כמה כסף לדרוש?

ronihp

New member
כמה כסף לדרוש?

אני עומד להגיש הצעת פרויקט קטנה לחברה מסוימת שיש לה סניפים רבים בכל הארץ. הם רוצים שאבנה להם מערכת שתבטל את כל הטפסים למיניהם שיש להם ותנפיק דוחות כל חודש, חצי שנה, שנה ועוד. זה לא משהו מסובך אבל ברור לי שזה יהיה ב-VB עם טבלאות ב-Access. יכול להיות שאחליט לעשות את זה ב-VB.NET ובמקביל גם ללמוד את הנושא שזה חכם יותר. כמה כסף לדעתכם צריך לדרוש על עבודה כזו? זו עבודה ראשונה שלי ואני לא רוצה להציע הצעה גבוהה אך גם לא לדרוש מעט מדי ממה שצריך לדרוש על ההשקעה. מחיר הגיוני שיעזור לי כלכלית וגם יעזור לי בהמשך. אשמח אם תוכלו לייעץ כמה לוקחים על כתיבת תוכנה כזו, על התקנה והטמעה של התוכנה בכל הסניפים וגם להסביר לעובדים איך עובדים עם זה והכל. אני לוקח בחשבון גם נסיעות וגם ניתוח מערכת שצריך לעשות ועוד. אני לא צופה קושי בכתיבת התוכנה. עשיתי דברים קשים יותר. מקווה שהסברתי את עצמי נכון. אם יש כאן מי שעוסקים בתחום ויודעים מה המחירים שצריך לדרוש אשמח להעזר בכם כדי לקבוע מחיר ריאלי והגיוני. הכיון שלי הוא לדרוש תשלום חודשי עבור הענין כי זו תוכנה שצריך יהיה לעקוב אחריה כל הזמן ולעדכן. לא משהו שאתקין להם ואשאיר אותם תקועים עם זה לתמיד. אני חושב שאם הם יהיו מרוצים ממני אז אמשיך לתחזק את המערכת הזו ואולי גם נשקיע בזה בעתיד עם תקשורת בין מחשבים בסניפים, באינטרנט ועוד. תודה מראש לכל העוזרים!!!
 

MasterPotions

New member
מצטרף לשאלה....

היום גמרתי את התוכנה שכתבתי לחברה מסוימת,תוכנת ניהול. אבל אני לא יודע כמה לתת הצעת מחיר.
 

ronihp

New member
תראה

אני החלטתי לעבוד מסודר ולהגיש להם בימים הקרובים הצעת מחיר מסודרת. עם כל מה שאני מתחייב לבצע, עם תאריכים ועם המשכורת החודשית שלדעתי מגיעה לי לקבל עבור הענין. זה עוד לפני שאני מתחיל לעבוד על זה איתם. הבעיה שלי היא לנקוב במספר כי זה לא כמו מקום עבודה שאני בא, מדפיס כרטיס ועובר מ-8 עד 4. זה בסך הכל תוכנה שאני מתחייב לכתוב לפי בקשתם ולהתקין ולהטמיע אותם אצלם כדי שכל הסניפים שלהם יעבדו בזה. בטוח גם יהיה צורך לתחזק את זה כל הזמן לכן אני חושב שתשלום חודשי עדיף מאשר תשלום סופי על התוכנה כולה. תוכנה זה משהו שכל הזמן צריך לפתח ולתחזק ולכן אני מנסה לחשוב ריאלי.
 

MasterPotions

New member
תבין....

אני חוזר לבית-ספר ב-1 בספטמבר:) את התוכנה הזו בניתי בעיקר כדי להבין אם אני יכול,הבנייה שלה הייתה דיי קלה. אבל כמו שאמרתי,אני עוד לומד ולא יכול לעבוד.
 

csilmh

New member
תימחור של תוכנה...

