ככה באים להם בהפוכה!

trilliane

Well-known member
מנהל
איפה כתבתי שצריך לאסור על כך? יש חוק נגד זה?

 

ItsikH

Member
יש הגדרה חדה וברורה, "דת" אינה אמונה אלא מערכת חוקים
כל פלגי האיסלאם מאוחדים בדבר אחד - באמונה שמערכת החוקים של האיסלאם היא עליונה על כל מערכת חוק אנושית. זה נכון גם ליהדות האורתודוקסית על כל זרמיה [איני מתחייב לגבי הקונסרבטיבית, אבל הרפורמית למיטב הבנתי מעמידה את האדם לפני מערכת החוקים האלוהית]. המבדיל בין הזרמים, אפילו אם עד כדי מלחמת חורמה, הוא רק הויכוח על תכולת מערכת החוקים הזו - כלומר אחד טוען להזיה פרנואידית שהוא יודע מה אלוהים אמר, והשני להזיה פרנואידית אחרת משלו. על העקרון עצמו הם תמימי דיעים לחלוטין - אלוהים אמר וחובה לציית לו [כלומר לנו שיודעים מה הוא אמר], וחובה זו קודמת לכל חובה אחרת ולכל עובדת מציאות סותרת.
כלומר - בהנתן "כנסיה מוסלמית-רפורמית" שמקבלת את עקרון עליונות המדינה על פני הדת, אין מניעה לתת לה בתמורה את חופש הדת. כרגע לפחות זרמים כאלו הם אקזוטיים בעולם המוסלמי, כמו גם נרדפים.

ד"א היהדות פתרה את הקונפליקט הזה באמצעות "דינא דמלכותא" - החוק שלנו אלוהי ולכן עליון על חוק המדינה, אבל סעיף מחייב בחוק שלנו הוא לציית לחוק המדינה [עם הנמקת שקר כלשהו שתסובב את זה כציווי אלוהי]. זה פתרון ראוי כשלעצמו, אבל ברגע שנתנה למוסדות הדת סמכות כלשהי, ריבונות, מיד מתנערים מהעקרון הזה כפי שאנחנו רואים.
ועוד, משמעות הציווי הזה היא הכחשה מוחלטת של הרעיון הדמוקרטי הבסיסי - התחרות על השררה היא בין בעלי ההזיה הפרנואידית שהם נציגי האל, לבין רודפי שררה לשמה, בריונים שמשתלטים על הציבור בכח הזרוע בלבד: הרעיון של ריבונות אזרחית, שהאזרח עצמו הוא בעל הסמכות והריבון של עצמו, לא נתפס בחשיבה הדתית הזו.
 

Hameln

New member


 

GoghVV

New member
נשבע שלפעמים אני נכנס לפורום כדי לחפש פוסטים שלך

 

ItsikH

Member
סדר לי עבודה
ואני מבטיח עוד הרבה פוסטים
 

trilliane

Well-known member
מנהל
זו לא הגדרה "חדה וברורה". דת היא *גם* מערכת חוקים, לא רק

עבור רבים דת היא מסורת, משפחה, מסגרת, חברה, תרבות וכן, גם או אפילו רק אמונה. תמצא לא מעט אנשים שבוחרים אילו חוקים לקיים ואילו לא, או שמבחינתם זו כן אמונה אבל לא חקיקה. יש לא מעט ישראלים שרואים בעצמם יהודים ומאמינים באלוהים, אבל לא מקיימים את מרבית חוקי הדת, לפחות לא לפי הזרם האורתודוקסי. בפועל יש לא מעט מוסלמים שלא מקיימים את מלוא חוקי הדת (לדוגמה – שותים אלכוהול) והם אזרחים שומרי חוק במדינותיהם וגם לא בעד רצח וכו'.
&nbsp
אני לא בעד הכללות, אני לא בעד משטרת מחשבות ואני בעיקר לא אוהבת לצייר את העולם בשחור ולבן. הנושא של דת אינו חד וברור אלא להפך, סבוך ומפותל ומכיל הרבה מאוד גוונים של אפור.
 

