לחון או לחנון ? (חנינה).

AKben

New member
לחון

כך אומרים בטלויזיה. אני לא יודע מה ההסבר
 

סוריאל

New member
זו הצורה המקראית

זה שורש מגזרת הכפולים (חנ"נ), ובצורות המקור העיצור האחרון נבלע. או בניסוח אחר: צורת המקור שומרת על היסוד הדו-עיצורי של השורש, בעוד שבחלקים אחרים של מערכת הפועל הוכפל העיצור האחרון ע"מ להתאים את השורש למערכת התלת-עיצורית.
 

orh28

Member
תודה. לא הבנתי

אז איך נכון יותר לומר ? שתי הצורות נכונות ?
 

orh28

Member
המילה "לחון" מקובלת יותר

לפחות ממה שאני שמעתי באמצעי התקשורת ובמקומות נוספים, האם לדבוק בה? לעומת זה, אם מטים את הפועל ח.נ.נ- רואים ששני הנונים נשמרים: חננתי, חנן, חננו... ולכן מעניין אותי מדוע המילה לחון - יוצאת דופן... תודה.
 

סוריאל

New member
ומה קורה בעתיד?

יחון, תחון, נחון, יחונו. וכך גם חג"ג (חגגתי, חוגגים, אבל: אחוג, תחוגנה), למשל (אני לא מצליח להסכר כרגע בשרשים נוספים מהקבוצה הזו). אני לא יודע למה דוקא בעתיד הנו"ן נבלעת (או לחילופין: למה בשאר הגזרות היא נוספת).
 

orh28

Member
נכון, גם בעתיד...

ותודה רבה על התייחסותך, גם אם הסוגיה נותרה בעינה.
 

champop

New member
לחון

לָחֹן(חנ"נ) על דרך לָחֹג(חג"ג). בגזרת הכפולים ישנן שתי נטיות בש"פ: לָפֹל ולְהָפֵל(כמו לְהָגֵן[גנ"נ], לְהָסֵב[סב"ב]), ככה שאני בכלל לא מבין מה ההווא אמינא לומר לחנון? מועדים לשמחה,
 

407

New member
אבל להגן, להסב הם בהפעיל.

ומה כוונתך בלָפול ובלהפל? אתה מתכוון למשקל? (פה"פ ולה"פ)
 

champop

New member
אכן התכוונתי למשקל

ומה העניין שהגן והסב נמצאים בהפעיל? הם הש"פ של בניין הפעיל(כמו שש"פ הלביש נמצא בהפעיל).
 

407

New member
רציתי לעשות הפרדה בין לחון מבניין קל לבין

להגן ולהסב שהם, כאמור, מהפעיל. לגזרת הכפולים אין שתי דרכי נטייה אלא כל בניין עם הצורה שלו: קל - לָפֹל, הפעיל - לְהָפֵל.
 

סוריאל

New member
דוקא יש הוא אמינא

במקרא יש גם צורות עתיד הגזורות ע"פ השלמים: 'אלהים יחננו ויברכנו', למשל (שלפתי מהמותן. יש עוד). והצורה לחונן אפשרית, תתיאורטית, ממש כמו הצורה לגונן.
 
למעלה