=לשיא עולם לנוער ב-200

=לשיא עולם לנוער ב-200

הסנסציה הג'מייקנית, אלוף העולם לנוער בריצת 200 מ', אוסיין בולט שבחודש הבא יהיה בן 17, השווה את שיא העולם לנוער בריצת 200 מטר. בולט קבע 20.13 שניות בריצה שנערכה בבארבדוס ברוח של 0.0! תוצאה זו שווה לשיא העולם שקבע האמריקאי רוי מרטין ב-1985. בולט, המתנשא לגובה של 1.95 מטר ניצח בריצה במסגרת המשחקים הפאן אמריקאיים לנוער. הפעם האחרונה ששיא העולם לנוער היה מוחזק ע"י אתלט מג'מייקה היתה ב-1970. אז היה זה דון קווארי שקבע 20.56. לימים, זכה קווארי במדליית הזהב ב-200 במשחקים האולימפיים ב-1976. שיאו האישי היה 19.86 בשנת 1971.
 

aviva88

New member
אין מילים!! פשוט מדהים! עוד משהו...

אני לא מבין איך ילד בין 17 יכול לרוץ ככה... אבל אם כבר אז הנה אני מעלה נושא קשור לדברים שמולי עדכן אותנו... לא יודע אם שמתם לב חברי הפורום אבל רוב שיאי העולם בנוער מוחזקים ע"י אתלטים שאחר כך נעלמים במידה מסוימתולא מצליחים לממש את ההתקדמות שהיתה אמרוה כביכול להיות להם ולהשיג את שיא העולם גם לבוגרים לדוגמא אם תביטו בטבלאות שיאי העולם לנוער ואחר כך בטבלאות שיאי העולם לבוגרים תראו שרוב השיאים לא מוחזקים ע"י אותם אנשים... יש הסבר לכך..?אתם מסכימים איתי?
 

Issar Y

New member
יש לי השערה למה זה קורה...

ישנם אנשים שמתפתחים מבחינה פיסיולוגית מהר יותר מהממוצע והם נקראים אקסלרנטים. הגוף של האנשים האלה בגילאים צעירים (15-19) מתפקד כמו גוף של אדם מבוגר יותר בכמה שנים (22+) ולכן הם מראים תוצאות שנחשבות ליוצאות דופן יחסית לגילם. לתופעה הזאת יש חיסרון אחד גדול - ההתקדמות המהירה שלהם מונעת מהם להתרכז בבניית בסיס טכני יציב אשר מהווה תנאי להשגת תוצאות ברמה הגבוהה ביותר. לעומת זאת, כאשר ספורטאי צעיר מתפתח בקצב שווה או אפילו איטי מהממוצע, יש לו את האפשרות להתמקד בשיפור וליטוש הטכניקה בגילאי הנוער והאספקט של הכוח והגודל בא בשלב מאוחר יותר, כשהספורטאי בשל ויציב יותר. כגיבוי למה שאני טוען ניתן לראות שבמקצועות הזריקה, שדורשים שילוב בין טכניקה חדה ומדויקת לבין כמות עצומה של כוח ומסת גוף, מעל 95% מספורטאי העלית בכל העולם הינם מעל גיל 26, בעוד שבמקצועות שפחות מוגבלים מבחינה טכנית (כמו ריצות ארוכות) או מבחינת כוח (קפיצה לגובה למשל) ניתן לראות הרבה יותר ספורטאים צעירים שמשתלבים ברמות הגבוהות ביותר. מולי, אני אשמח אם יש לך מה להוסיף/לתקן.
 

Lital Azulay

New member
אולי לא ממש ממש תקף לגביי ארוכות...