ItsikH

Member
את מניחה שכל בני האדם מכירים בהיות הדת ענין פרטי
סובייקטיבי ונתון לפרשנות אישית. מדוע את מסרבת בתוקף להכיר ביישות הריבונית שנקראת דת? ביישות שנקראת מדינה, שהיא מדוימנת בדיוק כמו הדת, את מכירה בקלות רבה: לא יכול כל אדם לבחור כל אזרחות כרצונו, והיה וקיבל אזרחות כלשהי, זה מכפיף אותו לחוקי המדינה בה הוא מתאזרח, המדינה היא יישות מוגדרת היטב ויש לה סמכות כלפי האזרחים וכל מי שנכנס לתחומה. אבל כל אלו נגזרים אך ורק מהסכמת כל האזרחים על כך. אותו דבר לדת.
"תמצא לא מעט אנשים שבוחרים אילו חוקים לקיים ואילו לא"
זו אינה הגדרה של חוקים, אלו המלצות בלבד. לחוק במובן הריבוני יש משמעות אחת ויחידה - הוא מחייב, אנשים מקבלים אותו כמחייב, יש לו מערכת אכיפה נילווית, ומי שעובר עליו יישא בעונש מטעם מערכת האכיפה הזו.

בחברה הליברלית, ובה בלבד, ניטלה הסמכות הזו מהדת - אסור לאף מאמין לקבל על עצמו שום חקיקה מחייבת שכזו, החוק המחייב היחיד שהוא יכול - וחייב - לקבל על עצמו הוא חוק המדינה. והיה וחוקקה המדינה חוק שסותר הנחיה דתית כלשהי, לא יוכל המאמין לטעון לחופש הדת בבואו להפר את חוק המדינה בשם חוק הדת. כלומר - האמונה הליברלית היא דרישת סף לתפיסה שאת מציגה של הדת כאוסף בחירות פרטיות. לשיטתך יכול אדם להחליט באופן חד צדדי לאיזו דת הוא שייך ומה זה אומר מבחינתו - זה נכון אך ורק בתנאי שכולם מסכימים על הזכות הזו.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא... (בבקשה בוא לא נניח דברים במקומי, בסדר?)

אני רואה את המציאות שאינה שחור או לבן, לא בינארית, אלא מורכבת מהרבה מאוד זרמים וגישות. אני רואה מציאות שבה אנשים מצהירים על אמונה באלוהים, על מסורת ועל דתיות, ועדיין יש ביניהם הרבה מאוד הבדלים מבחינת המנהגים שהם מיישמים בפועל.
&nbsp
מעבר לכך לא הבנתי את ההתפלספות שלך ומה אתה מנסה לטעון. יש לי תחושה שזה כבר לא ממש קשור לנקודה שלי.
 

ItsikH

Member
הביני שאנחנו חולקים אותה השקפה עקרונית, מה שאיננו מסכימים
עליו נוגע לתפיסת המציאות - קיומן של חלופות אחרות, השקפות עולם אחרות אצל אנשים אחרים: ראיית הדת כאמורפית, מופשטת, נתונה לבחירה חופשית, מחייבת בסיס ערכי משותף - ההשוואה שנתתי למדינה היתה נסיוןן להסביר כיצד יתכן בהחלט שיש אנשים שתופסים את השיוך הדתי ממש כמו אזרחות, ואת הממסד הדתי ממש כשווה ערך למדינה.
הרעיון שיכול אדם לבחור כרצונו מהדת, כבר מנוגד לראיית המסגרת הדתית כמחייבת - חוק אינו חוק אם אין לו מערכת אכיפה לצידו, והסכמה חברתית רחבה על סמכות האכיפה. מה שאת מתארת הוא המלצות בלבד.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אני לא מתווכחת איתך שיש לאנשים תפיסות שונות, זה חלק מהעניין

