למידה למבחנים – לבד או בקבוצות?

Admin

Administrator
מנהל
pexels-thisisengineering-3862132.jpg
צילום: Pexels

לא מעט סטודנטים או סטודנטים לעתיד אשר נמצאים לקראת הכנה לבחינות משמעותיות כמו: פסיכומטרי, מבחן אמירם או מבחנים במסגרת לימודי התואר, מוצאים את עצמם מתלבטים אם ללמוד לבד או להעדיף לימודים בקבוצה.
אז חשוב לציין שלכל החלטה שכזאת יכולות להיות היתרונות שלה וההחלטה אמורה להתבסס בין היתר על אישיות, העדפות אישיות וכמובן, סגנון למידה מועדף.
אם גם אתם מוצאים את עצמכם מתמודדים עם ההתלבטות הזאת, להלן מספק שיקולים שכדאי שתיקחו בחשבון בדרך לקבלת ההחלטה הנכונה:

למידה עצמאית ויתרונותיה
לימוד עצמאי יאפשר לכם ליהנות מריכוז ושליטה מלאה – וזאת, ללא כל הפרעה אשר יכולה להשפיע על קליטת החומר או לפגוע בריכוז. בצורה כזאת אתם יכולים להתאים את הלימוד לצרכים הספציפיים שלכם, כמו גם לקצב ולסגנון הלמידה שלכם.
למידה עצמאית מאפשר לכם לקבוע קצב אישי – צורת לימוד זו מאפשרת לכם להשקיע יותר זמן בנושאים מאתגרים או לחילופין, לסקור ולעבור בצורה מהירה תחומים שבהם אתה כבר בטוחים.
יתרון נוסף של לימוד עצמאי בא לידי ביטוי בעובדה שהוא מעודד משמעת עצמית ומוטיבציה.
יש לכם את החופש לבחור את חומרי הלימוד, טכניקות הלימוד והאסטרטגיות המתאימים לכם ביותר – כאשר אתם לא צריכים להתחשב באנשים אחרים, אלא לראות את עצמכם בלבד.
מעבר לכך, כשאתם לומדים לבד באפשרותכם לזהות בצורה טובה יותר את החוזקות והחולשות לגבי חומר הלימוד.
באפשרותכם להקצות זמן רב יותר לתחומים בהם אתם זקוקים לשיפור ולפתח את דרכי הלימוד היעילות ביותר.

למידה בקבוצות ויתרונותיה
כמובן, שגם למידה בקבוצות טומנת בחובה לא מעט יתרונות שכדאי להכיר ולקחת בחשבון בדרך לקבלת ההחלטה. כך לדוגמא, לימוד בקבוצה מספק הזדמנויות לשיתוף פעולה, ליצירת דיון ולהחלפת רעיונות. חברי הקבוצה יכולים לחלוק ביניהם את הידע, התובנות ואת נקודות המבט השונות שלהם על חומרי הלימוד.
יתרון נוסף של לימוד בקבוצות בא לידי ביטוי באופציה להסביר מושגים לאחרים או לפתוח דיון אשר בכוחו להעמיק את ההבנה שלכם בנושא. שמיעת הסברים או פרשנויות שונות מהשותפים לקבוצת הלימוד יכולה לעזור לכם להבין מושגים מאתגרים בצורה יעילה ומעמיקה יותר.
יתרון נוסף של לימוד קבוצתי הוא ביכולת לספק תמיכה רגשית ומוטיבציה. אתם יכולים לעודד ולהניע אחד את השני ולחלוק טיפים יעילים ללימודים. חברי קבוצת הלימוד יכולים לסייע בהברת ספקות שונות ולספק הסברים נוספים.
יתרון נוסף וחשוב בלימוד בקבוצות טמון באפשרות לחלק את "העבודה" בין חברי הקבוצה. לדוגמא, ניתן לקבוע שכל אחד מחברי הקבוצה ילמד נושא אחר או טכניקה אחרת ולאחר מכן, ילמד את שאר חברי הקבוצה את מה שהוא למד. שיטה זו יכולה לחסוך זמן כמו גם לאפשר סיקור מקיף יותר של חומר הלימוד.

אז באיזו שיטת לימוד כדאי לבחור?
כמובן, שההחלטה תלויה במידה רבה באופי ובהעדפות של הלומד. כמובן, שאיזון יהווה תמיד כבחירה הנכונה ביותר – כאשר כדאי לשלב בין לימוד בקבוצה לבין לימוד עצמאי.
אם אתם לא בטוחים, תמיד ניתן לבחור באפשרות של ניסוי וטעיה – תוכלו ללמוד לבד ולנסות במקביל גם להרכיב לעצמכם קבוצת למידה (כאשר, יש לשים לב שגם בחירת חברי הקבוצה תשפיע במידה רבה על איכות הלמידה ועל טיבה) ואז לראות מהי השיטה אשר יכולה יותר להתאים לכם.
חשוב לקחת בחשבון גם את סוג המבחן אליו אתם מתכוננים – יש מבחנים שאולי לימוד עצמאי יכול להיות יעיל יותר עבורם ולעומת זאת יש מבחנים שעבורם דווקא למידה בקבוצה יכולה להיות יותר מתאימה ויעילה.




 
למעלה