כמה שאלות (A-GPS, Smartphone, חבילת גלישה)

WildFade

New member
כמה שאלות (A-GPS, Smartphone, חבילת גלישה)../images/Emo35.gif

הי כולם, ברכות על הפורום החדש!
יש לי כמה שאלות שחשבתי שיועילו לכולם, ונוגעות לתכנון קניה שיש לי. אגש לעניין. 1. מה ההבדל בין GPS קלאסי, ל-A-GPS של ה-Smartphone'ים:
1א. האם A-GPS עובד גם ללא חבילת גלישה מספק סלולרי?
1ב. באם A-GPS עובד ללא חבילת גלישה, האם הוא פחות מדוייק מ-GPS קלאסי? או מעדכן נ"צ פחות מהר?
1ג. האם A-GPS עובד בחו"ל (טיול) ללא הוספת כסף לאף אחד? 2. אני מתכוון לקנות Smartphone חדש (Samsung Galaxy S עם Android Froyo 2.2) אשר אין לו GPS קלאסי, אלא את הקומבינה A-GPS (כמו לרבים אחרים): בהנחה שאין לי חבילת גלישה, האם אני יכול להיות מחובר ב-WiFi במקום המקור, לתכנן מסלול עם תוכנת ניווט, ולצאת לדרך ליעד כשבידי מפה מפורטת עם המסלול רק לא אינטראקטיבית?
3. שאלה כללית, מה סדר גודל המחירים למכשיר GPS יעודי, כך שיהיה פתוח להוספת/עדכון מפות בכל מקום בעולם, אבל שצד התוכנה יהיה חינם ללא שום "מנוי"? (לא מבקש מחיר מדוייק וסופי, אלא רק להבין איזו הוצאה זו ... 200 שקל? 1000 שקל? 2000+?) 4. שאלה כללית, האם אפשר לקנות נט-בוק (לפטופ קטן עד 10" מסך), ולהוסיך לו איזשהו גאג'ט דרך ה-USB כדי שיהיה לו GPS קלאסי? בניגוד להרבה מקומות בתפוז כאן אני יכול לכתוב: וואלה קראתי את כל הפורום ואין תשובות!!!!1!!1111
בתודה מראש!
 

BravoMan

Active member
תשובות:

ברוך הבא לפורום! 1. AGPS הוא למעשה מקלט GPS רגיל לכל דבר שיודע לבצע טריק אחד נחמד: במידה ויש לו תקשורת מתאימה הוא יכול לקבל את מיקומי הלוויינים הרלוונטיים לו משרת מרוחק ובכך לקצר את זמן הפיקס הראשוני, כלומר תקבל את המיקום שלך מהר יותר מרגע הדלקת המכשיר (או פתיחת תוכנת הניווט). כאשר תקשורת אינה זמינה הוא יתפקד כמקלט GPS רגיל ואין כל הבדל בדיוק או מהירות תגובה. 2. חשוב מאוד שתבין ש-AGPS אינו מייחס לתוכנת ניווט אלא למקלט עצמו, כך שהשאלה שלך אינה נכונה למעשה. הבעיה היא, שנכון לעכשיו לא קיימת עבור Android תוכנת ניווט עם מפות On board. לפחות לא עבור ישראל (אני לא מכיר את המצב בחו"ל). כדי שלא תזדקק לחיבור לאינטרנט בזמן הניווט אתה צריך תוכנה שמחזיקה את כל המפות על המכשיר עצמו. 3. מחירי מכשירי PND (מכשירי ניווט ייעודיים) נעים בין 500 ל- 1500 ש"ח בערך, תלוי בגודל מסך, תוכנה ופיצ'רים נוספים. תוכל לעיין בזאפ כדי לקבל מושג טוב יורת. שים לב כי כל המכשירים האלה מגיעים עם מפות מובנות שאינן מצריכות הורדות או מנויים, אבל מדיניות העדכון תלויה בספק התוכנה. 4. ניתן לחבר מקלט GPS למחשב (נייד או נייח) דרך חיבור סיריאלי (או מתאם סיריאלי ל-USB) או בחיבור bluetooth. מה שכן, מבחר תוכנות ניווט ל-PC מצומצם הרבה יותר ממבחר התוכנות מכשירים ניידים.
 

