כלכליסט: הדיון בבג"ץ הקו האדום בשבת נדחה עד אחרי הכרעת חוק הסבירות

Ccyclist

Well-known member

על פניו במדינה חופשית כל מה שאינו אסור - מותר. אין כל סעיף חוקי האוסר על הפעלת הקו האדום בשבת משום שהמילה "שבת" אינה מופיעה בכלל בתקנות מסילת הברזל. אי הפעלת הקו בשבת אינה עניין של סבירות או אי סבירות אלא עניין של שרירות שלטונית בלי בסיס חוקי כלשהו. הרק"ל היא כלי מסילתי, חלק מתקנות מסילת הברזל, לא תקנות התעבורה של רכבי הכביש.

אאחל להם הצלחה ואולי על הדרך שיזכירו גם את זכותה המפורשת של השרה להפעיל קווי אוטובוס לבתי החולים בשבת, זכות שהיא וקודמיה מועלים בה על חשבון החלשים ביותר בחברה.
 

ערןל1

Active member

על פניו במדינה חופשית כל מה שאינו אסור - מותר. אין כל סעיף חוקי האוסר על הפעלת הקו האדום בשבת משום שהמילה "שבת" אינה מופיעה בכלל בתקנות מסילת הברזל. אי הפעלת הקו בשבת אינה עניין של סבירות או אי סבירות אלא עניין של שרירות שלטונית בלי בסיס חוקי כלשהו. הרק"ל היא כלי מסילתי, חלק מתקנות מסילת הברזל, לא תקנות התעבורה של רכבי הכביש.

אאחל להם הצלחה ואולי על הדרך שיזכירו גם את זכותה המפורשת של השרה להפעיל קווי אוטובוס לבתי החולים בשבת, זכות שהיא וקודמיה מועלים בה על חשבון החלשים ביותר בחברה.
אין גם סעיף חוקי המחייב הפעלתו בשבת (או בכלל) זכותה של השרה לאסור.

ואני לא נגד הפעלת הקו, לכל הפחות זה מצריך מחשבה.
 

Ccyclist

Well-known member
אין גם סעיף חוקי המחייב הפעלתו בשבת (או בכלל) זכותה של השרה לאסור.

ואני לא נגד הפעלת הקו, לכל הפחות זה מצריך מחשבה.

באיזו זכות ? אין בסיס חוקי כלשהו לאיסור כזה. שרה בממשלה לא יכולה לאסור משהו סתם ככה כי בא לה.
 

ערןל1

Active member
באיזו זכות ? אין בסיס חוקי כלשהו לאיסור כזה. שרה בממשלה לא יכולה לאסור משהו סתם ככה כי בא לה.
אם אין לה סמכות למנוע למה עד עכשיו הקו האדום לא פעל?

למישהו יש סמכות, ואם זה לא השרה אז למי?

אתה יכול להגיד הכנסת אבל מכיוון שהקואלציה רוצה אתה נתלה בפרוצדורות (כמו בג"ץ לצערי).
 

Ccyclist

Well-known member
אם אין לה סמכות למנוע למה עד עכשיו הקו האדום לא פעל?

למישהו יש סמכות, ואם זה לא השרה אז למי?

אתה יכול להגיד הכנסת אבל מכיוון שהקואלציה רוצה אתה נתלה בפרוצדורות (כמו בג"ץ לצערי).

מחר יחליט שר אחר להגביל משהו אחר ללא בסיס חוקי - תפקיד בג"צ לזרוק אותו מכל המדרגות.

ראיתי את הנאום של רגב בטקס פתיחת הרק"ל. כשהיא התייחסה להפעלה בשבת היא אמרה "כחוק" אך אין חוק. מירי רגב אינה החוק.

הנחת הבסיס במדינה חופשית הוא שכל דבר מותר עד שאוסרים עליו.

אני מקווה שאם יהיה ניסיון לחוקק איסור חדש ישתמשו בחקיקה להוכיח שלא היה איסור מלכתחילה וידרשו למנוע חקיקת איסור המהווה שרירות שלטונית כלפי האוכלוסייה.
 

ערןל1

Active member
מחר יחליט שר אחר להגביל משהו אחר ללא בסיס חוקי - תפקיד בג"צ לזרוק אותו מכל המדרגות.

