לשון עברית ותנ"ך

ragog

New member
לשון עברית ותנ"ך

באיזו שפה דיברו אדם, נח, אברהם, עם ישראל... ? בעברית תנכי"ת? בעברית שלנו? שפה אחרת לגמרי? מתי נוצרה העברית? האם היא תוצר של מספר שפות? האם העולם לא נברא בעברית? איך אליעזר בן יהודה הצליח לחבר כללים שהתאימו לעברית בתנ"ך? מתי נכתב התנ"ך שאנחנו מכירים?
 

gushnick

New member
המון שאלות...

למיטב עניות הבנתי, העברית המקראית היא שפה מליצית ספרותית. זה בערך כמו שאני ואתה נדבר בביטויים של שירה מודרנית... ומה הכוונה ב"העולם נברא בעברית"? העולם לא נברא בשפה כלשהי (כמובן שיש את המדרש שאומר כך, אבל הוא... מדרש). העולם הוא מציאות. הוא לא צריך שפה כדי להיברא... בכל מקרה, השפה בתנ"ך היא כנראה עברית, אך בכל מקרה היא קרובה לשאר השפות השמיות העתיקות.
 

ragog

New member
ויאמר אלוקים יהי אור

מה זה אם לא שפה? אז היא לא מקורית?
 

yaakii

New member
ייתכן ופשוט היה ציווי אילם../images/Emo40.gif

-רק שזו דרך התורה להתבטאות.
 

gushnick

New member
תסתכל במפרשים...

הבריאה נכתבה ב"ויאמר", כדי להראות על פשטות הבריאה בשביל האל. רק 'אמירה' וזהו. בנוסף, אמירה יכולה להתפרש בתנ"ך כמחשבה - האל חשב וכך היה. בכל מקרה, זה די חסר משמעות לומר שזה היה בשפה מסוימת, משום שלא היה מי שישמע אותה.
 

רוני13

New member
כן...

יש גם הבדל בין הכתב העברי של התנ"ך ולבין העברי של היום(אשורי). יש גם הבדלים בין הלוחות הראשונים לבין הלוחות השניים,ויש על זה מדרש-שמשה ביקש לראות מה יהיה עם התורה בעתיד והוא נלקח לבית מדרשו של רבי עקיבא שהיה עסוק בלדרוש על הכתב האשורי(אאל"ט) ומשה לא הבין על מה הוא מדבר. ההבדל בין הכתב העברי לבין הכתב האשורי הוא הסימנים הקטנים שמעל האותיות שבד"כ רואים בספרי התורה.
 

gushnick

New member
ממש ממש לא...

מדובר בכתב אחר לגמרי, וההבדל אינו רק בתגים שעל האותיות. הכתב האשורי הוא הכתב של ימינו, בין אם הוא עם תגים ובין אם הוא לא; בין אם הוא בכתב סת"ם ובין אם הוא בפונט 'אריאל'...
 

רוני13

New member
אה,אז כנראה שמשהו השתבש...

אי שם בהעברת ההרצאה-אני אלמד לכף זכות ואנטה להגיד שלא הקשבתי טוב.
 

gushnick

New member
הרצאה של מי?

וככלל, ללמוד מהרצאות זה דבר מאוד מסוכן. צריך תמיד לבדוק לבד.
 

רוני13

New member
זה היה חצי הרצאה-חצי שיעור...

בסניף בערב שבועות,מפי אב של מדריכה בסניף,הוא דיבר על מה זה שבועות בכלל והוא גם הציג סיפור מחז"ל על רב אחד,חמור ואבן טובה שאיכשהו הוא הגיע למסקנה כ"כ שגויה ולדעתי אפילו כופרת ביהדות,אבל מי אני? אני יודע,אבל יש אנשים שלומדים על זה ואני לא יכול לבחור למי להאמין ולמי לא,אז אני פשוט מאמין לכולם (חוצמזה שזה לא במסגרת אונברסיטה,שמה אני יודע ששום דבר כמעט לא נכון...).
 

gushnick

New member
קודם כל,

למה אתה חייב להאמין? אתה צריך לקבל רק מה שמסתדר עם ההיגיון ועם השכל, לא משנה מי אמר את זה. וזה לחלוטין לא נכון שכל מה שאומרים באוניברסיטה הוא שטויות (עיין ערך מכללת הרצוג והרבנים שמלמדים שם תנ"ך), אבל בהחלט צריך ללמוד לעומק ולברור את העובדות מהמסקנות השגויות.
 

