כריתים! מה יש שם?

Ellnikomania

New member
כריתים! מה יש שם?

האם מומלץ לנסוע לכריתים? האם יש מה לעשות שם חוץ מים? האם היא ברמה של רודוס? כי רודוס אחלה מקום מה לגבי חיי לילה??? יש זמרים מפורסמים? מישהו יודע על מנוס פאפדקיס האם הוא מופיע שם? כי הוא גר שם! תודה רבה
 

shapira meir

New member
לקח לי זמן לקום מהרצפה.....

ובכן. נתונים טכניים מה הגודל של רודוס ? 70 קמ אורך? אורכה של כרתים 320 קמ , רוחב 12-70 , תושבים 650.000 , תיירים בעונה ממאי עד אוקטובר 2.500.000 , אורך הכבישים יותר מאשר בארץ, אורך החוף 1050 קמ. לא סתם נקראת "מגאלוניסוס"- האי הגדול. בכרתים 6 ערים ועוד מאות רבות של עיירות וכפרים היסטוריה ידוע שהאדם הקדמון החל את נוכחותו בכרתים 8000 שנה לפני הספירה. 2600 לפנהס החלה לקום התרבות המינואית שתוגברה באנשים מאסיה הקטנה, כאשר התרבות היתה שונה מכל יתר התרבויות באותה עת בכך שהיא לא קמה סביב דת או אלילים אלא על ידי סוחרים (העובדה שסביב אף אחת מהערים המינואיות אין חומה), בכרתים צמחה האגדה המיתולוגית , וכרתים היא ערש התרבות האירופאית המודרנית ולא יוון. בשנת 1450 לפנהס אירעה התפרצות הר הגעש סנטוריני כאשר המיקנים מיוון ניצלו את ההזדמנות ועם הרגיעה, השתלטו על כרתים. 1400 לפנהס למינואים נמאס מההתנהגות המיקנית וירדו למצרים ומשם לארץ ישראל והתיישבו בגרר ובאר שבע וחלקם התגייסו לצבא המצרי. 1220 לפנהס התחילה תנועת כיבוש של הדורים מיוון על האיים והמיקנים נדחקו החוצה ויצאו למסע כיבוש בשלושה צירים והגיעו לישראל, שם נעצרו ע"י הצבא המצרי בקרב אכזרי המובא לידי ביטוי בציורי קיר בנוא אמון היא מדינת האבו. למעשה עד הכיבוש הרומי 67 לפנהס ישנה תקופת אופל על כרתים, בהמשך ניסו כולם להשתלט עליה: הרומים,הערבים,טורקים,ונציאנים ולבסוף במלחמת העולם השניה גם הגרמנים. כאשר ההיסטוריה החדשה של כרתים עקובה מדם. ואפילו העצמאות שלה היתה קצרה כאשר פעם אחת קיבלה עצמאות מהמעצמות, פעם שניה בהסכמה חלקית של טורקיה ולבסוף ב-1913 התאחדה עם יוון. תיירות בכרתים מי שגרם לכרתים להפוך מ-אי עני מרוד לאתר תיירות פורח, באופן סרקסטי הם הגרמנים שאחרי יציאה לפנסיה (שנות ה-70) באו לכרתים להראות בגאווה למשפחות היכן "נלחמו" ומיררו את החיים לאנשים טובים ותמימים שלא עשו להם כל רע, ורדפו את הכרתיים ורצחו אותם בהמוניהם. היום השתנתה מפת התעסוקה בכרתים כאשר התיירות תופסת לדעתי משהו כמו 60% מהתוצר הלאומי. אני חוקר את כרתים מזה 13 שנה ועדיין לא סיימתי. כתבתי את הספר הראשון והיחידי המפורט על כרתים בעברית (לא אומר את שמו שלא יגידו שאני עושה פירסום), וכיום ספר ההמשך צרוב על תקליטור וכולל כ-1000 עמודים מעל 5200 תמונות בצבע ומידע רב ומפות, ולדעתי טרם סיימתי לחקור את האי. נקודת ענין 1- אני מכיר מעל 300 אתרים מעניינים על כרתים וכבר ישנם ישראלים שהפכו את כרתים, כמוני, למקום נופש קבוע, מקום יש למעשה כל מה שאתה רוצה מבחינת הטיולים יש נופים כמו בארץ וקצת מסיני, טבע, ארכיאולוגיה, אנשים, כפרים, יותר מעשרים מליון עצי זית. נקודת ענין 2- כרתים היא מקום שלו ושקט, אנשים נחמדים וחביבים, אין פשע באי כלל (חוץ מישראלים שגונבים פה ושם ומרמים וכו) אין בכלל יומן פלילים במשטרת כרתים, וכמובן שאין אירועי פח"ע באי. שקט ושלווה. נקודת ענין 3- הבילויים בכרתים : ביום = בטיולים בכל רחבי האי על כל מאפייניהם, ישנם בתי מלון של "הכל כלול", בריכות, ים, שעשועי ים, צלילות, שייט, וכל הקשור, סיור במרכזי הערים לקניות (אין קניונים בכרתים). ביקורים באתרים מרכזיים כמו הארמון בקנוסוס והמוזיאון המינואי היחידי בעולם ואי המצורעים ספינלונגה ועוד. בלילה = בילוי בבתי המלון מועדונים ומופעים קצרים, שיטוט במרכזי הערים ובין החנויות השונות והשווקים, בילוי במרכזים תיירותיים גדולים בבתי קפה, מסעדות, בארים, דיסקוטקים (אין מועדוני לילה בכרתים). מופעים ומוזיקה= מכיוון שהמוזיקה הכרתית היא מיוחדת ולא דומה למוזיקה היוונית, ישנם בכרתים 8 מרכזים בהם נערכים ערבי פולקלור לתיירים (החל ממרכז כפרי משפחתי ועד מופע ענק ומלוקק), הזמרים הרבים מופיעים בעיקר במועדונים די קטנים בערים כאשר המופע מתחיל בסביבת חצות עד אור הבוקר.
 

