יום\חודש האשה הבין לאומי
אני מציעה פשוט לשרשר כל מה שמישהו יודע על הרצאות וכו'... כי בטח יש דברים מעניינים בכל מקום. בסינמטק בי-ם יש... פסטיבל נשים ודת : שלישי 6.3 האחיות מגדלנה ב5 19:00 הרצאה מפי ד“ר אורלי לובין, אוניברסיטת ת״א יוקרן הסרט: ולקחת לך אישה (ישראל;צרפת 2004) בימוי: שלומי אלקבץ, רונית אלקבץ משחק: רונית אלקבץ, סימו אבקריין, ג‘ילבר מלכי בערב יום שלישי (פעמיים כי טוב) מתכנסת משפחת אוחיון המורחבת במטרה לעשות שלום־בית בין ויויאן ואליהו. אחרי מסכת מריבות נשנית, שוב מגיעים שבעת אחיה של ויויאן ומנסים לתווך בין בעל לאשתו אשר המכנה המשותף היחיד ביניהם הוא הרקע התרבותי — דתי מחמיר וארבעת ילדיהם המשותפים. מה מנצח בקרב חסר תקווה זה, היוצר גיהינום משותף לכולם? — מסורת? אהבה? פחדים? ו\ או מורשת ותרבות ההולכת וקורסת אל מול הקדמה, אך המוכיחה עצמה, אולי, אחרי הכל כחזקה מכולם!? עלילת הסיפור מתרחשת בתחילת חודש יוני (שבאופן מוזר עדיין חורפי במיוחד) בסוף שנות השבעים. הסיפור סובב סביב המשפחה והבית ונמשך על פני שלושת ימי ההכנות לקראת השבת. (97 דקות. עברית, צרפתית ומרוקאית, תרגום לעברית). 7.3 19:00 רב שיח בנושא “נשים ודת: הכוח הנשי אל מול הממסד“. משתתפים: אביטל לוי־ליבנה, בימאית הסרט “החברות משם“, ג‘קי לוי, חנה קהת, חוה פנחס כהן, גיתית נחליאל ובתיה כהנא דרור. החברות משם (ישראל 2006) בימוי: אביטל ליבנה לוי זהו סיפורן של חמש נשים יוצאות דופן, שבחרו בצעירותן לעזוב את חיי הנוחות של העיר ולהצטרף למאבק אידיאולוגי ושנויי במחלוקת, של הקמת ישוב. חמש הנשים הפכו לחברות נפש, והקפידו כל שנה במשך 14 שנה לצאת לחופשה משותפת, מחוץ לישוב, הרחק מהבעל, העבודה המחייבת והילדים הרבים. היה זה זמן מיוחד בו יכלו החברות להשקיף על עצמן, על חייהן והמקום אליו הן שייכות, וגם להתנתק ופשוט לבלות. עם השנים החלה החברות להתפורר בעקבות גירושין של שלוש מן הנשים. לפני שנתיים חדר מחבל לישוב ורצח את אחת מהחברות. האובדן וההלם פירקו את החבורה, וכל אחת הלכה לדרכה. הרצח של רחל גביש היה אקורד הסיום לחברות ארוכת השנים ולחיים בישוב אלון מורה. הסרט עוקב אחר טיול משותף של ארבע הנשים הנותרות. מה קרה למפעל ההתיישבות שכה האמינו בו? איך הן מסבירות את ההתפכחות האידיאולוגית שלהן? מה קרה למערכת היחסים? האם זו הייתה חברות תלויית מקום? הסרט עוסק במפגש הנפיץ בין אידיאולוגיות גבוהות, קנאיות וטוטליות, לבין חיי היומיום. (72 דקות. עברית וצרפתית, תרגום לעברית). 20:00 מפוכחת ושנונה - חברה, כלכלה ותרבות בהיבט מגדרי לרגל יום האישה הבינ"ל וסיום הסדרה "יום האשה הבינ"ל : חגיגה או מחאה" דוברות : ורד מדר - ארגון "אחותי" עאידה שיבלי - ארגון "בת שלום" חיה שלום - מכללה חברתית כלכלית, "קול האישה", "הבית הפתוח" סרט - מעשה בשמיכת טלאים ג‘וסלין מורהאוס ארה"ב, 1995 116 דקות. (אנגלית, כתוביות בעברית) פין מנצלת את חופשת הלימודים, כדי לשוב אל בית סבתה. המטרה המוצהרת היא כתיבת התזה שלה, אולם בעיקר היא מבקשת להתרחק לרגע מבן זוגה, כדי להרהר בהצעת הנישואין שלו. סבתה, דודתה, אמה וחברותיהן, מקיימות מפגשי תפירה, בהן הן יוצרות יחדיו שמיכת טלאים. דרך מפגשים נשיים אלו אנו מתוודעים לסיפורים מן העבר של נשים אלו, סיפורים שיש בהם כדי ללמד משהו על זוגיות ורגשות. ג‘וסלין מורהאוס מגישה דרמה רומנטית שעוסקת בכוחן של נשיות ושל אחווה נשית. האווירה המדודה, אנסמבל השחקניות המרשים והאופן שבו הכוונות הטובות זוכות כאן לתרגום דרמטי עילאי, הופכים את “מעשה בשמיכת טלאים“ לסרט