למה לצפות באבחון?

למה לצפות באבחון?

בוקר טוב, למרות שרובכם הייתם בדיעה שלבני אין בעיה, מאחר שחלקכם סברתם שכדי להרגיע את חששותיי כדאי ללכת לאבחון - קבעתי תור לרופא התפתחותי. בינתיים דיברתי עם רופא הילדים של בני אשר אמר שלדעתו אין שום בעיה. הילד אמנם שקט ולא קשקשן גדול אבל העובדה שאינו מדבר בכלל ואינו מצביע בכלל אינה מדאיגה עד גיל שנה וחצי, אם הוא מתקשר בדרכים אחרות ויוצר קשרים טובים עם הסביבה. הוא גם אמר שממילא רופא התפתחותי לא יוכל לתת אבחנה בשלב זה. אני חוששת שאין לי דרך להעריך את זה, אז אני אתן דוגמה מאתמול. תזכורת - הילד בן שנה וחודשיים. כשהגעתי הביתה מהעבודה הוא הושיט לי ידיים והרמתי אותו. אחרי כמה דקות הורדתי ופרץ בבכי שלא נרגע עד שהרמתי שוב. בסוף הצלחתי לעניין אותו בצעצוע וזה נרגע. אבל אח"כ זחל אחרי לכל מקום. בשלב מסויים נכנס למטבח ושם התחיל לתפוס ידיות כדי להעמד. ניצלתי את ההזדמנות והלכתי לסלון. משם לא קראתי לו אלא ניגנתי בתוף שלו. תוך שניות הוא זחל אלי בשמחה. שאלתי אותו כמה פעמים איפה אור. פעם אחת הרים יד למעלה והסתכל. פעמיים אחרות רק הסתכל בלי היד. פעמיים נוספות לא הגיב. הוא ישב ושיחק איתי כשהגיע אביו מהעבודה. בעלי קרא לו והוא זחל אליו בשמחה והושיט ידיים. הכל נשמע לי מעודד, אבל - הוא עדיין אומר רק ממממא (לאמא) ואבא כשלא תמיד הכוונה ברורה. והוא ממש לא מצביע. הוא עדיין ממשיך לצפות למחיאות כפיים על כל "חוכמה". כשמשחיל טבעות למשל או כשמנגן בקסילופון כמו שלימדתי אותו. נתתי לו ביד מלפפון חתוך בצורה אחרת ממה שמכיר. הוא הפך אותו והפך אותו כנראה כדי לחקור את הענין. ואז קראתי לו ואמרתי לו תאכל. והוא הכניס לפה והתחיל לאכול. יש לו נטיה בימים האחרונים כל דבר להרים גבוה ואז לזרוק לרצפה. הוא ישן בלילה מ- 20:00 עד 08:00 בבוקר. השארתי לידו בקבוק ושמעתי בלילה שהוא שותה ממנו. אבל היו גם פעמיים שהתעורר ועשה קולות כמו מממממ (לא מהמהמהמה, בלי הברות, אני מקווה שמובן) ואז נרדם שוב. הוא גם מאוד אוהב להכנס לחדר של אחותו כשהיא שם ולקחת לה דברים ואז "לברוח" (טושים, קוקיות וכו'). השאלה שמטרידה אותי היא איך רופא יכול בבדיקה קצרה יחסית (הבנתי שכחצי שעה) ללמוד את הילד? האם שואלים אותי דברים? האם יש שאלון מסויים? אשמח לשמוע מכם כל תובנה. חוץ מזה - התחלתי קצת לספר על חששותיי לקרובי משפחה וכולם, אבל כולם, בדעה שירדתי מהפסים. מצד שני - כבר שמעתי על אמהות שצחקו עליהן ובסוף התבררו שצדקו.
 