erezgur

New member
מעט תשובות

שלום, לגבי GPS ו- A-GPS: מקלט GPS קולט מלוויני מיקום מיוחדים שדרים ומהם הוא מחשב את מיקומו המדוייק. התהליך הראשוני של מציאת המיקום המדוייק (FIX) כולל חישובים רבים ועשוי להימשך זמן רב יחסית. ישנם מספר גורמים שעשויים לקצר זמן זה - אם ידוע המיקום המקורב של מקלט ה- GPS, אם ידוע מיקומם המדוייק של לווייני המיקום בשמיים בזמן החיפוש ועוד. במכשירי הטלפון החכמים, התווספה אפשרות לסיוע בקיצור זמן ההמתנה ל- FIX הראשוני. אפשרות זו נקראת Assisted GPS או בקיצור A-GPS (ועוד יותר בקיצור - AGPS). ע"י העברת קירוב למיקום הנוכחי (מתוך המידע הסלולרי הקיים במכשיר) לשרת סיוע-מיקום יעודי (כמובן דורש חיבור לרשת, חבילת גלישה) וקבלת מידע בחזרה משרת המיקום המקצר משמעותית (בסדרי גודל!) את זמן חישוב המיקום המדוייק של המכשיר. אבל חשוב להבין ש- A-GPS בעצמו אינו מכשיר GPS והוא בהחלט דורש גלישה לשרת (למרות שכמות ה-DATA העוברת הינה קטנה מאד, עדיין בחו"ל עלולות להיות לכך משמעויות כספיות מכובדות. ככל שאתה משתמש יותר במקלט ה- GPS ומיקום תחילת חיפוש המיקום קרוב למיקום האחרון בו עבד המקלט ("קרוב" גם מבחינת זמן וגם מבחינת מרחק) - תהליך מציאת המיקום הראשוני יתקצר גם ללא שימוש ב- A-GPS (כמובן כאשר מדובר במקום פתוח ללא הפרעה לקליטת שידורי המיקום מהוויינים). בעיה ידועה הינה בהפעלה הראשונה ובצורה דומה - כאשר אתה טס לחו"ל ומפעיל לראשונה את המכשיר במקום חדש - זמן המתנה (ללא AGPS) יכול להיות גם חצי שעה... לגבי הגאלאקסי שאתה מתכוון לרכוש הוא בהחלט כולל מקלט GPS "רגיל" (וגם A-GPS לזירוז מציאת המיקום הראשוני). לא צריך קומבינה וניתן לעבוד גם ללא A-GPS אם אתה מוכן להמתין קצת יותר למציאת המיקום הראשוני. השאלה לגבי ניווט ללא חבילת גלישה מותנה בתוכנה בה הינך משתמש. עם waze זה לא יעבוד אבל עם תוכנות offfline - לא תהיה בעייה. לגבי ניווט עם לפטופ - אין בעייה להוסיף מקלט GPS עכברי או BT. אבל שוב - אתה צריך להתחיל מהתוכנה. מצא תוכנה המתאימה לצרכיך ורצה על הפלטפורמה המתאימה. הוספת GPS הינה הפרט השולי. בניווט שטח (גם בארץ) רבים מאיתנו משתמשים במחשבי לפטופ/טאבלטים כאלו או אחרים. לגבי ה- PND - גם כאן צריך להתייחס למכשיר ולתוכנה (למרות שמקובל מאד לרכוש חבילה הכוללת את שניהם). מחיר המכשיר יהיה תלוי בגודל המסך ותכונות נוספות שלו, בסוגו (מי היצרן) וכו'. התוכנות המובילות אינן חינמיות כמו גם המפות למדינות השונות. בהצלחה, ארז גור
 

WildFade

New member
מחקר נוסף: טעם רע מ-Waze

Waze דוחף לשימוש באינטרנט שוטף (מאלץ תשלום קבוע לספקיות הסלולר) עקב שיקולים פוליטיים. - לא המפות לא גדולות מדי - לא אין בעייה להוריד אותן בWiFi בבית פעם בחודש - לא אין בעייה לסמן לך איפו אתה רק מGPS - לא אין בעייה לשמור עדכוני משתמשים עד לחיבור WiFi הבא אלא שרוצים את המידע עלנו המשתמשים בכל עת ע"י אילוץ אינטרנט שוטף (הכנה לעשיית כסף גדול ע"י מחירת פרטים בהמשך?). טוב שהבנתי מהמחקר לפני שקפצתי פנימה לתוך Waze על עיוור. ישנה שם בדיקה כל X שניות אם יש אינטרנט. אין? כיבוי מידי של התוכנה ללא שאלות!
עוד מאפריל 2009 אנשים דורשים: "שחררו אותנו", עוד מאז התשובה היא "לא". חלק העלו השארות שונות (תגובה #6 והלאה). עכשיו לחפש גרסאת OffLine עם פריצה. חבל. יכלו לעשות גירסה כיפית עם עדכוני WiFi בלבד. סתם טעם רע.
ממשיך החיפוש ל-GPS ללא חבילת גלישה. אם יש המלצות, אשמח ...
 

