לאורך השדרה שאין בה איש

נץ3

New member
לאורך השדרה שאין בה איש

שלום לכולכם לאחרונה שמעתי שיר זה והמילים נראו לי מעניינות כשנכנסתי לאתר למילות שירים באינטרנט קראתי - ולא הצלחתי להבין על מה השיר מדבר חיפשתי באינטרנט ולא מצאתי אף ניתוח לשיר... האם מדובר בזוג שנפרד? האם יש קשר לשואה? אם תוכלו להסביר כל שורה אשמח מאוד ופעמון החל, לאט, לספור אותנו, והתקוות היו כמו שלשום. עזבנו את הכל, כלא שלנו, כחדר שעוזבים אותו פתאום. ורוח באה כמתוך עיניים כאפרכסת אוזן נתקער הנוף לשמוע כל הרחש בין השניים לשמוע ולשכוח את הרוב. וכבר האילנות יצאו לדרך לאורך השדרה שאין בה איש, אחד יגיע רק, השאר בכביש. אחד יגיע רק, השאר בכביש. ורוח באה כמתוך עיניים… וכבר את לבדך, כבנק בערב, עם הזהב שבתוכו, שבתוכך, וליל השכחה יבוא לוחך. וליל השכחה יבוא לוחך. ורוח באה כמתוך עיניים
 

נץ3

New member
תוספת קטנה

ראיתי שמישהו כבר שאל לגבי השיר בפורום שלכם אבל לא ניתנה תשובה לגבי מילות השיר ושוב,אשמח אם תוכלו וכתוב את הפירוש תודה ממני
 
אוי לעיניים שכך רואות! ../images/Emo5.gif

לא שיש לי, חיליה, משהו נגד שירונט. באמת שזה מפעל חיוני וחשוב. אבל כשמדובר בשירה מולחנת, אסור באיסור חמור לצטט משם ויש לגשת אל המקור. אם תחפש בספר של יהודה עמיחי, תגלה שהשיר בכלל כתוב כסונטה. רגע, אני כבר הולכת להביא את המקור. אני תוהה: למה חשבת שיש קשר לשואה?
 
בבקשה השיר

הוא חלק ממחזור סונטות שנקרא "אהבנו כאן" (הסונטה ה14 במחזור, מתוך 23) ) ופעמון החל, לאט, לספור אותנו, והתקוות היו כמו שלשום. עזבנו את הכל, כלא שלנו, כחדר שעוזבים אותו פתאום. ורוח באה כמתוך עיניים כאפרכסת אוזן נתקער הנוף לשמוע כל הרחש בין השניים לשמוע ולשכוח את הרוב. וכבר האילנות יצאו לדרך לאורך השדרה שאין בה איש, אחד יגיע רק. השאר בכביש. וכבר את לבדך, כבנק בערב, עם הזהב שבתוכו, שבתוכך, וליל השכחה יבוא לוחך. (מתוך הספר "שירים" הוצ' שוקן. עמ' 52) ההקשר - כחלק ממחזור בבודאי עוזר להבין את השיר (ומחדד לך את כוונתו וכוון הפרשנות ההגיוני). עכשיו השאלה - איך המבנה (סונטה) משרת את השיר.
 

נץ3

New member
ועדיין מה הפירוש?

אני עדיין לא מצליח להבין את הפירוש כאשר מדובר על מחזור בדואי (האם את מתכוננת כשאת אומרת מחזור בדואי שהמשורר כתב קובץ של שירים שכאילו נלקחו ממחזור?? (הרי זה לא שיר מתורגם ממחזור תפילות ) נכון ???
 

נץ3

New member
אופס

בקשר למחזור שקראתי שוב הבנתי שמדובר במחזור של סונטות בדואיות ולא שום מחזור בדואי (שמן הסתם גם לא קיים) אז קבלו ביטול על השאלה של מה הכוונה למחזור, אבל עדיין תהמשמעות מאוד מעורפלת האם יש פירוש ע"פ מילות השיר?
 
