vadimneta

New member

כיצד עימות בישראל השפיעה מפת הנדלן בדרום הארץ בשנים האחרונות

מבוא

העימותים המתמשכים בין ישראל לחמאס ברצועת עזה, בשנים האחרונות, השפיעו באופן משמעותי על מפת הנדלן בדרום הארץ. מצד אחד , העימותים גרמו לירידה במחירי הנדלן באזורים המועדים להתקפות, כמו גם לשינוי בהעדפות המשקיעים והרוכשים, אך מצד שני, לאחר תקופה מסויימת, הישראלים המשיכו להשקיע באיזורים אלו.

השפעה על מחירי הנדלן

העימותים גרמו לירידה במחירי הנדלן באזורים המועדים להתקפות, כמו אשקלון, אשדוד, נתיבות, אופקים, ובאר שבע. הירידה במחירים הייתה ניכרת במיוחד בחודשים שלאחר העימותים, אך נמשכה גם בחודשים שלאחר מכן.
על פי נתוני רשות המסים, מחירי הדירות באשקלון ירדו ב-10% בשנה שלאחר העימותים. באשדוד, המחירים ירדו ב-8%, בנתיבות ב-7%, באופקים ב-6%, ובבאר שבע ב-5%.
ירידה זו נבעה ממספר גורמים, כולל:

  • חשש מביטחוני: המשקיעים והרוכשים חששו מהסיכון הביטחוני באזורים אלו, והעדיפו להשקיע באזורים בטוחים יותר.
  • שינויים בהעדפות: רבים מהמשקיעים והרוכשים העדיפו להשקיע באזורים אחרים, כמו תל אביב או ירושלים, שהם נחשבים לאטרקטיביים יותר מבחינה כלכלית וחברתית.
שינויים בהעדפות המשקיעים והרוכשים
חשוב לציין, שהמלחמה מול חמאס בצירוף סביבת ריבית גבוהה , השפיע על על דירות למכירה בבת ים.
העימותים גם הובילו לשינוי בהעדפות המשקיעים והרוכשים. המשקיעים החלו להתמקד יותר באזורים המוגנים יותר, כמו תל אביב וירושלים. הרוכשים, לעומת זאת, החלו להתמקד יותר באזורים עם איכות חיים גבוהה, כמו ערים גדולות או ערים קטנות עם תשתיות מפותחות.
כתוצאה מכך, מחירי הנדלן באזורים המוגנים יותר עלו, בעוד שמחירי הנדלן באזורים עם איכות חיים גבוהה נותרו יציבים או אף עלו.

השפעה עתידית
השפעת העימותים על מפת הנדלן בדרום הארץ צפויה להימשך גם בעתיד. המשקיעים והרוכשים צפויים להמשיך להעדיף אזורים מוגנים יותר עם איכות חיים גבוהה.
עם זאת, חשוב לציין שהשפעת העימותים על מפת הנדלן בדרום הארץ תלויה גם בגורמים נוספים, כמו המצב הביטחוני באזור, המצב הכלכלי בישראל, ומדיניות הממשלה בתחום הנדלן.

סיכום
העימותים המתמשכים בין ישראל לחמאס ברצועת עזה השפיעו באופן משמעותי על מפת הנדלן בדרום הארץ, וגם בחלק מהמקומות במרכז, לכן המשקיעים חושבים ברמת מאקרו כלכלה כעאשר מחפשים דירה בבת ים להשקעה לדוגמא. העימותים גרמו לירידה במחירי הנדלן באזורים המועדים להתקפות, וכן לשינוי בהעדפות המשקיעים והרוכשים. השפעת העימותים צפויה להימשך גם בעתיד.

וניתן לראות גם שלאחרונה ישנה עלייה ברכישת דירות באיזור הדרום. על פי נתוני רשות המסים, בחודשים ינואר-מרץ 2023, מספר עסקאות הנדלן באשקלון, אשדוד, נתיבות, אופקים, ובאר שבע עלה בכ-10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

ישנם מספר גורמים לעלייה זו, כולל:
  • ירידת המחירים: המחירים בדירות באיזור הדרום עדיין נמוכים יותר מאשר באזורים אחרים בישראל.
  • מדיניות הממשלה: הממשלה מעודדת רכישת דירות באיזור הדרום באמצעות הטבות מס ותוכניות סיוע.
  • התפתחויות כלכליות: הדרום צפוי לצמוח כלכלית בשנים הקרובות, דבר שימשוך משקיעים ועובדים.

עם זאת, חשוב לציין שהעלייה ברכישת דירות באיזור הדרום עדיין נמוכה בהשוואה לרכישת דירות באזורים אחרים בישראל. מחירי הנדלן באיזור הדרום עדיין נמוכים יותר מאשר באזורים אחרים, וישנם עדיין חששות ביטחוניים באזור.


השפעת העימותים על מפת הנדלן בדרום הארץ צפויה להימשך גם בעתיד כפי שאנו ראינו ב 7/10/2023. עלייה במצב הביטחוני באזור צפויה להוביל לירידה ברכישת דירות באיזור, בעוד ששיפור במצב הביטחוני צפוי להוביל לעלייה נוספת ברכישת דירות באיזור.
בימים אלו, אנו בתוך המלמחה, קשה לנבא כיצד היא תתסיים ואלו השפעות ארוכות טווח יהיו לכך על שוק הנדל"ן בדרום.




הערה:
המידע המוצג במאמר זה, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בהתחדשות עירונית או בהשקעות נדל"ן באופן כללי בארץ או בחו"ל.
לכן, אין לראות במידע האמור, כהמלצה, חוות דעת או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או תחליף לייעוץ פרטני ואישי, בהתאם לנתונים האישים, והצרכים המיוחדים של המשקיע לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן בארץ או בחו"ל.
 
למעלה