למה? בשביל אהבת חינם :)

amir1236

New member
למה? בשביל אהבת חינם :)

למה? למה אנחנו פה? האם יכול להיות שסתם נוצרנו? האם נוצרנו? אם נוצרנו ע"י הבורא שאוהב אותנו, למה הוא לא סם אותנו ישר בגן עדן? הכל עניין של אמונה. אך כדי להאמין במשהו אמונה אמיתית ולא אמונה שחינכו אותנו להאמין בה, צריך שיהיה בו לפחות קמצוץ של הגיון שימשוך אותנו להאמין באותו דבר. כך למשל אני מאמין שלא יכול להיות שסתם נוצרנו, לא יכול להיות שהגוף המתוחכם הזה והנשמה המופלאה פי מיליון סתם נוצרו. חיבת להיות התערבות של משהו אלוקי בשביל ליצור אותנו ואת העולם. כמו שאמרתי מיקודם זוהי לא הוכחה מוחלטת לזה שנוצרנו ע"י אלוהים אך זה בהחלט יותר מגרגר של הגיון שיכול להיות הבסיס לאמונה באל. אם נמשיך עם הכיוון הזה של ההגיון, זה פשוט לא הגיוני שהבורא ברא אותנו ללא סיבה, עכשיו נשאלת שאלת השאלות --- מהי הסיבה?עם השאלה הזאת הרבה זמן נתקעתי, השאלה למה אלוהים לא סם אותנו ישר בגן עדן או למה הוא ברא אותנו בכלל, מה יש לנו להשיג בעולם הזה? התשובה היחידה שהשגתי היא- שאני לא מסוגל להבין את התשובה ואולי אני אף פעם לא אבין. אך בעצם התשובה הזאתי לא משנה בכלל. אפשר לדמות את השאלה הזאת, לילד שנולד רק עם רגל אחת. יש לו שתי אפשרויות לחפור בשאלה למה הוא נולד עם רגל אחת או, לקבל את העובדה שהוא נולד עם רגל אחת ולסתכל קדימה על העתיד. זה גם מה שאני מאמין, שאנחנו לא יכולים לדעת למה נולדנו אך אנחנו יכולים לחפש את היעוד והמהות שלנו בחיים, כמובן שלכל אחד יש דרך משלו ללכת בעולם הזה אך אני מאמין (שוב על פי ההגיון) שהמטרה צריכה להיות אחת --- להיות בני אדם טובים, לתקן את המידות, להסיר מעצמנו את המידות של הכעס הגאווה והתעווה ולחזק את המידות של הענווה של עזרה לזולת ושל אהבה. בסופו של דבר אני קורא למטרה הזאת, אהבת חינם. בורא עולם, תן לי את הכוח להיות בן אדם טוב יותר תן לי את האומץ ללכת בדרך שבה אני מאמין תן לי את השמחה כדי להנות מהדרך תן לי את האהבה כי היא מהות הכל :)
 

aviel931

New member
שאלה אליך בחזרה

אם אלוהים יצר אותנו... למה הוא יצר אותנו?הינו חסרים לו? משעמם לו שם?? מאיפה הגיע אלוהים? האם יום אחד לאלוהים ישעמם מאיתנו, והוא יהרוג את כולנו? ואם הוא ברא אותנו-למה כל היצרים שנתן לנו, נחשבים בזוים ע"י רוב הדתות-היצר המיני, היצר לכוח והיצר לכסף?
 