לא הבנתי מאיפה הבאת את הבדואים

התפלקה לי ב' מיותרת ("ההקשר - כחלק ממחזור בבודאי עוזר להבין את השיר " בסה"כ רציתי לכתוב שההקשר של חלק ממחזור שירי אהבה (כתבתי למעלה שהוא לקוח מתוך מחזור סונטות שנקרא "אהבנו כאן") בהכרח מבהיר את כיוון המחשבה של המשורר/השיר. שים לב שהמחזור נקרא "אהבנו כאן" - בלשון עבר. השיר נפתח בלשון רבים, זוגי: "אותנו"; "עזבנו"; "שלנו"; "הרחש בין השניים "; ובבית הלישי יש שינוי: בהתחלה לגוף שלישי "האילנות יצאו" ומיד אח"כ "אחד יגיע רק" ובבית האחרון ההקשר ברור יותר: "וכבר את לבדך". עכשיו כבר יותר ברור לך השיר?
 
האמת - לא כל כך

הערה : צודק בקשר להבדל בין בדואי לבוודאי - אבל מחקרים מראים שאנחנו מזהים תבנית מסויימת אנחנו לא מתעכבים לקרוא את האותיות (גם אם הםמוחלפות וכו') אבל זה נושא לדיון אחר על נפלאות המח ... בהנחה שמדובר בזוג שאהב מה קרה ?? מה פירוש של אחד יגיע והשאר בכביש??? למה כל הנוף כאילו מאזין לרחש בינהם ולמה הכל נשכח ? האם דימוי האישה לבנק מרמז על ניצול שלה את הגבר ?? או שמא מדובר על כך שהקשר היה יכול "להפיק זהב" ,ואי המימוש של הפוטנציאל הוא כמו זהב ששייך לבנק??!! אודה למי שיוכל להסביר משמעות כל בית (כמו סיכום) זהו- אז תודה על ההסבר - אבל עדיין נשארתי סקרן לדעת איך בדיוק להסביר את תוכן השיר עם התייחסות לכל פרט בו ביי
 
ועדיין מה הפירוש?

אני עדיין לא מצליח להבין את הפירוש כאשר מדובר על מחזור בדואי (האם את מתכוננת כשאת אומרת מחזור בדואי שהמשורר כתב קובץ של שירים שכאילו נלקחו ממחזור?? (הרי זה לא שיר מתורגם ממחזור תפילות ) נכון ???


שמע

לטעמי, (כמי ש"התפלחו לה" פעם כמה שירים, כמי שלימדה ספרות באוני. ) לא תמיד זה מועיל/נעים לחטט-לדקדק -להתעסק ב "מה זה בדיוק, מהיכן ., וגו'.

ביאליק משוררינו הלאומי כתב אמנם שיר בשם "התדע מנין נחלתי את שירי", אבל גם הוא שיקר שם על ימין ועל שמאל. וזכותו. והיא שעומדת לנו...
 

נץ3

New member
ניתוח ע"פ רעיון השואה

הסבר לגישת השואה- הרעיון הכללי - מדובר על פינוי מהגטו ומשלוח למחנות מוות כאשר התושבים המקומיים מעלימים עיניים הסבר לפי שורות "ופעמון החל, לאט, לספור אותנו"- לא ברור למה פעמון אבל מוציאים את כולם ואןספים אותם "והתקוות היו כמו שלשום" חלק מהאנשים קיוו שאכן מדובר ביישוב מחדש "עזבנו את הכל, כלא שלנו" גרשו את האנשים מהבתים כאילו לא היו שלהם "כחדר שעוזבים אותו פתאום" -??? "ורוח באה כמתוך עיניים" - אולי מדובר על עיני התושבים המקומיים שראו מה קורה "כאפרכסת אוזן נתקער הנוף" "לשמוע כל הרחש בין השניים" "לשמוע ולשכוח את הרוב" הם למעשה נהנו מההשמדה וידעו בדיוק מה קורה בשקט ולאחר מכן הם "שחכו" הם טוענים שלא ידעו מה שקרה שם "וכבר האילנות יצאו לדרך"-??? "לאורך השדרה שאין בה איש"- אין בה איש כי הורגים את כולם "אחד יגיע רק, השאר בכביש"- אולי רמז לניצולים ?? (לא ברור מה מסמן הכביש ) "וכבר את לבדך, כבנק בערב, עם הזהב שבתוכו, שבתוכך, וליל השכחה יבוא לוחך. וליל השכחה יבוא לוחך" אולי הבית הזה הוא ביקורת על הגרמנים שאספו את כל הכסף של היהודים שהומתו וכמכחישים את מה שקרה אז מה אתם אומרים ??? אני לא בטוח כי יש כמה עניינים שלא נתקשרים להתעה שלי מקווה שהגעתם עד לפה אני
 