תשובה לשאלתך

אינני מכיר את הסיפור שלך על בוריו ואינני רוצה להלחיץ אותך כי באמת אין סיבה להילחץ עוד בטרם נעשה איבחון. אבל מספר דברים אני יכול לומר לך. עידן שלי לא הוציא מילה מפיו עד גיל 3 רופא הילדים שלנו אמר בצורה חד משמעית אין לכם ממה לדאוג הילד בסדר גמור כך גם המשפחה ממש צחקו עלינו ואמרו שאנחנו סתם מכניסים מחשבות לראש. אבל האינטואיציה של אשתי אמרה אחרת ובאיבחון אכן הוכח שצדקנו ומיד התחלנו לעבוד איתו בהתפתחות הילדץ לכן יש חשיבות לאיבחון מוקדם בכדי לעזור לילד. וכן אנשים מקצועיים גם באיבחון של חצי שעה יכולים לראות לפחות תמונה לאיזה כיוון מסויים האם קיימת בעיה או לא אחר כך יש איבחונים יותר פרטניים.
 
אבחון

כל מה שאת מספרת כאן נשמע תקין בשלב ההתפתחותי שבו בנך נשמע. הבן שלי עוד מעט בן שנתיים ועדיין מצפה למחיאות כפיים על כל דבר - זה דרכו לוודא שאנחנו שותפים לחוויה שלו (שהיא מאוד אגוצנטרית ונסובה סביבו). לחקור מלפפון שנראה אחרת - מאוד הגיוני, וגם היה הגיוני אם לא היה מסכים לאכול בגיל כזה משהו שלא נראה לו מוכר עדיין. לקחת דברים לאחותו ולברוח - מאוד תקשורתי. לזרוק דברים לרצפה זה מאוד מעניין בגיל הזה - כך הוא חוקר את העולם ואת החוקיות שלו ("מעניין מה יקרה כשאני אזרוק את הצלחת לרצפה בפעם האלף ואחת שאני עושה זאת?"). וזה עוד יותר מעניין אם זה משיג תגובה מאמא ואבא (בדיקת גבולות). אם נושא הדיבור מאוד מטריד אותך, אז תפגשי עם הרופא ההתפתחותי, ואם הוא אכן איש מקצוע טוב, הוא ידע לומר לך אם יש בעיה, אם צריך להיות עם היד על הדופק להמשך, או שממש לא.
 
סליחה על הפלישה לפרטיות, אבל...

בכלל שאת הזכרת את הבן שלך אני מרשה לעצמי להתייחס אליו. הוא בספקטרום? (מדהים כמה מידע קיבלתי מהפורום הזה והתחלתי אפילו להשתמש בביטויים שלכם). כי אם כן - מה זה מוכיח? שהבן שלי הוא כמו הבן שלך. בהנחה שהרופא יגיד שעוד מוקדם לקבוע, ואני אשאל כמובן גם אותו - האם בכל זאת, רק כדי להיות על הצד הבטוח, הייתם ממליצים לי לפנות לקלינאי תקשורת על מנת לעבוד על הקטע של הדיבור וההצבעה, שללא ספק קצת איטי אצלו? השאלה היא גם ממקום שבו אולי עבודה כזאת תפריע לאבחון מאוחר יותר, כי אני מניחה שהאבחון הוא בדר"כ לגבי ילדים שעדיין לא טופלו ולכן יש להם את הסימפטומים. אני צודקת?
 

sophiep

New member
לאמא הלחוצה

אני לא מזלזלת באינטואציות שלך, ואם יש לך חששות כדאי לך לפנות לגורם מקצועי לאבחון ולו לשם הפגת החששות. אבל לא קראתי שום דבר בסיפור שלך שנשמע לי חריג לילד בגיל הזה. הילד שלך עושה הרבה דברים שהילד שלי לא עשה גם בגילאים מתקדמים יותר: להושיט ידיים שירימו אותו, לבוא בזחילה כשקוראים לו, לבכות כשעוזבים אותו (כן, זה סימן *טוב*), להרים יד לכיוון האור (מספיק שעשה את זה פעם אחת), "לברוח" במטרה להצחיק או לעצבן. הילד שלך ישן נפלא. כמעט כל הילדים מתעוררים בלילה ומזמזים או מברברים לעצמם, זה נורמלי מאוד. למען האמת, לא ברור לי מה בדיוק מדאיג אותך. אבל כאמור, עדיף לפנות לאבחון ולקבל תשובה מרגיעה, מאשר חלילה לפספס הזדמנות לאיבחון מוקדם.
 
