מרטין רציתי לדסקס איתך על הרהורים היסטוריים שעלו בי
כמו שאתה יודע ההומו ספיינס חי 260 אלף שנים והאדם הקדמון משהו כמו 2 מיליון שנים, עכשיו אני לא רוצה לדבר איתך על האדם הקדמון כי מבחינת אינטיליגנציה הוא היה הכלאה של זיקן ושל פנו ביחד
, בוא נדבר על ההומו ספיינס: ידוע לנו שלאורך רוב ההיסטוריה של האדם הוא האמין באנימיזם ,
את המונח טבע האנתרופולוג א. ב. טיילור בשנת 1871. טיילור ראה באנימיזם את אחד המקורות הקדומים והפרימיטיביים לדת. האדם הפרימיטיבי עומד בפני תופעות כשינה, איבוד הכרה או מוות בהן האדם נראה כחסר חיים זמנית או תמידית. הוא גם רואה תופעות כמו חלומות, זכרונות ודמיונות שבהם נשמתו מפליגה למרחקים בעוד גופו נשאר במקום. עקב כך, מגיע האדם הפרימיטיבי למסקנה שבגוף האדם קיים דבר נוסף שהוא הנפש. זו מסוגלת לעזוב את גופו ולחזור אליו (בשינה), להתקיים גם אחרי המוות (לראות בזיכרון דמויות של אנשים שמתו). האמונה הזאת בהופעת דמויות של נפטרים הביאה אותו לאמונה בהשארות הנפש ובגילגול הנשמות. שהאנימיזם מאמין שבגופים דוממים יכולות להיות נשמות שהתגלגלו בו, אזי הוא מאמין שלצמחים ועצמים דוממים טבעיים, כגון אבנים, יש תודעה, תחושות ורצונות משלהם, ולעתים אף יכולת תנועה. היות שכך, הוא מבקש את קרבתם של גופים דוממים אלו, רואה בחלקם את מקום גלגולם של נשמות אבותיו או של שליטים גדולים אמיתיים או מיתולוגיים. כך נוצרת הירארכיה בתוך עולם הדומם וחלק ממנו הופך לאלים שיש לעבדם ולכבדם. בצורה כזאת נוצרו יסודות הדת.
עכשיו אחרי מאה אלף ואולי יותר של אנימיזם האדם עבר הפשטה מחשבתית והתחיל להאמין בפולתאיזם כלומר אלילים מעל הטבע ששולטים בטבע עצמו, לפני 4500 שנים קם עם קטן ויש שיאמרו מאוס והביא את בשורת המונותאיזם, כלומר האדם הפשיט עוד יותר את האמונה וריכז את כל כוחות היקום באל אחד(יש שיטענו שזה גרוע מהדתות הפולתאיסטיות הסבלניות). עכשיו למרות שיש הבדל בין פוליתיאיזם למונותאיזם זה שטאנץ די קרוב אחד לשני, גם אנימיזם למרות שהוא רחוק בספקטרום הוא עדיין חשיבה די דומה לאמונות באלים או אל יחיד. אבל ב 1789 פרצה המהפיכה הצרפתית והביאה את מהפיכת האתאיזם שהוציאה את אלוהים מהמשוואה וטענה שאין אלוהים כלל ורק אנחנו בעולם הזה. רציתי לשאול אותך: האם נכון לטעון שאתאיזם זה צורת אמונה שונה לחלוטין מכל מה שהכרנו לפני שמוביל את האדם בדרך לגמרי שונה מאנימיזם, מונותאיזם , פולתאיזם? והאם אפשר לומר שהמהפיכה הצרפתית היא נקודת ארכימדס של העולם וההיסטוריה מבחינה פילוסופית אמונית או אנטי אמונית? לתשובתך אודה.