erezgur

New member
waze והחיבור לרשת

שלום, למען הגילוי הנאות - אני משתמש וותיק ב- waze עוד מימי freemap, פעיל בפורומים של waze ועונה שם (בזמני החופשי ובהתנדבות) על שאלות משתמשים וכו' וגם משמש כחלק מקבוצת מנהלי הפורומים שם. השאלה לגבי הצורך בחיבור לרשת בזמן הפעלת התוכנה היא שאלה נפוצה שזכתה ללא מעט דיונים ותגובות בפורומים של waze, כולל תשובה מפורטת בויקי שם. כיון שמידי פעם נכנס משתמש חדש ושוב מעלה את הנושא לדיון, אנו נוהגים למעול את השרשורים הללו ולהפנותו לשרשורים האחרים באותו נושא. הדברים חוזרים על עצמם שוב ושוב ולמעשה לא נשמע שום טיעון חדש בנושא. כיון שאת רוב הדיונים בפורומים מנהלים משתמשים בתוכנה, יהיה עלינו לכתוב שוב ושוב את אותם הדברים ולחזור על אותם הטיעונים שוב ושוב - אנחנו נוטים, כאמור, לנעול את הדיונים החדשים. הגדרת את השיקולים הללו "עקב שיקולים פוליטיים". לא יודע אם התכוונת ברצינות לפוליטיקה, אבל בוודאי שאין שם כל שיקול פוחיטי. אני עונה גם כאן (אבל ממליץ בחום לקרוא את כל התגובות בםורומים של waze וגם את ההתייחסות בויקי של waze). 1. waze כיום הינה חברה עסקית - משקיעים השקיעו בה כסף ומטרתם פשוטה - להרוויח. 2. תוכנת הניווט והמפות - יהיו תמיד חינמיים למשתמשים ויש הבטחה שלעולם לא נאלץ לשלם כסף עבור התוכנה או המפות. 3. כל המידע הגולמי, נתוני העומסים והתנועה + מנגנון חישוב מסלול הניווט המתחשב בכל המידע הנ"ל - נמצא בשרתי החברה ולכן נדרשת "גלישה" ותעבורת מידע, כלומר עבודה מקוונת, כדי להנות ממנו. 4. המידע המצטבר מסך כל תנועות משתמשי התוכנה משמש לבניית תמונת עומסים במאגרי החברה ומשום כך משמש בסיס לחישוב מסלולי הניווט ובסיס להצגצ עומסי התנועה עבור כל שאר המשתמשים. מדובר שוב בתעבורת נתונים המחייבת קישור למאגרים. 5. כמובן שכל נושא הקישוריות בין המשתמשים, יכולות הרשת החברתית, מחייבת אף היא תעבורת נתונים. 6. לכולנו (או לרובנו לפחות), חסרה היכולת לצורת עבודה ב- offline שתאפשר למכשירים חסרי אפשרות התחברות להשתמש במידע סטטי (תוך ויתור במודע על המידע המקוון). יכולות אלו דורשות תוספת פיתוח משמעותית (טיפוח יכולות מתקדמות בצד הקליינט והורדת מידע נוסף לקליינט כדי לייעל את מנגנון הניווט) - כיון שמדובר בפלטפורמות רבות ובגרסאות שאינן זהות אלו לאלו - יש לכך משמעות כלכלית גבוהה מבחינת החברה והיא משיקולים עסקיים ברורים העדיפה להתמקד בערוצים המרכזיים מבחינתה - הרוב המוחלט של המשתמשים כיום, בארץ ובעולם, מצויידים בחבילות גלישה ומוכנים להשתמש בהן לטובת היכולות המתקדמות הנחשפות מדי גרסה ב- waze. 7. החברה אינה מרוויחה מחברות הסלולר בשל כמות המשתמשים הצורכים חבילות נתונים מחברות אלו. אם תקרא חלק מהדיונים בנושאים אלו תראה הצהרה חד משמעיות בנושא לאחר שהושמעו רמזים כאילו ישנם רווחים שכאלו. 8. להבדיל מתוכנות ניווט אחרות, דווקא העובדה שאתה מקבל את המידע בזמן אמת - גורמת למרבית המשתמשים להפעילה בנסיעות הקבועות שלהן מהביית לעבודה, למשל. הרבה משתמשים מעידים על חסכון משמעותי בזמן דווקא בנסיעות היומיומיות ובשל כך אינם מוכנים לוותר על יכולות אלו. אני בטוח שלא הצלחתי לשכנע אותך ואני חושש שאנו נגררים שוב לאותם דיונים שבהם כל צד מבין את השני (אני מקווה שגם אתה מבין את שיקולי החברה גם אם אינך מסכים עימם). ארז גור
 