מפייס ומשיב נפש. 07-03-2007 | 17:00 | אולם 2 אהבה שאין לתארה במילים \ A LOVE BEYOND WORDS לאחר ההקרנה שיחה עם הבמאית שירי צור שירי צור ישראל, 2001 56 דקות. (עברית, כתוביות באנגלית) הסרט מספר את חייהן של נזירות במנזר בית ג‘מאל הסמוך לבית שמש. קבוצה של 40 נשים שבחרה להסתגר מאחורי חומות המנזר. מדוע בחרו לוותר על אמהות, זוגיות וכבלו עצמן מרצונן לחיים קולקטיביים של צייתנות ועבודת האל תוך שתיקה מתמדת? בפעם ראשונה נתנו הנזירות לאדם מבחוץ לצעד את חייהן והסרט מנסה להתמודד עם אתגר קולנועי שהן מציבות בעצם שתיקתן: כיצד להראות את חייהן? האם ניתן להבין את השתיקה ללא ראיונות, ללא מלים? המצלמה חודרת למקומות שעין זרה לא אמורה להגיע אליהם ומתעדת את חייהם המוקדשים בעיקר לתפילה, את התאים הצנועים בהן הן חיות ללא רדיו וללא טלויזיה כמובן, את התפילות המשותפות בכנסייה, את סעודת יום ראשון הנעשית בצוותא וכן את הפעילות היום־יום. זהו סרט ששפתו הקולנועית מנסה לשמר את תחושת המסתורין והדיסקרטיות של הנזירות בעזרת הצילום של נורית אביב ופס קול המורכב משירת הנזירות, משתיקתן, ומטקסטים יומניים שהם וידויים אישיים של נזירות שתקניות מימי הביניים ועד ימינו. 07-03-2007 | 21:30 | אולם 1 מיס פוטר \ MISS POTTER כריס נונאן ארה"ב/בריטניה, 2006 92 דקות. (אנגלית, כתוביות בעברית) ביאטריקס פוטר, בת למשפחה בורגנית, רווקה בשנות השלושים לחייה, כתבה ואיירה ספר ילדים פעוט בשם “הארנב פיטר“. אך באנגליה של ראשית המאה העשרים, בטרם תהפוך היצירה לקלאסיקה ותזכה את הסופרת בהצלחתה, נאלצה פוטר להאבק על מקומה. המוציאים לאור אליהם פנתה דחו אותה בתחילה, ואחר כך העבירו את הפרוייקט לטיפולו של אחיינם, נורמן וורן. דווקא נורמן מצא טעם בפרוייקט ובביאטריקס עצמה. אך כאן נאלצו השניים להתמודד עם התנגדות אמה של ביאטריקס לנישואין. סביב פרק זה בחייה של ביאטריקס פוטר, מביים כריס נונאן דרמה תקופתית העוסקת בחירותן הרגשית והכלכלית של נשים. נונאן, החתום כבמאי על “בייב“ הנפלא, מעצב גם את “מיס פוטר“ כמאבק של התום האנושי בכבליהם של מוסרות חברתיים. אך, בראש ובראשונה הוא משמר את המימד הדרמטי של הסרט. במילים אחרות: לפיתולי העלילה יש בראש ובראשונה מימד רגשי, הרבה לפני כל סאבטקסט פוליטי. האופן שבו רנה זלווגר מגלמת את הדמות הראשית, בפשטות וכנות המבקשת את ביטויה בכל תחום: החל מזה היצירתי ועד לרומנטי, כמו גם נוכחותם המלבבת של מקגרגור ואמילי ווטסון, מוסיפים לתחכום ולכוונה של “מיס פוטר“. לאחר ההקרנה שיחה עם הבמאית איבתיסאם מראענה. 07-03-2007 | 21:45 | אולם 2 בדל \ BADAL אבתיסאם מראענה ישראל, 2005 58 דקות. (ערבית, כתוביות בעברית) אום ווג´יה, דודתי בת ה-67, חיתנה את עשרת בניה ובנותיה ב"בדל". נישואי חליפין בהם אח ואחות מתחתנים בהצלבה עם אחות ואח ממשפחה אחרת, כובלים את שני הזוגות לנצח. גירושי זוג אחד יובילו בהכרח לגירושי הזוג השני בעסקה. זו אחת הדרכים המקובלות בחברה המוסלמית בישראל ובכלל לפתור "בעיה" כמו בת מכוערת, שמנה או נכה. הסרט מצולם בחצר של אום ווג´יה שחיה מוקפת בבניה ובנותיה וכולם סרים למרותה. כעת מחפשת אום ווג´יה עסקת נישואי בדל לבנה ולנכדתה: הבן ווג´יה שהתאלמן, ובתו הרווקה בת ה-21 מיאדה, דבר הנחשב לחריג אף בחברה המוסלמית. הסרט עוקב אחר ניסיונות שידוך פוטנציאליים, ומברר כיצד בנה האלמן ובתו בת ה-21 מתמודדים איתם. באמצעות סיפור הבנות בחצר של אום ווג´יה מנסה הבימאית לשרטט את מעגל הדיכוי שמופעל בעיקר ע"י נשים כלפי נשים. טוב.. אני אמשיך יותר מאוחר..