יש לי שאלה בלשון...

otefaza

New member
יש לי שאלה בלשון...

האם מישהו יודע את ההבדל בין המילה סיבה לנסיבה? שנה טובה
 

trilliane

Well-known member
מנהל
זו שאלה למילון...

אז שאלתי את מילון ספיר, וכך ענה לי: נסיבּה, נְסִבָּה [ש"ע; נ'; נסיבַּת-, נסיבּות, נסיבּות-, נסיבָּתו] <סבב> 1. [תנ] סיבּה, גורם; 2. [תנ] [בּצוּרת הריבּוּי] מַערֶכת תנָאים המשַמשים רֶקַע למַעֲשֶׂה, מַעֲרֶכֶת סיבּות סיבּה, סִבָּה [ש"ע; נ'; סיבַּת-, סיבּות, סיבּות-, סיבָּתו] <סבב> 1. [תנ] גורֵם, דָבָר המֵביא לידֵי תוצָאָה, עילה, נימוּק; 2. [תמ] הסָבה, העבָרה אני חושבת שבפועל ההבדל הוא ש"סיבה" יכולה להיות גם מראש, בעוד ש"נסיבות" (לרוב משתמשים בצורת הרבים, כפי שכתב ספיר) זה משהו שבודקים בדיעבד (כמו למשל "נסיבות מקלות" להפחתה בעונשו של עבריין). סיבה היא גורם מניע, יש מטרה, תכלית ששואפים אליה. נסיבות יכולות להיות גם משהו נסתר, לא הסיבה למעשה אלא תנאים מצטברים שצריך לקחת בחשבון ("הנאשם סבל מהתעללות מינית" למשל, יכולה להיות נסיבה מקלה, אבל זה לא הסיבה לכך שהוא ביצע עברה מסוימת). דוגמה נוספת: במשפט כמו "תן לי סיבה למה כדאי לי לעזור לך" אי אפשר להחליף 'סיבה' ב'נסיבה', כן?
 
למעלה