AYELET1

New member
שלום ארז. אם כבר פתחת בזה, אז בוא נרחיב מעט

1. WAZE חברה עסקית שהפכה את "פרוייקט המיפוי החופשי של ישראל" (יש לי צילומי מסך ודפי HTML שמורים מימי free map( למאגר שאינו חופשי כלל ועתה היא מתכוונת להרויח ממנו. לא שיש בזה רע, אם זה רק היה פתוח לכל המשתמשים (המאגר סגור על השרתים). 2. אין לאנשי WAZE בריערה אם אינם רוצים להתבע לדין על הפרת תנאי רשיון הקוד הפתוח עליו בנויה התוכנה. 3-6. אין לי שום עניין ברשת החברתית וכבר כתבתי על המסלולים המוזרים ש-WAZE בונה, כולל הכנה בוקר בוקר לאותו פקק קבוע. הפעמים שניסיתי בכל זאת לבדוק את מה שכל תושב בסביבה יודע, נוכחתי שאכן נסיעה עפ"י WAZE הביאה אותי באחור. היתה גרסה OFFLINE אז מה יש להשקיע? היא קיימת. רק שלא מעוניינים לפרסם אותה . איזה שיקולים של החברה עלי להבין בדיוק?... ורק למי שלא מכיר, צילום מסך מ-FREE MAP שהיא היא WAZE בגילגולה החדש. בסיס הנתונים של WAZE הוא אותו בסיס נתונים "חופשי" (ולא, חינמי זה לא חופשי או כמו שאנשי הקוד הפתוח נוהגים להדגיש את ההבדל בין בירה חינמית לחופש הדיבור).
 

AYELET1

New member
לגבי סעיף 8 - WAZE אינה היחידה הפועלת כך

גם תוכנת TELMAP (לפחות זו של אורנג' ויש להניח שגם הגרסאות אצל שאר חברות הסלולר) - אני בדקתי היטב את הגרסה לאייפון פועלת בדרך דומה אך מתמודדת טוב יותר בהרבה עם חוסר תקשורת סלולרית. וחוץ מזה- העובדה היא שלא כולם רוצים דיווחים שוטפים, ודווקא כן מוכנים לוותר על יכולות אלו (ראה את הגולש לו ענית ואת כל שאר המתדיינים הנודניקים
שאתם ממהרים - עפ"י דבריך- לנעול ולחסום את הדיונים איתם.)
 