ראיתי את הנאום של רגב בטקס פתיחת הרק"ל. כשהיא התייחסה להפעלה בשבת היא אמרה "כחוק" אך אין חוק. מירי רגב אינה החוק.

הנחת הבסיס במדינה חופשית הוא שכל דבר מותר עד שאוסרים עליו.

אני מקווה שאם יהיה ניסיון לחוקק איסור חדש ישתמשו בחקיקה להוכיח שלא היה איסור מלכתחילה וידרשו למנוע חקיקת איסור המהווה שרירות שלטונית כלפי האוכלוסייה.
על פי הערך "פרשנות" בויקיפדיה "פרשנות דווקנית היא פרשנות הנצמדת בקפדנות ללשון החוק. פרשנות תכליתית, לעומתה, מנסה לרדת לשורש כוונתו של המחוקק, ולהגשים את תכלית החקיקה" אם נסכים שהמחלוקת ביננו היא רק שאתה דוגל בדווקנית ואני דוגל תכליתית אז בסדר אבל נראה לי שאתה חושב החלטה לא הגיונית דינה להיפסל וזה פשוט לא נכון וגם מסוכן כי זה מוביל לכך שכל ממזר מלך.
 

Ccyclist

Well-known member
על פי הערך "פרשנות" בויקיפדיה "פרשנות דווקנית היא פרשנות הנצמדת בקפדנות ללשון החוק. פרשנות תכליתית, לעומתה, מנסה לרדת לשורש כוונתו של המחוקק, ולהגשים את תכלית החקיקה" אם נסכים שהמחלוקת ביננו היא רק שאתה דוגל בדווקנית ואני דוגל תכליתית אז בסדר אבל נראה לי שאתה חושב החלטה לא הגיונית דינה להיפסל וזה פשוט לא נכון וגם מסוכן כי זה מוביל לכך שכל ממזר מלך.

אבל אין כאן חוק כלשהו.

הסטטוס קוו בפלשתינה א"י היה ש Palestine Railways פעלה בשישי, שבת וראשון.

המילה "שבת" איננה מוזכרת בתקנות מסילת הברזל אז אין חוק כלשהו בעניין.

בשנות החמישים התקבלה החלטת ממשלה בניגוד לסטטוס קוו לגבי רכבת ישראל, אך ההחלטה לא המשיכה לכדי חקיקה.

בכרמלית בחיפה וברק"ל ירושלים התקבלו החלטות על דעת עיריות אלו, אך ללא חקיקה.

בגוש דן אי הפעלת הקו האדום היא בניגוד מוחלט לרצונה של עיריית תל אביב, המהווה את העיר הראשית במטרופולין, ויתכן גם שנגד רצונה של עיריית רמת גן. אי ההפעלה מנוגדת גם לתסקיר שהתבצע בתקופת השרה הקודמת ומדגים היתכנות.

בלי חוק, ובניגוד לרצון הערים הראשיות בגוש - האיסור שרירותי וחסר בסיס.
 

ערןל1

Active member
אבל אין כאן חוק כלשהו.

הסטטוס קוו בפלשתינה א"י היה ש Palestine Railways פעלה בשישי, שבת וראשון.

המילה "שבת" איננה מוזכרת בתקנות מסילת הברזל אז אין חוק כלשהו בעניין.

בשנות החמישים התקבלה החלטת ממשלה בניגוד לסטטוס קוו לגבי רכבת ישראל, אך ההחלטה לא המשיכה לכדי חקיקה.

בכרמלית בחיפה וברק"ל ירושלים התקבלו החלטות על דעת עיריות אלו, אך ללא חקיקה.

בגוש דן אי הפעלת הקו האדום היא בניגוד מוחלט לרצונה של עיריית תל אביב, המהווה את העיר הראשית במטרופולין, ויתכן גם שנגד רצונה של עיריית רמת גן. אי ההפעלה מנוגדת גם לתסקיר שהתבצע בתקופת השרה הקודמת ומדגים היתכנות.

