לוח השנה של כת ים המלח
כידוע אנשי "סרך היחד" "האיסיים" או כת קומראו, התבדלו מכלל ישראל כאשר אחד המרכיבים הראשיים שהבדילו אותם היה שימוש בלוח שנה שמשי במקום ירחי - מה שאמר שחגגו את חגי ישראל בימים אחרים לחוטין מאשר שאר העם. באתר רשות העתיקות כתוב על זה כך: לוח השנה בתמונה כנראה שעון שמש, חפץ שהיה בשימוש אצל תושבי קומראן לוח השנה, שנהג בקרב האיסיים, היה יסוד חשוב באורח-חייהם. לוח זה היה מבוסס על שנת השמש, שבה 364 ימים – שלא כלוח השנה היהודי המקובל, שהיה מבוסס על שנת הירח, בת 354 ימים. לא ידוע כיצד הותאם לוח השנה של האיסיים למחזור השנה. לוח השנה של בני הכת נסמך בקביעות על יום ד' בשבוע, היום שבו נבראו המאורות ברקיע. השנה, שהיתה בת חמישים ושניים שבועות, נחלקה לארבע עונות, שלושה-עשר שבועות בכל עונה. החגים והמועדים חלו לעולם באותו יום מימות השבוע. מחזור שמש כדוגמת זה היה ידוע מכבר מן הספרות הפסבדו-אפיגרפית. לוח שנה זה היה בעל חשיבות מכרעת בהיבדלותם של האיסיים מעל שאר ישראל, שכן ימות החג והצומות, שנחוגו בעדה המתבדלת, היו בשאר הקהילות ימות חולין – ולהיפך. מחברו של ספר היובלים מאשים את מי שנוהגים על-פי מחזור הירח, על שהם עושים את ימות החול – "ימות הטומאה" – ל"ימי חג ומועד" (ספר היובלים ו:לו-לז). אני מחפש מאמר רציני בנושא - אין לי ספק שמישהו מכם מכיר כזה...
כידוע אנשי "סרך היחד" "האיסיים" או כת קומראו, התבדלו מכלל ישראל כאשר אחד המרכיבים הראשיים שהבדילו אותם היה שימוש בלוח שנה שמשי במקום ירחי - מה שאמר שחגגו את חגי ישראל בימים אחרים לחוטין מאשר שאר העם. באתר רשות העתיקות כתוב על זה כך: לוח השנה בתמונה כנראה שעון שמש, חפץ שהיה בשימוש אצל תושבי קומראן לוח השנה, שנהג בקרב האיסיים, היה יסוד חשוב באורח-חייהם. לוח זה היה מבוסס על שנת השמש, שבה 364 ימים – שלא כלוח השנה היהודי המקובל, שהיה מבוסס על שנת הירח, בת 354 ימים. לא ידוע כיצד הותאם לוח השנה של האיסיים למחזור השנה. לוח השנה של בני הכת נסמך בקביעות על יום ד' בשבוע, היום שבו נבראו המאורות ברקיע. השנה, שהיתה בת חמישים ושניים שבועות, נחלקה לארבע עונות, שלושה-עשר שבועות בכל עונה. החגים והמועדים חלו לעולם באותו יום מימות השבוע. מחזור שמש כדוגמת זה היה ידוע מכבר מן הספרות הפסבדו-אפיגרפית. לוח שנה זה היה בעל חשיבות מכרעת בהיבדלותם של האיסיים מעל שאר ישראל, שכן ימות החג והצומות, שנחוגו בעדה המתבדלת, היו בשאר הקהילות ימות חולין – ולהיפך. מחברו של ספר היובלים מאשים את מי שנוהגים על-פי מחזור הירח, על שהם עושים את ימות החול – "ימות הטומאה" – ל"ימי חג ומועד" (ספר היובלים ו:לו-לז). אני מחפש מאמר רציני בנושא - אין לי ספק שמישהו מכם מכיר כזה...