שציינתי. אני מניחה שרובם גם לא בהכרח מודעים לכך ולא יושבים לנתח זאת; הם פשוט מתנהלים לפי ההרגלים מהבית או לפי ההרגלים שהם מסגלים לעצמם עם הזמן. כידוע, יש כאלה שגם "מתחזקים" באמונתם או להפך. וכן, ודאי שיש אנשים שמעמידים את המדינה ואת החוקים במקום נמוך בסדר העדיפויות שלהם, אבל זה נכון לא רק בהקשרים של דת... וזה חלק ממה שניסיתי לומר גם בדיון הזה בין השיטין – זו ממש לא חייבת להיות דת. יש אנשים שמבצעים פשעים, יש אנשים שלא מתחשבים בזולת, יש אנשים שמתלבשים בצורה מוזרה ועוד ועוד, וכל ההתנהגויות האלה יכולות להיות כחלק מדת או כחלק מתפיסת עולם אחרת או אפילו כחלק הרבה פחות מוסדר או "ממוסד". ושוב, אני לא מתארת "המלצות" אני מתארת מציאות קיימת; אתה מנסה לשים אותה בתוך קופסאות מסוימות ובחלוקה מסודרת, אני לא מתנגדת באופן כללי, אבל כן חושבת שהמציאות מגוונת ונזילה הרבה יותר ולא הכול כה מוגדר חד וברור כפי שטענת.
 

ItsikH

Member
המציאות האנושית בכללותה אכן נזילה, החדות שאני מדבר עליה
נוגעת להתבוננות בה: הקו החד והברור הוא בהגדרת ערכי היסוד, ולא יכול אדם להחזיק בערכי יסוד סותרים מבלי להגיע לדיסוננס [במחשבה שניה, יתכנו בני אדם כאלו... שלא ממש חושבים כלומר].
נסתכל על דוגמת הפשעים:
אדם העובר על החוק, לרגע לא יטען שאין סמכות למדינה לחוקק את החוק הזה או שאין חובה עליו לציית לו, אפילו לא בינו לבין עצמו, ודאי אם יישאל על כך. השיקול היחיד שינחה אותו בבואו לעבור על החוק הוא שייתכן שלא ייפגע מכך - לאו דווקא מהעונש, ייתכנו השלכות לעבירה על החוק גם ללא עונש, למשל במקרה חוקי התעבורה.
מקרים בהם עבריינים טוענים כנגד סמכות השלטון אכן קיימים , הנה למשל כמה מאסירי המחתרות בתקופת המנדט טענו זאת, אבל בהכללה זהו מצב חריג ביותר, ואף מסוכן ממש ליציבות המשטר והחברה.
אדם שיערער על חלות החוק עליו ועליו בלבד כנימוק לעבירה, צפוי להחשד כמעורער בנפשו. אפילו אדם ששולל חוק ספציפי [אבל לאו דווקא עליו אישית], לא יוכל - מגבלה לוגית, לא משפטית ולא פרקטית - להסתמך על דעתו זו כטיעון לזכותו בבואו לעבור עליו - אלא אם כאמור הוא שולל את סמכות השלטון בכלל.

אנחנו, אנשי המערב, חיים בגן עדן של שוטים, בו מוסד המדינה [הדמוקרטית, אבל אפילו לא בהכרח] הוא העליון - והיחיד שמקיים את התכונות האלו. גם כשלעצמה זו אמונה, והנה הקו החד והברור - מהי אותה אמונת יסוד לגבי חבות - לאיזו מערכת חוקים אני רואה עצמי כפוף [והדגשתי שוב שוב, כפיפות לא מחייבת ציות דווקא - אלא רק הכרה בעליונותו על כל צו אחר].
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אתה צודק שיש אנשים שרואים את עצמם מעל לחוק או כופרים

בריבונות המדינה, ושוב, זה לא רק בגלל דת. אני לא עושה הבחנה כי בעיניי זה לא ממש מהותי. לכן מבחינתי השיפוט הוא לפי מעשים ולא לפי אמונות, סמלים, דתות וכו'.
 