WildFade

New member
../images/Emo45.gif../images/Emo45.gif

הגעתי לפורום אתמול שמדגים גירסה פרוצה ללא נתיבים, כלאמר רק מפה עם המיקום של היוזר. אם רוצים לעדכן רחובות אז מתחברים כשיש WiFi בבית, בונים נתיבים *על* האזורים שרוצים לעדכן, וחותחים את חיבור האינטרנט. הבעיה היא היא קצת טכנית (יש הגדרות לא טרוויאליות), אבל בעיקר שאני לא מעוניין בצד הלא חוקי והחתרני. טוב שיש את האופציה (
), אבל למה לעזזל לאלץ אותנו להגיע לגרסאות האלה במקום לתת לנו OffLine נורמלי
ב"שיקולים פוליטיים" התכוונתי שיקולים שאינם קשורים לשום מגבלה טכנית כלל וכלל. הסיבה ש-FaceBook שווה כל כך הרבה היא הפרטים על המשתמשים (התנהגות בחיים שלנו). תמיר את זה בלמכור את הפרטים הרשומים של משתמשי Waze, למכור את ההתנהגות שלהם על הכבישים, ההרגלים שלהם, המיקומים שלהם ליד שלטי פרסומת/מסעדות/חנויות, ולמכור את כל זה למפרסמים. ככלל, אם לא הייתם מתחבאים מאחורי תמונה וורודה של "הקהילה", "האנשים", "חופשי!" (פרוייקט עם יופי רב), אלא באים ואומרים "אנחנו קורפורט כמו כל האחרים רק אצלינו נמכור את הפרטים/התנהגות שלכם במקום תשלום ישיר, אז תנו לנו מעקב על חייכם בשביל חברות הפירסום" - אז הייתה תמונה אמיתית ללא המילים הוורודות השקריות (המפות באמת חופשיות כמו פעם? הממ...). לגבי OffLine, בבקשה בלי ה-"זה דורש פיתוח קוד מאסיבי" ... לא רק שהיה כבר פעם חופש אמיתי (הפוסט של איילת), אלא שבתור מהנדס תוכנה אני רואה יופי דרך הבלוף של באפר על הדיסק שיעלה נתונים רק כשיהיה WiFi. ממש "פיתוח מאסיבי" של בערך יומיים. עם טסטים. ... רק שאז לא יהיה לכם מעקב היכן אני נמצא כל שנייה ושנייה נכון? לפחות תאמר את האמת בבקשה, זה המינימום. ושוב, אין אף תוכנת GPS ללא חבילת גלישה לאנדרויד?
(איילת? מישהו?) אני באמת מעדיף להמנע מהגירסה הפרוצה לבנתים ...
 
ויש עוד משהו עקרוני שב WAZE מתעלמים ממנו

גם אני זוכר את ימי freemap, ואיך שהובטח לכולם לבנות ניווט חינמי לכולם. כדי לשכנע את האנשים לתרום מידע וליצור את המפות, שהן הבסיס לכל תוכנת ניווט, הצהירו שתמיד תהיה אפשרות להשתמש בתוכנה ובמפות בחינם. אני חייב להזכיר שבאותה תקופה כמעט לא היו סמארטפונים עם יכולות ניווט, וכמעט כל בסיס הנתונים נבנה ע"י אנשים שתרמו מזמנם, ע"י מכשירי ה GPS או מחשבי כף היד הפרטיים שלהם (שניקנו בכספם). מאות האנשים שעשו זאת לא היו עושים זאת לו ידעו שהם יוצרים רווח לחברה מסחרית על חשבונם. אחרי שבסיס הנתונים נבנה, הוקמה חברת WAZE שהיא חברה מסחרית שרוצה להרוויח - אבל היא קיבלה בחינם את הנכס החשוב ביותר, שזה המפות. לאט לאט, תוך שידרוגי התוכנה, חסמו אנשי WAZE את האפשרות לשימוש חינמי במידע, ע"י חיוב האנשים שרוצים להשתמש בתוכנה לרכוש סמארטפונים באלפי שקלים, ועוד לשלם מאות שקלים בשנה עבור חבילות גלישה. בעת האחרונה הודיעה חברת WAZE שהיא מפסיקה לתמוך בגירסה (הישנה מאוד) החינמית, זו שבה אפשר לנווט ללא חיבור סלולרי רציף. כלומר, מי שבנה את בסיס הנתונים כבר לא יכול להשתמש בו בחינם! ועוד הם טוענים, ברוב חוצפתם, שזה נשאר חינמי ("אנחנו לא גובים כסף על התוכנה והמפות, זו חברת הסלולר שלוקחת מכם מאות שקלים בשנה עבור חבילת הגלישה"...), ומאשימים את מי שרוצה לנווט offline ב"חוסר קהילתיות". ברור לי שאת זה לא הייתי יכול לפרסם בפורומים שלהם - הם היו מוחקים זאת מיד... דרך אגב - מי שיש לו מכשיר סימביאן ועדיין רוצה לנווט ללא גלישה, שיחפש את גירסת מקסים לגירסה 0.14.2 של FREEMAP.
 

AYELET1

New member
עם כל מחאתי נגד התנהלות הפרוייקט,

עדיין השימוש בתוכנה הוא חינם. איש אינו מכריח אותך לקנות סמרטפון ואיש אינו חייב לתחזק עבורך את התוכנה או לפתח אותה עבורך. הבעיה היא שבסיס הנתונים שהובטח שיהיה חופשי, אינו חופשי כלל וכלל ואכן אתה, אני ואנשים נוספים תרמו לבנייתו, אינם יכולים לעשות בו שימוש מלבד מה שהתוכנה הספציפית נותנת. כלומר בסיס הנתונים אינו חופשי, ואם מחר תרצה לכתוב תוכנה חינמית שתשתמש בבסיס הנתונים הזה, לא תוכל.
 

ronenb75

New member
איילת, האם ניסית?