amir1236

New member
מה שאתה שואל זה בדיוק השאלה הבעיתית

כמו שכתבתי בהודעה הקודמת, התשובה היחידה לשאלה למה אלוהים יצר אותנו לפי דעתי היא-- שאין תשובה שאנחנו מסוגלים להבין, לפחות לא עכשיו. תשאל את הדתיים הם יגידו לך שאלוהים הוא טוב והדרך היחידה שהוא יכול להיות טוב זה שיהיה לו למי להטיב. ובגלל זה הוא ברא אותנו. ועל זה יכולה להישאל שאלה למה אלוהים צריך להוכיח שהוא טוב?, או אם הוא רצה להטיב לנו למה הוא לא סם אותנו ישר בגן עדן? אז לפי דעתי זו שאלה ללא תשובה, הדבר המעודד פה הוא שאומנם אין תשובה אך יכול להיות שהתשובה לא משנה! (כמו שנתתי בהודעה הקודמת את הדוגמא עם הילד) בסופו של הדבר השאלה שצריכה להשאל לפי דעתי היא, מה המטרה שלנו בחיים? ולא למה הוא יצר אותנו, והתשובה לשאלה הזאת לדעתי היא לתקן את המידות שלנו, להיות בני אדם טובים יותר ויותר וע"י כך גם להיות יותר מאושרים. לגבי היצר לכוח ולכסף למה הוא בזוי? כי יצר לכוח וכסף הוא יצר לגאווה ואגו. גאווה ואגו לדעתי הם מידות שליליות מכיוון שהן יכולות לגרום לנו להתנהג רע לאנשים אחרים ולפגוע באנשים אחרים על מנת להרגיש טוב עם עצמנו. בנוסף גאווה למשל היא תכונה שמרחיקה אותנו מהאושר האמיתי, מכיוון שה"אושר שהיא גורמת לנו" גורם לנו להיות תלוים בגורם חיצוני שהוא - להיות יותר טוב מאחרים, כדי שיהיה לנו במה להתגאות. אם נחליף את הגאווה בביטחון עצמי אמיתי- ביטחון עצמי שבה מבפנים ללא צורך להרגיש טוב ביחס למישהו אחר אלא להרגיש טוב ביחס לעצמנו, אז זה יהיה טוב בשבילנו וטוב בשביל החברה. לגבי היצר המיני אני לא בטוח שהוא דבר בזוי, אבל לפי דעתי בן אדם שמורכז יותר מידי ביצר המיני שלו מתרחק מאוד מאהבת אמת. כל טוב :)
 

aviel931

New member
התשובה שנתת

היא התשובה של הדת היהודית: אלוהים יצר אותנו כדי להטיב וכו', והסיבה שאיננו ישר בגן עדן, זה כדי שנשפר את מידותינו, ויש עוד שאלה למה אלוהים לא ברא אותנו מושלמים מבחנה מוסרית.. ולא ניכנס לזה
 

yaakii

New member
בא נדייק,

"יסוד החסידות ושרש העבודה התמימה הוא - שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו ולמה צריך שישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו. והנה, מה שהורונו חכמינו זיכרונם לברכה הוא: שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' וליהנות מזיו שכינתו, שזהו התענוג האמתי והעידון הגדול בכל העידונים שיכולים להימצא. ומקום העידון הזה באמת הוא העולם הבא, כי הוא הנברא בהכנה המצטרכת לדבר הזה, אך הדרך כדי להגיע אל מחוז חפצנו זה הוא זה העולם. והוא מה שאמרו זיכרונם לברכה (אבות ד, ו): "העולם הזה דומה לפרוזדור בפני העולם הבא". והאמצעים המגיעים את האדם לתכלית הזה, הם המצוות אשר צוונו עליהן האל יתברך שמו. ומקום עשית המצוות הוא רק העולם הזה. " [מסילת ישרים, פרק א']. הסיבה שה' לא מיטיב לנו סתם ככה זה משום שאז היינו מתביישים שאנחנו מקבלים את השכר בתור "מתנת חינם" ולא עבדנו על זה. ואז יש לשאול: "אז מדוע הוא לא ברא מציאות כזאת שאנשים לא מתביישים ולא אכפת להם לקבל מתנת חינם?" והתשובה היא, שוב, שלא בהכל יש לנו תפישה ושהשכל האנושי לא יכול להבין זאת.
 

בארבאבא

New member
בעיקרון אין דבר כזה

יצר הכוח. כלומר..עפ"י היהדות יש את יצר הטוב ויצר הרע. ויצר הרע הוא לא בהכרח בזוי.כי יש בו את המין,התשוקה,הרצון להשיג דברים. היצר הזה מניע אותך לעשות דברים מסויימים כמו להקים משפחה,להקים עסק.ויש בזה משהו טוב.. השאלה היא איך מאזנים הכל,שהאדם לא יהפוך לחמדן או יתעסק רק במין. וגאווה זה בהחלט לא טוב.ראינו מה קרה באנטיגונה:p
 