בלי חוק, ובניגוד לרצון הערים הראשיות בגוש - האיסור שרירותי וחסר בסיס.
על פי המכון הישראלי לדמוקרטיה

בשנת 1991נקבע האיסור בפקודת התעבורה, שקובעת"איסור הפעלת אוטובוס ציבורי בימי
מנוחה בקו שירות; לענין זה יתחשב השר ככל שניתן במסורת ישראל בכל הנוגע לאיסור
תנועת כלי רכב בימי מנוחה

הם כתבו "אוטובוס" אבל הם רצו שלא תהיה תחבורה ציבורית בשבת כלל.
 

Ccyclist

Well-known member
על פי המכון הישראלי לדמוקרטיה

בשנת 1991נקבע האיסור בפקודת התעבורה, שקובעת"איסור הפעלת אוטובוס ציבורי בימי
מנוחה בקו שירות; לענין זה יתחשב השר ככל שניתן במסורת ישראל בכל הנוגע לאיסור
תנועת כלי רכב בימי מנוחה

הם כתבו "אוטובוס" אבל הם רצו שלא תהיה תחבורה ציבורית בשבת כלל.

מה הקשר?

תקנות התעבורה הן לרכבי כביש בלבד.

כלים מסילתיים פועלים מתוקף תקנות מסילות הברזל.

זה כמו שתטען שתקנות התעבורה חלות על מטוסים וכלי שייט.
 

ערןל1

Active member
מה הקשר?

תקנות התעבורה הן לרכבי כביש בלבד.

כלים מסילתיים פועלים מתוקף תקנות מסילות הברזל.

זה כמו שתטען שתקנות התעבורה חלות על מטוסים וכלי שייט.
אני חייב לצטט משנה: חגיגה א ח.
היתר נדרים פורחין באויר, ואין להם על מה שיסמוכו.
הלכות שבת חגיגות והמעילות, הרי הם כהררים התלויין בשערה, שהן מקרא מעט והלכות מרובות.
הדינין והעבודו הטהרות והטומאות ועריות, יש להן על מה שיסמוכו.
הן הן גופי תורה.

או במילים אחרות אפילו לא צריך חוק מה שחשוב בהלכה הוא רצון האל ובדמוקרטיה רצון הריבון.


ברור שרכבות הרבה יותר דומות לאוטובוסים מאשר מטוסים, ההוכחה האולטימטיבית היא שבכותרת המשנה שלנו מופיעים אוטובוסים ורכבות אבל לא מטוסים.

אני חושב שלא עשו חוק מיוחד לרכבות היא שב91 הרכבת לא הייתה כל כך חשובה כמו היום.

אין ממש הגיון להפעיל רכבות אבל לא אוטובוסים קודם כל מבחינה משפטית לא הגיוני שמישהו יפריד בינהם, מבחינה כלכלית בלי אוטובוסים מזינים זה גרוע וגם מבחינת איכות הסביבה וצביון השבת אתה רק מעודד מכוניות.
 

Ccyclist

Well-known member
אתה לא מבין את הראש של הממשלה הנוכחית, מותר לה לדרוס את כל מה שבא לה.

לצערי ברור לי מה התהליך שהממשלה מובילה.

זו הסיבה שאני רוצה לנסוע בנעים בסופ"ש "בעידן השאה".

מה שמוזר כאן הוא שבג"צ כשל בעתירות בעבר למרות שישנם סעיפים ברורים להפעלת קווים בשבת, ונתלה בעילת הסבירות עכשיו כאשר אין שום מניעה חוקית להפעלת שירות מסילתי בשבת.

מה שמותר מותר. הציבור בישראל התרגל להתקפל כל כך בפני הדתיים שהוא שכח את העובדה הבסיסית הזו.
 

Harrington

Well-known member
מנהל

על פניו במדינה חופשית כל מה שאינו אסור - מותר. אין כל סעיף חוקי האוסר על הפעלת הקו האדום בשבת משום שהמילה "שבת" אינה מופיעה בכלל בתקנות מסילת הברזל. אי הפעלת הקו בשבת אינה עניין של סבירות או אי סבירות אלא עניין של שרירות שלטונית בלי בסיס חוקי כלשהו. הרק"ל היא כלי מסילתי, חלק מתקנות מסילת הברזל, לא תקנות התעבורה של רכבי הכביש.

