ליקוי למידה

ליקוי למידה

אני לא הייתי מצליחה להתרכז בכיתה חשבתי כל הזמן על דברים אחרים...תוך כדי הסתכלות דרך החלון שישבתי לידו על עץ. אני אפילו לא זוכרת על מה חלמתי.. אבל מצד שני אני חושבת שזה לא ליקוי למידה מה אתם חושבים? האם יש ליקויי למידה קלים??ואלי בכלל היתי צריכה לקחת כדורים וככה היום הייתי יוצאת עם בגרות מלאה??
 

דרדרית

New member
הכל בסדר תמיד ../images/Emo13.gif

שלום לך בפורום זה תקבלי תשובות מאנשים שונים ובעלי גישות שונות. אני אתן לך את ה"פן" של משרד החינוך - הצד הרשמי. טוב?? ראשית, כן, ישנם ליקויי למידה קלים. וזה ה"מזל" של הרבה ילדים. שנית - ה"כדורים" לא ניתנים ככה סתם ולא לכל אחד שלישית- ישנם הרבה שהם לא ליקויי למידה ולא הצליחו להשלים את כל הבגרויות. ועכשיו בהרחבה: מתחת לכותרת של "ליקויי למידה" מסתתרת קשת רחבה של קשיים כאלה ואחרים קשים יותר או קלים יותר, ש"גורמים" להפרעות ולקשיים בתהליך הלמידה. קשב וריכוז הם אחד מהקשיים אך לא הקושי העיקרי. ציינתי גם קשב וגם ריכוז כי יש הבדל ביניהם מבחינת ההגדרה ומבחינת דרך הטיפול. לא כל מי שחולם בשעור הוא בהכרח בעל קשיים!!- זו עובדה נוספת. חסרים לי פרטים נוספים בסיפורך. למדת בתיכון רגיל? איך את קוראת? כותבת? (לא זיהיתי שגיאות כתיב, המבנה התחבירי תקין ולא נראה לי קושי בתחום זה). איך את באירגון? במוטוריקה? בחשבון? בהבנה מתמטית? זיכרון לטווח קצר וארוך??? רואה? הקשת רחבה ועוד לא נגעתי בתחומים רבים שבודקים באיבחונים. לפעמים "סתם" הראש לא נמצא בלימודים.. זוכרת איך זה בגיל זה.. אהבות, בנים, בגדים חדשים, מריבות עם אמא, עם האחים,אינטרנט, סרטים, ועוד בילויים.... נו אז לא לחלום בשעורים? מקווה שהבהרתי את עצמי אגב אם לא תצליחי להשלים בגרויות אחרי הצבא.. תגלי קושי- אז תמיד תוכלי לבדוק את המקור לקושי ותוכלי תמיד לשאול שאלות אענה כמיטב יכולתי דרדרית
 
תגובה

טוב...אז אני לומדת בתיכון רגיל.. עשיתי פעם אבחון אצל משהי מהבית ספר (כבר לא זוכרת מה המקצוע שלה)..והיא נתנה לי תרגילים במטמטיקה ולפי זה היא אמרה שיש לי בעית ריכוז. היא אמרה לי שצריך לקחת כדורים... אני קוראת וכותבת רגיל בלי שגיאות כתיב. אני לא ממש מאורגנת אבל אני יכולה להתאמץ יותר ולהיות יותר מאורגנת. אין לי זכרון טוב. וזהו בערך.. תודה מראש
 

דרדרית

New member
מקווה שאמרת לה שתיקח היא

את הכדורים... (בצחוק כמובן).. טוב כנראה שאיבחנה אותך בבית הספר יועצת (אולי) או מישהי שקשורה לתחום הלימודי. בעיות קשב קובע רק רופא. אסור לאיש מעובדי בית הספר לייעץ לכוון שהוא רפואי, ותאמיני לי. אני מכירה את החוקים והכללים. יכול להיות שזה כמו שכתבתי קודם- ללא סיבה ויכולה להיות לקות קלה שאיתה אפשר להסתדר. השאלה היא עד כמה זה מפריע לך ומה את מצפה שיקרה. נראה לי שאם התקבלת לתיכון רגיל אז המצב שלך בכלל לא רע. נכון? שוב השאלה היא מה בדיוק מפריע לך בלמידה?? מה נקרא אצלך "לא ממש מאורגנת"?? לא יודעת איך ללמוד ולסכם חומר בהסטוריה למשל? או הדפים מפוזרים בקלסר ולא מוצאת את החומר?? שמת לב שלא התייחסתי למשפט המעצבן של המורים: "יכולה להתאמץ יותר"?? אינני יודעת מה שמך אבל את יכולה לפנות אלי באי מייל שלי (מקליקה על השם שלי ומקבלת אותו) ואולי שם תוכלי לכתוב יותר פרטים ואנסה לעזור לך . טוב???? מחכה לתגובתך דרדרית אגב בכל אחד מאיתנו מסתתרת לקות למידה . לחלקנו היא קלה וחלקנו בכלל לא יודעים שהקשיים הם "לקויות" כי למדו להתמודד איתם או לעקוף בדרך כלשהי ושוב להתראות דרדרית
 

m_katzmann

New member
גישה נוספת ל"לקות למידה"