מורכב מלא מעט גורמים כגון: כמות האנשים שעבדו על הפרוייקט. זמן פיתוח: משלב האיפיון (ניתוח וכו´) ועד שלב ההטמעה. האם אתה תיתן תמיכה בעתיד (דבר שגם עליו לוקחים כסף) או לא ואז אתה מפסיד כסף. האם אתה יכול למכור את הקוד לעוד לקוחות (ואז בעצם אתה יכול להוזיל את המחיר כי תרוויח על אותו קוד מלקוחות אחרים) או לא וכו´ וכו´ וכו´. תשב עם עמצך ותחליט כמה אתה הייתה רוצה לקבל לשעת עבודה שלך מחיר ראלי. (נניח 50 ש"ח לשעה בתור תכנת מתחיל) ולאחר מכן תכניס את כל הפרמטרים הרשומים כאן ואני בטוח שתמצא עוד כמה ואז תגיע למחיר ראלי.
 

ronihp

New member
עוד מתלבט קשות

יש לי סכום בראש שאותו נראה לי ראלי לדרוש כל חודש עבור פיתוח התוכנה, ההתקנה שלה, מעקב וגם ניתוח מערכת לפני הכל. בגלל שזה לא עבודה שאני בא ומדפיס כרטיס כל סכום גבוה נראה לי מוגזם מדי לדרוש. מישהו פה יכול לצין מחיר סופי שהוא דרש עבור תוכנה מסוימת שפיתח?
 
לדעתי תפריד את התמחור

תפריד את זה לשני חלקים - פיתוח המערכת עד ההגשה וההטמעה שלה, ותמיכה לאחר מכן. תנסה להעריך כמה שעות זה ייקח לך, תוסיף 20%, תכפיל בסכום לשעה - מינימום לדעתי זה 50 ש"ח - וזה מחיר הפיתוח. מחיר התמיכה לאחר מכן - תלוי - יכול להיות חודשי, יכול להיות על כל קריאת שירות - תלוי כמה תחזוקה המערכת תצטרך לדעתך. אני לא יכול להגיד לך מחיר שביקשתי פעם - גם כי לא נראה לי שזה יעיל (לכל מערכת יש את המחיר שלה), וגם כי כל עבודה שעבדתי בה היתה כשכיר בחברה, ככה שקיבלתי משכורות ולא תשלום פר-פרויקט. בכל מקרה, אני יכול להגיד לך דבר אחד - אל תמכור את עצמך בזול, אבל תזכור גם שמשכורות הייטק היום זה לא מה שהיה פעם. אני לא יודע כמה נסיון יש לך בתחום - אם אתה מתחיל, אולי שווה להתפשר בשביל לקבל קצת נסיון מעשי, אבל אל תעשה פרויקט של חודשיים בשביל 500 שקל
 

ג גיל

New member
תמחור זול או יקר

השאלה למי, לזה שמפתח המערכת וא ללקוח? לדעתי אתם והכונה למביני עניין/תותחים/מתכנתים ויועצים אמורים לנסות ולהבין מה שווי התוכנה הזאת שהבחור אמור לספק ללקוח שלו ואם הבנתי נכון זה מה שהוא רצה לדעת, אתם אמורים לנסות להבין מה ערך התוכנה/השרות שהוא אמור לספק ללקוח ובכמה שעות תקניות מדובר,זה לא משנה כמה שעות הוא מעריך שיעבוד על זה ,יכול ליהיות שהבחור מאוד מוכשר ויכול לסיים עבודה של חודש בתוך שעה אחת בלבד, ואז מה? ההערכה: 50 ש"ח תוספת 20% סה"כ 60 ש"ח יקח הכסף וילך מרוצה? ויכול להיות שהבחור קצת פחות מוכשר והערכה שלו שיסיים הפרוייקט תוך נניח 120 שעות. ואז מה? גם אז יכפיל 120 שעות ב50 ש"ח ויוסיף 20%? לדעתי אין דבר כזה מחיר פיתוח לפי שעה (אלא אם יש מאחוריך רקורד, מוניטין,ועוד. הבחור הזה צריך לדעת כמה כסף לבקש כדיי שלא יצא לא מקופח ולא מקפח.
 
אני יוצא מתוך הנחה

שאם שכרו את הבן אדם לפתח מערכת, שלפי מה שהוא אומר היא לא קטנה, אז הוא יודע מה הוא שווה ויש לו רקורד מאחוריו, ויודע כמה לבקש על שעת עבודה שלו. ציינתי את השיטה הזאת כשיטה שאני, וגם אחרים שאני מכיר, חושבים שהיא יעילה. אני לא יכול להגיד לו כמה שווה התוכנה שלו, כי אני לא מכיר אותה. אני גם מעריך שהוא רחוק מלהיות דביל, ואם זאת תוכנה של שעה הוא לא ימכור אותה ב 60 שקל. ויותר מזה - לא משנה כמה הוא מוכשר - הוא אומר שזאת מערכת שצריך בשבילה מחקר לפני, תכנון מעמיק, הטמעה, הדרכה, אחזקה - זאת לא מערכת קטנה בכל מקרה, ככה שבמקרה הזה לדעתי שעות זה הגיוני לחלוטין. אבל זו רק דעתי.
 