אני באמת לא מעורב בפרוייקט ואין לי מושג איך הוא מתנהל. אני אפילו לא משתמש בתוכנה הזו אבל היות והכל תחת רישיון GPL ואין להם אפשרות אחרת כי ככה נבנה בסיס הנתונים - תנאי הרישיון מחייבים אותם לספק את הקוד והתוכן של בסיס הנתונים לכל דורש. כלומר, אם את פונה אליהם ודורשת את הקוד - הם מחוייבים לספק לך אותו.
 

AYELET1

New member
בסיס הנתונים אינו תחת רשיון GPL. קוד התוכנה

כן, וכפי שרשמתי, הוא אכן מפורסם, ניתן להורידו ולשנותו.
 

ronenb75

New member
בתור מהנדס תוכנה

הייתי מצפה שתציץ ברישיון התוכנה של waze. כן.... הוא GPL - מה שאומר שהוא פתוח. כולל הקוד, כולל המפות. שתי הערות: 1. אין דבר כזה גרסה פרוצה לתוכנת קוד פתוח. הרישיון של התוכנה מאפשר fork לכל דורש ללא בעיות חוקיות. אה, כן - מי שעושה זאת חייב לפרסם את הקוד שלו עצמו תחת הסכם הרישיון. 2. אם הטעם כל-כך רע ואתה מתרעם על התנהגותה הלא ישרה של חברת waze, היות ואתה מהנדס תוכנה שלוקח לך יומיים (כולל בדיקות) להוסיף פי'צרים - למה שלא תיקח על עצמך את הפרוייקט הזה ותקים פרוייקט מקביל (שים לב - לא מתחרה, כי אם מקביל. ככה זה בעולם הקוד הפתוח) שנותן את כל מה שאתה מטיף לו? גילוי נאות: אינני משתמש ב-WAZE ואינני קשור בשום צורה ל-WAZE.
 

AYELET1

New member
מה זה קשור?

הקהילהנקראה לעזור בהקמת בסיס נתונים דיגיטלי חופשי ראה צילום מסך שמצורף להודעה http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=2232&MessageId=146757568 מי שמיפה, השקיע (אני מיפיתי ואני יכולה לאמר לך שהשקעתי במיפוי ואחרי זה בשיום הרחובות. הרי לא מספיק רק למפות). לא משנה מי ווכמה עבודה הושקעה. הקהילה הוטעתה! וכמו שרשמתי לך, בסיס הנתונים העלק "חופשי", אינו תחת GPL והוא אינו חופשי (חינמי עם התוכנה כן. לא חופשי במובן של קוד פתוח). מעבר לזה, מה שנמצא תחת GPL אינך צריך "לבקש", אתה בטח יודע...
 

ronenb75

New member
במידה וזה מעניין אותך

ונראה שזה מעניין אותך - נראה לי שיש כאן מישהו שעושה משהו שיעמוד במבחן המשפטי. האם יש לך מושג תחת איזה רישיון נבנה אותו בסיס נתונים שאת ואחרים עזרתם לבנות? בסופו של יום, אלא אם נאמר מפורשות לחברי הקהיליה שעבודתם למעשה נשארת בידיו של גורם זה או אחר והם מוותרים על זכויות היוצרים שבעבודתם - הרי אותו גורם נמצא בבעיה. אני לפחות יכול לחשוב על שתי אפשרויות (ואני רחוק מלהיות משפטן): 1. אם "עבדנו" עבורך, כלומר ייצרנו עבורך מידע ששייך היום לך ולא לנו - הרי אתה צריך לשלם לנו משכורת. תביעה יצוגית של כלל התורמים לבסיס הנתונים שלא קיבלו את משכורתם (אפילו שלא היה חוזה, בישראל אין זה חוקי להעסיק אדם ללא משכורת. חלוקת מניות, הבטחות עתידיות וציורים יפים של העתיד אינם מתקבלים) בטוח ישכנעו את מי שמנסה לעשות קופה על גבם של חברי קהילה שרצו לתרום לשחרר את המידע חזרה למי שהוא שייך לו. 2. אם לא "עבדתם" עבור אותה חברה, למעשה כל החלקים בבסיס הנתונים שנתרמו על ידך - שייכים לך, אלא אם וויתרת על זכויות היוצרים שלך. את ראשית לפנות אליהם ולדרוש את הסרת המידע הנ"ל מבסיס הנתונים שלך. אין להם יכולת לאתר את פיסת המידע שאת תרמת? זבש"ם. לא ידעתי ולא הכרתי את הפרוייקט הקודם ולא את הנוכחי. ובכלל לא ידעתי ש-WAZE זאת חברה ישראלית, אבל מריח שמישהו כאן מנסה לעשות קומבינה ולמכור כמה גשרים. אם הייתי, כמוך, מעורב בנושא - הייתי עושה לח'ברה האלה חיים קשים. אני שונא חוסר יושר מן הסוג הזה.
 