אייני

New member
אני לא מבין

למה אתה מסתבך? אם אתה בשלב כלשהו מגיע ל"אנחנו לא יכולים להבין", אז מה שווה האמונה הזאת? לא יותר פשוט להגיד "אני לא יכול להבין איך העולם נוצר" ולחסוך את כל העניינים האלה? כאילו, זה הולך ככה: האמונה שלך: קיים עולם אלוהים בהכרח קיים וייצר אותו אין לי מושג למה הוא יצר אותו. נגלה בעתיד, אם בכלל. האמונה של המדע: קיים עולם. לפי הראיות כיום הוא נוצר בעקבות א', ב', ג', וייתכן עוד כמה דברים, אנחנו ממשיכים לחקור, נגלה בעתיד, אם בכלל. לא הרבה יותר חסכוני? למה להוסיף בכלל את אלוהים למשוואה? למה אתה צריך אותו שם? ממילא אתה מגיע בדיוק לאותה נקודה כמו המדע ונתקע בדיוק שם. הוא סתם גורם שמגדיל לך את כל המשוואה ואת כל הכאב ראש.
 

yaakii

New member
לגבי הסיבה ליצירתנו ע"י אלוקים

ענה לך כבר אמיר. לא נוכל לנמק זאת, משום שאין לנו הבנה בסדר גודל אלוקי, ואנחנו לא יכולים להבין את כל השיקולים. אלוקים לא הגיע משום מקום. הוא היה הווה ויהיה. לאלוקים לא משעמם ולא יישעמם אף פעם. הוא לא חש שום דבר. הוא גם לא לא חש. הוא פשוט אלוקים וכל תכונה או הגדרה של בן-אנוש לא תתאים. מה שכן, אפשר להגדיר נקודות מסויימות שבהן ה' בחר להתגלות בעולם שלנו. למשל, תכונת הרחמים של ה'. אי אפשר לומר שאלוקים הוא רחמן, משום ששום צורת אישיות לא יכולהל לאפיין אותו. מה שכן אפשר לומר זה שבעולם שלנו, במציאות שאנחנו מכירים ה' בחר להתגלות ברחמנות ולאפשר, לדוגמא, לחזור בתשובה. היצרים שניתנו בנו אינם בזויים. זה שהנצרות משבחת ומעודדת לנזירות לא אומר דבר על היהדות. היהדות מכירה ביצרים שקיימים באדם ומכוונת אותו לחיות איתם "בשלום" ולמלא את ייעודו בעולם. על-פי היהדות, אדם שנהיה נזיר חייב להביא קורבן חטאת בסוף ימי נזירותו משום שהוא חטא בכך שלא נהנה מהעולם.
 

aviel931

New member
נו באמת אחי...

אני דתי, אני יודע מה אני אומר-זה כן בזוי בעיני הדת יש המון איסורים עלי יצר מין, החל מלגילוי עריות ועד לא יודע איפה. על הגאוה, זה המקום היחיד שאומרים שצריך להיות ממש שפל-רוח, כלומר, ממש לא גאותן, ובהרבה מקומות מוזכר שהגאוה היא מידה רעה. אם הוא רחמן איך יש גהינום?או שכיף שם
?
 

yaakii

New member
נכון יש איסורים,

אבל איך זה סותר את מה שאמרתי? היהדות מכירה ומכבדת את יצריו של האדם, אך מגבילה אותם בהתאם למוסר האלוקי. על ההתמודדות עם איסורים אלו (וגם על המצוות שמחייבות לחימה עם טבע האדם) האדם מקבל את שכרו. בדיוק בגלל שה' רחמן הוא בחר לאפשר לאדם להשיג את אותו "זיו שכינה" (שאין לנו תפישה מלאה מה משמעותו) שמוזכר בקטע ממסילת ישרים. בגלל שהנשמה עד כה השיגה את זה בתורת "לחם חסד"=מתנת חינם ניתנה לה האפשרות לזכות בזה ע"י "מרוץ מכשולים" שהוא העולם הזה. אדם שחוטא צריך ללכת לגיהנום כדי שחטאיו ייתכפרו ואז הוא ייקבל שכר ויהנה מזיו שיכנתו של ה' כשהוא זכאי לכך.
 