רוני13

New member
צודק...

אבל אולי יצא שאני מקבל הכל כמובן מאליו אבל זה לא ככה,אני מכניס הכל למוח ורואה אם זה מסתדר לי. והנה הדוגמה משבועות,אותו אדם הציג 'פרשנות' לסיפור חז"ל שהמסקנה שלו היא פחות או יותר שלפני התורה צריכים לפנות להיגיון,ז"א התורה היא רק כלי שיש להשתמש בו מתי ש'צריך'-וזה בכלל לא נכון,יש לנו דרך חיים,לא כלי. אני בעיקר שמעתי על בר אילן,ולא על הרצוג.
 

brass monkey

New member
אלא אם כן אמר את זה גדול דור.

כי לפעמים - עת לעשות לה' הפרו תורתך. ואל תשכח פרוש רש"י על פרשת שופטים (דברים יז, יא) "ימין ושמאל" - אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין...
 

gushnick

New member
בדיוק נגד דעה כזו יצאתי

אפילו אם אמר את זה גדול דור, אני לא חייב לקבל את זה. ומי קבע מי זה גדול דור? אתה? אני? לפי 'מי נחשב'? וכל הענין של 'אפילו אומר לך על שמאל שהוא ימין' לא נאמר בלימוד תורה אלא בפסיקת הלכה, ולא נאמר על כל רב אלא על הסנהדרין שאתה חייב בפסיקתם. כיום אתה חייב רק בפסיקה של הרב שלך, אפילו אם אני הייתי הרב שלך. כשפוסקים הלכה - אתה צודק. אבל כשלומדים תורה הולכים אך ורק לפי השכל האנושי שלך (ועיין בהקדמת הקצות).
 

yaakii

New member
לא רציתי להזכיר, אבל זה נדרש..

כבר שאלתי בעבר רב את השאלה הבאה: אנו מצווים בציווי:"עשה לך רב". אך איך נדע איך לבחור את אותו הרב? ואיך נדע איזה רב לשאול איך לבחור את אותו הרב...וכו'? למישהו יש תשובה?
 

gushnick

New member
יש פורום 'שאל את הרב'...

וזה מוזר שאתה שואל אותנו איך בוחרים רב, ובשאלה השניה אתה שואל את מי צריך לשאול את זה... בכל מקרה, למיטב ידיעתי אתה אמור לבחור לבד, מישהו שאתה סומך עליו. זה לא אמור להיות יותר מדי מסובך, כי כיום ידוע מי נחשב ומי לא. אתה רק צריך לבחור מישהו שאתה סומך עליו ושקיבלת רושם ומידע שהוא יודע לפסוק. אבל בכל מקרה תשאל רב בנושא...
 

yaakii

New member
"אבל בכל מקרה תשאל רב בנושא... "

זו בדיוק השאלה-איזה רב לשאול בנושא..
 

yaakii

New member
אני מתכוון:

יכול להיות שרב א'-יגיד לי לבחור לי רב על-פי X ו-Y ורב ב' יגיד לי לבחור רב על-פי Z ו-M... איך אחליט?
 

gushnick

New member
לכן הדבר הכי טוב הוא

לבדוק לבד. רב לא נועד כדי לומר לך מה ההלכה. רב אינו 'משנה ברורה מהלך'. כל אדם חייב לדעת את ההלכה בעצמו ולהיות 'משנה ברורה מהלך', אלא שהרב נועד רק כדי לפסוק במקרים של ספק. אם יש בהלכה הפסוקה מקרה שבו קשה להכריע מה ההלכה היתה פוסקת, שואלים רב.
 
למעלה