כמו שדרדרית כבר אמרה יש כאן דעות שונות על לקות למידה. אני מייצגת את הפאן הרגשי. מתוך נסיון עצמי, מאחר שזכיתי לגדל 3 ילדים דיסלקטים, ומאחר שאני מכירה את מערכת החינוך מבפנים ומבחוץ ומאחר שאני מאוד מאמינה ביחסי גומלין של גוף נפש - אני כבר לא מאמינה במונח הזה - לקות למידה. לקויי למידה הם אנשים שלומדים בצורה אחרת. הם לא פחות אינטליגנטים, הם לא פחות מצליחים. הבעיה מתחילה כאשר בבית הספר אין פתיחות לצורך בלמידה שונה למרות שאני חייבת להגיד שעם השנים חלו אי אלו שינויים אבל הם עדיין לא עונים לצרכים המיוחדים של הילדים המיוחדים האלה. מאחר שלצערי הרב ילדים אלה חווים כישלון לאחר כישלון, הבעיה שלהם מתחילה להיות בעיה ריגשית. הם מקבלים טיפול מקומי- מבזבזים שעות אין ספור על לימוד הקריאה הרבה פעמים בדיוק באותה השיטה שלהם היא קשה ואז הילד עוד יותר מתוסכל ואומר לעצמו - הנה אפילו אצל המורה הנחמדה הזאת לא הצלחתי ללמוד לקרוא. אני פשוט לא מסוגל לקרוא ומכאן מתחיל להתגלגל כדור השלג, שכאשר יש בבית תמיכה - הוא נעצר, אבל כשאין תמיכה ומודעות בבית - המצב עלול להתדרדר. בעיה של חוסר ריכוז כמו שידעת לאבחן נכון נובעת מכך שהילד עסוק כרגע בבעיות אחרות שמציקות לו ומפריעות לו להתרכז גם בחומר הנלמד וגם בבעיה שלו. בעיית חוסר אירגון, אני בטוחה שלא מתמקדת רק במטלות בית הספר, הילד לא מוצא את עצמו כרגע ועבודה של מודעות עצמית יכולה מאוד לעזור כאן. אז קיבלת גם את הפאן הרגשי וזכרו שאתם לא לבד. זכרו שלאחר היום יש את המחר. המחר יצבע בצבע אותו אתם תבחרו. מאיה
 

דרדרית

New member
פן אחר של גישה-

שלום לך מאיה וכולם אני מעריכה את דרכייך ואת הידע הרחב שרכשת לך בנושא זה. מי אני שאתווכח עם אם לשלושה ילדים דיסלקטיים? (לי יש רק ילדה לקויית למידה אחת) אבל זה שאת לא מאמינה במושג- ומשליכה הכל לתחום הרגשי- האם תמיד יפתור הכל??? לצערי, מאיה היקרה, לצערי, יש דברים שעדיין לא רק הקטע הרגשי ואת יודעת שאני מאמינה בחיבורי גופנפש. גם כאן המלצתי לאותה נערה לא למהר להאחז בפן ה"לקותי" ובטח לא למהר לקחת כדורים. קראת?? אבל מחקרים בני שנים ע"י אנשים בכלי שם בתחום החינוך והפסיכולוגיה גילו שלאנשים דיסלקטים קיימת התגבשות אחרת של תאים במוח. כן- יש לנו אפשרות לעקוף. ואגב- לא כל המורים מלמדים בשיטה אחת שוב ושוב וצר לי שבגלל אי הצלחה או אכזבה שלך עם ילדייך את יוצאת בהכרזות אלה! יכולה להפנות אותך לגדולים וחכמים ממני מאיה דברי איתם, שמעי מהם ותראי ש: א. אף אחד לא פוסל את התחום הרגשי ב. התחום הרגשי לפעמים הוא התוצאה ולא תמיד הסיבה ג. לא תמיד בשיטות האלטרנטיביות בלבד מקבלים את המענה ד. בתחום ה"קונבנציונלי" אפשר להגיע ליופי של הישגים!!! שיהיה לכולנו יום טוב דרדרית
 

