כל מיני דברים.
שלשום בלילה שילטטתי לי להנאתי בין ערוצי הטלוויזיה, כשלהפתעתי גיליתי בערוץ הריאליטי טי.וי תוכנית על רכבות הרים. התכנית לא הייתה על הנסיעה שברכבות, אלא יותר על המאחורה של העסק- המתכננים, ההנדסה ומנהלי שני פארקים שדברו. אז הנה כמה דברים מעניינים מהתכנית (זהירות, זה הולך להיות ארוך!)-
הסבירו בתכנית על כוח G, ועשו את זה יותר טוב מכל הניסיונות שלנו. דיברו שם עם איזה טייס בריטי, שמפקח על אימונים לטייסים במין סימולטור שמדמה כוחות G מאוד גבוהים. הוא הסביר, שכוח G חיובי בעצם גורם לדם לזרום כלפי הרגליים ומונע מדם לזרום למוח. למוח יש מאגר חירום שמספיק לבערך 5 שניות, שבהן הוא יכול להתמודד עם כוח G גבוה, ואחרי זה העניין כבר מתחיל להיות מסוכן. הוא הסביר שבעוד שברכבות הרים המתכננים לא מאפשרים מצב של יותר מבערך 5G ולמשך לא יותר מכמה שניות, טיסים מתמודדים עם כוחות G של אפילו עד 9.5 למשך כמה עשרות שניות. בקשר לG שלילי, הסבירו שבעצם התחושה הזאת שאנחנו חווים במהלך G שלילי, שכאילו כל האיברים הפנימיים עולים למעלה, היא לחלוטין נכונה- אמרו שהאיברים הפנימיים שמעל הצלעות לא מחוברים לשאר הגוף אלא "תלויים", ולכן במהלך G שלילי הם פשוט עולים להם למעלה. עד כאן 60 שניות על ביולוגיה ורכבות הרים.
בתכנית דיברו בעיקר עם מנהלי שני פארקים גדולים באנגליה- המנהל של אלטון טאוורס והמנהל של בלקפול פלז'ר ביץ'. התקופה שבה צילמו את הכתנית הייתה בדיוק עם ההקמה של "נמסיס" באלטון ו"פפסי מקס" בבלקפול. שני המנהלים דיברו לא מעט על כל עניין התחרות בין הפארקים, שכל אחד מנסה להוכיח שהוא יותר גדול ומתקדם ולהציע את הרכבות הכי חדישות. אותו מאבק מוביל למה שאנחנו רואים היום, בדמות מתקנים מפלצתיים של 200 מטר ומהירויות מטורפות שנסגרים בגלל בעיות טכניות ויכולים לגרום לכל מיני בעיות (אהם אהם).
עוד פרט מעניין בתוכנית היה שהסבירו שב"אלטון" יש מגבלה על בנייה לגובה, שהמועצה האיזורית או משהו מטילים עליהם. בגלל זה, הם מנסים למצוא פתרונות יצירתיים. ואכן, אם תבדקו, תראו שכל הרכבות באלטון לא מתנשאות לגובה עצום, ונכנסות לא מעט למחילות שהן הפתרון היחיד לבניית רכבות עם נפילה רצינית ב"אלטון".
ראיינו את בוליגר, מלכנו שבמלכים, מייסד B&M. הוא קצת דיבר על איך מתקבלים אצלם רעיונות חדשים (ישיבות יצירתיות כל שבוע או משהו כזה, כבר הייתי עייף), והראו איך מתכננים רכבת. לא, הם לא משתמשים בNL. הם משרטטים שרטוטים משעממים על ניירות ענקיים וזה נראה פשוט רע.
הראו קצת על איך בונים את הרכבת עצמה, עם צילומים של פפסי מקס ביג וואן בבלקפול תוך כדי בנייה- זה פשוט מטורף! גבוה עצום, פיגומים, בלאגנים.. הראו גם את ההובלה של חלקי הפלדה העצומים, במשאיות ענקיות עם ליווי משרטתי. הראו גם את הבנייה של חלקי העיצוב ב"נמסיס" והיה ממש מגניב!
אחרון- יש בבריטניה אגודה מיוחדת של חובבי רכבות הרים, שמארגנים כנסים ויש להם מגזין והם הולכים יחד לפארקים. אני לא מדבר על חבר'ה בגילנו, אלא על אנשים ממש מבוגרים (חלק אפילו יכולים בלי בעיה להקרא "קשישים"..
) ומשוגעים לדבר. אולי נייסד גם אנחנו כזאת אגודה? מה דעתכם? אפשר שהפורום יהיה הבמה המרכזית שלנו, אבל גם נגיד להוציא עיתון וירטואלי כל כמה זמן, לארגן מפגשים משותפים ומי יודע מה עוד. מה דעתכם? זהו, היה ארוך אבל אני מקווה שנהניתם. ועוד משהו קצר לסיום- נכון שנורא מעצבן שכל התוכניות על רכבות הרים (במיוחד בAXN) משודרות בלי שום התראה מוקדמת או איזשהו איזכור בלוח שידורים? שלא לדבר על זה שרוב התוכניות מ-מ-ש לא מעודכנות..
שלשום בלילה שילטטתי לי להנאתי בין ערוצי הטלוויזיה, כשלהפתעתי גיליתי בערוץ הריאליטי טי.וי תוכנית על רכבות הרים. התכנית לא הייתה על הנסיעה שברכבות, אלא יותר על המאחורה של העסק- המתכננים, ההנדסה ומנהלי שני פארקים שדברו. אז הנה כמה דברים מעניינים מהתכנית (זהירות, זה הולך להיות ארוך!)-