הבחירה והאפשרות לשנות
הבחירה והאפשרות לשנות אינן יכולות להתנגש עם תוכניותיו של בורא עולם, משום שאם אין אפשרות לשנות - אין בחירה, ואם יש אפשרות לשנות, הרי האופציה לשנות היא חלק בלתי נפרד מהתוכנית האלוקית. כשם שבבריאת האדם נתאפשרה הגשמת התוכנית האלוקית בין אם האדם יבחר לחטוא, ובין אם יבחר לציית לבוראו. לשאלתך הקודמת: איננו בובות. נשמותינו הן חלק אלוק ממעל. ה"משחק" שלו הוא המשחק שלנו. אלא שבעוה"ז, נשמותינו נמצאות בתבנית גוף ונפש אנושיים, חייתיים, ובהתאם לכך - רצונותינו ותחושותינו. העוה"ז בהחלט לא מתאים לנו, וחז"ל כבר הגיעו למסקנתך, שלא נוח לאדם שנברא. לא נוח לו - דוקר, מציק, בהחלט כואב. אלא שהעובדה שנברא היא לטובתו, גם אם אינה נוחה. ואין לנו בחירה אם להיברא אם לאו, שזאת גזר עלינו הבורא, שיודע את שטוב לנו, מעבר למה שהשכל מאפשר להבין. (לכן אנו מאחלים לעצמנו לאחרים "שנה טובה ומתוקה", כי לאדם לא מספיק שהשנה היא טובה, היא צריכה גם להיות מתוקה וערבה לחך). אין חוסר צדק אצל בורא העולם, שהוא מהות הצדק. אבל העוה"ז הוא עולם הפוך, והאמת נעדרת, ויש הסתר פנים, ולכן בעוה"ז יש דמיון של חוסר צדק, שמשתלט על התחושות. אם כך, מה יעשה האדם כדי להתמודד עם הגזירה, שברוב הזמן ולרוב האנשים בהחלט אינה מתוקה? ימלא את תפקידו - לטובתו. תפקידו של האדם לרצות את מה שבורא העולם רוצה. ובמקביל - להתפלל על מה שהוא חושב שלטובתו. כדי להגיע לכך שאדם ירצה את מה שטוב עבורו, את מה שגזר עליו הבורא, הוא צריך לחנך את עצמו, וזה לוקח זמן. אין לחיצת כפתור. הוא צריך להבין שכדאי לו ומשתלם לו לרצות את מה שגזר עליו הבורא. הוא צריך ללמוד לשנות את הסתכלותו על החיים ולכוון אותה למטרה של לרצות את מה שגוזר הבורא. שינוי ההסתכלות הוא ע"י לימוד האמת האלוקית והבנת רצון האלוקים לעומק, מחד, ומאידך - ע"י שינון של חשיבה חיובית, בחירה בנקודות מבט חיוביות שמיטיבות איתו במסגרת גורלו, תרגול חשיבתי של העצמת היתרונות שבכל מצב, והבל החסרונות (ולחילופין - העצמת החסרונות שבמצב שאין לי, ושדמיוני היה רוצה בו, וההבלת היתרונות. לדוגמא: אם לאדם אין כסף, והוא מאד רוצה כסף ונוחיות כלכלית - יחנך עצמו לחשוב את ההבל שביתרון כלכלי, יתבונן על ההבל שברכישת חפצים נוחים, ועד כמה שאין הם מביאים אושר וסיפוק, ויעריך את האימון הרוחני שיש בתחושת החסר החומרי, ישמח בחלקו שאין לו חס ושלום צורך להוציא הוצאות רפואיות או שאינו צריך לפשוט יד, יחנך את עצמו לאהוב פשטות והסתפקות במועט וכו'). במילים פשוטות - אם אין לי מה שאני רוצה, אני בוחר לרצות מה שיש לי. בתפילתו, הוא צריך לשכנע את בורא העולם שמה שהוא מבקש הוא לטובתו. להרבות נימוקים וטיעונים בעד. לכוון את התפילה לתכלית של התקרבות לבורא העולם וחיבור עם הרצון האלוקי והאמת האלוקית (כלומר, שהנימוקים לא יהיו נימוקי שקר ואינטרס, כמו במקצוע קידום המכירות, אלא נימוקי אמת הנובעים מעומק החיבור לאלוקים שבלב).