marabo
Well-known member
כולם מדברים על תחבורה ציבורית בשבת
ואני חושב בשביל מה צריך תחבורה ציבורית בכלל?
למה אם משה כהן מרמת גן רוצה לבקר את הסבתא שלו בחדרה זה ענין ציבורי שצריך לעניין אותי? למה אני צריך לממן ולסבסד לו את הנסיעה הזו?
הרי באותה מידה למה למשל אין חנויות נעליים ציבוריות וכולנו נקנה נעליים מזכיין שקיבל זיכיון להפעיל חנויות נעליים באזור או בכל הארץ והמחיר יהיה אחיד ומסובסד כמו בתחבורה?
למה שכאן לא יהיה שוק חופשי של נוסעים ומסיעים כמו בכל תחום?
המודל של אובר בארה"ב מוכיח כמה אני צודק.
זה יפתור את כל הוויכוחים על השבת. ברגע שזה כבר לא עניין ציבורי ממלכתי לגבי אופי המדינה שהשלטון מעורב בו אלא סתם עניין פרטי בין שני אנשים נוסע ומסיע זה יהיה הרבה יותר פשוט.
ואם תאמרו שמסבסדים את מחירי התחבורה הציבורים עבור אנשים קשי יום, אז מלכתחילה אל תגבו מיסים כאלה גבוהים על דלק ותחבורה ובמקביל אל תסבסדו תחבורה ציבורית, שזה יקזז את זה כמה שאפשר ותנו לשוק החופשי להתנהל בתחרות חופשית. במצב הזה אין לי ספק שאז עלויות ההסעה יהיו סבירות גם בלי סבסודים.
מי שירצה, יוכל לקנות אוטובוס או מיניבוס או סתם סטיישן ולהסיע את מי שירצה מכאן לשם ומשם לכאן, למה המדינה צריכה להתערב בזה בכלל?
ואם תאמרו, מה יעשה מי שגר בישוב מרוחק?
למי שגר בישוב מרוחק גם היום התחבורה הציבורית לא נותנת לו פתרון, הרי לישובים מרוחקים אוטובוס מגיע כל כמה שעות ולפעמים אולי פעם או פעמיים ביום וגם אז האוטובוס עושה סיבוב בין עוד הרבה ישובים מרוחקים ולוקח לו שעות עד שמגיע ליעד כך שרוב אלו הגרים בישובים כאלה גם היום נאלצים להשתמש ברכב פרטי או טרמפים, ברגע שהכול יהיה חופשי ימצאו מין הסתם נהגי אובר שגרים באותו ישוב או מקום קרוב שיסיעו בסכום סביר את מי שגר בישוב המרוחק, וגם אם זה יעלה לו עוד כמה שקלים הוא ישמח לשלם אותם ולא לבלות שעות באוטובוס שנוסע פעם ביום בין עוד ישובים מרוחקים.
ואני חושב בשביל מה צריך תחבורה ציבורית בכלל?
למה אם משה כהן מרמת גן רוצה לבקר את הסבתא שלו בחדרה זה ענין ציבורי שצריך לעניין אותי? למה אני צריך לממן ולסבסד לו את הנסיעה הזו?
הרי באותה מידה למה למשל אין חנויות נעליים ציבוריות וכולנו נקנה נעליים מזכיין שקיבל זיכיון להפעיל חנויות נעליים באזור או בכל הארץ והמחיר יהיה אחיד ומסובסד כמו בתחבורה?
למה שכאן לא יהיה שוק חופשי של נוסעים ומסיעים כמו בכל תחום?
המודל של אובר בארה"ב מוכיח כמה אני צודק.
זה יפתור את כל הוויכוחים על השבת. ברגע שזה כבר לא עניין ציבורי ממלכתי לגבי אופי המדינה שהשלטון מעורב בו אלא סתם עניין פרטי בין שני אנשים נוסע ומסיע זה יהיה הרבה יותר פשוט.
ואם תאמרו שמסבסדים את מחירי התחבורה הציבורים עבור אנשים קשי יום, אז מלכתחילה אל תגבו מיסים כאלה גבוהים על דלק ותחבורה ובמקביל אל תסבסדו תחבורה ציבורית, שזה יקזז את זה כמה שאפשר ותנו לשוק החופשי להתנהל בתחרות חופשית. במצב הזה אין לי ספק שאז עלויות ההסעה יהיו סבירות גם בלי סבסודים.
מי שירצה, יוכל לקנות אוטובוס או מיניבוס או סתם סטיישן ולהסיע את מי שירצה מכאן לשם ומשם לכאן, למה המדינה צריכה להתערב בזה בכלל?
ואם תאמרו, מה יעשה מי שגר בישוב מרוחק?
למי שגר בישוב מרוחק גם היום התחבורה הציבורית לא נותנת לו פתרון, הרי לישובים מרוחקים אוטובוס מגיע כל כמה שעות ולפעמים אולי פעם או פעמיים ביום וגם אז האוטובוס עושה סיבוב בין עוד הרבה ישובים מרוחקים ולוקח לו שעות עד שמגיע ליעד כך שרוב אלו הגרים בישובים כאלה גם היום נאלצים להשתמש ברכב פרטי או טרמפים, ברגע שהכול יהיה חופשי ימצאו מין הסתם נהגי אובר שגרים באותו ישוב או מקום קרוב שיסיעו בסכום סביר את מי שגר בישוב המרוחק, וגם אם זה יעלה לו עוד כמה שקלים הוא ישמח לשלם אותם ולא לבלות שעות באוטובוס שנוסע פעם ביום בין עוד ישובים מרוחקים.