הבהרה לגבי פנהלייקה
לייקה לא מייצרות שום עדשה עבור פנסוניק, גם לא מתכננות אותן.
יש שיתוף ידע בין החברות.
עבור עדשות פנהלייקה, פנסוניק מגישות תכנון אופטי ללייקה והם מאשרים או פוסלים ואחר כך בודקים את העדשה עצמה אם היא עומדת בדרישות וקריטריונים להיקרא לייקה.
אם פנסוניק לקחו תכנון של סיגמה והיגשו ללייקה, אין בזה שום הבדל מכל עדשה אחרת.
סיגמה חברה בקואליציות M43 גם אם היא לא מייצרת שום דבר לפורמט, כנראה שהיא כן משחררת תכנונים אופטיים לפורמט, גם האולימפוס 75 המהוללת היא תכנון אופטי של סיגמה.
שיתופי פעולה ו re-branding זה לא דבר חדש, גם לא בעולם הצילום. אפשר למנות לא מעט שיתופי פעולה כאלו עוד מתקופת הפילם, כמו פוג'י והאסלבלד, לייקה ומינולטה ועוד וזה נמשך גם היום כמו בדוגמאות שהבאת ועוד.
אני לא רואה בזה דבר רע, אני לא רואה בזה דרך לסחוט יותר כסף, אני רואה בשיתופי פעולה כאלו יתרון כי יצרנים מקבלים חיזוק בתחומים שבהם הם פחות טובים מבלי להשקיע שנים של מו"פ וזה גם מקצר זמן המתנה ללקוח לקבל טכנולוגיה מיצרן X וגם מוזיל עלויות שדווקא מוזילים מחירים, הרי הדברים האלו לא מוסתרים וללקוח יש את האופציה לרכוש את אותו מוצר (או כמעט אותו מוצר) תחת מותג פרימיום במחיר פרימיום או תחת מותג פחות נחשק במחיר עממי יותר.
זה גם גם מאד מקובל בעולם האלקטרוניקה, טלויזיות, מערכות אודיו ווידאו ושלל מוצרי חשמל משתמשים באותו מוצר OEM עם מיתוג שונה, להבדיל מעולם הצילום שהכל ידוע יחסית, בתחומים אחרים זה לא כל כך ידוע.