"כשאתם נכנסים למשרדיכם המפוארים"

"כשאתם נכנסים למשרדיכם המפוארים"

כותב יצחק אדרי, "כדאי שתראו אותם, את עובדי הקבלן השקופים... את עובדי הנקיון... ואת השומרים". אדרי פונה אל עובדי הבנקים, אך דבריו נראו לי רלוונטיים ביותר גם לנו, עובדי ועובדות ההי-טק. "נשיאה באחריות חברתית היא לא רק פילנתרופיה מתוקשרת, תרומה לחברה הישראלית אותה אתם חוגגים בפרסומות שלכם... נשיאה באחריות חברתית היא הפסקה לאלתר של כל העסקה פוגענית של העובדים השקופים הללו." אנחנו, הנשים ה"מסודרות", שהצלחנו למצב את עצמנו ככוכבות בעולם ההי-טק, אל לנו להתעלם מעובדות הניקיון, פקידות הקבלה והשומרות החינניות בפתחי משרדינו המפוארים. כל אלה ורבות אחרות מועסקות בתנאים פוגעניים ואין להן ברירות רבות אחרות. גם אם אין בידינו את המפתח להשפעה על העסקתן הפוגענית, אל לנו להתעלם מקיומן, ואל לנו לשכוח אותן. גם הן נשים, וגם להן הזכות להתפרנס בכבוד ולהנות מכל הזכויות שמקנה החוק בישראל לכל עובד ועובדת.
 
זה נאמר על סמך ניסיון אישי?

עוד לא עבדתי במקום בו המצב היה כזה, ועברתי הרבה מקומות עבודה בעברי.
 
../images/Emo12.gif באמת?

באף מקום עבודה שעבדת בו לא הועסקו עובדי ניקיון?? באף מקום עבודה לא הועסקו עובדי שמירה? אני מניחה שאם עבדת רק בסטארט-אפים קטנים מאד (עד 10 אנשים), אז אולי זה היה המצב (אישית, מעולם לא היה לי העונג לעבוד במקום כזה). אך רוב החברות מסדר גודל של 30 איש ומעלה בדרך כלל כבר מחזיקות משרדים במגדלי משרדים מודרניים, כולל שירותי שמירה וניקיון, הניתנים על ידי קבלנים חיצוניים. על זה אני מדברת.
 
לא זו הכוונה

התכוונתי שעוד לא עבדתי במקום שבו אנחנו, אנשי ההיטק, התייחסנו לעובדי הקבלן כאנשים שקופים. הרי זו היתה הקריאה שלך? לא? בכל מקום שעבדתי היחסים בין העובדים השונים היה חם מאוד. מ"בוקר טוב" בבוקר ועד "מה שלום הילדים" בארוחת צהריים. המאמר פונה לתיקון חברתי לא ריאלי של ביטול חברות כוח האדם. לצערי זה כל כך משתלם כלכלית למנהלים הגדולים ובעלי החברה, שאין סיכוי שזה יבוטל.
 
אני לא מדברת על לומר להם "בוקר טוב"

העובדים ה"שקופים" אינם "שקופים" במובן שאיש אינו מדבר איתם. העובדים האלה הם "שקופים" במובן שהם אינם "נספרים" על ידי החברות שמעסיקות אותן בפועל: החברה שנהנית משירותיהם, אינה מזכירה אותם בדוחות הכספיים שלה, תנאי ההעסקה הירודים של עובדים אלה אינם "מקלקלים" את הסטטיסטיקה המכובדת של משכורות ותנאי העסקה באירגון הנהנה משירותיהם. במובן הזה העובדים האלה הם "שקופים". האירגון שאחראי בפועל להעסקתם (כלומר זה שהזמין את השירות) מתנער מאחריות לנושא תנאי ההעסקה שלהם (אף על פי שאלה נגזרים ישירות מדרישות האירגון המזמין את השירות!) כשאת אומרת "בוקר טוב" לאישה שמנקה את המשרד שלך, או כשאת שואלת אותה "מה שלום הילדים?" האם את נותנת את דעתך לתנאים ולשכר שהיא מקבלת תמורת עבודתה הקשה?
 
אני מודעת מאוד לשכר ותנאים שהיא...