ItsikH

Member
שוב את מתכחשת לצד המעשי האפשרי של אמונה, לא כל
האמונות שקולות - אם אני מאמין שהירח עשוי מגבינה ירוקה, שמוחמד עלה השמימה, שישו הלך על המים, או שחווה נבראה מצלעו של אדם, כל האמונות האלו הן אבסטרקטיות לחלוטין, אבל אם אני מאמין שחובתי לציית למערכת חוקים כלשהי, ממשית ביותר, או להשמע לאנשים כלשהם, ממשיים ביותר, שבעיני מייצגים סמכות עליונה על החוק - הפער בינה לבין המעשה מתפוגג במהירות מבהילה.
לכאורה, אם החוק הזה [והאנשים שמייצגים אותו] רק אוסר עליי לחתוך נייר טואלט בשבת או לאכול חזיר בשמנת אימו, לא צריכה להיות בעיה, אבל - מה אם החוק הזה פתאום מצווה עליי להכות את אשתי והילדים, לשחוט כופרים או לרצוח את ראש הממשלה?
את בוחרת להרשות קיום מדינה בתוך מדינה, אני בוחר לסרב: שימי לב, שאין הדיון על כל אמונה שהיא, התפיסה - השגויה - של המערב את הדת כאמונה חופשית, כי אם טקסט קונקרטי וממסד קונקרטי שמייצג את הטקסט הזה - דת שמעמידה את עצמה כעליונה על המדינה או אפילו כשוות ערך למדינה - חובה קיומית על המדינה לאסור.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אני לא מתכחשת לשום דבר, הרי הסכמתי שזה יכול לקרות

אני פשוט לא חושבת שדרוש כאן טיפול יוצא דופן ברמת הפרט, וכבר הסברתי את עמדתי במה שקשור לנושא שהוצג בדיון הזה. נראה לי שאתה לוקח את זה הלאה למקומות אחרים, בעיניי זה לא רלוונטי.
 

BravoMan

Active member
אני חייב לשאול:

האם את גם מתנהגת לחוק שכופה, על הפרט, לחגור חגורות בטיחות?
ומה לגבי החוק שכופה על הפרט לעזור לפצועים ולא להפקיר אותם למות?
&nbsp
על פניו, את נשמעת ליברלית מספיק כדי להתנגד לכפייה הלא מוצדקת שבחוקים האלה...
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא. אני ליברלית, לא אנרכיסטית. החברה צריכה להגן על עצמה.

אני רק לא בהכרח מסכימה איתך לגבי המה והאיך.
 

ItsikH

Member
"דתנו" המשותפת, הדמוקרטיה הליברלית, אוסרת עלינו
"לטפל ברמת הפרט", כל עוד לא פעל במפורש כנגד "הכנסיה העליונה" הזו, למעט ענין החינוך שהזכרנו [וכבר רמזתי שיש ליברטריאנים שאפילו להתערבות כזו יתנגדו - כי חינוך בעיניהם הוא מצרך וזכות ההורים לצרוך אותו לפי בחירתם]. וכבר אמרתי אכן שזהו קונפילקט נצחי ובלתי נמנע באמונה הזו.
אבל בחירתך להתעלם מהזהות הקולקטיבית הדתית פוטרת אותך מאחריות להתמודד מעבר לרמת הפרט - כאן אנחנו חלוקים. ממש כשם שניתן להתייחס למדינה ללא תלות בפרטים המרכיבים אותה - כך יש להתייחס לדת.
 

ItsikH

Member
אבל זה בדיוק הענין, הויכוח אם ישנו נוגע לחוק ולא לדת
אפשר בצדק לטעון שאין זכות להגביל את לבושה בדוגמא שנתנה, אבל זה נובע מחרויות הפרט ולא מחופש הדת: אם דת כלשהי אוסרת על אכילת מזון מסוים, לא ניתן לחייב אדם לאכול מה שאמונתו אוסרת עליו, לא בגלל חופש הדת כמו בגלל חרויות הפרט. המגבלות שהוטלו על הלבוש נוגעות לפריטי לבוש שאינם סטנדרטיים [ואפשר גם על כיסוי ראש להחיל את ההסתייגות שאנחנו דנים בה - בסה"כ פריט לבוש מקובל].
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מבחינתי זה היינו הך. חירות הפרט מאפשרת חופש אמונה ולבוש

וכאמור, אין שום דבר לא סטנדרטי או "מוסלמי" בחצאית.
אין לי בעיה גם עם כיסוי ראש או כל ביגוד שאדם רוצה להתעטף בו, בין אם יש לו גם או בעיקר משמעות דתית.
מישהו שם איבד את הצפון.
&nbsp
 
למעלה