מאקו - שרת התחבורה תאפשר תח"צ בשבת לערים שירצו בכך

Ccyclist

Well-known member

צעד ראשון ומבורך לכיוון תחבורה ציבורית בשבת, אך אין פירוט על המנגנון או על סוג המפעיל.

יש לציין שהטלת האחריות לבקש את התח"צ בשבת בעייתית משום שהיא מעבירה את הפוליטיזציה של הנושא מהמגרש הארצי למקומי, כאשר למפקח על התחבורה כבר קיימות סמכויות לקבוע קווים בשבת ללא צורך להסתמך על פוליטיקאים. מצב של "נעים בשבת ב' " ייצור מצבים כמו אלו שקיימים כיום בהם ראשי עיר חילונים עם רוב חילוני מובהק לא יבקשו תח"צ בשבת משיקולים קואליציונים, או שחברי מועצה דתיים יציבו את ביטול התח"צ בשבת כתנאי להצטרפותם לקואליציה העירונית. בעיר כמו ירושלים בה ציבור חילוני גדול כמו כל אוכלוסיית חיפה לא תהיה בקשה מטעם הפוליטיקאים לתח"צ בשבת שתשרת את הציבור הזה שכולל את הסטודנטים של האוניברסיטה העברית. המיעוטוקרטיה תעבור מרמת הממשלה לרמת העירייה.

סגירת רחובות בשבת היא מדד אובייקטיבי יותר משום שהיא מחייבת רוב אבסולוטי של תושבים שומרי שבת. אפשר לקחת מדד אובייקטיבי כזה לקביעת אזורים דתיים שאינם צריכים תח"צ בשבת ולהחריג אותם ואת הקווים שמשרתים בעיקר אותם מכל תוכנית עתידית לתח"צ בשבת. הסמכויות שנתונות למפקח על התחבורה יכולות להתממש בצורה מקצועית ללא הידרשות ללחצים פוליטיים.
 

צעד ראשון ומבורך לכיוון תחבורה ציבורית בשבת, אך אין פירוט על המנגנון או על סוג המפעיל.

יש לציין שהטלת האחריות לבקש את התח"צ בשבת בעייתית משום שהיא מעבירה את הפוליטיזציה של הנושא מהמגרש הארצי למקומי, כאשר למפקח על התחבורה כבר קיימות סמכויות לקבוע קווים בשבת ללא צורך להסתמך על פוליטיקאים. מצב של "נעים בשבת ב' " ייצור מצבים כמו אלו שקיימים כיום בהם ראשי עיר חילונים עם רוב חילוני מובהק לא יבקשו תח"צ בשבת משיקולים קואליציונים, או שחברי מועצה דתיים יציבו את ביטול התח"צ בשבת כתנאי להצטרפותם לקואליציה העירונית. בעיר כמו ירושלים בה ציבור חילוני גדול כמו כל אוכלוסיית חיפה לא תהיה בקשה מטעם הפוליטיקאים לתח"צ בשבת שתשרת את הציבור הזה שכולל את הסטודנטים של האוניברסיטה העברית. המיעוטוקרטיה תעבור מרמת הממשלה לרמת העירייה.

סגירת רחובות בשבת היא מדד אובייקטיבי יותר משום שהיא מחייבת רוב אבסולוטי של תושבים שומרי שבת. אפשר לקחת מדד אובייקטיבי כזה לקביעת אזורים דתיים שאינם צריכים תח"צ בשבת ולהחריג אותם ואת הקווים שמשרתים בעיקר אותם מכל תוכנית עתידית לתח"צ בשבת. הסמכויות שנתונות למפקח על התחבורה יכולות להתממש בצורה מקצועית ללא הידרשות ללחצים פוליטיים.
הקריטריון הכי טוב לאמדן רמת שמירת השבת בעיר: אחוז נסועת רכב פרטי בעיר בשבת בהשוואה לכלל השבוע.תמיד תהיה יותר נמוכה, אבל באזור דתי צפויה להיות ממש אפסית.
קריטריון אפשרי נוסף : עסקים פתוחים בשבת (כמו מסעדות ). אלה יפתחו בשבת רק אם יש בעיר מספיק דרישה. לעירייה אין אינטרס להגביל עסקים משלמי ארנונה (ועלולים לברוח). פחות אכפת לעיריות מאוטובוס בשבת.
 

Ccyclist

Well-known member
הקריטריון הכי טוב לאמדן רמת שמירת השבת בעיר: אחוז נסועת רכב פרטי בעיר בשבת בהשוואה לכלל השבוע.תמיד תהיה יותר נמוכה, אבל באזור דתי צפויה להיות ממש אפסית.
קריטריון אפשרי נוסף : עסקים פתוחים בשבת (כמו מסעדות ). אלה יפתחו בשבת רק אם יש בעיר מספיק דרישה. לעירייה אין אינטרס להגביל עסקים משלמי ארנונה (ועלולים לברוח). פחות אכפת לעיריות מאוטובוס בשבת.

יש כל מני מדדים ואפשר לשלב גם את זרמי החינוך של ילדי האזור במשוואה, אבל סגירת רחובות זה קריטריון די אבסולוטי בגלל שהוא מחייב רוב מוחלט. מהסיבה הזו אני חושב שהכי קל להתרכז בו.

עסקים במרכז העיר הם קריטריון בעייתי לדעתי בגלל שהם אינם מעידים על השכונות מהן מגיעים למרכז העיר. נסועת הרכב הפרטי היא קריטריון טוב לראות ביקוש אבל קשה לאמוד כמה מהביקוש הזה קיים לתח"צ וכמה ממנו אינו בעל גישה לרכב.
 
יש כל מני מדדים ואפשר לשלב גם את זרמי החינוך של ילדי האזור במשוואה, אבל סגירת רחובות זה קריטריון די אבסולוטי בגלל שהוא מחייב רוב מוחלט. מהסיבה הזו אני חושב שהכי קל להתרכז בו.

עסקים במרכז העיר הם קריטריון בעייתי לדעתי בגלל שהם אינם מעידים על השכונות מהן מגיעים למרכז העיר. נסועת הרכב הפרטי היא קריטריון טוב לראות ביקוש אבל קשה לאמוד כמה מהביקוש הזה קיים לתח"צ וכמה ממנו אינו בעל גישה לרכב.
אולי באמת סגירת כביש זה הקריטריון המוחלט ביותר. חשבתי על משהו יותר "עדין". מכל מקום משרד התחבורה לא צריך להסתמך על "ראש העיר הסכים" וגם לא על סקרים ומשאלי תושבים למיניהם. אם היו שואלים, מספר לא מבוטל של בעלי רכב היו מעדיפים שלא יהיו אוטובוסים גם בימי חול (רעש, האוטובוס עומד בתחנה כמה דקות , אי אפשר לחנות בחניה, נת"צים ושאר סיבות קצרות-רואי).
 
למעלה