אני מודה לך על התשובה ועוד משהו -

אשמח מאוד אם תוכלי לספר לי מה אצלך הדליק נורות אדומות. אני מתחילה להרגיש כבר רע מרוב שכולם חושבים שירדתי מהפסים. קראתי אתמול את הכתבה על מרכז מפנה (וכן, ראיתי שכולם פה נגד המרכז אבל זה לא הענין) והיתה שם משבצת על הסימנים לאבחון. חוץ מעיכוב בדיבור אני לא רואה אצלו את הסימנים אלה וכתוב שצריכים להיות כמה (6 אם אני זוכרת נכון) כדי לעורר חשד (וגם אז אני מבינה שלעתים החשש מתבדה). האם העובדה שהוא הרבה פעמים מגיע בזחילה לאחותו הגדולה על מנת לחטוף ממנה את המוצץ היא סימן טוב? הוא אח"כ גם מחזיר לה. האם העובדה שישן די טוב בלילה היא סימן טוב? כי אולי היא מעידה על ריחוק מהסביבה. האם העובדה שהוא בדר"כ (אלא אם עייף / חולה וכו') מחזיר חיוך כשמחייכים אליו היא סימן טוב? האם העובדה שהוא עוקב במבטו אחר שיחה בין אנשים ו/או ילדים גם אם אינו עושה שום סימן של הבנה או רצון לקחת בה חלק היא סימן טוב? שמתי לב שבצעצועים הוא משחק כל פעם אחרת. במגדל טבעות הוא הרבה פעמים משחיל ומוציא אבל גם הרבה פעמים רק לוקח את הטבעות (פלסטיק) וזורק אותן לכל עבר. סימן טוב? במשחק של חיות קופצות או אוהב לסגור להם את הבתים. הוא מנסה קצת לפתוח כמו שצריך, אבל זה קשה לו עדיין ולכן הוא מרים את המתקן וזורק אותו ומאחר שגילה שכך נפתחים כל הבתים בבת אחת - הוא ממשיך בדרך זו. הוא מנגן בדרבוקה קטנה - מתופף עליה אבל גם מגלגל אותה על הרצפה. שמתי לב שהוא מאוד חולמני לפני שהוא נרדם - גם במיטה, גם באוטו אבל גם למשך בכסא אוכל שלו, לפעמים בארוחת הערב הוא כבר ממש עייף, לוקח אוכל בידיים ולא אוכל אלא חולם (למרות שבדר"כ מגיב כשקוראים לו) ואז פתאום שם ראש על המגש ונרדם.
 

sophiep

New member
גם אותי הצחקת.

אני לא יכולה להגיד לך שום דבר באחריות, ואני חוזרת ואומרת ששווה ללכת לאבחון ולו רק בשביל השקט הנפשי. אבל התשובה לכל הדברים ששאלת עליהם היא כן, כולם סימנים טובים. זה שהוא מגיע אל אחותו, גם אם הוא בעיקר מציק לה, זאת התנהגות חברתית ותקשורתית שאין כמותה - סימן מצוין. זה שהוא ישן טוב בלילה לא אומר כלום לגבי התקשורתיות שלו, זה סתם נחמד מאוד ומעורר קנאה. זה שהוא מחזיר חיוך - סימן מצוין. זה שהוא מגוון את המשחק שלו בצעצועים - סימן מצוין. ככל שאת כותבת יותר, אני הולכת ומשתכנעת שהוא ילד נורמלי, רגוע ומצחיק.
 
