לאחר סיום (כמעט) של תהליך יבוא אישי - GTR1400
אהלן,
בעקבות פניות של חברי פורום במסרים ובשרשור משבוע שעבר, להלן סיכום התהליך , מידע וטיפים למי ששוקל להביא אופנוע מחו"ל , המידע הוא לגבי אופנוע חדש הנרכש מספק (יש הבדלים עם אופנועים משומשים). מדובר על ניסיוני האישי בלבד ואין מדובר ביעוץ או הדרכה או כל דבר שיכול להתפרש בכך שאני ממליץ או לוקח אחריות על משהו...
אז קודם כל, וזו המלצה חמה, יבוא של אופנוע זה בפרקטיקה לא עבודה מסובכת כל כך, אבל מי שלא מכיר את השוק ואת הכללים עלול להיכוות קשות. לכן חשוב ללמוד את הנושא כמה שאפשר מכל ההיבטים (מיסוי, כללי תקינה, בירוקרטיה , התנהלות מול מוכר בחו"ל וכו') , *לא* להסתמך בכלל על חברות שילוח או ייעוץ ליבוא אישי! זה עלול לעלות ביוקר !
* מבחינת מיסוי , כדאי להביא אופנוע מארץ הייצור שלו , למשל אופנוע מארה"ב כדאי לוודא שיוצר שם (דוגמא, הארלי דיוידסון) , זה מפחית מעלויות המיסים. אופנוע יפני שמיוצר לארה"ב דרגת המיסוי שלו הכי גבוהה .
* מבחינת תקינה , לוודא מראש שהאופנוע בן פחות מ24 חודשים, מאחר ותהליך יבוא יכול לקחת זמן , הייתי נמנע מרכישה של אופנוע בן יותר מ20 חודש. ***חשוב*** מועד הייצור לא מופיע בטייטל אלא על גבי לוחית או מדבקה על גבי האופנוע וזה דבר ראשון שיש לבדוק טרם רכישה.
* דבר שני שיש לבדוק , בעיקר אם מיבאים אופנוע מארה"ב זה שבמד מהירות יש ספידומטר ואומטר לפי ק"מ ולא רק מיילים.
* דבר שלישי חשוב זה לזכור שאופנועים מארה"ב מגיעים עם פנסים אמריקאים שאינם עומדים בתקינה . במשרד הרישוי בארץ הדבר הראשון שבודקים שהפנס עומד בתקינה אירופאית.
* טיפ: מחירי האופנועים נמוכים בחודשי הסתיו ותחילת החורף, כמו כן, באופנועים חדשים עקב חילופי דגם לקראת סוף הקיץ יש ספקים המוכרים אופנועים חדשים לחלוטין הנחות. האופנוע שלי במחירון עומד על 17,000$ נרכש ב13,000$ שזה הבדל משמעותי.
*הובלה יבשתית עולה כסף, לכן רצוי להכניס לחישוב עלות הרכישה את מחיר ההובלה לנמל השילוח הובלה למשל מקליפורניה לניו יורק תעלה בין 1000-1500$ אם לא יותר. מנגד, הובלה מקומית בניו גרזי עולה כ100-150$. באתר USHIP.COM ניתן לקבל הצעות ממובילים בסגנון מכירה פומבית.
*כדאי להיעזר בחברת שילוח מוכרת אבל כפי שציינתי, לא להסתמך במאה אחוז עליה , הם בסה"כ רק משמשים כמשלחים וכל האחריות היא בסופו של דבר עליך.
*את כל תיאום ההובלה מול המוכר והמשלח לעשות מראש , אחסון במרכזים לוגיסטיים עולה כסף, כדי לדבר עם המשלח מתי המועד הכי מתאים לאספקה כדי להבטיח משך אחסון מינימלי בין הגעת האופנוע למועד השילוח.
* רצוי שהאופנוע יארז בארגז מתאים למנוע נזקים או פגיעות. חברות שילוח יפקו שירות זה, אך ניתן גם למצוא חברות פרטיות בתחום שיספקו זאת בעלות נמוכה יותר, אם רוכשים מספק - אפשר לחפש אופנוע ארוז מראש (כך אני קיבלתי אופנוע בארגז היצרן).