ronihp

New member
היי. אגיד לכם מה עשיתי עד עכשיו

קודם כל ישבתי וכתבתי הצעה מסודרת, ככה אני עושה תמיד. בהצעה גם ביצעתי חישוב של מספר השעות שאני מעריך שיקח לי לכתוב את כל התוכנה והכפלתי במחיר של שעה שלוקח מתכנת מתחיל ומוכשר כמוני. עשיתי גם הנחה משמעותית עבור הארגון שיצא מרוצה. חלקתי במספר החודשים שיש לי לפתח את זה והגעתי לסכום משכורת חודשי. הסברתי כמה זמן, פחות או יותר, יקח לפתח כל דבר בתוכנה עם לוח זמנים מסודר שאני מתחייב לעמוד בו. בכל מקרה אני מגיע לסכום שגבוה מ-5000 שקל בחודש. זה נראה לי סכום גבוה מדי אבל אם כל החישובים שעשיתי לרדת פחות מזה לא יהיה משתלם. אני לוקח בחשבון גם הוצאות כמו נסיעות, התקנה, הטמעה, לימוד של המערכת בכל מקום בו התוכנה תותקן ועוד. יש לי שאלה אחרת. האם חודשיים נטו של עבודה על תוכנה זה הרבה? אני מתכוון ל-60 יום כפול 24 שעות ביממה תכפילו במחיר לשעה. האם זה הגזמה פרועה? זה כולל כל מיני תקלות שאולי לא לקחתי בחשבון או דברים נוספים שעשוים לקרות. התוכנה לא גדולה מאוד אבל כן מורכבת כי יש שם הפקת דוח"ות וחישובים שצריך לעשות ולתת מדדים מדויקים.
 
מה שתארת זה לא חדשיים נטו

חדשיים נטו זה 180 שעות * 2. (חודש עבודה סטנדרטי). הזמן שתארת הוא 8 חדשי עבודה סטנדרטיים (מה שזה לא יגיד). כשאתה מחשב עלות כמובן שעליך לחשב גם נסיעות והוצאות נלוות. כמו כן, להגדיר מה כלול במחיר (תיקוני באגים) ומה לא (שנויים). לדעתי 5e3 ש"ח בחדש זה זול מאוד. (תוריד מע"מ, מס הכנסה, בטוח לאומי ... נשארו בערך 2.9e3 נטו. ) זמן נסיעות חישבת? (או שהוא על חשבונך?) הוצאות - טלפונים, חשמל, דמי שכירות (מקום), הוצאות מימון (כתלות בתנאי התשלום) ,חמרה יחודית (אם אתה צריך - שתשאר אצלם בגמר המסירה) ספרות טכנית - על חשבון מי? זמן למוד - מה על חשבונך (הבסיס ומה שיש עבורו ערך עתידי בשבילך) ומה על חשבונם ? מטרת הפרויקט מבחינתך - רווח, כניסה למעגל העבודה, נסיון (עבור קורות חיים), ... מידת החיוניות שלך - האם יש להם מחליף? כמה יעלה להם להכשיר איש תכנה משלהם לעבודה? כמה הם יכולים לשלם - לעולם אל לגרום ללקוח לפשוט רגל!!! (אם אתה מאוד חיוני, הם עלולים להסכים גם לסכום מופרז). סוג השרות לאחר ההטמעה - לפי קריאה או חשבון שנתי\חדשי? (יתכן גם שלוב, בהתאם לסוג וגורם התקלה) של מי קוד המקור בגמה העבודה - אם שלך, אתה יכול להיות זול יותר (הם יפתחו תלות בך). אם שלהם - לקוד מקור יש עלויות משלו. תביא בחשבון מראש שבלוח הזמנים שלהם תאלץ אולי לקחת עובד - בדוק מה השכר הסביר כיום לעובד ברמה המתאימה, ותביא בחשבון גם זמן בטלה ... להערכתי (ואין לי די מידע לחישוב מדויק), לפרויקט בסדר גודל של 1500 שעות, כדי שישתלם לך, תצטרך לבקש בסביבות 8e4 ש"ח. (לא כולל טיסות והוצאות נסיעה מעבר ל-25 ק"מ ביום, לא כולל תמיכה שמעבר לשעות).
 