אל אף שלא מעורבת טכניקה בריצות ארוכות אין כמעט רצים צעירים מדהימים כדוגמת רץ ה200 הזה ובכלל רצים כל כך צעירים שמשתלבים בצמרת העולמים. זו עובדה שתוצאות טובות למרחקים נקבעות לרוב בגיל יחסית מאוחר מהסיבה הדיי פשוטה שהענף מבוסס על יכולת אירובית, מרכיב הניתן לשיפור בכל גיל (לעומת טכניקה שאם לא מתמקדים בה בגיל צעיר קשה אחר כך) וגם מרכיב המשתבח עם הזמן בעקבות ירידה טיבעית בקצב הדופק. בנוסף אם אתלטים כה מוכשרים מצליחים כך משום שהם אקסלרנטים אז אולי ניתן להסיק מכך שהם לא יהיו פנומנלים באותה מידה בגיל יותר מאוחר מפני שהגוף שלהם כבר יותר מבוגר ממה שהוא אמור להיות וכתוצאה מכך נמצא בתהליך לקראת מיצויי היכולת שלו!
 
פיתוח סביבתי

הי איסר, ראשית, נהניתי מאוד לקרוא את ההתייחסות שלך לתופעת האקסלרנטים. אני בהחלט מקבל את הנחתך ואת הפירוש המקצועי לתופעה. חשוב להבין שאצל אתלטים מסויימים קיים פער גדול בין הגיל הכרונולוגי לגיל הביולוגי. ספורטאים כאלה, שמבחינה ביולוגית הם נמצאים הרבה מעבר לגילם הכרונולוגי, יפגינו תוצאות מרשימות בגילאים הצעירים. חשוב להוסיף שהגיל הביולוגי מאפשר בעצם למאמן להעמיס יותר ולקבל תגובות פיסיולוגיות הקשורות בפרופיל ההורמונאלי. מאידך, חבר'ה כאלה עלולים "להישרף" בעתיד משום שיש גבול ליכולת ההעמסה ולתגובות אותן ניתן לקבל מגירויים כל כך ספציפיים בגילאים צעירים וצפונה. במקצועות בהם קיימות דרגות חופש רבות, במיוחד במקצועות טכניים מורכבים בהשוואה למקצועות המושתתים בעיקר על רכיב אנרגטי מטבולי, קצב ההתפתחות איטי יותר משום שקיימת היררכיה ברורה באשר לבניית המיומנות הטכנית ולשיפור הרכיבים המטבוליים (לדוגמא, פיתוח כוח).
 

00יפתח

New member
אתלטית אחת...

מחזיקה כרגע בשיא העולם לנוער ובשיא העולם לבוגרים בו זמנית, וזו ילנה איסיניאבה מרוסיה, ששברה את שיא העולם בקפיצה במוט במדריד לפני שבוע. מועמדים נוספים ללכת בעקבותיה (אם לא ישברו להם את שיא העולם לנוער) הם קנניסה בקלה (אתיופיה) שמראה יכולות גבוהות מאוד גם על המסלול, סטפן צ'רונו (קניה) שחזיק את שיא העולם ב-3000מ מכשולים. בעתיד העוד יותר רחוק קורניליוס צ'ירצ'יר (קניה) ב-1500מ, קמילה סקולימאוסקה (פולין) מזריקת פטיש וכמובן קרולינה קלופט (שבדיה) בקרב 7. אגב קרולינה קלופט, שברה את השיא האישי שלה בקפיצה לרוחק (6.86מ) ושוקלת להתחרות במקצוע באליפות העולם בנוסף להשתתפות בקרב 7. אני חושב שמבחינת לו"ז זה יכול להסתדר. אוניס ברבר מתכוומת לעשות את זה.
 

Issar Y

New member
אני לא בקיא בשאר המקצועות...