m_katzmann

New member
רק ניסיתי להציג עוד גישה

דרדרית היקרה, אנחנו אכן חלוקות בדעות עדיין, אבל אני בטוחה שעוד יגיע היום בו אני או את נשנה את דעותינו ועד אז אני כן חושבת ששתי השיטות יכולות לחיות תחת קורת גג אחת כל זמן שאף אחד לא מושך לקיצוניות. ועובדה ילדים דיסלקטים מצליחים לסיים את מערכת החינוך ואחדים מהם אפילו בהצלחה. בשבילי אף אחד הוא לא גדול וחכם. כי כל גדול וחכם עושה כל כך הרבה טעויות ואף אחד גם לא קטן וטיפש כי גם הקטנים שביותר יש להם לפעמים הברקות שכאלה שמאירים לנו הגדולים את הדרך. כבודו של כל אדם באשר הוא אדם במקומו מונח ואני יכולה לבחור מה לקחת וממי. פעם כשהרגשתי עוד כל כך קטנה הייתי כל כך זקוקה לגדולים כדי להאחז בהם. היום אני כבר יכולה לסמוך על כושר השיפוט שלי, ואפילו לבעוט במוסכמות עליהן גדלתי. דרדרית היקרה, אני האחרונה שארצה כל פעם להתחכך איתך, כי אני פשוט לא כזאת. יש לנו דעות שונות. בואי לא נשפוט כל אחת את השניה וניתן הזדמנות למי שמעוניין לשמוע את כל מה שיש לי ולך ולו ולה להגיד בנידון. מאחלת לך עוד יום מלא באור שיסלול לך את הדרך אל הטוב והנעים. מאיה
 

דרדרית

New member
היי מאיה מתי נשב על כוס קפה???

כן, חלוקות בדעות וזה מה שיפה, לפעמים אני ממש מחכה לשמוע את דעתך כי זה מה שנראה לי נכון לבעיה זו או אחרת.. כמו בתגובה האחרונה כשברור שהגורם יכול להיות רגשי או שזו לקות "קלה". אבל אינני יוצאת כאן נגד כשאני מתנגדת אנא, מאיה אל תקחי זאת באופן אישי , אלא ההבדל הוא מהבסיס ואסביר למה הכוונה: לקות למידה הוגדרה ע"י רופאים, פסיכולוגים וחוקרי חינוך כאלה או אחרים. אני אימצתי את דעתם ראשית בגלל שאני עובדת במשרד החינוך ומייצגת אותו בעצם השתייכותי אליו ושנית בגלל שאני כך מאמינה לאור לימודי והתמקצעותי בתחום. אין פה עניין של גדול וקטן אבל יש כאן בילבול בין חוויות שצברת אם (ומי אני שאתווכח עם הפן האישי והרגשי), לבין ה"חוויות" שצברתי גם כאם וגם כמורה בכ20 שנות עבודתי בתחום. אינני מערערת על כושר השיפוט שלך. כלל וכלל לא. מאיה היקרה אני פשוט טוענת כי בלקות למידה - הגורם הבסיסי הוא לא רגשי. הגורם הרגשי הוא הנלווה ומתווסף אליו מכורח המציאות. אחרי התיסכול הראשון- יש כבר "לקות רגשית" אבל התיסכול הראשון נובע מקושי שהוא מבחינתי "אמיתי". כמו למשל קושי בתפיסה שמיעתית או באבחנה שמיעתית או במודעות פונולוגית. אפשר ורצוי לטפל בפן הרגשי. בלי זה אי אפשר אבל ושוב ה- אבל- בד בבד לשקם את הילד מבחינת הקשיים והיכולות בהקשר לתכנים הלימודיים כדי שיוכל להשתלב גם בחומר הלימודי. מאיה היקרה את יודעת שאני בדיוק כמוך מאמינה ברפואה האלטרנטיבית אבל (שוב האבל המעצבן..) בתוספת לקונבנציונלי. קראת אגב ב"חיים אחרים" האחרון תלונות על הטיפול האלטרנטיבי? גם זה קורה.. אגב ילדים דיסלקטים רבים חכמים מאד כי ההגדרה אומרת שהם צריכים להיות בעלי אינטליגנציה נורמאלית ומעלה.. כך ששום דוגמא לא תפתיע אותי מה עוד שהם הרבה יותר יצירתיים (עובדה!) וראיתי מודעה בעיתון של ארכיטקטים שמחפשים ארכיטקטים דיסלקטים. (עובדה!!!). החשש שלי מהצמדות רק לאלטרנטיבי זה ה"פיספוס" של מישהו שיקח חצאי עצות וינסה.. (מה שגם יכול לקרות) ובינתיים המצב ילך ויחמיר.. ומכירה הרבה דוגמאות של ילדים שבמשך יותר משנה היו "שפני ניסיונות" של שיטות וגישות שונות מפני שההורים השתכנעו שלא כדאי לקחת רטלין. ובינתיים- הילדים סבלו וצברו פערים ותיסכולים. יש הרבה דוגמאות כאלה. אגב מאיה למה שנשנה את הדעות שלנו??? אנחנו יכולות להשלים זו את זו אם כל אחת תראה את החיוב גם בדרך של השניה. לא כן??? בהמון
ולהמשך ויכוחים עם
ו-
דרדרית
 