אני מעולם לא בחלתי בשום עבודה ועד היום הצלחתי לעבוד במגוון רחב של עבודות, כולל ניקיון, מטפלת בגן ילדים ודברים רבים אחרים. הרווחתי משכר מינימום ועד השכר שאני מרוויחה היום (שהוא לא נמוך אך גם לא גבוה לתחום בו אני עובדת). השאלה שלי היא איפה ניתן לעזור? איך את רואה את היכולת לעזור להם? זה קל לקרוא לשינוי, אבל הפתרון לא קל ולא כל אחד מוכן להקריב את מה שהוא דורש.
 
איפה ניתן לעזור? -> בקטנה ובגדולה

יש הרבה איפה לעזור, והכל בהתאם למידת הנכונות שלך להשקעה. בקטנה: אפשר להעלות את המודעות לנושא. איך? למשל להעלות את הנושא בארוחת הצהריים במקום העבודה (או בהפסקת הקפה), לשוחח עם האנשים שעובדים איתך ולהדוק האם גם הם מודעים למצב כשם שאת מודעת אליו. להפנות אותם למאמר הנ"ל (אפילו לשלוח לינק באימייל לחברים), ולבקש מהם לתת עליו את הדעת. לבקש מהם להמשיך להעלות את המודעות לנושא במסגרות חברתיות אחרות שלהם. בגדולה: פעילות פוליטית איך? להצטרף לאירגונים שעוסקים בנושא, להצביע למפלגות שמעוניינות לשנות את המצב הקיים, לתמוך באנשי ציבור הפועלים לשינוי תרבות ההעקסה הפוגענית. לא צריך להיות לוחם חופש כדי לעשות את השינוי. צריך רק להחליט ולקבוע את מסגרת הזמן שמקדישים לנושא. גם את יכולה להשפיע ולקדם את השינוי. ואם תשאלי מה אני עשיתי למען השינוי הזה, אז בתור התחלה התחלתי את השירשור הזה, למשל. זה לא הרבה, אבל אילו אני לא הייתי עושה זאת זה כנראה לא היה קורה.
 

tlingit

New member
למה ללכת רחוק עד השומר בפתח הבניין?

עובדים "שקופים" כאלה יושבים בקיוב הסמוך במרחב הפתוח המשותף או במשרדים סמוכים בתפקידים שתורמים לעבודת הארגון השוטפת כמו IT ו - QA אלא שהם לא יושבים במצבת כוח האדם של הארגון כדי שהדוחות בבורסה ייראו טוב יותר.. אלה הם עובדי "חברות השמה" (כינוי היי-טקי לחברות כוח אדם) אשר בניגוד לשם אינם עוברים לעבוד בחברת האם אחרי 3 חודשים אלא נשארים בצוות של חברת ההשמה המעניק שירותים לחברה הגדולה והתנאים שהם מקבלים - על תפקידים נחוצים, הדורשים יכולות וידע לימוד והשקעה לא פחותים - הם בהרבה פחות מוצלחים מעובדי החברה שמקלידים במרץ שני קיובים לצידם...
 

T i k t a k i t

New member
תיקון קל

את מדברת על חברות outsourcing ולא חברות השמה ,שכן אלו האחרונות למיטב ידיעתי עוסקות במציאת עובד עבור משרה מסוימת שהחברה מחפשת לאייש,ולא יותר.
 