erezgur

New member
ממש לא נודניקים

איילת, מעולם לא כיניתי משתמשים אחרים נודניקים. צר לי שזה הרושם שקיבלת. אני משוכנע שבכל פורום כאשר מדי שבוע חוזרת אותה שאלה (שתשובה טובה ויסודית עליה הינה ארוכה ודורשת זמן לא מועט) - במקום לחזור על התשובה שוב ושוב - מפנים את השואל למקום בו מופיעה התשובה. כאשר כל שאלה כזו מעוררת שוב ושוב את אותו דיון ואין למעשה כל ארגומנט חדש - מבקשים מהשואל לבדוק את הדיונים הקודמים באותו נושא. כאשר התופעה חוזרת שוב ושוב, מתרחשת התופעה של קריאה לבצע חיפוש ולמצוא בויקי ובפורומים דיונים קודמים ונועלים את השרשור כיון שאין טעם לשוב ולפתח את אותו הדיון שכבר קיים מספר פעמים ברחבי הפורום. אם עלה רושם אחר ממה שכתבתי, כנראה לא הסברתי את עצמי טוב. אבל בשום פנים ואופן איני רואה באנשים אלו נודניקים. הרבה פעמים משתמשים אלו הופעים להיות פעילים בפורום ותורמים רבות בעזרה למשתמשים אחרים. ארז גור
 