m_katzmann

New member
למה הדיסלקטים הם כל כך יצירתיים?

דרדרית היקרה - את כל התאוריה אודות הדיסלקטים גם אני מכירה,אבל למידה הוא תהליך של שינוי מתמיד ואני למדתי שגם אם הסיבה לבעיה ההתחלתית היא איזשהו שינוי נוירולוגי - מה שמפריע לילדים ללמוד זה בעצם התיסכול,הפחד, הבושה, האשמה וכו. במוח שלנו יש אינסוף ערוצים ואם ערוץ מסויים לא עובד כראוי - האדם מוצא לו את הערוץ שבעזרתו הוא יוכל להגיע אל הישגיו. האם חשבת פעם מה הסיבה שכל כך הרבה ילדים דיסלקטים הם כל כך יצירתיים? הרבה זמן חשבתי שהסיבה היחידה היא שהם נולדו עם מוח דומיננטי ימני, היום אני יודעת שגם אם הם נולדו עם מוח דומיננטי שמאלי - חיי בית הספר מכריחים אותם להיות יצירתיים כדי למצוא פתרון לבעיה שלהם. וזו הסיבה שאני באמת חושבת ש"דיסלקציה" במשפחה תומכת היא פשוט מתנה כי הילד משתמש בכל כך הרבה ערוצים וילדים אלה אין להם כל בעיה הישרדותית ויצליחו בכל מקום לאחר שהצליחו לשרוד את בית הספר. דרדרית היקרה, את טוענת שאת מאמינה באיחוד גופנפש. אולי למדת זאת, אך את לא ממש מאמינה באיחוד הזה בהשפעת הגומלין בין הרוחניות לגשמיות. יש לי תלמיד דיסלקטי חלש מאוד בהרבה מאוד מקצועות,ילד יצירתי כמעט בכל תחום אפשרי ברמה מאוד מאוד גבוהה. הילד הזה סבל מכאבי תופת באגן כל פעם שהוא החל לרוץ. וריצה זה הדבר אותו הוא אוהב לעשות יותר מכל דבר אחר. בצילום ראו עצם קטנה ובולטת באגן. לאחר שעבדתי איתו קצת על דמיון מודרך הסתבר שהילד הזה האשים את עצמו על כך שלא ביקר את סבתא שלו לפני מותה והעדיף לבקר את חבריו. ברגע שהוא היה מודע להענשה העצמית - הכאב נעלם כלא היה למרות העצם הבולטת. כך ששינוי פיזיולוגי לא בהכרך חייב להצביע על קושי שלא ניתן לפתרון בעבודה על מודעות ובניקוי מתחים שליליים. זה שאנשים בכל מקצוע לוקחים כספים ומבטיחים הבטחות - זה ממש לא הבעיה שלי, אני לפחות עזרתי להרבה אנשים בעיקר ילדים, בקצת הבנה, בהרבה הקשבה ובנסיון להתחיל לעבוד מהמקום בו הילד מרגיש הכי טוב והכי בטווח. מאיה
 
אממ...

אתה יכול להסביר מה היא אמרה? כלומר.. איך לפי איבחון אחד, שכמו שאני מבין ממה שאתה אומר, היא החליטה, ע"ס כמה תרגילים, כדבריך, ש´כדאי שתיקח כדורים´? אולי היא ניסחה את זה אחרת? כי אם ככה היא אמרה את זה, ומצד שני, לא קרה עם זה כלום... אז משהו פה לא מסתדר לי.... וכמו שכבר אמרו, ´כדורים´ כפיתרון מידי, כולל, ויחיד - זה אף פעם לא צעד נבון.
 