בכוונה לא דיברתי על נושא ה-outsourc

והתמקדתי בעובדי הניקיון והשמירה. את צודקת בהחלט כמובן - גם עובדי ה-outsource אינם "נספרים" על ידי החברה המעסיקה בפועל, וגם הם סובלים מהעסקה בתנאים נמוכים יותר מהתנאים שמקבלים עובדי החברה עצמם. יחד עם זאת, אני חושבת שעדיין קיים הבדל עצום בין עובדים אלה לעובדי הניקיון והשמירה המועסקים על ידי החברה. אפילו עובדי ה-IT וה-QA מסתכלים מאד מגבוה על שכר המינימום ועל פי רוב מקבלים את כל התנאים הקבועים בחוק ויותר מזה. לצערי, זהו מצב שונה מאד ממצבם של עובדי הניקיון והשמירה. אם ננסה לתאר את המצב הקיים בכל הרבדים שלו, אז הייתי מתארת זאת כך: חברות הי-טק בארץ ובעולם מעסיקות (בגדול) שלושה סוגים של עובדים: 1. עובדי החברה - עובדים שהחברה מעסיקה ישירות, מתגמלת אותם בנדיבות ונושאת אחריות לתנאי העסקתם. 2. עובדי outsource - עובדים מקצועיים שהחברה מעסיקה באמצעות קבלני משנה, מתוך נסיון להתנער מאחריות לתנאי העסקתם, ולמעשה מתוך נסיון להעסיק עובדים בתנאים פחותים מבלי להצטייר כחברה לא שוויונית. עובדים אלה מקבלים שכר ותנאים טובים, אך לא נדיבים כמו אלה הראשונים. במקרים רבים החברה הנהנית מוסיפה להם תגמולים (כגון מתנות לחגים, ארוחות והטבות), אך לא באותה רמה שהיא מתגמלת את עובדיה שלה. במובן זה עובדים אלה אינם לגמרי "שקופים", אלא הם "חצי שקופים". 3. "שירותים" - אלו עובדים המבצעים עבודות עבור החברה המזמינה, אך החברה המזמינה אינה מתייחסת אליהם כאל "עובדים" אלא כאל "שירותים". בניגוד לשיטת ההעסקה הקודמת, שבה החברה "מזמינה" עובד מסויים בעל כישורים מסויימים, ועל פי רוב שוכרת את העובדים אישית (כולל ריאיון עבודה וכד'), במקרה הזה החברה מזמינה "שירות", והיא אינה מתעניינת בזהות העובדים או בכישוריהם. עובדים אלה אינם מקבלים שום סוג של תגמול מהחברה המזמינה, ועל פי רוב הם מועסקים בתנאים שאינם עומדים בדרישות החוק בארץ. החברה המזמינה מתנערת לחלוטין מאחריות לתנאי העסקתם, ומשליכה את כל האחריות על החברה המעסיקה בפועל, אף על פי שברור לכולם שתנאי ההעסקה הירודים הללו נגזרים ישירות מגובה התשלום שמשלמת החברה המזמינה למעסיק בפועל. לכן, אף על פי שדברייך נכונים בסופו של דבר, וש-outsourcing הוא צעד ראשון בכיוון של העסקה פוגענית, העדפתי להפריד את המקרים ולהתייחס (במקרה הזה) בעיקר לעובדי הניקיון והשמירה. בתור אשת QA גאה, אני מקווה שלא נגיע ליום שבו גם עובדי IT ו-QA יועסקו בתנאים פוגעניים.
 

Eliasaf

New member
תיקון חברתי חשוב ונדרש

הבעיה אינה בחברות כוח אדם, עובדי ניקיון בחברות הי-טק לא מקבלים תלושים לחגים כמו שאר העובדים, לא מוזמנים לנופשים של החברה ולא מקבלים תלושים/כרטיס לארוחות צהרים, גם כשהם/הן עובדים/ות משרה מלאה בשכר מינימום. לדעתי, בלי קשר לשכר ומי בפועל מעסיק, כל עוד העובדים האלה הם חלק מעובדי החברה, הם רשאים לקבל את התנאים שמעבר לשכר שכולנו מקבלים.
 
../images/Emo45.gif אם כי כמובן לא רק

מצד אחד, את מדברת באמת על הדברים הקטנים - תלושים לחג, נופשים, ארוחות - אלה דברים קטנים מאד ביחס לצרכים הבוערים של העובדים הללו (אוכל לילדים, תרופות, חינוך). מצד שני, זה בדיוק הדבר שעליו אני מדברת - החברות המזמינות את ה"שירותים" האלה (מן מכבסת מילים שתפקידה להסוות את העובדה שמדובר בעובדים לכל דבר) נמנעות בכוונה מהענקת הטבות כאלה ל"עובדי הקבלן" שלה, כדי לבסס את הטענה שאלה אינם עובדים של החברה ולכן החברה אינה אחראית לתנאי העסקתם! הכללת "עובדי הקבלן" ברשימת מקבלי ההטבות משמעותה הכרה בכך שהחברה מעסיקה אותם. לכן, גם אם הענקת הטבות קטנות כגון מתנות לחג, נופשים וארוחות לעובדי ניקיון ושמירה נראית יותר כמו מס שפתיים, ולא דאגה אמיתית לתנאי ההעסקה שלהם, אני חושבת שזה יכול להיות צעד ראשון בדרך הנכונה - הכללת העובדים האלה ברשימת מקבלי ההטבות של האירגון מהווה שינוי בתפיסה של החברה כלפי עובדיה. זוהי המשמעות האמיתית של הפיכת העובדים הללו ללא שקופים! תודה לך על התובנה הזו. נתת לכולנו עוד נקודה למחשבה.
 
למעלה