מבקשת את חוות דעתכם על עוד משהו

קרוב משפחה שלי, איש חכם שאני מאוד מעריכה את דעתו, אמר לי שאני משדרת לילד שמשהו לא בסדר איתו והוא יכול לקלוט ולהתנהג בדיוק לפי הציפיות שלי. הוא טוען שבנו, שנולד כשנה אחרי בתו, קיבל בשנים הראשונות לחייו, בלי כוונה רעה כמובן, יחס של תינוק מהוריו מאחר שהיתה ילדה גדולה יותר שממנה ציפו להתנהגות בוגרת יותר. לטענתו - ילד זה הרבה יותר מפונק ולא עצמאי יחסית לאחותו. אני אמרתי לו שלדעתי ילד בן שנה וקצת לא קולט יחס של הורים אלא רק את אהבתם וכל ילד נולד עם מטען כלשהו שבהתאם לו מתפתח. מה דעתכם?
 
סליחה שהתגובה שלי תיהיה פחות

מפרגנת. את מבקשת שנאבחן לך את הילד, וזה לא תפקידינו. מכל מה שאני קוראת, אני לא מבינה מה את רוצה מהילד. אם את מודאגת בגלל השפה עשי איבחון בהתפתחות הילד או באופן פרטי אצל קלינאית תקשורת.
 
אני באמת מתנצלת מעומק ליבי אם

פגעתי או הצקתי או משהו דומה. ברור שלא זו היתה הכוונה. אני בטוחה שאתם יכולים להבין את הלחץ שלי, אפילו לא היה מוצדק, ויתכן שכן מוצדק כי בתשובות קודמות אמרו לי שענין ההצבעה שחסר אצלו הוא קריטי. כפי שכתבתי קובעים עבורי תור לאבחון, רק עד שהתור יגיע (כנראה רק בעוד שבועיים) - חשבתי להעזר בכם. שוב - סליחה אם חרגתי במשהו מהמקובל. מאחלת לכולכם כל טוב.
 
אין בכוונתי לגרום לך להתנצל

אלה להראות לך שאין באשפרותינו לאבחן את בנך, ושאת גורמת לעצמך להמון נזק רגשי מכל הדאגה שלך. כך שמנסיוני כאמא לשלושה ילדים עם צרכים, אני מציעה לך לעזוב את זה בצד עד לאבחון, אם יש לך דברים שמטרידים אותך רשמי על דף, ופשוט המשיכי את חייך. האבחון יהיה בקרוב ויעזור לך להבין האם את לחוצה או שבאמת יש בעיה. בכל מקרה לבנך יש מזל שיש לו אמא עירנית ואוהבת, רק לא לרצות את הקו לדאגנות יתר שיכולה לפגוע בו, וכן קרוב משפחתך צודק בנך קולט ממך את הכל ברמה זו או אחרת כך שזה לא בריא לכם. בהצלחה נשמח לשמוע מה יהיו התוצאות של האבחון.
 
אני דווקא חושבת שאת צריכה

ללכת לאבחון, ולא בגלל מה שתארת על הילד, אלא כיוון שאת מודאגת ולחוצה. אני רק חוששת שלא תקבלי אבחון מרופא התפתחותי, אלא רק תשובה בנוסח של "תבואי עוד חודש/חודשיים", אז קחי את זה בחשבון. דורית
 

ronentat

New member
אני מצרף לך כאן קישור

למרות שבטח כבר הגעת לשם לבדך. שבי וקראי היטב את מה שכתוב. זהו עמוד הגדרות לאוטיזם באתר אלו"ט. כשקראתי את הדברים לראשונה הייתי מבולבל לחלוטין. לא רציתי להאמין אך לא יכולתי להתכחש לכך שבני עונה באופן מאד סביר על הקריטריונים. כן יכול להיות / לא יכול להיות / בעצם זה קורה רק לפעמים / וזה בכלל לא / אבל זה קורה כל הזמן / ... הילד שלי הוא אוטיסט...?! / מה פתאום זה לא יכול להיות... / אבל זה כנראה כן אל מול הקריטריונים... קראתי את העמוד הזה שש מאות פעם! כל זה כמובן לפני האבחון. קראי היטב. אולי זה יפיג קצת את הלחץ בו את שרויה.
 