אבל בפטיש כן, ולקמילה סמקולימובסקה אין שום סיכוי להתקרב לרמה של שיא עולם בשנה-שנתיים הקרובות. היחידה כרגע שכן מתקרבת אליו (מנואלה מונטברון, צרפת) מתקרבת לגיל 24, אבל יידוי פטיש לנשים, וכן קפיצה במוט לנשים, לא יכולים לשמש כדוגמאות מכיוון שהם ענפים צעירים יחסית והתוצאות בהם לא מתקרבות עדיין לשיא היכולת האנושית כמו בריצת 100מ' למשל. בקשר לקרולינה קלופט, היא ללא ספק מאוד מוכשרת (וגם שאר האתלטים שהזכרת), אבל שוב אלו מקצועות שלא דורשים טכניקה מדהימה על מנת להשיג את התוצאות הנוכחיות.
 

00יפתח

New member
סקולימובסקה וקלופט

מסכים איתך בקשר לסקולימובסקה בנושא העתיד הקרוב. בכל מקרה, העליתי אפשרויות לאתלטים שיום אחד יחזיקו בשיאי עולם לנוער ובוגרים בו זמנית, וסקולימובסקה צעירה ועשויה לעשות זאת בסופו של דבר, אם לא ישברו את שיא העולם לנוער עד אז. אבל לא הבנתי את הנקודה שלך בקשר לקלופט. הנושא הזה לא קשור לטכניקה, אלא למימוש פוטנציאל של שיאני עולם לנוער בגיל מבוגר. קלופט מתקדמת בצעדי ענק, ותוך מספר שנים היא יכולה להפתיע (כמו שהיא עושה כל תחרות כמעט) ולשבור את שיא העולם. חוץ מזה, שקרב 7 דורש הרבה מאוד טכניקה בגלל כל המקצועות שדה, שכל מטר נוסף יכול להשפיע מאוד על מאזן הנקודות.
 

Issar Y

New member
באמת לא הבנת בדיוק את הנקודה.

כל ענף דורש טכניקה, אבל הטענה שלי היא שככל שהשילוב בין טכניקה לבין כוח גדול יותר (אם אפשר לחבר אותם ככה) כך עולה הגיל הממוצע של אתלטי העלית בענף מסוים. בקרב 7 זה ממש לא ככה כי אין מצב שקלופט יכולה להשקיע חצי מהזמן שזורקת כידון משקיעה בטכניקה שלה. קרב 7 הוא ענף שדורש הרבה כישרון ועבודה, אבל אין שום מגבלה פיסיולוגית מגיל 22-23 על האתלטיות שעוסקות בו. אגב, כמעט כל מה שאמרת תומך בנקודה שלי.
 

Issar Y

New member
אני רק רוצה להזכיר

שכתבתי על הבחור לפני כמה שבועות כאן בפורום. מולי, הקדמתי אותך!!!
 

PeacocK1

New member
מריון ג'ונס מונטגומרי

דווקא מריון ג'ונס מחזיקה כמה שיאים בגילאי קדטים ונוער, והיא נראית לכם פרשה, או לא התקדמה? כל מה שאמרתם נכון אבל גם זה .
 

speed90

New member
פששש חתיכת סוס

ואו ממה הוא עשוי לגבי הרוח נו אז מה גם מוריס גרין רץ 9.79 עם רוח של 0.1, 20.13 זה תוצאה של מקצוענים ממש הוא הולך לשבור את שיא העולם בטוח
 

speed90

New member
תגובה

אטו בולדון רץ בגיל 16 10.83 וב10 שנים הוא הוריד שנייה עובדה
 

Issar Y

New member
את היוצאים מן הכלל אפשר לספור

על האצבעות של יד אחת. אני יכול להביא כדוגמה את חאבייר סוטומאיור שעדיין מחזיק בשיא העולם לקדטים בקפיצה לגובה (2.33 מ'), אבל אנשים כאלה מוצאים פעם בדור.
 

Arnavoth

New member
קראתי את ההודעות שלכם אבל אני עדין

לא מבין, למה לא יתכן שמישהו ירוץ בגיל 17 מאתים מטר בזמן של 20 שניות ובגיל עשרים לא יצליח להתעלות, או לשפר...זה מאבד מההגיון. הרי עם הגי הגוף מתחזק והתוצאות מיטיבות, הלא כן?
 
למעלה