לאחר הגעת האופנוע לארץ הוא נפרק בנמלך , חברת השילוח יצרה קשרא וקישרה עם עמיל מכס שנפגש איתי בנמל והסדיר את תשלומי המכס והשחרור שלו.
* אני ממליץ לתאם הובלה של האופנוע מהנמל , מי שרוצה להוציא אותו בנסיעה צריך להגיע עם בקבוק דלק וכלי עבודה מתאימים , האופנוע שלי הגיע עם חלקי פיירינג מפורקים ולקח כשעתיים להוציאו מהארגז ולהרכיבו.
* לאחר שחרור האופנוע מהנמל , הולכים עם המסמכים למשרד הרישוי, צריך את הטייטל , רשומון היבוא והמ"ב ורשיון נהיגה, במשרד הרישוי מקבלים רשיון זמני ל-3 חודשים (אגרה של כ40 ש"ח) ובמכון רישוי מוציאים לוחית רישוי לאחר מכן בעלות של כ50 ש"ח. זמן המתנה במשרד הפנים כשעה וחצי. אחרי כן אפשר לעשות ביטוח ולנסוע באופנוע.
* השלב הבא זה תקינה לאופנוע שנעשית בעמדה 1 , אני עשיתי בחולון . מגיעים בימי שלישי בין 8-12 , יש להביא את הרשומון יבוא , מ"ב , ספר רכב , רשיון , ביטוח וטייטל. בבדיקה נבדק הפנס , הספידומטר , מספר מנוע ומספר שלדה, מידות צמיגים. הם לא מפספסים ויש לוודא שיש פנס אירופאי ומד אוץ מטרי באופנוע. **מומלץ** לאחר התהליך להיכנס למשרד הרישוי ולקחת מספר תור לצורך רישום רכב חדש.
* לאחר ביצוע התקינה (לוקח כחצי שעה-שעה) , הולכים למכון הדרום (או מכון רישוי אחר) ועושים עם טופס התקינה טסט לאופנוע (עלות כ35 ש"ח). טסט לוקח כחצי שעה נוספת (נסיעה , תשלום , טסט , נסיעה חזרה)
* חוזרים למשרד הרישוי ומגישים שם את המסמכים, הרשיון הקבוע מגיע בדואר .
בהצלחה
אהלן,
בעקבות פניות של חברי פורום במסרים ובשרשור משבוע שעבר, להלן סיכום התהליך , מידע וטיפים למי ששוקל להביא אופנוע מחו"ל , המידע הוא לגבי אופנוע חדש הנרכש מספק (יש הבדלים עם אופנועים משומשים). מדובר על ניסיוני האישי בלבד ואין מדובר ביעוץ או הדרכה או כל דבר שיכול להתפרש בכך שאני ממליץ או לוקח אחריות על משהו...
אז קודם כל, וזו המלצה חמה, יבוא של אופנוע זה בפרקטיקה לא עבודה מסובכת כל כך, אבל מי שלא מכיר את השוק ואת הכללים עלול להיכוות קשות. לכן חשוב ללמוד את הנושא כמה שאפשר מכל ההיבטים (מיסוי, כללי תקינה, בירוקרטיה , התנהלות מול מוכר בחו"ל וכו') , *לא* להסתמך בכלל על חברות שילוח או ייעוץ ליבוא אישי! זה עלול לעלות ביוקר !
* מבחינת מיסוי , כדאי להביא אופנוע מארץ הייצור שלו , למשל אופנוע מארה"ב כדאי לוודא שיוצר שם (דוגמא, הארלי דיוידסון) , זה מפחית מעלויות המיסים. אופנוע יפני שמיוצר לארה"ב דרגת המיסוי שלו הכי גבוהה .
* מבחינת תקינה , לוודא מראש שהאופנוע בן פחות מ24 חודשים, מאחר ותהליך יבוא יכול לקחת זמן , הייתי נמנע מרכישה של אופנוע בן יותר מ20 חודש. ***חשוב*** מועד הייצור לא מופיע בטייטל אלא על גבי לוחית או מדבקה על גבי האופנוע וזה דבר ראשון שיש לבדוק טרם רכישה.
* דבר שני שיש לבדוק , בעיקר אם מיבאים אופנוע מארה"ב זה שבמד מהירות יש ספידומטר ואומטר לפי ק"מ ולא רק מיילים.