אאחל להם הצלחה ואולי על הדרך שיזכירו גם את זכותה המפורשת של השרה להפעיל קווי אוטובוס לבתי החולים בשבת, זכות שהיא וקודמיה מועלים בה על חשבון החלשים ביותר בחברה.
בישראל אין תחבורה ציבורית בשבת. המצאות הזויות למיניהן לא ישנו זאת. אולי ביום מן הימים זה ישתנה. אולי גם לא. אבל בטח שלא באמצעות הכחשת המציאות :).
 
בישראל אין תחבורה ציבורית בשבת. המצאות הזויות למיניהן לא ישנו זאת. אולי ביום מן הימים זה ישתנה. אולי גם לא. אבל בטח שלא באמצעות הכחשת המציאות :).
הדרך היחידה היא שלא תהיה תחבורה ציבורית כל השבת עד חצות, מרגע שמי שתומך בכפייה יסבול מתוצאותיה אז משהו ישתנה.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
הדרך היחידה היא שלא תהיה תחבורה ציבורית כל השבת עד חצות, מרגע שמי שתומך בכפייה יסבול מתוצאותיה אז משהו ישתנה.
נדמה לי שיש אפשרויות נוספות, אבל אולי אתה צודק. בכל מקרה כאמור, הכרת המציאות היא תנאי הכרחי למבוא לפתרון בעיות. לבוא ולטעון שאין היום מניעה חוקית לקיים תח"צ בשבת או אולי שבכלל יש תח"צ בשבת, זה נחמד, אבל לא ממש מקדם דיון ענייני ורציני בסוגיה.
 

nothing but the truth

Well-known member

על פניו במדינה חופשית כל מה שאינו אסור - מותר. אין כל סעיף חוקי האוסר על הפעלת הקו האדום בשבת משום שהמילה "שבת" אינה מופיעה בכלל בתקנות מסילת הברזל. אי הפעלת הקו בשבת אינה עניין של סבירות או אי סבירות אלא עניין של שרירות שלטונית בלי בסיס חוקי כלשהו. הרק"ל היא כלי מסילתי, חלק מתקנות מסילת הברזל, לא תקנות התעבורה של רכבי הכביש.

אאחל להם הצלחה ואולי על הדרך שיזכירו גם את זכותה המפורשת של השרה להפעיל קווי אוטובוס לבתי החולים בשבת, זכות שהיא וקודמיה מועלים בה על חשבון החלשים ביותר בחברה.

זה עיקרון שרלוונטי לאזרחים, לא לרשות שלטונית, ולכן כלל לא שייך לעניין. כאזרח מותר לך לנסוע בשבת כי לא קבעו בחוק שאסור לך.
 

Ccyclist

Well-known member
זה עיקרון שרלוונטי לאזרחים, לא לרשות שלטונית, ולכן כלל לא שייך לעניין. כאזרח מותר לך לנסוע בשבת כי לא קבעו בחוק שאסור לך.

זה רלבנטי גם למוזיאונים, ארועי תרבות, מצילים בחוף הים, האוטובוסים הפנימיים בנתב"ג, בתי הכנסת, חברת החשמל, הגנים הלאומיים - כולם גופים ציבוריים הפועלים בשבת.

למנוע שירות מהציבור ללא בסיס חוקי לכך זו התנהלות שרירותית.
 

nothing but the truth

Well-known member
זה רלבנטי גם למוזיאונים, ארועי תרבות, מצילים בחוף הים, האוטובוסים הפנימיים בנתב"ג, בתי הכנסת, חברת החשמל, הגנים הלאומיים - כולם גופים ציבוריים הפועלים בשבת.

למנוע שירות מהציבור ללא בסיס חוקי לכך זו התנהלות שרירותית.

הרציונאל שאם לא קבעו שאסור אז השר צריך לממן שירות מסוים הוא חסר כל אחיזה חוקית.
לא מונעים כאן תחבורה בשבת, אלא מחליטים אם כן או לא לסבסד אותה. וזה לגמרי במסגרת המדנט של הממשלה / השר הרלוונטי.

לדעתי גם ללא קשר לצמצום עילת הסבירות אין סיבה שבג"צ יתערב.

ואת זה אני אומר בתור אחד שבעד שהרכבת הקלה תפעל גם בשבת.

פשוט הטיעון שלך בכלל לא שייך.
 
למעלה