ronihp

New member
ראה

אני עשיתי חישוב שאני עובד במשך 3 חודשים על התוכנה עצמה, 12 שעות כל יום. מכפיל את זה במחיר לכל שעת עבודה ומגיע למחיר סביר שבין 5000 ל-8000 ש"ח בחודש. זה אחרי הנחה משמעותית עבור ארגון שבעקרו פועל בהתנדבות ומתקיים מתרומות. המחיר כן כולל הוצאות שאני לוקח בחשבון על מנת לא להתעסק עם קבלות ועוד.
 

ג גיל

New member
שעת עבודה

רק לעדכון שעת עבודה מתחילה מרגע שאתה מתחיל העבודה עבור אותו לקוח ללא שום עיסוק אחר במקביל ,לא שיחות טלפון (אלא אם כן קשורה לפרוייקט) לא הפסקות אוכל, לא הכנת קפה/תה ולא פיפי או אחר/ים. שעת העבודה המחוייבת אמורה ליהיות מוקדשת כל כולה ללקוח שמשלם אותה ורק לו. אולי זה יכול לעזור לך בתמחור. גיל
 

ronihp

New member
כן אבל

את העבודה כולה אני עושה לבד בבית. מדי פעם אני צריך לנסוע לשם במקום על מנת לבצע בדיקות, להתקין משהו חדש שהכנתי ולעקוב אחרי זה. זה לא שאני בא בבוקר מעביר כרטיס ויש מעקב אחרי. אני מתחייב תוך תקופה מסוימת שיהיה להם תוכנה שתהיה מותקנת ותעבוד בכמה מקומות.
 

ג גיל

New member
דלת אחורית

בו נעזוב לרגע את שיטת החישוב לפי שעות מהבית. שאלות א) האם אתה יכול בכסף את שווי התוכנה ללקוח? ב) במה יתבטא הרוח ללקוח שלך במידה ויתקין התוכנה שלך?
 

ronihp

New member
תשובות

א) שווי התוכנה ללקוח? קשה מאוד. תחשוב שכיום הכל אצלם נעשה ידנית. הם מחשבים אחוזים לבד על הנייר. התוכנה שאני מתכנן לעשות להם תעיף את כל הניירת ותבצע את כל הדוחות והחישובים לבד. בלחיצת כפתור הם ידפיסו דו"ח מסודר ואחיד זה לא יגזול מהם יותר זמן וככה יהיה להם גם מעקב בזמן אמת על הנתונים ובצורה מסודרת. מה שאין להם היום. כמו כן אותה תוכנה, אותה גרסה תותקן בכמה סניפים שלהם בכל הארץ ותהיה אחידות. ב) רווח ללקוח? יתרכזו בעבודה שלהם ולא בחישובים מתימטיים ובזבוז זמן יקר על ניירת. חשוב להם הקטע של הדוחות שיהיו מוכנים כל פרק זמן. הם צריכים להראות ולהוכיח מה מתרחש בכל סניף שלהם. כפי שאמרתי הם ארגון התנדבותי. לכן המחיר שאני מציע צריך להיות מופחת ממחיר שלוקחים היום בשוק על תוכנה . אם הם היו רוצים הם יכלו לפנות לחברת תוכנה שהיתה גובה מהם כמה עשרות אלפי שקלים בחודש בשביל אותה תוכנה שאני אעשה להם בחמישית מחיר אם לא יותר. אני מקוה שההצעה שלי תראה להם ושהם לא חשבו על מחיר אחר ואז אני הפרזתי במחיר ואולי הפסדתי את ההצעה. זה לא תוכנה מסובכת. זו תוכנה שצריך הרבה לחשוב עליה. חייבים ניתוח מערכת בהתחלה. יש בזה נסיעות הלוך ושוב, התקנה, הטמעה, לימוד של התוכנה, לכתוב תיעוד על התוכנה. הבעיה שלי היא באמת לקבוע על מחיר שצריך לשלם לי עבור שעת עבודה. שמעתי על כאלה שגובים 40 שקל ויש כאלה שגובים 150 שקל. ברור שזה צריך להיות איפשהו באמצע.
 
למעלה