים בית אבות בצפון שבו הנוף הפסטורלי נשקף מכל פינה ופשוט נעים וכיף להתעורר כל בוקר. אם אנחנו לעומת זאת גרים בדרום, יכול להיות שנעניק עדיפות לאפשרות של בית אבות בצפון רק אם לידו חיה לפחות חלק מהמשפחה המורחבת.

המסקנה בסופו של דבר היא שבית אבות קיבוצי משפיע לטובה על הבריאות. במישור הפיזיולוגי, זה בא לידי ביטוי בקרבה בין חברי הקהילה ובאופן שבו הם עוזרים אחד לשני. במישור הרגשי והאישי, המגורים בקיבוץ תורמים לרווחה, לתחושת הביטחון ולאיכות החיים. אחרי שמפנימים את זה ומבינים את היתרונות של בית אבות קיבוצי מבחינת הבריאות, כל שנותר הוא לבחור אותו לפי שיקולים גיאוגרפיים וכמובן כלכליים.
 
למעלה