לשאלותיך

לשאלתך על בני - הוא בהתפתחות תקינה (כרגע). לגבי בנך - כל מה שאת מתארת נשמע תקין לחלוטין לגילו, כולל לגנוב את המוצץ לאחותו ולזרוק טבעות שלפני שניה הוא השחיל. לגבי הנושא השפתי - אי אפשר לאבחן את בנך בלי לראות ולשמוע אותו. אז פשוט תלכי ותבדקי, כי נשמע שזה ממש מטריד אותך. לגבי מה שאמר לך קרוב המשפחה - אני שמחה שמישהו אמר לך את זה. אני מאמינה שילד בגיל שנה קולט המון (ותתפלאי כמה), ורק קשה לו לבטא את זה. הוא בטוח מרגיש שאת לחוצה, ושאת בוחנת אותו על כל צעד ושעל. אם את יכולה, תנסי להיות רגועה עד כמה שאפשר עד הפגישה עם הרופא, כי הלחץ לא מועיל לאף אחד מכם. וסביר להניח שאכן התשובה יהיה שתבואו בהמשך שוב. יום טוב, מירי
 
הרגת אותי.... ../images/Emo8.gif

תיסלחו לי כולכם, אבל ואללה... קראתי את כל ההודעות שלך, גם הקודמות, ועדיין... חייבת לכתוב לך: הילד מקסים, מגיע אליך, מבקש שתרימי אותו, מתחיל למלמל, משחק משחקים חברתיים (לגנוב ולהציק לאחותו ולהבין את זה זה מאוד מתקדם לגיל כזה לדעתי...), שתביני, הבן שלי לא דיבר, ממש, אפילו לא ג'סטות עד גיל שלוש !!! בגיל של הבן שלך לא היה אכפת לו מי מרים אותו, הוא היה הולך באדישות לכל אחד אפילו לזר גמור (אני זוכרת שגיסי אז אמר לי שמשהו פה לא נורמלי ואני עניתי לו ש:"מה אתה רוצה מהילד, תראה איזה חמוד ונוח הוא..."), תלכי לאבחון אם את מרגישה שזה מה שירגיע אותך, על פי כל האינפורמציה שנתת פה (ולא, אני לא מתיימרת לאבחן אלא אומרת כאמא מה נראה לי על פניו), חוץ מקצת איחור בדיבור אולי (בדיקת שמיעה עשית לו ???, אולי נוזלים באוזניים ?), אני לא ממש מצליחה להבין מה מדאיג אותך. סליחה שהייתי קצת בוטה, אבל באמת, יש לך ילד מקסים וחמוד, תהני ממנו, הוא נשמע לי אחלה ילד, וגם ישן טוב בלילה, מה עוד אפשר לבקש ???
 

ריקי 04

New member
סליחה, אבל אין כאן שום איחור בדיבור

קראתי את מה שכתבת, משווה לפידידון שלי, ולאחותו התאומה והתקשורתית מאד. מצטרפת לכל מה שאמרו לך - הילד נשמע ממש בסדר. קשור אליכם, תקשורתי, מבין הוראות, מגיב לשם... הבת שלי אמרה מילה ראשונה בגיל שנה ושבע, ועד גיל שנתיים היה לה אוצר מילים של 30, ובודדות, לא חיברה שתי מילים ביחד... בגיל שנתיים - השפה רצה תוך שבועיים (זאת התפתחות של ילד רגיל. מתבשל, מתבשל, ואז הכל פורץ החוצה). כן, יש ילדים שמדברים בגיל שנה, לא הם לא כל כך הרבה. בדור שלנו לא נלחצו גם כשילדים התחילו לדבר בגיל 3 (והיו הרבה כאלו...). בקיצור, מה שחשוב - שהוא תקשורתי, קשור ומגיב אליכם. לשפה - תני זמן, ובינתיים - תהני מהקטן בלי לחץ. לא נשמע שיש לך סיבה...
דרך אגב, להצביע היא התחילה רק בגיל שנה ושלוש, אחרי שהתחילו החשדות איתו, וקלטנו שגם היא לא מצביעה. שאבא עשה לה סיבוב הדגמות, לקח לה עשר דקות לימוד כדי להפוך למצביע הלאומי...
 
למעלה