yaakii

New member
מלבד זאת,

מומלץ לעיין כאן שמתברר שה' בוחר להתגלות לעולם הזה ב13 מידות שונות. לא רק רחמים. האם שופט ששולח אדם שרצח לכלא הוא לא רחמן?
 

amir1236

New member
אחלה שיחה :)

היא התשובה של הדת היהודית: אלוהים יצר אותנו כדי להטיב וכו', והסיבה שאיננו ישר בגן עדן, זה כדי שנשפר את מידותינו, ויש עוד שאלה למה אלוהים לא ברא אותנו מושלמים מבחנה מוסרית.. ולא ניכנס לזה אביאל התשובה שנתתי היא לא התשובה של הדת היהודית, אומנם צינתי את התשובה שהיהדות יכולה לתת לשאלה כזאת (למרות שיעקי העביר את העניין הזה טוב יותר ממני), אך גם צינתי את העובדה שאני לא מוצא את התשובה של היהדות מספקת. וזה אני יכול להגיד גם על השאלה של למה אלוהים לא ברא אותנו מושלמים מבחינה מוסרית--- כי לפי דעתי זאת בדיוק אותה שאלה רק במילים אחרות. השאלה שאני מתעמק בה היא לא למה הוא לא בנה אותנו מושלמים מבחינה מוסרית אלא, איך אנחנו מתקדמים כדי לנסות ולהגיע לשלמות מוסרית. הסיבה שה' לא מיטיב לנו סתם ככה זה משום שאז היינו מתביישים שאנחנו מקבלים את השכר בתור "מתנת חינם" ולא עבדנו על זה. ואז יש לשאול: "אז מדוע הוא לא ברא מציאות כזאת שאנשים לא מתביישים ולא אכפת להם לקבל מתנת חינם?" והתשובה היא, שוב, שלא בהכל יש לנו תפישה ושהשכל האנושי לא יכול להבין זאת. יעקי יפה אמרת אחי, דרך מצוינת להבהיר את העיניין הזה היצרים שניתנו בנו אינם בזויים. זה שהנצרות משבחת ומעודדת לנזירות לא אומר דבר על היהדות. היהדות מכירה ביצרים שקיימים באדם ומכוונת אותו לחיות איתם "בשלום" ולמלא את ייעודו בעולם. על-פי היהדות, אדם שנהיה נזיר חייב להביא קורבן חטאת בסוף ימי נזירותו משום שהוא חטא בכך שלא נהנה מהעולם. אני נאלץ לחלוק עליך בעינין הזה מכיוון שאני חושב שישנם הרבה יצרים שניחנו בהם שהם כן בזוים, אף על פי שיש גם יצרים שלא כמו הסקרנות או האהבה. (אני מחשיב אותם כיצרים. טובים) אני לא חושב שאדם צריך להתנזר מההנאות שבעולם הזה ואני חושב שאדם אכן חוטא אם הוא מתנזר לגמרה מכל ההנאות שבעולם הזה, כי אז הוא גם לא יעזור לאף אחד (עזרה לאחר היא הנאה בפני עצמה) אני רק חושב שיש דרך נכונה להנות מהעולם הזה, והנאה שנעשית על ידי אהבה ולא על ידי גאווה היא הנאה אמיתית יותר ומענגת יותר.
 

yaakii

New member
היצרים לא בזויים.

הם חלק מבריאתו של הקב"ה באדם. ברגע שיודעים לכוון אותם כראוי הם קדושים. כאשר יודעים לשלוט ביצר המין הוא מאפשר הקמת משפחה באופן בריא וכפי שמצווה עלינו בתורה. ישנם יצרים שאכן צריך להתרחק מהם לגמרי אבל שוב, הם לא בזויים אלא פשוט בזוי שהם יהיו חלק מאיתנו. אין לנו למחות על קיומם ולגנות את מציאותם אלא להתרחק מהם.
 
תשובה

זה נכון ה`ברא אותנו שאלת למה לא לשים ישר בגן עדן צריך שיהיה על מה לשים שעובדים מקבלים .ברור שלא באנו לכאן כל החיים לעבוד כי עזוב את העשירים שבינינו מה עם העניים למה באו?לחיות בזבל וכבר רבו הפילוסופים שדנו ועונים תשובות עד ימינו אנו
 
למעלה