ווריאציה ודוויאציה
יש להניח שרוב השייטים בפורום הזה לא יזדקקו אי פעם לחישוב דוויאציה או ווריאציה. ובאמת כל זמן שיש מנגנון לחישוב COG - לא יודע איך זה בעברית - אפשר להתעלם ולכוון את הסירה לפי ה- COG.
גם כשאין COG, כלומר אין פוזישן (מיקום), כשמפליגים בטווחים קצרים יחסית (כן, גם לקפריסין זה קצר יחסית) באזור בו הווריאציה קטנה כמו אצלנו (4 מעלות), הטעות בכיוון יכולה להיות נסבלת ובאותו סדר גודל של הסחיפה בגלל רוחות וזרמים. לא נורא. זה כמובן בתנאי שאין לך גוש ברזל בצמוד למצפן - למשל עוגן רזרבי - שייתן דוויאציה גדולה, וזה דבר שכדאי לבדוק מדי פעם בהפלגות חופיות (למשל לבדוק את הטרנזיט ביפו).
לעומת זאת, בהפלגות למרחקים ארוכים (נניח חציית אוקיינוס) או באיזורים עם ווריאציה גבוהה (נניח 20 מעלות ויותר ) התעלמות יכולה להיות מאד בעיתית, אם היא באה יחד עם חוסר מיקום מסיבה כלשהי שלא מאפשר לדעת מה ה COG.
לגבי מיקום צריך לזכור שה -GPS מאד אמין אבל הוא עדיין תלוי בהרמת כפתור בוושינגטון, ויש מקרים שפתאום הוא לא עובד - ראינו את זה במזרח הים התיכון מיד לאחר התאומים, כשהציים של מדינות המערב התחילו להתכנס ליד קפריסין. איבוד מיקום יכול לקרות גם במקרה של פגיעת ברק שיכולה לא עלינו לטגן את כל האלקטרוניקה.
אז אני חושב שכן צריך ללמוד את העקרונות, ותמיד כדאי לאלו שלא בטוחים להחזיק בסירה חוברת שמסבירה איך להשתמש בזה כשצריכים.
ולא לשכוח את הפואטיקה - בלי שום ווריאציה :
And all I ask is a tall ship, and a star to steer her by.