דרדרית

New member
טוב לראותך אקס שחור ../images/Emo45.gif

אינני יודעת למי פנית אבל אני זו שביקשתי שתספר לי על עצמה, ובמסגרת זו סיפרה הנערה על ה"איבחון" שעברה.. עד כמה שידוע לי וכתבתי זאת, כדורים יכולים להתקבל כהמלצה על ידי רופא נוירולוג בלבד. גם לי חסרים כמה "פרקים" בסיפור.. יתכן שהייתה המלצה של יועצת לגשת לאיבחון נוירולוגי, או המלצה לא אחראית של "ידענים" שגם כאלה ישנם (לצערנו). זה לא משנה את העובדה שהנערה באה להתלונן על קשיים בריכוז.. על כך היא קיבלה תשובה גם ממאיה וגם ממני (וכאן הסכמנו בינינו ) שהסיבות לריכוז יכולות להיות רבות. מסכימה איתך שכדורים כפיתרון יחיד וכולל איננו הצעד הנכון. אך כדורים כתוספת לעבודה אחרת, אפילו הוראה מתקנת ע"י מומחה להוראה מתקנת, יכולים לעזור לילד, אם אם אכן ההמלצה המתקבלת מהרופא שזו העזרה. אולי תוכל אתה אקס שחור להראות פן נוסף שמאיה ואני לא הראינו? אשמח לשמוע את דבריך דרדרית נ.ב. שמעתי שיש לך צילום נהדר של השיער שלך- עם השמים- בטיול שהייתם בו
(קראתי בפורום "קיטורים ותלונות"..)
 
באמת טוב להיות פה קצת...

מזמן לא קרה.. ובכל מקרה.. התגובה שלי, היתה לפני שראיתי את כל השרשור <חוסר סבלנות, נו מה..< ולמעשה, בדיעבד, אחרי שקראתי, דעתי הינה כדעתך, במאת האחוזים... נ.ב. כן, גם אני שמעתי את הסיפור על התמונה.. אבל עוד לא ראיתי אותה...
 

ויאן

New member
לקויי למידה...

אדם יקר... לקויי למידה צריך לאבחן, יכול מאוד להיות שאיבחנו אותך בטעות או בחוסר מצועיות. אך לבוא היום ולשאול אולי טעו, אולי לא הייתי צריכה לקחת תרופות אין ממש טעם. כבר אין מה לעשות בנוגע למה שהיה. מה שכן את יכולה לעשות...ללכת לאיבחון...או ב"ניצן" (ואני לא יודעת כמה הם טובים. אני בתור ילדה דיסלקטית אף פעם לא למדתי שם אז אין לי הרבה מידע על השיטות שלהם.) או אצל אנישים שהם מוסמכים לאבחן כאלו דברים. ויש בהחלט רמות שונות של לקויי למידה. אחיי ואני מדגימים את זה הכי טוב. מעבר לזה גם כל אדם והבעיה שלו. למרות שגם אני ואחותי ואחי מוגדרים כדיסלקטים אצל כל אחד מאיתנו הבעיה שונה למרות שההגדרה זהה. מה שעלייך לעשות במידה ויש לך רצון או איזה שהוא צרוך זה ללכת לאיבחון. אם זיכרוני אינו מטעה אותי אז זה לא זול...אך זה שווה כל אגורה. במידה ואת נכנסת כרגע למסגרת לימוית כי אם לא אז ממש אין טעם. כי הרי בתור בן אדם זה לא משנה אם את דיסלקטית, דיסקרפית או מרחפת טיפה העיקר שתהיה בן אדם לא? בכל מקרה במידה ותחליתי שאת כן רוצה איבחון אם יהיו לך איזושהן שאלות אשמח לענות עם אוכל.
 
ויאן

אפשר לעשות איבחוןגם דרך מוסדות של מדינת ישראל כמו מרכזי שיקום למשל אחד כזה נמצא בעכו אבל זה דרך ביטוח לאומי דרך מדור שיקום של ביטוח לאומי אפשר גם לנסות את זה זה לפחות בחינם. ואת האיבחון עושים לא רק לדיסלקטים אלא גם לאנשים רגילים. אפשר ושווה לנסות.
 

מתוקה1

New member
קשב וריכוז

שלום לך יקירה !!!! לפי דעתי מדובר בבעיות קשב וריכוז יש בדיקה הידועה בשם בדיקת טובה ונועדה לבחון קשיים בריכוז. כמו כן יש היום טיפול בהומופתיה. מעבר לכך את יכולה ללכת ולעבור אבחון אצל פסיכולוג ומאבחנת דידקטית ולקבל הקלות בבחינות בגרות כולל תוספת זמן בהצלחה!!!!!!!!
 
למעלה