לידות חריגות בתנ"ך:

yaakii

New member
לידות חריגות בתנ"ך:

שמתי
לכך שכמעט ואין הופעות של לידות חריגות בתנ"ך. כוונתי: לא מוזכרים באף 1 מסיפורי התנ"ך : א. שלישייה (שלושה שנולדו באותו היום) ומעלה שכיחותם של התאומים היא כאחד ל- 80(ןבתנ"ך יש הרבה פחות באופן יחסי), שלישייה 1 ל-7,000 ורביעייה 1 ל-60,000 ב. תאומים סיאמיים
השכיחות ללידת תאומים סיאמים הנעה בין 1 ל-500,000 הריונות ל-1 ל-1,000,000 הריונות אני לא יודע כמה שמותיש בתנ"ך, אבל אני מניח שכמה מאות אלפים... מבחינה סטטיסטית זה לא היגוני. להגיד שאולי היה ולא כתבו זה לא ייתכן כי עובדה שכשיש תאומים, לדוגמא -אומרים.. למישהו יש הסבר?
 

noam4491

New member
תשובה אפשרית..

אולי זה באמת לא קרה. או שזה סתם לא חשוב לנו לדעת את זה. אגב, מתי אתה טס?
 

yaakii

New member
אז זהו-

א. לא הגיוני מבחינה סטטיסטית ב. אז למה לפעמים אמרו? ג. אני טס ביום בו תפסיק לשאול את השאלה הזאת /tapuzforum/images/emo46.gif -ווט איבן!
 

gushnick

New member
כשיש תאומים אז אומרים?

ברור שלא. אומרים רק כשזה חשוב, לא משנה אם זה תאומים או גויאבות.
 

benaymr

New member
מה חשוב בזרח ופרץ?

תחשוב שניה, א' סיפור חינוכי של מעשה חסד,ב' קישור השושלת של בית דויד,ובכללי זה סיפור חייו של יהודה שדרכו אנחנו מבינים את הגישה שלו ליוסף במצרים. זו פרשייה חשובה מאין כמוה.
 

yaakii

New member
אפשר להגיד סתם שהוא היה בן פרץ

אין משמעות לכך שהוא היה תאום. אני מסכים שלגבי יעקב ועשיו היה חשוב להגיד לנו שהיו תאומים בגלל כל רעיון ה"לעקב" שליווה את יעקב ועשיו בחייהם-מכירת הבכורה וכו'. אבל אצל פרץ וזרח?-זה לא מלמד כלום.
 

gushnick

New member
לא אמרו רק שהם תאומים...

יש שם סיפור על השני שהמילדת קשרה לזרח, וכל זה... כך שודאי שיש לזה משמעות. אילו סתם היו אומרים שהם תאומים - ניחא.
 

gushnick

New member
שאלה טובה.

למה אתה מניח שאם יש משמעות אז היא ברורה? במקרה הזה רק ראוי להקביל את הסיפור הזה לסיפור יעקב ועשיו, וכן לקשירת חוט השני בחלון בית רחב. הקבלות אלה, כך נראה, יכולות אולי להוביל למשמעות הנסתרת של הדברים.
 

yaakii

New member
אם אין שום מפרש שמתעסק בעניין אתה לא יכול

לומר שיש משמעות נסתרת.
 

gushnick

New member
פחחח... טוב, אז אני חוזר בי...

בחיאת - מה זה השטויות האלה?! וכי אני מחויב למה שהמפרשים אמרו? אני מחויב לפשט, ולרוב המפרשים עושים את עבודתם מצוין. אבל מה לעשות שיש חידושים, ויש הרבה שאנחנו יודעים היום והמפרשים לא, ויש הרבה דרכים לימוד שהתפתחו עם השנים, ויש הרבה דברים שהמפרשים ידעו ולא כתבו... והרשימה עוד ארוכה. ומה אם הייתי מוצא לך באיזו גניזה מפרש שלא הכרת שאומר את זה? לא כך לומדים תנ"ך. העיקרון שכל דבר חשוב בתנ"ך הוא לא המצאה שלי, ולא צריך שבכל נקודה המפרשים יגידו מה חשוב. מה גם שפעמים רבות ניתן בכלים ספרותיים להוכיח דברים שהמפרשים לא אמרו.
 

yaakii

New member
ומה אם הייתי מוצא לך באיזו גניזה הסבר אחר

לחזרה על הפסוק "לא תבשל גדי בחלב אימו"
3 פעמים- אז ההסבר הנוכחי-שזה מלמד על בישול הנאה ואכילה יפול. אז אולי לא נלך על ההסבר שקיים כיום..?! אם אין-אז אין.
 

gushnick

New member
נו באמת.

יש הסברים בפשט לחזרה המשולשת. החזרה המשולשת היא דרשדה מוחלטת, שבלי ספק מי שחושב שהיא הפשט (כפי אנחנו מגדירים פשט) הוא דביל גמור. יש הבדל בין פסיקת הלכה - שנקבעת עפ"י תורה שבעל פה, ולא משנה מה כתוב (ואם כתוב אחרת אז חז"ל ידרשו את זה), לבין לימוד פשט - שנקבע עפ"י מה יותר הגיוני לוגית בפשט הכתוב. אינך צריך ללכת רחוק לגניזה, משום שאני אומר לך כבר עכשיו שבפשט - ההסבר הזה לחזרה המשולשת אינו נכון.
 

yaakii

New member
אתה יודע אולי יש משמעות נסתרת לזה שמתו בעי

דוקא 26 אנשים. זה שאין שום דבר על זה לא אומר כלום. אולי ימצאו בגניזה.. !
 

yaakii

New member
תשמע איזו לוגיקה מוזרה יש לך

אני אומר: זה מוזר שלא מסופר על עוד תאומים בתנ"ך. מבחינה סטטיסטית היה צריך להיות יותר תשובתך: לא מוזכר-כי לא חשוב אני:פרץ וזרח זה לא חשוב ובכל זאת מוזכר תשובתך: אולי זה כן חשוב (אולי נמצא בגניזה..) אני: בינתיים זה לא חשוב! אז זה אומר שלפעמים כתוב בלי סיבה. וכן חוזרת שאלתי..
 

gushnick

New member
לא הבנת מילה, נראה לי.

לכל דבר יש משמעות. האם אני עליתי עליה או לא? לפעמים כן ולפעמים לא. אני רק יכול לומר בניסיון שכמעט לכל פרט בסיפורים שכבר למדתי בעיון, מצאתי (או מצאו לפני) הסבר ומשמעות משכנעים ומתיישבים על הדעת. בפרקים שכבר למדתי אני יכול לומר בוודאות, ובפרקים שלא - אני יכול לתת כיוונים שאני הייתי חושב עליהם או רעיונות לא בדוקים מספיק.
 

yaakii

New member
ואני טוען שגם לחוסר פרטים יש הסבר ומשמעות

ואחד מהמקרים זה העובדה שלא כתוב על לידת תאומים נוספת..
 
למעלה