תוספות

קודם כל כל הכבוד לך על הפרשנות, לבד לא הייתי מצליח, וכל הכבוד גם למי ששם את המילים. 'השדרה' - שאין בה איש - שדרה היא שביל שמיועד לבני אדם, ובנוי עבור בני אדם, עם יופי וצומח. על רקע זה 'השדרה שאין בה איש' 'השאר בכביש' - או בשדרה בדרך להשמדה, או בשיירות המוות - שהלכו מרחק עצום ברגל בדרך להשמדתם. כפי שכבר פורש בהתחלה הם יחד, בבית האחרון היא נשארת לבד. זה אולי מסביר למה רק 'אחד יגיע' ואיפה השאר. ומזכיר הרבה סיפורים מהשואה שרק אחד נשאר. בנק בלילה - משהו מבוצר עם אוצרות בתוכו. אולי גם לה היה משהו מבוצר שהגן עליה והיא ניצלה, ויש לה גם אוצר פנימי, אך ליל השיכחה הזה יבוא לוחך, כלומר אוכל, נוגס תולש... אין מנוס מהטראומה. זה לפחות הקונוטציות שלי לשיר. מה דעתך/דעתכם ?
 

tiramisu1

New member
רק רציתי לומר

שמאז ההתקלות הראשונה שלי בשיר הזה (לפני כך וכך שנים) הוא היה נראה לי על השואה, ואני שמח לראות שאני לא היחיד. ההקשרים שניתחת הם באמת ההקשרים שעלו אצלי. כל הכבוד לך. נראה לי ניתוח הוגן בהחלט. הדבר היחיד שמפריע הוא שמדובר בסונטה כחלק ממחזור סונטות אהבה, וזה אכן מטריד אבל עם עמימי אי אפשר לדעת. הרי גם בשואה היו אהבות שנגדעו.
 

Gilyosub

New member
נתקלתי בשיר ובמילים שתפסו אותי וגם חיפשתי פרוש למה התכוון עמיחי.
החלטתי לקרוא על חייו ויגעתי גם למסקנה שזה שיר על השואה.
לגבי הפעמונים מהתסכית שכתב עמיחי פעמונים ורכבות שהיה על השואה .
הפעמונים הם פעמוני הכנסיה שסופרים מתים .
השיר מאוד מתאים לתסכית על אישה שנשארה בבית אבות בגרמניה לבדה לאחר שנרצחה ביתה בשואה והיא לא מסוגלת לדבר עם בעלה . ביתה שהיתה גם חברתו של עמיחי הילד בגרמניה, קראו לה רות.
 

Gilyosub

New member
נתקלתי בשיר ובמילים שתפסו אותי וגם חיפשתי פרוש למה התכוון עמיחי.
החלטתי לקרוא על חייו ויגעתי גם למסקנה שזה שיר על השואה.
לגבי הפעמונים מהתסכית שכתב עמיחי פעמונים ורכבות שהיה על השואה .
הפעמונים הם פעמוני הכנסיה שסופרים מתים .
השיר מאוד מתאים לתסכית על אישה שנשארה בבית אבות בגרמניה לבדה לאחר שנרצחה ביתה בשואה והיא לא מסוגלת לדבר עם בעלה . ביתה שהיתה גם חברתו של עמיחי הילד בגרמניה, קראו לה רות.
 
למעלה