F a d i

New member
מאיר תודה רבה על הסקירה הזו

גדול ועושה חשק... ממש כיף לקרוא ולדעת דברים על האי המסתורי הזה ("מסתורי" מכיוון שאני חש משהו מוזר כשמזכירים אותו לידי...!) שוב תודה..! (אפשר לבקש המשך?!-מה שתרצה לכתוב...)
 

shapira meir

New member
פאדי, מבחינתי אין בעיה

הספר שלי בניגוד לספרי טיולים רבים, בנוי ממחקרים יסודיים ונסיון אישי ואיסוף חומר משך 13 שנה, ולכן אין בעיה לכתוב על נושאים שונים הקשורים לכרתים (מה שכתבתי על המינואים הוא טיפה בים, וכמה אנשים כאן יודעים שבעצם היו שני סוגים של פלישתים? אפילו מנהלת המוזיאון הפלישתי בקיבוץ רבדים היתה די מופתעת). כרתים בהיותה אי של עם עז ביותר שנאבק אלפי שנים בפולשים שונים ונאבק עד זוב דם לעצמאותו והוא עם "לאומני" מאוד, לא תמצא את דגל יוון תלוי ליד אף בית פרטי (!) רק ליד מבנים ממשלתיים שמחוייבים. זה בהחלט מעורר מחשבה. השאלה, כמה זה מענין את האנשים בפורום, כי כבר נתקלתי בפורומים שכל כתיבה נרחבת היוותה דלק למדורת ה-"דווקא" שלהם.
 

12אניהיא

New member
היי מאיר שפירא

תודה על הסקירה קודם כל. עכשיו שאלה לי אלייך בדצמבר אני אמורה להיות בכרתים מסיבות משפחתיות... השאלה מה אפשר לעשות שם בתקופת החורף מבחינה תיירותית? והאם יש מקומות בילוי מעניינים? תודה.
 

shapira meir

New member
דצמבר

משך 13 שנה הייתי בכל סוגי העונות בכרתים ולכל עונה הגוון וההיבט שלה. אמנם יש לי המון חברים בכרתים אבל הלוואי עלי משפחה בכרתים, אבל יש שם גם ישראלים בודדים שנשארים לחורף הרוב המוחלט גם מאלו שגרים שם , נמצאים רק בקיץ. אני כבר מריח את הערמונים. היכן תשהי? את מבקרת את אהובה עמר קומאדוראקיס , או קרובה של ברוריה או פטר או נוסעת לבקר את רחל בקטו גובס או מירית במטלה , כי למיטב ידיעתי רוני וגיא בארץ בחורף.....או שעמליה החליטה להישאר כי בתה (כך שמעתי) התחתנה ועברה לגור בטריסו. חוץ מהן ישנה מגי פולטידיס אשתו היהודיה של דימיטרי, והאיש היקר ידידי הטוב קוסטאס פאפאדופולוס היהודי יליד כרתים המקורי היחידי החי היום בכרתים והוא זקן יותר מניקולס חנן סטאברולקיס מבית הכנסת.
 

12אניהיא

New member
צר לי לאכזב אותך

אבל מדובר במישפחה יוונית ולא ישראלית. כל קשר בינהם לישראל מקרי לחלוטין.
 

shapira meir

New member
לא חשוב

גם אם אלו מקומיים זה בוודאי בסדר, זה אפילו נשמע מענין לא פחות, כרתים היא הבית השני שלי. אז אם תאמרי לי היכן תהיי (עיר,כפר) אוכל להמליץ לך על מקומות חוץ ממה שיוכלו הם לספר לך.
 

12אניהיא

New member
אוקיי מאיר תן לי לברר בדיוק היכן

הם גרים. תודה בכל זאת על המאמץ
 

Ellnikomania

New member
מאיר תודה רבה לך!!!

רק שאלה בנוגע למוזיקה , האם יש שם עכשיו זמרים מפורסמים? איפה ניתן לבדוק זאת? תודה מראש
 

Ellnikomania

New member
לאלי המסג"יסט (זה חן)

תודה רבה לך על המסג" שעשית לי בתחנה מרכזית קאראס ומטרופנוס הפסיקו להופיע ואל תשקר ותגיד כריתים אהובך האוהב חן השמן היורד לביוב
 
למעלה