* דבר שלישי חשוב זה לזכור שאופנועים מארה"ב מגיעים עם פנסים אמריקאים שאינם עומדים בתקינה . במשרד הרישוי בארץ הדבר הראשון שבודקים שהפנס עומד בתקינה אירופאית.
* טיפ: מחירי האופנועים נמוכים בחודשי הסתיו ותחילת החורף, כמו כן, באופנועים חדשים עקב חילופי דגם לקראת סוף הקיץ יש ספקים המוכרים אופנועים חדשים לחלוטין הנחות. האופנוע שלי במחירון עומד על 17,000$ נרכש ב13,000$ שזה הבדל משמעותי.
*הובלה יבשתית עולה כסף, לכן רצוי להכניס לחישוב עלות הרכישה את מחיר ההובלה לנמל השילוח הובלה למשל מקליפורניה לניו יורק תעלה בין 1000-1500$ אם לא יותר. מנגד, הובלה מקומית בניו גרזי עולה כ100-150$. באתר USHIP.COM ניתן לקבל הצעות ממובילים בסגנון מכירה פומבית.
*כדאי להיעזר בחברת שילוח מוכרת אבל כפי שציינתי, לא להסתמך במאה אחוז עליה , הם בסה"כ רק משמשים כמשלחים וכל האחריות היא בסופו של דבר עליך.
*את כל תיאום ההובלה מול המוכר והמשלח לעשות מראש , אחסון במרכזים לוגיסטיים עולה כסף, כדי לדבר עם המשלח מתי המועד הכי מתאים לאספקה כדי להבטיח משך אחסון מינימלי בין הגעת האופנוע למועד השילוח.
* רצוי שהאופנוע יארז בארגז מתאים למנוע נזקים או פגיעות. חברות שילוח יפקו שירות זה, אך ניתן גם למצוא חברות פרטיות בתחום שיספקו זאת בעלות נמוכה יותר, אם רוכשים מספק - אפשר לחפש אופנוע ארוז מראש (כך אני קיבלתי אופנוע בארגז היצרן).
לאחר הגעת האופנוע לארץ הוא נפרק בנמלך , חברת השילוח יצרה קשרא וקישרה עם עמיל מכס שנפגש איתי בנמל והסדיר את תשלומי המכס והשחרור שלו.
* אני ממליץ לתאם הובלה של האופנוע מהנמל , מי שרוצה להוציא אותו בנסיעה צריך להגיע עם בקבוק דלק וכלי עבודה מתאימים , האופנוע שלי הגיע עם חלקי פיירינג מפורקים ולקח כשעתיים להוציאו מהארגז ולהרכיבו.
* לאחר שחרור האופנוע מהנמל , הולכים עם המסמכים למשרד הרישוי, צריך את הטייטל , רשומון היבוא והמ"ב ורשיון נהיגה, במשרד הרישוי מקבלים רשיון זמני ל-3 חודשים (אגרה של כ40 ש"ח) ובמכון רישוי מוציאים לוחית רישוי לאחר מכן בעלות של כ50 ש"ח. זמן המתנה במשרד הפנים כשעה וחצי. אחרי כן אפשר לעשות ביטוח ולנסוע באופנוע.
* השלב הבא זה תקינה לאופנוע שנעשית בעמדה 1 , אני עשיתי בחולון . מגיעים בימי שלישי בין 8-12 , יש להביא את הרשומון יבוא , מ"ב , ספר רכב , רשיון , ביטוח וטייטל. בבדיקה נבדק הפנס , הספידומטר , מספר מנוע ומספר שלדה, מידות צמיגים. הם לא מפספסים ויש לוודא שיש פנס אירופאי ומד אוץ מטרי באופנוע. **מומלץ** לאחר התהליך להיכנס למשרד הרישוי ולקחת מספר תור לצורך רישום רכב חדש.
* לאחר ביצוע התקינה (לוקח כחצי שעה-שעה) , הולכים למכון הדרום (או מכון רישוי אחר) ועושים עם טופס התקינה טסט לאופנוע (עלות כ35 ש"ח). טסט לוקח כחצי שעה נוספת (נסיעה , תשלום , טסט , נסיעה חזרה)
* חוזרים למשרד הרישוי ומגישים שם את המסמכים, הרשיון הקבוע מגיע בדואר .
בהצלחה