erezgur

New member
מעט התייחסויות

כצפוי - זה מושך אש, מקווה שלא הכל יכוון כלפי. איני עובד ב- waze ואיני מסכים עם כל צעדיהם. אני אשמח אם תהיה אפשרות לעבודה לא מקוונת (כמובן שברור שכל מי שבוחר/נאלץ לעבוד בצורה לא מקוונת - לא נהנה מיכולות המקוונות הנגזרות). אני עצמי מנווט גם עם מכשירים שאינם בעלי יכולת קישוריות מובנית (כמו פוקט פיסי וגם PDA). גם בימי freemap התוכנה הייתה חופשית/קוד פתוח והמפה ניתנה בחינם לכל, יחד עם זאת - בסיס המידע נשאר בידי אהוד. עובדה זו גרמה להרבה דיונים נוקבים שבשיאם פרשו רבים וטובים מהשתתפות בפרוייקט (כולל איילת). היום המצב דומה מבחינה מסויימת - קוד תוכנת הקליינט מפורסם לכל והמפה ניתנת בחינם. כך יצר מקסים את הגרסה שאינה דורשת עבודה מקוונת, למשל, ואחרים הכינו גרסה נפלאה עבור מכשירי ה- PND שרכשנו בדילאקסטרים. השינוי המהותי הינו העברת "מרכז הכובד" לשרתי החברה - שם מחושבים המסלולים כיום (למרות שהיכולת הבסיסית, המנוונת יחסיתף נותרה בגרסאות הקליינט). לגבי ההערות של אלףשין - א. התוכנה חינמית והמפה חינמית. נכון שלצורך שימוש מתקדם בכל היכולות נדרש טלפון חכם וחבילת גלישה. כיום כמעט כל מכשיר סלולרי הנקנה בארץ כולל יכולות GPS ומחייב חבילת גלישה ואין מדובר בתשלום עבור תוכנת הניווט, לדעתי לפחות ולא אתווכח על כך. ב. ראה מה שציינתי קודם לגבי איילת ורבים מהמוכשרים ביותר שהשתמשו ב- freemap בתחילת דרכה - ברגע שצץ הנושא והם החליטו שהם לא מוכנים להשתתף בתנאים אלו - הם פרשו, כך שגם משתמשי פרימפ באותה תקופה היו מודעים, או נחשפו בעקבות אותם דיונים סוערים, לעובדה שבסיס המידע אינו חופשי. בסיס המפות מעולם לא היה חופשי. ג. כל מי שמסוגל יכול לקחת את קוד תוכנת הניווט ולייצר ממנה גרסה לא מקוונת גם כיום, כפי שעשו בעבר מקסים עבור הסימביאן ורון וניר עבור ה- PND עם חלונות CE גרסה 5. כאמור - הקוד מפורסם (אם כי בד"כ באיחור לאחר שחרור הגרסה), המפה ניתנת בחינם... ד. את דבריך אלו אתה בהחלט יכול לפרסם בפורום של waze - אנו לא מוחקים אותם, ישנם כבר הרבה שרשורים כאלו שם ומדי פעם מישהו חדש פותח שוב דיון בשאלה מדוע נדרש חיבור מקוון בכדי לעבוד עם הגרסאות החדשות של התוכנה. הסיבה שאנו נועלים (לא מוחקים, נועלים) שרשורים אלו היא פשוטה - אין טיעונים חדשים והדברים חוזרים על ויכוחים ישנים שכבר קיימים בפורומים (לא נמחקו) עם אותם טיעונים ואותן תשובות בניסוחים אחרים. אנשי התמיכה של waze התייחסו לכך במספר דיונים שכאלו וגם כתבו הסבר מבחינתם בויקי של waze כך שכל אחד מוזמן לקרוא, לנסות להבין ולבדוק האם יש לו טיעון חדש המצדיק שרשור חדש בנושא. הפורום של waze הינו אכסניה ליבראלית למדי - מדי פעם ישנם אנשים התוקפים בחריפות את המדיניות, התוכנה, ההתנהלות, הבאגים וכו'. אני יכול להעיד שאין מחיקת הודעות כאלו ואתם יכולים למצוא אותם גם היום. אני אישית איני מכבד שימוש בלשון בוטה וביטויים שאינם הולמים את השיח הציבורי ואולי מעיר על כך לעיתים רחוקות. WildFade, אני מכבד את דעותיך גם אם איני מסכים תמיד עימן. לטעמי הפירוש שלך והשימוש במונח "שיקולים פוליטיים" אינו נכון אבל אולי אני טועה. אינך חייב למסור שום פרט אמיתי ל- waze כדי לעבוד ואתה יכול להישאר אנונימי לגמרי, או לפתוח לך חשבון מייל בשם "דוד בן-גוריון" ולהיקרא כך ב- waze. בשום מקום אינך צריך למסור את פרטיך האמיתיים או כל פרט מזהה אמיתי אחר. איני מכיר את פרטי ההתקשרות עם המפרסמים, אבל גם הם אינם יודע כמובן מיהו האנונימי המשתמש ב- waze. אבל הכי חשוב, אנא אל תשתמש בביטויים "אתם", "הייתם" וכו' - איני שייך ל- waze למרות שבחלט אני משתמש מרוצה של התוכנה (כמו רבים מקוראי פורום זה, אני משער). אני יכול להסכים עם חלק מהדברים שכתבת, מקווה שגם אתה מסוגל לקבל חלק מהדברים שכתבתי אני. ארז גור
 

WildFade

New member
קבלתי - החלף "אתה"/"אתם" ב-"הם"/"החברה".

חלילה לא הייתה כאן נימה אישית כנגדך, חשוב לי לציין, רק טענות על דרכי החברה. דוגמא אחת מני רבות לשיקולים פוליטיים: השאלה של מפרסם "כמה אנשים שונים נוסעים ליד שלטי הפרסום שלי בחתך לפי שעות-יום בין רחובות X, Y, ו-Z" שווה המוווווון כסף - וזו רק דוגמא אחת לכוח הזה. לכן לא נראה OffLine אף פעם בחיים. גם אם לסלולרי של מחר יהיה 19 Terra של זכרון פנימי ומעבד של מחשב-על של NASA. לא בעיות טכניות ולא בטיח. האם הדוגמא מסבירה יותר טוב? אני אישית עדיין ב"שלב המחקר" לגבי קנייה של מכשיר סמארטפון ולכן חוקר מכל הכיוונים את השילוב GPS + ללא-חבילת-גלישה. עד עכשיו מצאתי סמנים ל-Waze שהואOffLine, IGO8, MotoNav, ו-nDrive אשר כולם פרוצים. מ-Waze התאכזבתי במיוחד כי למראית עיין הכל נראה ורוד וחינם ללא הוצאות בשורה התחתונה ............. עד לאותיות הקטנות: "בלי חבילת גלישה Waze מכבה את עצמו"
 
למעלה